onstabiel in barefoot

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

onstabiel in barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 10:05

Als ik eens wil springen ofzo leen ik altijd een barefoot (rij normaal met westernzadel) alleen ik voel me alsof ik voor het eerst van mijn leven op een paard zit en hobbel alle kanten op, met als gevolg dat mijn paard niet fijn loopt.
Is dit nu een kwestie van wennen of?

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:24

ja je moet er echt op leren rijden...maar als je dat goed kan is het een heerlijk zadel. succes!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:46

Had ik in begin ook, na ongeveer 3 dagen achter elkaar rijden was het weg. Nu zit ik heel onwennig als ik op een boomzadel rij

dorientjuh

Re: onstabiel in barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:11

Verbeterd je zit nou ook als je op een boomloos rijdt?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:12

Bij mij is hij wel vebeterd. Doordat ik minder steun heb wordt ik gedwongen netjes te zitten

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:36

Ik had daar ook last van. Ik voelde me weer zo'n flodderende beginneling.
Na een endurancewedstrijd op een (ander) boomloos zadel ben ik 't helemaal gewoon. Ik heb het heel moeilijk als ik weer op m'n bijrijdpony zit, een gewoon zadel.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:48

ik heb ook heel erg moeten wennen aan m'n boomloosje. Ik hobbelde ook alle kanten op en het leek alsof 'k nog nooit op een paard gezeten heb. Ondertussen ben 'k het gewend en m'n zit en houding zijn enorm verbetert... Volgens m'n tante zit 'k netter rechtop en m'n doorzitten is een héél stuk beter geworden.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:15

Ik heb het andersom. Toen ik van mijn boomzadel naar boomloos ging had ik nergens moeite mee. Als ik nu weer eens op een boomzadel zit lijkt het net of ik er voor de eerste keer op zit.
En volgens mij moet iedereen wennen als ze eens een keer met een ander zadel rijden, het is natuurlijk ook heel anders of je op een boomloos zadel zit of op een western zadel.

Ik heb al eens gehoord (weet dus niet of het waar is) dat als je een onafhankelijke zit hebt je minder moeite hebt met een boomloos zadel. Dus misschien meer op je zit letten als je aan het rijden bent, misschien helpt het om de overgang minder groot te maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:52

stef schreef:
Als ik eens wil springen ofzo leen ik altijd een barefoot (rij normaal met westernzadel) alleen ik voel me alsof ik voor het eerst van mijn leven op een paard zit en hobbel alle kanten op, met als gevolg dat mijn paard niet fijn loopt.
Is dit nu een kwestie van wennen of?

ja ik voelde me in het begin ook zoooo'n kluns...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:02

In het begin had ik dat ook. Maar nu stap ik vrolijk op beide. Om te dresuuren/springen pak ik toch het liefst mijn vhz zadeltjes, om naar buiten te gaan of bij een jong springerig ding pak ik m'n barefoot.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:10

Ik was er vrij snel aan gewend, maar de 1e keer was wel een beetje wiebelig. Je zit wordt er zeker beter van. Je hebt minder steun, en moet dus beter gaan zitten. Let goed op dat je niet aan de teugels gaat hangen voor je evenwicht, je paard zal dat niet in dank afnemen...

Voor je paard is het ook wennen, het paard voelt je immers veel beter door een boomlooszadel, omdat er minder tussen jou en je paard zit. Ieder beweging komt nog sterker door. Voor beide is het wennen dus!

IcePrincess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:32

Ik heb hetzelfde als Esther, had nergens problemen mee en zat meteen prima.
Enige 'probleem' wat ik heb is dat ik met een boomloos zadel wel snel voorover kukel als ik lichtrijd, maar dat doe ik toch weinig.

Misschien dat het ook wel scheeld of je wel of niet veel zonder zadel rijdt. Ik heb zelf heel veel zonder zadel gereden, vooral de weken voor ik mijn boomloze zadel kreeg omdat mijn western niet meer paste. Maar iemand anders die mijn zadel teste en nooit zonder zadel reed vond het verschrikkelijk en kon er absoluut niet op rijden .

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:47

het is inderdaad een overgang, je mist de voorgevormde stevigheid hè? misschien ook een tijdje zonder zadel rijden? dat hielp bij mij wel.

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 18:34

Ik reed er zo mee weg (zelfs de eerste keer met véééééél te lange stijgbeugels op een dansende merrie op buitenrit) Ik had enkel een beetje moeite met in de galop goed te blijven zitten, dan werd ik wiebelig maar das sowieso altijd wel een beetje m'n zwak punt geweest. Ik heb m'n Barefoot nu denk een dikke week en toevallig heb ik er vandaan voor het eerst echt goed mee weten te galoperen zonder dat we beide begonnen te slingeren.
Tis even wennen en zoeken, maar oefening baart kunst!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:09

Ik moet altijd ff 5 minuten wennen als ik van het ene naar het andere zadel overstap. Maakt mij niet uit of het met of zonder boom is. Ik reed (na die 5 minuten dan ) de eerste keer ook zo weg met m'n BF.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 10:17

Bij mij duurde het 2 weken...ik kon amper lichtrijden

Mèn wat zat dat waardeloos. Zat heerlijk zacht en fijn veel contact , maar draven of galopperen nee dank u

Voelde me net zo'n klein kindje met lichtrijden , benen werkten niet mee.... na een paar dagen doorgebeten te hebben was ik het zat. Zadel schoof ook steeds naar voren , ik was het echt beu allemaal. Wintec 500 dressuur waar ik op zich heel gek mee was , er weer opgegooid. *schok!* Leek wel of ik op een dromedaris zat Rena was ergens een kilometer onder me , ik zat mega op een keiharde plank....nee klopte niks meer van. Kon wel janken , nou had ik 2 zadels waar ik niks mee kon

Dus toch maar weer de Torsion erop gegooid. Nog een week doorgebeten en ineens ging ik merken dat het beter ging , godzijdank

Zadel verschoof niet meer , ik begon het rijden en lichtrijden weer fijn te vinden enz. En vanaf toen was het goed

Veel mensen hebben er weinig moeite mee. Mailen me dat ze even moesten wennen maar al na 5 minuutjes / 1 keer rijden / 3 dagen merken dat ze heel erg lekker zitten. En schrikken zich rot als ze weer op hun oude vertrouwde boomzadel stappen....want dat zit echt als een drama hoor dan

Bij jou is in principe het probleem :

- je hebt blijkbaar geen heel erg onafhankelijke zit
- krijgt geen tijd om eraan te wennen en je onafhankelijke zit te vinden
- rijdt steeds op een boomzadel waarnaar je zit gevormd wordt

Als je even een paar dagen alleen op een Barefoot zou rijden dan moet je al merken dat het beter gaat , ik was blijkbaar echt een uitzondering want de meeste mensen zijn na uiterlijk een week wel blij

Het is inderdaad zo dat je onstabiel zit omdat je gewend bent dat je een voorgevomd boomzadel hebt , je haalt je evenwicht uit de vorm van het zadel. Bij boomloos krijg je al die steun niet , er is voor het paard gekozen. Ruiter hoort zich niet aan te passen aan het zadel , maar aan het paard. Je wordt "gedwongen" om zo te gaan zitten dat je je paard het minste stoort , doe je dat niet dan stuiter je er af ...nouja je zit niet lekker
Bij een boomzadel als je het niet doet dan blijf je gewoon zitten , en je paard moet het opvangen...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 10:09

Sinds vorig zomer heb ik een Barefoot western.

Ook ik voelde meer onstabiliteit dan bij een gewoon westernzadel.
Affijn dat zal wel wennen dacht ik.
Dus niet. Op de een of andere manier liggen mijn benen minder 'close' aan waardoor ik meer zwiebel.
Nou hebben we paarden met vrij ronde ruggen dus met de Barefoot zit ik veel breder vanuit de heupen. Dat blijkt bij mij het probleem te zijn.
Ook een vriendin van mij had hetzelfde probleem op onze paarden.

Ik heb de volgende oplossing gevonden.
Ik heb van heel stevig schuimrubber een extra vorm uitgesneden en op de zitting bevestigt. Daaroverheen een schapenvacht zodat het goed vastligt.
Het zit super. Ik kan nu net zo rijden als met mijn gewone westernzadel.
Geen gezwiebel meer met de benen en de benen liggen keurig close aan het paard.
De hoeking vanuit de heupen is anders geworden waardoor ik prima zit nu. trouwens ook mijn vriendin rijd nu perfect op de Barefoot.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:16

Kloinkt goed, henny_w.
Ga ik misschien ook eens proberen. Kan je er een foto van maken?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:23

Ha Henny !

Komt eigenlijk op hetzelfde neer als met dubbele inlages rijden dus ,
en voordeel daarvan is dan ook nog eens meer (hogere) ruggegraatvrijheid voor het paard

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:45

pmarena schreef:
Ha Henny !

Komt eigenlijk op hetzelfde neer als met dubbele inlages rijden dus ,
en voordeel daarvan is dan ook nog eens meer (hogere) ruggegraatvrijheid voor het paard

Ik denk dat dubbele inlages nog iets teveel extra dikte aan de zijkant geven. Aangezien mijn dames aardig rond zijn lijkt me dat niet de oplossing.
Verder rij ik met een vrij dikke neopreen westernpad eronder. De ruggegraat en net ernaast ziet na het rijden keurig droog.

Het schuimrubber wat ik op het zitgedeelte van het zadel heb gemaakt heb ik in eerste instantie met de vorm van het zitgedeelte mee laten gaan. Dat houdt in dat het gedeelte waar je kruis overgaat in bovenbeen het schuimrubber nog wat smaller is.
Tijdens testen bleek dat richting achterzijde zadel teveel schuimrubber zat.
Beetje bij beetje heb ik het bijgeknipt totdat het precies goed zat.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 22:14

Zou ook wel lekker zacht zitten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:36

Het zit inderdaad heerlijk zacht Maar ik vind dat in de Barefoot ook prima te zitten is.

Ik zou niet anders meer willen voor mijn paard trouwens.
Sinds ze met een Barefoot loopt heeft ze geen maf gedrag meer vertoond. Wat een verademing

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 10:14

Met dubbel inlages is het ook de bedoeling dat je bovenop de Physio-inlages gebruikt , die hebben ook die bovenbeen-uitsparing , zo'n golfje eruit.

Ik rij er zelf ook mee , je hebt meer padding onder je zadel wat erg lekker zit , meer ruggegraatvrijheid en meer A-vorm zit door de inlages-met-uitsparing bovenop , zit echt superdeluxe

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 14:22

Ik heb twee paar inlages. Dus ik als ik ze er allebei in doe moet ik in de bovenste zo'n uitsparing maken?
Ga ik eens proberen. Ik heb ook het idee dat die ik er nu in heb een beetje plat is geworden

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:50

Ik had eigenlijk nergens last van.
En ik vind ergens ook dat je nog best een hoop steun aan hebt.
Maar ik heb ook een hele tijd zonder zadel gereden, ik kan me overal wel in redden. Gewone engelse zadels lukt iets minder, net als bij esther.
Ik heb bij de barefoot wel dat ik niet zo makkelijk meer bij de buik van de poownie kan komen met mijn benen maar goed, dat had ik ook wel een beetje bij de engelse zadels. Buiten hoef ik niets te doen met mijn benen en als ik ga dressuren doe ik dat gewoon zonder zadel.