IJzerloos in twee stappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

IJzerloos in twee stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:43

Ik wil eigenlijk graag mijn paard op blote voetjes zetten, maar aangezien ik minder goeie ervaringen hiermee had in het verleden wil ik dit eigenlijk in twee stappen doen. Bij de volgende ronde de ijzers achter aflaten en dan als dat bevalt in de winter voor ook eraf. Ik rij veel buiten en zie een beetje tegen de gewenningsperiode op.

Is dit een goed idee, of kun je het het best radicaal ineens doen? Ik blijf het liefst bij mijn eigen smid, is wel traditioneel maar heeft wel ervaring met blote voetjes. Om niet helemaal aan hem overgeleverd te zijn, waar moet ik op letten? Mijn gevoel zegt me niets van zool en straal afhalen en de hoefrand hooguit in model vijlen, maar niet gaan knippen.

Wie kan me antwoord geven op mijn vragen of heeft andere tips?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 11:44

ik heb het ook in 2 etappes gedaan, eigenlijk in 3:

ijzers er achter af, 2 maanden later voor eraf en toen heb ik een enorme fout gemaakt: ik heb een half jaar doorgemodderd met een gewone smid die dus niets van bekappen wist: hij sneed in de zool, sneed de straal bij zodat die vooral de grond niet kon raken en deed niets aan de hoefwand en de steunsels

Als ik in 1 x alle ijzers eraf had laten halen en er meteen een professionele bekapper bij had gehaald, was ik nu een stuk verder geweest

Mijn advies is dus: zoek een professionele bekapper (lijsten staan hier wel ergens) en laat hem/haar de ijzers eraf halen en direct goed bekappen.

Je zal best wel hoefsmeden hebben die ook kunnen bekappen, alleen ik ken ze niet

AthenaWytske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:12

Ik dacht het in 2 keer te doen, maar uiteindelijk toch in 1 keer laten doen.
M'n pony heeft peesproblemen en had hieltjes op haar ijzers. Maarja, die moeten er ooit af aangezien de bloeddoorstroming zonder ijzers beter is dan met en net die doorstroom het moet voor een groot deel genezen. Vrijdag is dat dus gebeurt en in het begin was het net of ze op haar tenen liep, heel gevoelig dus. Gisteren ging het beter en vandaag ga ik proberen om een klein wandelingetje aan de hand te maken.
Ik heb een klassieke hoefsmid. Ik heb er ook sterk aan getwijfeld om een smid te laten komen die natuurlijk bekapt, maar die kent niet de geschiedenis van m'n pony.

Anoniem

Re: IJzerloos in twee stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:18

Ik zou het niet in twee stappen doen, omdat ik daar het 'voordeel' niet van zie.

Waar je op moet letten, is dat je smid de hoefwand niet als 'draagwand' beschouwt en deze dus lang laat. Je paard moet èn op de hoefwand èn op de buitenste zoolrand lopen. Dus de hoefwand moet hij gelijk aan de zoolrand maken.
Verder moet hij de straal en de zool met rust laten. Dus niet de straal kort maken (deze moet grondcontact blijven houden) en niet in de zool gaan snijden.
De steunsels moet hij gelijk maken met de zool. Wanneer deze uitsteken en grondcontact maken, is dat pijnlijk en heb je kans dat de steunsels over de zool gaan groeien.
Nu je paard ijzers heeft, zal de toon hoogstwaarschijnlijk (te) lang zijn. Dus let erop dat hij de toon kort maakt en deze goed afrondt. Dus wellicht is knippen dan wel nodig.

Laat hem gewoon niet te veel ineens doen. Bovenstaande dingen zijn het belangrijkste.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:10

Ik zou het in een keer goed doen.
Dus een goede natuurlijk bekapper nemen.

Ik heb het niet op deze manier gedaan, gewoon ijzers bij tradtionele smid eraf en heel lang lopen modderen.
Dat doe ik beslist niet nóg een keer.

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:45

Ik heb het in 2 stappen gedaan nadat Kinke zwaar hoefbevangen is geweest. Eerst alleen achter laten NB-en (voor had ze open toon ijzers) en na de laatste controle heb ik de NB-er de ijzers laten verwijderen en heeft hij haar bekapt. Ik heb verder nooit weer problemen met haar hoeven gehad en ze heeft nooit een stap kreupel gelopen. Ik zou wel voor een zeer ervaren bekapper gaan.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:48

@Jovarna: Ik had zelf het idee dat het achter wat gemakkelijker is om de ijzers eraf te laten, en dat ik dat misschien eerst zo kan proberen op een "veilige" manier en als dat goed gaat pas vooreraf proberen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 07:47

smurf schreef:
Je zal best wel hoefsmeden hebben die ook kunnen bekappen, alleen ik ken ze niet

smurf schreef:
met een gewone smid die dus niets van bekappen wist:

wat is dit nu weer voor onzin zeg.

mijn paarden staan gewoon op blote voeten, niet omdat ik een naturel ben oid.
Ze worden bekapt door een normale gediplomeerde hoefsmid.
En met mij zijn er zo nog duizenden.

Speedster schreef:
@Jovarna: Ik had zelf het idee dat het achter wat gemakkelijker is om de ijzers eraf te laten, en dat ik dat misschien eerst zo kan proberen op een "veilige" manier en als dat goed gaat pas vooreraf proberen.

Prima idee Speedster, de achterhoeven kunnen meer hebben dan de voorhoeven, ik zou het ook zo doen.
Hou er alleen rekening mee dat de nagelgaten er even uit moeten groeien, dus zullen ze in het begin wat brokkelen.
Je kan ook aan je smit vragen wat hij vind van de kwaliteit van de hoeven.
De meeste hoefsmeden beslaan paarden alleen maar rondom omdat de mensen dit zelf willen, niet omdat dit hun advies zou zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:50

Citaat:
wat is dit nu weer voor onzin zeg.

Pardon??? niet aan jou te beoordelen of het onzin is, jij hebt het afgeleverde knoeiwerk niet gezien, het is op mijn site te bekijken, mocht je interesse hebben

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:52

@Smurf: ik kan me voorstellen dat shan het woordje "dus" een beetje kort-door-de-bocht vond.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:54

zoals jij het verwoord, komt het erop neer dat er niet 1 goede hoefsmid rondloopt en dat vind ik wel een beetje ver gaan

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:55

het gaat over de smid die bij mij op stal komt, die weet DUS niet van bekappen,ben al bijna 2 jaar bezig met een bekapper om de aangerichte schade te herstellen.....

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:59

dan moet je je voortaan iets genuanceerder uitdrukken

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:01

weet je wat: ik zal voortaan wel helemaal niet meer reageren...... als er ook maar iets verkeerd geinterpreteerd kan worden, zal het beslist gebeuren.

gegroet

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:07

pfoeiii smurf, met het verkeerde been uit bed gestapt?
lees nu eerst nog maar eens rustig door wat jezelf gepost hebt, misschien zie je dan in dat je het zo opschrijft dat het makkelijk verkeerd geinterpreteerd kan worden.
wees iets voorzichtiger met je woordkeuze en je zinsopbouw.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:09

Dat is nu eenmaal het nadeel van geschreven reacties. Die kunnen heel gemakkelijk net iets anders opgevat worden door de lezer dan dat ze bedoeld zijn. En als vervolgens duidelijk is dat een bepaalde uitspraak anders dan bedoeld geinterpreteerd is, vind persoonlijk dat daarmee de zaak uit de wereld moet zijn zonder dat partijen zich aangevallen blijven voelen (Jees wat klink ik nu belerend zeg...). Ik zou het jammer vinden als je daarom niet meer zou reageren, voor mij zijn ieders ervaringen waardevol, anders had ik hier geen vraag gesteld. Ik wil graag van iedereen wat opsteken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 15:18

@Smurf: Aangezien ik nu op mijn werk ben en er vanalles geblockt is hier, kan ik de foto's op je site niet bekijken. Vanavond zal ik zeker Morries hoevenlogboek eens doornemen. Maar afgezien van de vraag wel of niet overstappen naar een natuurlijk bekapper, hoe sta jij tegenover de overgang in twee fases? Vind jij dat ook de "veiligste" methode?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 16:25

Mijn pony's worden gewoon 'traditioneel' bekapt en lopen allemaal lekker op blote voetjes(ook flinke kilometers over de weg). Niets aan de hand.

Ik ben zelf niet zo voor het natuurlijk bekappen omdat de manier van paarden houden hier in NL niet natuurlijk is.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 16:30

Als je kijkt naar de hoeven van jouw pony's na het bekappen, in hoeverre voldoet dit dan aan de dingen die Jovarna eerder noemde? Snijdt jouw hoefsmid gewoon de straal bij en zo?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 20:59

Ik heb geen smid ik 'ben' smid(oke, in opleiding).

Dus netjes straaltje bij gesneden, zooltje bij gewerkt, hoef ingekort/recht gezet(dus wat van de wand afgehaald) en de boel mooi bijgevijld.

Imo kan je alleen natuurlijk bekappen als je ze natuurlijk kan houden(en er dus ook niet op ga zitten), en dat is in NL gewoon onmogelijk.

Sioux15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:47

Dat hoeft niet want als je het regelmatig bijhoudt dan heb je dezelfde soort slijtage als de wilde paarden omdat je die nastreeft. Ook moet je je paard op verschillende ondergronden laten lopen van gras tot grind. Als je dit doet en je paard 24/7 buiten zet met de hele dag door hooi dan is er niks aan de hand.

Greetz Sioux

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:15

Ik heb Dennis op allerlei manieren gehouden(van sportpony/dekhengst in kampioens conditie, geschoren onder dek met een flink portie brok er in tot dikke haarbal/kinderpony 24/7 op het land met hooi en kuil). En z'n voetjes, altijd even mooi.
De rest heb ik pas gekregen nadat ik m'n eigen stalletje kreeg en ze staan allemaal 24/7 buiten op hooi, kuil met wat brok.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:17

Sioux15 schreef:
Als je dit doet en je paard 24/7 buiten zet met de hele dag door hooi dan is er niks aan de hand.

M.a.w. als je paard 's nachts binnen staat wordt het lastig(er)?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:30

Speedster schreef:
Sioux15 schreef:
Als je dit doet en je paard 24/7 buiten zet met de hele dag door hooi dan is er niks aan de hand.

M.a.w. als je paard 's nachts binnen staat wordt het lastig(er)?

Ja, maar het is zeker niet onmogelijk.
Kwestie van goed onderhoud, met bijvijlen kun je ook een stuk slijtage imiteren.
Het is een beetje afhankelijk van het paard en de kwaliteit van de hoeven hoe het dan uitpakt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 09:31

Dennis schreef:
Ik heb geen smid ik 'ben' smid(oke, in opleiding).

Dus netjes straaltje bij gesneden, zooltje bij gewerkt, hoef ingekort/recht gezet(dus wat van de wand afgehaald) en de boel mooi bijgevijld.

Imo kan je alleen natuurlijk bekappen als je ze natuurlijk kan houden(en er dus ook niet op ga zitten), en dat is in NL gewoon onmogelijk.

Toch ken ik ook traditionele smeden die van mening zijn dat je van de straal en de zool af moet blijven.
Ik ben zeer geinteresseerd waarom jij dat anders doet?