Hét verschil 'Freestyle rijden' vs Engels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Hét verschil 'Freestyle rijden' vs Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 23:04

Wie legt mij dit uit?

Ik heb interesse in 'nh', geloof dat ik de verbanden wel zie.
Heb wat grondwerk gedaan met paarden, maar nooit gereden op die manier.

Wie legt mij hét verschil uit in de manier van rijden?
(Voor zover je van hét verschil kan spreken, maar wat voor jullie manier de grootste verschillen zijn.)
En dan bedoel ik, 'hulpengerelateerd'.
(Boomloos, bitloos, ijzerloos, die verhalen ken ik. )

Ben benieuwd.

Tanja

Re: Hét verschil 'Freestyle rijden' vs Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 11:59

Als ik het goed heb begrepen hoort dit topic met de neiuwe opzet niet hier maar bij NH, ik TEM even.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:15

Heb je heel goed begrepen T@nj@

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 13:30

NA -> NH

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:37

Ik denk dat freestyle meer in de buurt komt van klassieke dressuur. Er wordt meer gekeken naar de ontwikkelingen van het paard en alles wordt daarop afgestemd.
Bij de traditionele dressuur krijg ik vaak het idee dat het alleen om de winstpunten gaat en zo snel mogelijk zo hoog mogelijk komen.
Een verschil, bijvoorbeeld het hoofd. Bij klassieke dressuur houdt men zich niet zoveel met het hoofd bezig, als er goed gereden wordt gaat dat hoofd vanzelf wel naar beneden. Bij de traditionele manier zie ik erg vaak dat het hoofd zowat het belangrijkste van alles is, dat moet en zou in de juiste houding, als het paard het niet zelf doet weten we daar nog wel wat voor (trekken, scherpe bitten, hulpteugels) Daar komt het hoofd op de eerste plaats, bij klassieke dressuur op de laatste plaats.

Maar ik kan het allemaal fout hebben hoor

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:44

Freestyle maak je veel gebruik van de achterhand, vraag je het aan je paard, meeste ruiters rijden ook zonder zadel/bit.. Maar iedereen in zn eigen ideeen. Veel dingen komen overeen, maar er zijn zoveel verschillende mogelijkheden. Ik rijd freestyle, zonder bit, andere keer met bit.. weer een andere keer met alleen een touwtje om de nek, en dan weer met halster+touw..

Ik weet niet hoe ik het verder uit moet leggen zo hier. Denk dat het toch een vriendelijkere manier is van omgaan met je paard, er is veel minder dwang.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 13:42

Sorry dat het fout stond. Ik ben nog niet helemaal thuis in de nieuwe indeling hier, lees ook meer dan dat ik post. Precies verkeerd gedacht dus.

Anouar15, je hebt denk ik wel gelijk, al vind ik dit al sowieso, los van freestyle. Maar ik ben dan ook netjes opgevoed met mijn dressuur, vind ik zelf.

Nog meer meningen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 14:14

Hihi, ik moest ook lang denken wat nou het verschil tussen de 2 onderdelen was hoor, Natural of NH maar ik zag ergens een heel duidelijke uitleg staan en toen zag ik ineens het licht

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:31

gelukkig is er nu in de moderne dressuur ook het eea veranderd. Ze gaan meer beoordelen op hoe je rijdt, dan dat je werkelijk op de letter rijdt.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:02

Tsja, ik hoop dat het wat word, die nieuwe proefjes.
Dat het écht blijkt te werken.
Ik wil het eerst nog even aanzien.
Maar goed..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:57

Wat mij stoort aan de traditionele dressuur dat het meer om de ruiters gaat dan om de paarden. Elke week op wedstrijd om maar zo snel mogelijk genoeg winstpunten te halen. Veel te jonge paarden in de Z. Wat doet de KNHS hiertegen, het aantal winstpunten te verhogen naar 10. Gevolg, mensen gaan nog vaker op wedstrijd. En de paarden, dat zijn gewoon rotbokken als ze niet meerwerken

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:50

wel intresant. want k wist het verschil eigelijl ook niet..

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:15

Maar de wedstrijdmentaliteit lijkt me niet hét verschil tussen (klassieke) dressuur en freestyle, al scheelt het wel hoe je met je paard omgaat.
Wat is het wél?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:49

ik heb altijd traditioneel dressuurles gehad, maar had geen wedstrijdambities en ook geen zin om mooie proefjes te lopen, maar de basis zit er een beetje in..

Afgelopen november ging het roer om en ben ik op het nhs-freestyle overgestapt en heb daar ook rijles in op het moment.

Het grote verschil vind ik eigenlijk dat het paard vrijwillig commando's opvolgt, zonder pijn (zweep, sporen) en dwang (steeds porren met je benen bij elke stap). Ik vind het verschil een beetje te vergelijken met western rijden en engels rijden. Je doet echt veel minder met het hoofd van het paard en heel veel meer met je zit en je beenwerk.

Ik "spoor" niet aan, maar zorg voor een continue hele zachte druk met beide benen met daarbij een stemhulp. Volgt ze dit commando op, dan laat ik direct los en blijven mijn benen ver van haar buik en krijgt ze een stembeloning of een kriebel in haar nek. Moet ze de bocht om, dan druk ik 1 been zacht tegen haar aan, gaat ze dan ook de bocht om, dan gaat het been weer los en leg ik even het andere been aan als ze weer rechtuit moet. Soms moet ik heel even met een teugelhulp bijspringen, maar dit is vaak niet nodig. Hiermee vraag ik eigenlijk alleen stelling. Ophoudingen gebeuren ook op zit en ik doe veel met mijn stem, beloon voor alles wat ze goed doet en negeer de dingen die ze niet goed doet. Dit vergt erg veel geduld soms

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:58

Ik lees hier dat jullie stemcommando's geven als je je paard een ophouding geeft met je zit... Maar hoe zit het met de mensen die wel nog dressuurwedstrijden rijden, maar toch freestyle rijden toepassen? Op wedstrijd mag je geen stemhulpen gebruiken... Bouwen jullie dan die stemhulpen af en gaan jullie dan verder met de zithulpen? Is misschien een domme vraag, en misschien rijden NH'ers geen dressuurwedstrijden, maar het was even een bedenking Ik weet zelf nog niet goed in welke richting ik wil evalueren met m'n eigen paard, dat zal de toekomst uitwijzen, maar is dat haalbaar zo bitloos? Nuja op dressuurwedstrijd moet je wel met bit rijden (verplichte optoming grrrr), kan je paard dan omswitchen van bijvoorbeeld bitloos met stemhulpen en met bit zonder stemhulpen? Ik rij zelf wel bitloos met m'n verzorgpaardje en dat gaat héél goed. Ik gebruik hier zelf m'n stem heel dikwijls om te belonen... maar met haar ga'k niet op wedstrijd. Bij het paardje waar 'k op wedstrijd ga mag 'k eigenlijk niet praten tijdens m'n training omdat ik dan m'n mond ook niet kan houden op wedstrijd...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 00:12

Ik gebruik mijn stem alleen om haar iets sneller te laten reageren als ze het puur op mijn zit niet meteen wil doen en ik rijd inderdaad geen wedstrijden Als ik heel zachtjes Ho zeg, dan staat ze ook direct stil! Soms zo snel dat je er van schrikt

Ik klik ook met mijn tong, snel achter elkaar bij het versnellen en klik soms ook op ritme, als ik haar in een bepaald tempo door wil laten lopen, zonder dat ze gaat vertragen of versnellen, vooral in arbeidsdraf en middendraf.. Verder zeg ik heel vaak "goed zo", maar dat kan ik ook makkelijk vervangen door een kriebeltje in haar nek, beide werken even goed.

Mijn paardje vindt het fijn als ik veel tegen haar praat, maar met een beetje doortrainen denk ik dat ze ook wel zonder zou kunnen, maar ik vind het zelf veel te prettig om mijn stem te gebruiken als hulp..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:26

Teuntje111, ik vind je post heel leuk om te lezen!
Ik krijg dan wel dressuurles, maar gelukkig niet op een ruk en pluk-manier. Veel benen en zit, bijtikken desnoods, maar wel op een 'normale manier'. En niet kloppen met je benen of andere irritante dingen.

Ik ben niet zo thuis in western, zou het graag eens proberen, maar zonder eigen paard heb je al snel minder mogelijkheden.

Vind je verhaal heel duidelijk, dank je!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:29

Vind ik ook weer zo'n mooie uitvinden: Freestyle rijden.
Paardvriendelijk!

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 18:55

Nu ja, er zijn er genoeg die beweren op deze manier te rijden, maar vast staat wel dat er veel mensen menen 'natuurlijk te rijden' en inderdaad anders rijden dan bv Engels.
Wanneer is iets paardvriendelijk?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:55

Paardvriendelijk is om op een duidelijke, geduldige manier een paard op te leiden om de dingen te doen die je er van vraagt. Hierbij houdt je rekening met de fysiek van het paard en met het opleidingsniveau van het paard (en de ruiter). Wanneer bij een hulp niet het gewenste resultaat komt, ga je na of jij het zelf fout of onduidelijk hebt gevraagd, zo niet dan geef je de hulp nadrukkelijker. In alles ben je zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig
En weet je wat nou zo leuk is? Dit geldt ook gewoon voor "engelse" dressuur, net als voor "klassieke" dressuur en als het goed is ook voor "western" rijden. Dat een heleboel mensen niet de kennis, kunde en het geduld hebben om op een correcte paardvriendelijke manier met hun paard om te gaan, betekend niet dat de stijl als zodanig daar schuldig aan is. In alle takken van paardensport komt een versie van "geen gel*l, trek hem in de krul" voor, maar daarmee is het nog niet de goede manier van werken, toch?

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 21:23

Ik volg je helemaal, maar snap niet waarom er veel mensen zo specifiek zeggen 'freestyle te rijden'.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben met mijn leadrope in de weer en al, maar vind wat ik doe niet zo anders, als ik mezelf zou moeten indelen hang ik er zo'n beetje tussen. (Ook omdat mijn 'verzorghaf' nog jong is, vooral grondwerk en loswerken.)

Ach, ik kan geloof ik niet lekker uitleggen wat ik bedoel, maar sluit me wel bij je aan...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:14

Ik zie helaas nog heel vaak dat mensen dressuur rijden voor de punten. Ik 'ken' zelfs mensen die thuis gaan losrijden voor een wedstrijd omdat ze dan met slofteugels kunnen losrijden.
Als iedereen paardgericht dressuur rijdt zijn er ook geen regels meer nodig mbt bitten en hulpteugels lijkt mij. En hoeven er ook geen tuchtcollege stukjes meer in de P&S. Daar staan de meest vreemde dingen in. IJzerdraad in de mond om de tong binnen te houden. Een hap zand in de mond tegen het tandenknarsen. Je kunt het zo goed niet bedenken of mensen doen het om verzet van het paard te onderdrukken.

TurdusMerula

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:40

Tsja, zo ben ik gelukkig niet...

_Tiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:20

Als ik de dingen hier zo lees rij ik zelf ook freestyle, maar dat zal denk ik wel meevallen. Bij freestyle zie ik het echt voor me dat je helemaal optomingloos rijdt. Misschien kan je eens op de site van Emiel Voest kijk? Ik weet de link zo niet. Misschien dat iemand hier de link weet?

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 14:40