[AR] Zo'n klein veulentje voor de kar, ZIELIG hoor!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Zo'n klein veulentje voor de kar, ZIELIG hoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 12:46

Natuurlijk heb ik het hier niet over een écht veulentje aanspannen, maar als recreatief Shetlandmenner ben ik toch wel eens tegen een aantal verontwaardigde reacties opgelopen:

"Jeejtje, hoe kun je nou zo'n zielig klein veulentje voor zo'n koetsje zetten?! da's dierenmishandeling hoor!" whahaha,
ja en ga dan maar eens zulke niet-begrijpende mensen uitleggen dat dat toch écht geen veulentje meer is, die netjes voor je karretje loopt, maar een volgroeide, volwassen Shetlandermerrie van een jaar of 6, ook nog eens de grote maat trouwens

Net zoals sommige mensen het er trouwens niet mee eens zijn dat onze merrie ieder jaar in het voorjaar gedekt wordt. 3 jaar geleden kregen we het eerste veulen (een hengstje) die inmiddels nét verkocht is, helaas.... maargoed, het jaar daarop weer een veulen (wéér een hengst) en vorig jaar op koninginnedag, je raadt 't al, wéeer een hengst voor de verandering

Dan krijg je wel eens van die reacties als 'goh, is ze nu al wéer 'zwanger'? zielig hoor voor dat arme beestje dat ze dat jaar na jaar moet doen, de eerste is nog niet volgroeid of daar komt de volgende'....

Tsja.......... en dan maar weer uitleggen dat het veel minder moeite kost voor het paardenlichaam om alles weer helemaal veulen klaar te maken, de melkproductie is vaak nog enigzins op gang en de merrie zelf zit ook lekker in die routine.... een paar jaar achter elkaar veulentjes fokken gebeurd vaak in de fokwereld en is héél normaal...

Maarja, sommige mensen schijnen dit niet te snappen....

Wat vinden jullie hier nou van? zelf al eens tegen zulke reacties opgelopen?
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 02-04-06 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:17

Niet erg. Rustig uitleggen hoe en waarom.
Je kan er niet vanuit gaan dat alle mensen alles van paarden afweten.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:25

haha nee da's waar, ik leg het dan ook meestal wel rustig uit hoor, maar sommige mensen hebben gelijk al hun oordeel klaar en schreeuwen in de gauwigheid je wat na in de trant van 'dierenmishandelaar!' etc... da's natuurlijk niet echt leuk af en toe, maarja, ik trek me er inderdaad niet meer zoveel van aan

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:27

ja, ik herken het! Men ook met shetten en dan krijg je van die reacties zelfs van kinderen : Oh, dierenbeul! Of mensen doen de neus omhoog, kijken lelijk en fietsen door, of juist mensen die er helemaal weg van zijn, dat maak ik ook wel eens mee zelfs een keer een bruidspaar op de dijk tegen gekomen die met me op de foto wilde

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:36

haha ja, inderdaad dat moeten we natuurlijk niet vergeten, ik krijg natuurlijk ook genoeg leuke reacties, sta soms wel een half uur lang ergens met vreemde mensen te praten over hoe geweldig 't wel niet is om zo lekker rond te rijden met mooi weer etc. en mensen die vragen of ik incl. wagen en pony te huur ben voor kinderfeestjes; maar daar beginnen we echt niet aan, ook ivm. verzekering en bovendien is het ook niet echt mijn eigen paardje, dus... als er dan wat gebeurd, je weet maar nooit

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:41

heb ook eens een keer een verjaardag gedaan! Leuk! Eerst met het koetsje stukjes op de dijk rijden... en daarna nog ff met zadeltje op de pony

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:43

Ja, heb dat soort dingen inderdaad ook wel gedaan, eerst met 't koetsje en daarna met zadeltje, maar dat doe ik wel alleen bij mensen die ik een beetje ken; 't is sinds jaren vaste prik dat ik met de shet even langskom op de verjaardag van mijn oppaskindertjes; die vinden 't helemaal geweldig en lopen de verdere dag te stralen maar echt vreemde mensen die zoiets vragen verkoop ik toch meestal nee.....

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:45

nee voor mij waren het ook bekende

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 13:50

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 13:59

Jeej leuk span hoor! 2 span vindt ik er op de één of andere manier toch altijd wat leuker en 'completer' uitzien dan een karig 1 spannetje, maargoed in iedergeval heb je er een paar geweldige knapperds voor staan

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:03

oh maar Otje, geloof de linkse op de foto rijd ik ook alleen en dan krijg ik sneller óh wat zielig'reacties dan met het tweespan

JoyCiej007

Re: "Zo'n klein veulentje voor de kar, ZIELIG hoor!&quo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:07

Raar inderdaad ja, natuurlijk hebben ze met z'n tweeen meer trekkracht, maar een shetlander in z'n eentje is al supersterk en kan makkelijk een recreatiewagentje (bedoeld natuurlijk voor die maat pony's) of zo'n mini marathonwagentje trekken... ik merk altijd dat 'mijn Otje' altijd erg veel plezier heeft in 't aangespannen rijden, constant oortjes naar voren gespitst, af en toe naar opzij/achter draaien om te luisteren of ik een commando geef en loopt super lekker door. als het echt te zwaar was dan zie je ze ook echt met moeite zich vooruitslepen, en daar is hier totaal geen sprake van

P.s eigenlijk heet 'onze Otje' officieel Odina van de Plak, maarja dat vonden we zo'n onpraktische naam, dat we haar tot Otje hebben gebombardeerd

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:10

Odina van de Plak? Mijn Otje staat in de plakstraat? uhm wat zijn de ouders van jou Otje? ik weet niet welke naam de nakomelingen van otje als achternaam krijgen...

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:15

Ghehe dit is echt wel heel erg grote toeval allemaal Euh ik zal de eigenaar eens even naar de afstamming van Otje vragen, hij heeft momenteel de papieren thuis liggen en ikke weet dat nooit zo uit mijn hoofd

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:16

Bij ons staan ze aan 'De Botterije'; de veulens krijgen dan ook als achternaam 'Van de Botterije' mee

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:17

de zus van Otje heet Pepina ook zon naam... en die heet geloof ik voluit Pepina van de Plak.. Whaah! Dus misschien is Pepina bevallen van Odina want die man hield van dat soort namen...Die komt uit wijchen bij nijmegen...

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 14:19

haha Oké nou ga ik 't helemaal ff uitzoeken, wordt ik toch wel errug benieuwd ik zal wel ff vrage v/d week, pb je er nders wel over haha echt grappig

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:32

Ik heb de opmerking "ah... een veulentje" zelfs gehoord toen ik met mijn pony van 1,22 in het enkelspan reed... sommige mensen weten echt niks van paarden en dat kan je ze volgens mij niet eens kwalijk nemen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:01

Schrik niet Marieke, zelfs van David vroeg vorig jaar iemand: zeker nog een jaarling?? Pony was ondertussen 13 jaar en 1.38 hoog

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 15:03

wat is er nou bewerkt in jouw stuk? Doet een mod dat? Of wat was er niet goed?

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 17:13

Hoe bedoel je, wat is er bewerkt dan? (ikke heb niks gedaan hoor )

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 18:39

Een mod heeft even een tag in je titel toegevoegd, dat is voor de duidelijkheid.

Ach na rustig uitleggen vinden de meesten het niet erg, en degene die het niet (willen) snappen, rij je gewoon verder aan voorbij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 19:10

Hahaha ach ja, gewoon uitleggen dan begrijpen ze het wel. Je zou het ook van de andere kant kunnen zien. Dat er nog mensen zijn die openbaar opkomen tegen dierenleed is al heel wat. Niet dat jij je pony mishandelt maar deze mensen letten er iig wel op en geven ook hun mening erover. Dus als ze dat ook zouden doen bij echt dierenleed word er iig nog kant gekozen voor de dieren en krijgt de desbetreffende persoon dat ook te horen.

sarahlou

Re: [AR] "Zo'n klein veulentje voor de kar, ZIELIG hoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:02

Ik krijg ook van die gekke opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd..
'wat zielig, twee veulentjes voor de wagen"
"zeg kan mijn hond er niet naast, want die is even groot"...
*zucht*
Maar je kan idd niet verwachten dat iedereen verstand heeft van paarden.

Grappig trouwens dat er een Otje en Fleur voorbij kwamen. (volgens mij in die link)
Ik heb een Otje en Floor. (Otje is de jaarling zoon van Floor)

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:05

Otje is een 7 jarige merrie, Fleur (geen fam van Otje, wel 2psangenoot) is 6 jaar, en Tim (veulen otje) is drie jaar...
En nu is fleur zwanger van tim!