teugels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 12:28

wat voor teugels gebruiken jullie bij een touwhalster? of bitloos hoofdstel? of cross-rope-bridles?

Anoniem

Re: teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:40

Ik heb teugels van touwhalstertouw, van 6 mm dik, aan een bitloos hoofdstel (en ik doe ze ook aan het touwhalster als we daar mee gaan rijden).

In een ander topic had ik al eens verteld waarom ik met deze dunne en lichte teugels rij. Als je geïnteresseerd bent, wil ik het nog wel een keer vertellen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:15

Ik heb stoffen teugels met clips.

Verder heb ik zelf teugels gemaakt van heel mooi touw, ook met clips.

Daarnaast heb ik biothane teugels.

En ik heb een leadrope ,zonder clips, die kan ik onder het halster knopen.

Datgene waar ik zin in heb, hang ik aan het touwhalster.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:51

Ik heb gewone dressuurteugels van Stubben. Ik wil ooit nog eens oranje biothane teugels, bijpassend bij m'n hoofdstel. Maar m'n geld is op

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:28

Ik zweer bij mn eigen merk teugels: lekker soepel touw met clippies, lang genoeg om ook als leadrope te gebruiken.

Wanneer ik geen teugels bij me heb, is de leadrope vastgeknoopt ook prima. Of 2 strings

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 17:29

Jovarna schreef:
Als je geïnteresseerd bent, wil ik het nog wel een keer vertellen.

Vertel

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:33

Ik moet eigelijk wat kortere teugels hebben. Doordat ze bij mijn hoofdstel niet bij het hoofd vast zitten maar er nog een stuk tussen zit zijn de teugels nu zo lang dat ik er een knoop in moet doen, anders gaan ze om m'n voet. Niet echt veilig.
Deze teugels zijn ook wel langer dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:29

gollempje schreef:
Jovarna schreef:
Als je geïnteresseerd bent, wil ik het nog wel een keer vertellen.

Vertel

Oké Effe puntsgewijs, zoals ik het ook op m'n site heb staan:

Ik heb gekozen voor deze touwteugels (van 6 mm dik) vanwege de volgende redenen. Met dunne, lichte teugels:
- is er minder tot nauwelijks ruis tussen jouw handen en het paard (-enhoofd, of als je met bit rijdt: de mond);
- kun je heel goed gevoel-signalen doorgeven aan je paard;
- ben je niet geneigd te gaan 'trekken'. Zodra je aan de teugels trekt, voel je dit onmiddellijk in je handen, dus láat je het wel om te gaan trekken. Je wordt dus vanzelf zachter in en met je handen. En dit zorgt voor een zachte inwerking voor je paard;
- is de teugelimpuls voor de ruiter scherper dan voor het paard; het geeft je dus de mogelijkheid om je hulpen werkelijk te verfijnen;
- je leert veel zuiverder en eerlijker te communiceren met je paard, op basis van wederzijds vertrouwen. Dit geeft zoveel 'verlichting', letterlijk en figuurlijk.

Hoe langer ik nu met deze teugels rij, hoe meer ik heb ervaren dat ik niet meer hoef te 'trekken'. Het is veel meer vragen en uitnodigen geworden wat ik doe, en Jovarna reageert er geweldig op.
Ook ervaar ik dat deze dunne en lichte teugels (ze wegen echt nauwelijks iets) tòch lekker in m'n handen liggen. Het voelt zó licht, alsof ik niets in m'n handen heb, en ondertussen ben ik diep in verbinding met mijn paard. En dat gevoel is werkelijk fantastisch!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:33

Anouar15 schreef:
Ik moet eigelijk wat kortere teugels hebben. Doordat ze bij mijn hoofdstel niet bij het hoofd vast zitten maar er nog een stuk tussen zit zijn de teugels nu zo lang dat ik er een knoop in moet doen, anders gaan ze om m'n voet. Niet echt veilig.
Deze teugels zijn ook wel langer dan normaal.

Ja, de teugels van jouw hoofdstel zijn idd erg lang. Dat vond ik ook toen ik met zo'n hoofdstel reed.

De (touw)teugels die ik heb, zijn/is 3 meter lang. De uiteinden heb ik aan westernsnaps geknoopt, dus de teugels zijn nu iets korter dan 3 meter. Deze lengte vind ik perfect. Wanneer Jovarna onderweg mag grazen, hoef ik niet mee voorover te buigen en kan ik lekker rechtop blijven zitten (en m'n shaggie draaien ).

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:36

Waar heb jij die teugels vandaan en wat kosten ze, Jovarna? Ze klinken heel fijn en ik ben ook nog op zoek naar goede teugels.
En welke kleur zijn ze?

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:38

Jovarna, wil je mij een pm sturen met hoe je dat soort teugels maakt? (of je moet ze gekocht hebben natuurlijk ) mijn verzorgarabier is namelijk nogal geneigd om te gaan rennen als ze haar zin niet krijg en dan is het idd trekken.. zoals ik dit hoor is dit misschien wel een van de vele oplossingen die we nodig hebben (het loopt niet helemaal lekker met haar)...

groetjes, Ilse

P.S. we hebben er nu springteugels aan zitten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:39

Volgens mij is trekken juist niet de bedoeling

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:06

Volgens mij is dat het zelfde touw als dat ze hier in de buitensportwinkel verkopen.

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:27

Jovarna schreef:
Anouar15 schreef:
Waar heb jij die teugels vandaan en wat kosten ze, Jovarna? Ze klinken heel fijn en ik ben ook nog op zoek naar goede teugels.
En welke kleur zijn ze?

Het touw en de twee snaps heb ik gekocht bij Eveline (www.touwhalster.tk van calippo). Het touw is in vele kleuren te verkrijgen en ook de snaps heeft ze diverse soorten van.
De knoop heb ik gevonden op de site van Egon (http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/); deze knoop kan nooit zomaar los schieten (altijd handig }> ). Voor het touw en de snaps was ik iets van 10 of 14 euro kwijt, incl. verzendkosten, kweet 't niet meer precies.

Hier een paar foto's van ons hoofdstel met de touwteugels:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XF4FG8WY.

@Ilsiie: begrijp ik het nou goed dat je wilt gaan trekken, of juist niet?

Ehm, deels.. Meestal zet ik haar nu aan het werk als ze wil rennen, maar als ze er vandoor gaat kan ik vanalles proberen maar stoppen doet ze niet, maar aangezien ik niet in een echte bak kan rijden nu ('s zomers in het land)
en als ze dan richting de drukke weg gaat en ik krijg haar met geen andere mogelijkheid terug, ja, op dat moment trek ik. Anders niet.

Ik wil nu gaan beginnen met een beetje grondwerk, zodat ze me leert accepteren (ze is nogal, eh, dominant) ook in het land (waar ze me nog niet accepteert). Hopelijk reageert ze daar goed op en ik ben bezig haar de commando's 'stap, draf, HO' te leren. Galop kent ze maar al te goed, helaas.. vooral die 'HO' moet er goed in zitten... is wel zo veilig...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:41

Jovarna schreef:

Ilsiie schreef:
Ehm, deels.. Meestal zet ik haar nu aan het werk als ze wil rennen, maar als ze er vandoor gaat kan ik vanalles proberen maar stoppen doet ze niet, maar aangezien ik niet in een echte bak kan rijden nu ('s zomers in het land)
en als ze dan richting de drukke weg gaat en ik krijg haar met geen andere mogelijkheid terug, ja, op dat moment trek ik. Anders niet.

Dan heb je het niet helemaal begrepen Ilsiie.... Lees mijn post over m'n teugels nu eens goed.....
Ik heb deze teugels juist om te voorkómen dat je gaat trekken. Iedere (onbewuste) trekkracht voel je in je èigen handen. En dat vind ik terecht, omdat ik vind dat je niet aan de teugels hóórt te trekken.
Dus helaas, ik kan (en ga) je niet helpen aan teugels waarmee je flink kunt gaan trekken...

Ilsiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:49

Jovarna schreef:
Jovarna schreef:

Ilsiie schreef:

Dan heb je het niet helemaal begrepen Ilsiie.... Lees mijn post over m'n teugels nu eens goed.....
Ik heb deze teugels juist om te voorkómen dat je gaat trekken. Iedere (onbewuste) trekkracht voel je in je èigen handen. En dat vind ik terecht, omdat ik vind dat je niet aan de teugels hóórt te trekken.
Dus helaas, ik kan (en ga) je niet helpen aan teugels waarmee je flink kunt gaan trekken...

dat snap ik heel goed dat je dat niet kan en wilt.

ik heb je post nu ondertussen al 5 keer gelezen. ik ben ook bezig het op te lossen, maar dan heb ik aan jou een vraag. Hoe stop jij een paard dat (nog) niet op 'HO' reageert, alleen maar blijft galopperen, die richting een drukke autoweg rent?
Trekken is niet de goede manier, nee, ben ik helemaal met je eens, maar op zo'n moment..

wat zou jij doen *mag ook verder via pb, heeft niets meer met topic te maken*

verder.. ik trek dus ALLEEN als ik haar met geen andere mogelijkheid meer terugkrijg!!!! ik probeer haar op de volte te zetten, diep zitten, aan het werk zetten (omlaag rijden), hooooooooooo zeggen, weetikwatallemaal, pas als ze dáár niet op reageert..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:58

Ilsiie, in dit topic heb ik iets geschreven over wijken voor druk. Ik denk dat jij daar ook wel wat aan hebt.
viewtopic.php?f=99&t=556992

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 23:52

Ilsiie schreef:
Hoe stop jij een paard dat (nog) niet op 'HO' reageert, alleen maar blijft galopperen, die richting een drukke autoweg rent?

Bij "problemen" zoals deze, is het zo dat je een stap (of meerdere stappen) overgeslagen of niet goed doorlopen hebt en dat je terug moet naar de basis. Er is geen kant & klare oplossing en het heeft ook geen zin om probleemoplossend bezig te zijn; wanneer de basis en de relatie niet goed is, zal zich iedere keer weer een ander 'probleem' voordoen, dat aangeeft dat er ergens iets in de basis nog niet goed zit.

Om een basis te leggen, begin je met het opbouwen van vertrouwen; dat jij leert te vertrouwen op jezelf, op je paard, op situaties etc, en dat het paard leert te vertrouwen op jou, op situaties en in zichzelf (leert na te denken, dapperder wordt, rustiger in d'r hoofd wordt etc). Het is een wisselwerking en een samenwerking tussen jullie twee en dat is een proces op zich.

Het is goed dat je begonnen bent met grondwerk. Hier zou ik me - als ik jou was - voorlopig mee bezig houden en in verdiepen, en een tijdje niet buiten gaan rijden. Neem stapje voor stapje en geniet van alles wat jullie samen gaan leren en hoe jullie naar elkaar toe zullen groeien. Het buiten rijden komt dan vanzelf wel weer, en dan met een betere en steviger basis.

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 08:35

Jovarna schreef:
Anouar15 schreef:
En welke kleur zijn ze?

Het touw en de twee snaps heb ik gekocht bij Eveline (www.touwhalster.tk van calippo). Het touw is in vele kleuren te verkrijgen en ook de snaps heeft ze diverse soorten van.
De knoop heb ik gevonden op de site van Egon (http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/); deze knoop kan nooit zomaar los schieten (altijd handig }> ). Voor het touw en de snaps was ik iets van 10 of 14 euro kwijt, incl. verzendkosten, kweet 't niet meer precies.

Hier een paar foto's van ons hoofdstel met de touwteugels:
http://www.mijnalbum.nl/Album=XF4FG8WY.

Bedankt voor het noemen Tis ondertussen veranderd naar www.equiplay.nl trouwens (al ruim een jaar )

Het touw is inderdaad hetzelfde wat je ook in de buitensportzaken kunt kopen, met dat verschil dat je bij mij uit tientallen kleuren kunt kiezen, terwijl zo'n winkel er meestal maar 2 heeft liggen (kun je nagaan hoeveel winkels ik afreis )

In plaats van de teugels te knopen, zou het nog mooier zijn om ze met een echte oogsplits vast te zetten, net zoals de clipjes aan mijn eigen teugels zegmaar. Dat kan helaas alleen bij de 'best' touwtjes (is wel het zachtste en soepelste touw), dus het beperkt wel je keuzemogelijkheden. Zo'n oogsplits gaat in elk geval nooit los en ziet er mooi strak uit.

Los touw is bij mij € 1,50 per meter (basic) en clippies voor teugels zijn 2 euro per stuk.

Ik ga eens kijken of ik voor mezelf ook van die lichte teugeltjes kan maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:43

@callippo:
Heb je een foto van die oogsplits en van het 'best' touw? In welke diktes is dit touw verkrijgbaar?

(ps1: www.touwhalster.tk werkt ook nog steeds )
(ps2: deze lichte teugels kan ik echt aanraden! )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:02

Ik ga zo eens even opmeten hoe lange teugels ik wil.
Ik wil ze het liefst kort zodat er niet nog zo'n sliert aan hangt, dat vind ik onhandig.

En callippo, heb je dat touw ook in oranje?

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 11:12

is een hackamore niet handiger om mee te rijden? heb je geen last van die clipjes enzo. Of is dat dubbel?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:17

hackamore vind ik niks. Veel te veel touw

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:23

mij lijkt een hackamore net handiger... juist omdat je dan je teugels vastgeknoopt hebt en als je paard ergens niet door wil heb je nog je lange lijn die je kan gebruiken om het paard erlangs de loodsen. Vind het juist heel handig op wandeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:44

Anouar, je zou de lengte kunnen opmeten vanaf het hoofd (de plek waar de teugels bevestigd zijn) wanneer ze met het hoofd op de grond loopt/staat (graashouding) t/m iets boven de schoft. En die lengte dan x 2.
Voor mij is dat iig de ideale lengte, zodat je paard onderweg tijdens een pauze kan grazen en jij rechtop kunt blijven zitten.