[AR] Wat is een goed en betaalbaar tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Wat is een goed en betaalbaar tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 00:15

Ik ben op zoek naar een goed betaalbaar tuig. Ik zat vooral te denken aan een lederen Ideal tuig maar wat mij ook erg mooi lijkt is zo'n tuig met een kleur onderlegd of met uitsparing in het borsttuig (zo'n boog). Een gareeltuig lijkt mij ook weer mooi, maar is dat veel duurder? Wordt dit ook gebruikt bij enkelspan en bestaat dit wel in de maat die ik wil hebben (maat shet voor een Welsh A). Ik zat eventueel ook te denken aan de Zilco Tedman Tedex, maar ziet dit er niet heel erg fake uit (van foto's op website wordt ik niet veel wijzer) en heeft dit wel een goede pasvorm?

Ik ben vooral op zoek naar ervaringen (daarbij natuurlijk vertellen waar je het tuig vandaan hebt en hoeveel het heeft gekost).

Mijn maximale prijs ligt toch wel bij de 400 euro.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:58

Ik heb een leren Ideal tuigen.
De leathertech tuigen, gekocht bij mensport Bellingwolde.
De prijs voor een enkelspan pony tuig is toch wel 600 euro
Dit bevalt mij prima.

Een gareeltuig is natuurlijk super mooi, maar ook heel erg duur. Een gareel wordt namelijk op maat voor je pony gemaakt. Dat ga je niet redden voor 400 euro. Maar voor 400 euro heb je waarschijnlijk nergens een kwalitatief goed tuig!

Je hebt ook Franse garelen, dit is een kruizing tussen een borsttuig en een gareeltuig

Verder zijn de kunststof tuigen van Zilco wel mooi, maar ook wel duur. Ideal heeft ook kunststoftuigen, maar de kwaliteit hiervan is veel minder als van Zilco. Ik noem het altijd vuilniszakken kunsstof (die van Ideal dan).

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:02

De tuigen die Nickyu heeft zijn goed en betaalbaar

dravergekkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:37

bij vroeg op hebbe ze ok verschillende soorten tuigen....
ligt eraan welke en iedereen vind de kwaliteit weer anders....

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:50

Wat ik van Ideal tuigen heb gehoord, is dat ze heel snel lelijk worden doordat ze verkleuren. Ik zou dus voor een ander tuig gaan.
Zilco blijft volgens mij heel lang mooi, en is makkelijk te onderhouden. Maar of het er erg fake uit ziet, dat weet ik niet precies..

Collinnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:38

Ik heb een tuig voor mijn shet gekocht voor 203 euro.
Ik vind het onzin dat een tuig onder de 400 euro van slechte kwaliteit zou moeten zijn, goed vetten is het halve werk!
Het is een zwart tuig, met london onderlegt.
Het is niet echt een duidelijke foto, maar zo heb je wel een beeld.

Afbeelding

Ik heb het gekocht bij een ruitersport zaak hier in de buurt, evt kan ikhet best voor je bestellen!

Ik hoor het wel!

Groetjes,Karin

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:49

Onzin is het zeker niet.
Het is gewoon een feit dat goed leer meer kost en de prijs van het gehele tuig dus ook hoger is.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 19:59

Voor 445 euro kan ik geloof ik al een tuig van Ideal kopen (leer). Ik ken iemand die heeft ideal tuigen en gebruikt ze al langer en vind ze er nog goed uit zien. Ik vind het vooral belangrijk een stevig tuig te hebben. Die zilco heb ik gezien in maat shet voor 375 euro, maar ben bang dat de maten misschien raar zijn.

Collin: Ook erg mooi tuig, hoe is de pasvorm? Heeft het een beetje een flexibele boom? Wat is de kwaliteit van het leer?

Anoniem

Re: [AR] Wat is een goed en betaalbaar tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:11

Collinnnnn schreef:
Ik vind het onzin dat een tuig onder de 400 euro van slechte kwaliteit zou moeten zijn, goed vetten is het halve werk!

Helemaal mee eens!
Ik heb zo´n tuigje van divoza gehad, was toen fl. 300,-. Heb ik zeker een jaar of 8 mee rondgereden, zonder enge losvliegende onderdelen.
Idd goed onderhouden dat verlengt alle levensduur van alle soorten leer.

Bij Ideal is het nadeel dat deze tuigen (ook) van Indisch leer worden gemaakt, dus je hebt er wel eens een mindere partij tussen zitten, en ja, als dat net jouw tuig is, baal je natuurlijk enorm.

Let op bij aanschaf, dat de delen waar druk op komt te staan stevig zijn. Je ziet wel eens van die enkellederen broekriempjes etc, dat zou ik niet aanschaffen. En het mooiste is als de stiksels in het leer verzonken zijn, dat slijt minder snel. Maar dat soort spul kan je echt wel vinden rond de € 400, je heb tegenwoordig zoveel keus!

Wat ik wel aan kan raden zijn veiligheidslichtogen, die heb je tegenwoordig al op de 'goedkopere' tuigen, hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:34

Ik heb een Ideal tuig, geheel leer (zwart).
Gekocht voor 600,-.
Het is een goed middenklas tuig.

Ik heb pas van een tuig van iemand overgenomen van het merk Lessing, ook geheel leer (maar donkerbruin)
Ik kende het niet, maar het schijnt Duits te zijn.
Het is denk ik kwalitatief ongeveer gelijk aan een Ideal tuig.
Het zit in ong. dezelfde prijsklasse en het voelt ook lekker soepel aan.

Tuigen die goedkoper zijn kunnen denk ook heel functioneel zijn, maar ik denk dat dan al snel de leerkwaliteit minder wordt.
Dat zul je het echt heel goed bij moeten houden met vetten om het soepel te krijgen en te houden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:20

Nouvel schreef:
Ik heb pas van een tuig van iemand overgenomen van het merk Lessing, ook geheel leer (maar donkerbruin)

hmm, ben benieuwd naar een
(aangezien je er toen een topic over had gemaakt)

Nouvel schreef:
Tuigen die goedkoper zijn kunnen denk ook heel functioneel zijn, maar ik denk dat dan al snel de leerkwaliteit minder wordt.
Dat zul je het echt heel goed bij moeten houden met vetten om het soepel te krijgen en te houden denk ik.

Dat is zeker een feit, nu ben ik een poetsertje, dus dat zal wel het voordeel geweest zijn. Het was idd lekker soepel, maar ik behandelde het regelmatig met vet/olie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:24

Foto's volgen, maar ik moet eerst de strengen aan laten passen, of andere erbij kopen...

dus even geduld nog...

Het is trouwens wel wat donkerder bruin dan ik eigenlijk graag gewild had, ben erg benieuwd hoe het in gebruik zal staan...

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:42

Ik heb mijn tuig gekocht bij www.marathonwagen.com in Vlachtwedde. Met veiligheidslichtogen. Bevalt me prima. Heb hem nu een half jaar, dus kan niet zeggen of hij lang mee gaat. Maar het tuig ziet er stevig uit en Spetter heeft er al een zware huifkar mee getrokken. Het tuig kostte 320 euro.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 11:45

Ik heb sinds kort een CLEVER tuig ( ja van die menwagens ) en tot nu toe ben ik er erg tevreden over...

Ik ken meerdere mensen die er mee rijden (4span, 2 span, enkelspan, van shet tot paard) en ze lijken allemaal tevreden

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 13:00

Spetter: Zeker mooie tuigen alleen niet in de maat die ik nodig heb ... (maat shet)

mriekie: Die tuigen zien er erg mooi uit maar vraag me af waar ik deze ergens in Zuid-Holland zou kunnen bezichtigen. Bij de dealers staat wel een website maar daar staat niks over of ze die tuigen hebben...

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:02

ik verwacht dat elke dealer wel wat tuigen heeft liggen

Collinnnnn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:46

Het is een stevig,goed tuig van prima kwaliteit en pasvorm.
k heb het nu 2x gevet en het is nu al heel wat soepeler.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:37

Ik heb een ideal frans gareeltuig. Ik was ongeveer 900 euro kwijt voor een dubbel spantuig.
Iedereen denkt dat gareel heel veel duurder is maar het scheeld niet meer dan een paar tientjes.
Of je je tuig met bruin laat onderleggen maakt voor de prijs niets uit.

annebe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:33

Meestal kan je marktplaats ook wel goed tuig vinden.
Ik heb gisteren voor mijn haflinger een mooi dik (wel gebruikt) tuig bij elkaar kunnen kopen voor 100,-

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 08:58

Ja op marktplaats staan vaak van die goedkope tuigen voor maatje shet. Dat wil ik niet. Ik denk dat ik voor een Ideal ga. Bestellen op internet vind ik eng en van Rijs zit hier in de buurt. Die verkoopt ook Ideal. Nu vraag ik mij dus af of het marathontuig (de goedkoopste) duurder is als ik hem in het notenbruin neem.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:46

laura2span schreef:
Ik heb een ideal frans gareeltuig. Ik was ongeveer 900 euro kwijt voor een dubbel spantuig.
Iedereen denkt dat gareel heel veel duurder is maar het scheeld niet meer dan een paar tientjes.
Of je je tuig met bruin laat onderleggen maakt voor de prijs niets uit.

Oow echt, scheelt dat niet meer? Ik vind die dingen wel mooi staan, en ze verdelen de druk veel beter als een borsttuig lijkt me! Hmmm, maar eens kijken......

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:58

Maar een frans gareel is geen 'echt' gareel.
Een fransgareel is een kruizing tussen een borsttuig en een gareeltuig.
Een echt gareel tuig is duur omdat het op maat voor het paard gemaakt moet worden!

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:04

Frans gareel:
Afbeelding

Gareel:
Afbeelding

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:21

Ja klopt, frans gareel is een kruising tussen gareel en gewoon borsttuig.
Ik heb het luxe marathontuig en dan het borsttuig om geruild voor gareel. Scheelde 35 euro geloof ik. Dit omdat fransgareel geen standaard shetmaat had en het anders wel heel erg veel scheelde.

Notenbruin is trouwens een stuk duurder dan zwart (met bruin onderlegd)

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:41

Ja ik wist wat een frans gareel is hoor, maar dacht inderdaad ook dat het veel duurder zou zijn..... Oow oliebol, notenbruin gareel bedoel je? Want dat was nou net de bedoeling kwa kleur......