Goede natuurlijk bekappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Goede natuurlijk bekappers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:31

N.a.v dit topic wil ik graag beginnen met een lijst van goede natuurlijk bekappers.
Omdat bekapper een vrij beroep is zit er veel kaf tussen het koren en moet je het dus eigelijk hebben van ervaringen van andere mensen.

Laat maar weten met welke natuurlijk bekapper je hele goede ervaringen hebt.
Slechte ervaring mag ook (mag via pb aan mij, dan zit ik hem er bij als je anoniem wilt blijven) Dan maak ik daar ook een lijst van.

Wel graag echte ervaring en niet een verre vriendin kent via via een natuurlijk bekapper die wel goed werk schijnt te doen, dan is het nog niet duidelijk.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:35

Even uit het andere topic:
arno8 schreef:
Kandidaat voor de witte lijst. Tenzij iemand bezwaren heeft:
mijn (in mijn ogen goede) natuurlijke bekapper heet Klaas Feuth, website: www.natuurlijk-ruiterschap.nl

Anoniem

Re: Goede natuurlijk bekappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:45

Het lijkt me goed om zowel de goede als de slechte te noemen. Dus een witte lijst en een zwarte lijst aanmaken.

De goede bekappers in Nederland zijn over het algemeen wel bij de mensen bekend en zijn ook wel te vinden.

Minder tot niet bekend zijn de slechte bekappers. Zoals degene die jij noemt in het "Herstellen en natuurlijk bekappen"-topic; dat was iemand die in de zool snijdt en geen mustangroll maakt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:08

Er bestaat al een lijst van natuurlijk bekappers, waarop je kunt stemmen. Hij staat hier: http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm dan helemaal naar beneden scrollen en klikken op ''lijst natuurlijk bekappers''.
Misschien dat je deze lijst als uitgangspunt kunt nemen. Het lijkt me inderdaad goed om de motivatie rechtstreeks te horen van de mensen die persoonlijk ervaring hebben met bepaalde bekappers.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:20

Mijn goede ervaring is met Ellemieke Fransen, natural balance bekapper.
De minder goede ervaring die ik heb gehad met een natuurlijk bekapper was niet gebaseerd op het bekappen zelf... maar op de omgang met mijn paard. Ik vraag me af of dit iemand tot een slecht bekapper maakt. Niet dat hij mijn paard sloeg oid, maar hij kreeg het gewoon niet voor elkaar om te bekappen terwijl hij door anderen geroemd wordt vanwege zijn goede omgang met paarden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:20

er staat iop blz 1 van dit topic een lijst met natuurlijk bekappers die regelmatig wordt bijgewerkt.

Wat de één een geweldige bekapper vindt, vindt de ander een beunhaas, ik vind het een wat subjectief begrip hoor

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:22

Tuurlijk is het subjectief, dit is ook bijna niet objectief te doen, maar het wordt toch wel een keer tijd dat de dingen gewoon genoemd worden?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:25

noem dan de bekappers maar geef er geen waarde oordeel aan.....ik vind mijn bekapper geweldig, maar ik weet zo al wel 5 bokkers die hem vreselijk werk vinden leveren.....en hem dus absoluut niet in zo'n lijst willen hebben

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:07

Voor mezelf maak ik onderscheid in welke opleiding iemand heeft genoten.

Voorheen was het: niemand komt aan de hoeven van mijn paard.
Nu is het : mensen die in Amerika de AANCHP opleiding hebben gedaan, sta ik toe op mijn erf.

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:47

Ik vind dat we de bekappers gewoon bij naam moeten noemen. Een cijfer zegt inderdaad niet zo veel, maar als er hier wat discussie komt kunnen mensen iig kijken waar het cijfer op gebaseerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:52

Ja, dat vind ik ook. De bekapper bij de naam noemen en er bij vermelden waarom je hem goed vindt en wat hij volgens jou goed doet, of er bij vermelden waarom je hem niet goed tot slecht vindt en wat hij volgens jou verkeerd doet. Dan krijgen we een redelijk beeld (en als lezer kun je dan zelf bepalen of dat wel zo goed of zo slecht is).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:59

Dan doe ik het zo. De naam van de bekapper, daaronder de mening (van verschillende mensen)

Goede ervaringen:

*Klaas Feuth, www.natuurlijk-ruiterschap.nl
arno8:

*Ellemieke Fransen, natural balance bekapper
Wendy:

Slechte ervaring
*

Wil je wat toevoegen kopieer dit dan even en zet het erbij.
Is dit handig zo?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:00

Eh, nee , Ik ga echt niet noemen wie ik niet goed vind.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:03

Hoeft ook niet, maar misschien zijn er wel mensen die slechte ervaring met iemand hebben en dat kwijt willen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:49

arno8: Hij heeft respect voor paarden. Ook heeft hij een opleiding tot hoefsmid gedaan, dus je weet dat hij de nodige kennis heeft. Hij komt in ieder geval over alsof hij er veel van af weet. Volgens de cursus die ik gevolgd heb, mag de straal 3 mm. onder de hoef uitsteken. Klaas heeft liever dat de straal 1 mm. boven de hoef zit, omdat er anders allerlei ontstekingen kunnen ontstaan door de grote druk op de straal. Dit zei de dierenarts ook al, dus ben ik er maar in meegegaan, doordat de hoef uitzet raakt de straal de grond toch wel.
Ook belangrijk: hij sneed wel een tikkeltje in de zool van een fjord. Maar dat doet hij niet zomaar, deze chronisch bevangen fjord liep al een tijd gevoelig op steen en ik wist niet wat ik er aan kon doen. Door de zool wat holler te snijden werkt het hoefmechanisme volgens hem wat makkelijker. De fjord begint nu langzaamaan vooruit te gaan.

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:51

Goede ervaringen:

Klaas Feuth, omdat hij zooooo geduldig was (en nog steeds is) bij mijn lompe tink, zelfs toen die letterlijk ging liggen (!!!)
Mede door zijn geduld en goede aanpak geeft mijn tinkie nu prima voetjes en blijft keurig staan. Ook zien zijn voetjes er altijd prima uit en blijven ze zeker weer minstens 2 maanden mooi!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:57

Ik heb al 4 jaar Fred Kammer. Hij is rustig en kundig. Mijn paard mag zoveel mogelijk op het verharde lopen. Dat doe ik dus ook. Ze vindt het zelfs lekker. Nooit problemen met de hoeven, hij komt 3x per jaar en dat is voldoende. Haalt sporen weg en zilwratten als ik het vraag. Goeie vent!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:01

Goede ervaringen:

arno8: Hij heeft respect voor paarden. Ook heeft hij een opleiding tot hoefsmid gedaan, dus je weet dat hij de nodige kennis heeft. Hij komt in ieder geval over alsof hij er veel van af weet. Volgens de cursus die ik gevolgd heb, mag de straal 3 mm. onder de hoef uitsteken. Klaas heeft liever dat de straal 1 mm. boven de hoef zit, omdat er anders allerlei ontstekingen kunnen ontstaan door de grote druk op de straal. Dit zei de dierenarts ook al, dus ben ik er maar in meegegaan, doordat de hoef uitzet raakt de straal de grond toch wel.
Ook belangrijk: hij sneed wel een tikkeltje in de zool van een fjord. Maar dat doet hij niet zomaar, deze chronisch bevangen fjord liep al een tijd gevoelig op steen en ik wist niet wat ik er aan kon doen. Door de zool wat holler te snijden werkt het hoefmechanisme volgens hem wat makkelijker. De fjord begint nu langzaamaan vooruit te gaan.

Adrienna: omdat hij zooooo geduldig was (en nog steeds is) bij mijn lompe tink, zelfs toen die letterlijk ging liggen (!!!)
Mede door zijn geduld en goede aanpak geeft mijn tinkie nu prima voetjes en blijft keurig staan. Ook zien zijn voetjes er altijd prima uit en blijven ze zeker weer minstens 2 maanden mooi!

*Fred Kramer

Soxje: Ik heb al 4 jaar Fred Kammer. Hij is rustig en kundig. Mijn paard mag zoveel mogelijk op het verharde lopen. Dat doe ik dus ook. Ze vindt het zelfs lekker. Nooit problemen met de hoeven, hij komt 3x per jaar en dat is voldoende. Haalt sporen weg en zilwratten als ik het vraag. Goeie vent!

Wendy:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:08

Ook ik heb Fred Kammer als bekapper.
Fred is erg rustig, lief en geduldig. Ook is hij erg kundig en doet het werk met hart en ziel. Hij vertelt ook graag over z'n vak en over hoeven in het algemeen. Vaak krijg ik een up-deetje van hun maandelijkse bijeenkomstdagen, waar ze weer nieuwe kennis, ontdekkingen en ervaringen uitwisselen, weer met nieuwe dierenartsen en ex-hoefsmeden er bij etc.
Ik leer veel van die man. Hij neemt ook alle tijd voor Jovarna en haar hoeven, èn voor mijn vragen.
In het verleden heeft hij voor hoefsmid geleerd, maar is al gauw op het natuurlijk bekappen over gegaan en hij bekapt nu zo'n 15 jaar. Een man vol kennis en ervaring wat hoeven betreft!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:18

goede ervaringen:

Lynn en Marjan Apple.
Ontzettend geduldig en respectvol met paarden, weet heel goed wat hij doet. Hij de hoeven van mijn paarden heel mooi opgeknapt en hij let niet alleen op de hoeven maar ook op de algehele gezondheid van het paard en geeft handige tips. Daarnaast vind ik het heel prettig dat hij zoveel uitlegt (marjan is dan mee voor eventuele verduidelijking in het nederlands). Een man met veel ervaring en hij neemt altijd alle tijd zowel voor mn paarden als voor mij.
Wel jammer dat ze inmiddels zijn verhuisd naar noord holland.

Klaas Feuth
Omdat Lynn eigenlijk langzamerhand niet zo veel meer deze kant op wil komen ben ik eens gaan kijken naar een ander in de buurt. Ondanks dat Klaas nog best jong is vind ik hem redelijk goed. Hij geeft wat minder uitleg dan lynn en dat miste ik wel en ik merk dat hij meer ervaring heeft met jonge paarden dan met oudere. Mijn oudste kan haar benen, zeker achteraan omdat ze wat kramperig is, niet zo lang omhoog houden en klaas was redelijk lang bezig dus trok ze haar been een paar keer weg en hij miste even dat ze niet vervelend was maar dat ze gewoon even dr been neer moest zetten. Maar dit zijn maar kleine dingetjes, hij heeft beide paardjes weer goed op hun hoefjes gezet en ik ben helemaal tevreden.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:17

Ellemieke Fransen: heeft een goede opleiding achter de rug en schoolt zichzelf regelmatig bij. Heeft plezier in haar vak en je mag haar alles vragen en ze legt ook veel uit.
Is ook goed met de wat lastiger paarden, heeft engelengeduld, je krijgt haar niet kwaad. De bekapte hoeven zien er keurig uit en ze geeft tips voor het onderhoud.

Minder goede ervaring: Klaas Feuth
Klaas kon helaas niet omgaan met mijn jonge paard. Hij bleef geduldig, maar kreeg het niet voor elkaar om mijn paard te kunnen bekappen. nu moet ik er wel bij zeggen dat Walter niet altijd makkelijk is, maar er zijn wel mensen die hem kunnen bekappen.
Over het echte bekapwerk van Klaas kan ik dus uit eigen ervaring niks zeggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:23

Goede ervaringen:

Adrienna: omdat hij zooooo geduldig was (en nog steeds is) bij mijn lompe tink, zelfs toen die letterlijk ging liggen (!!!)

*Fred Kramer

Soxje: Ik heb al 4 jaar Fred Kammer. Hij is rustig en kundig. Mijn paard mag zoveel mogelijk op het verharde lopen. Dat doe ik dus ook. Ze vindt het zelfs lekker. Nooit problemen met de hoeven, hij komt 3x per jaar en dat is voldoende. Haalt sporen weg en zilwratten als ik het vraag. Goeie vent!

Jovarna: Fred is erg rustig, lief en geduldig. Ook is hij erg kundig en doet het werk met hart en ziel. Hij vertelt ook graag over z'n vak en over hoeven in het algemeen. Vaak krijg ik een up-deetje van hun maandelijkse bijeenkomstdagen, waar ze weer nieuwe kennis, ontdekkingen en ervaringen uitwisselen, weer met nieuwe dierenartsen en ex-hoefsmeden er bij etc.
Ik leer veel van die man. Hij neemt ook alle tijd voor Jovarna en haar hoeven, èn voor mijn vragen.
In het verleden heeft hij voor hoefsmid geleerd, maar is al gauw op het natuurlijk bekappen over gegaan en hij bekapt nu zo'n 15 jaar. Een man vol kennis en ervaring wat hoeven betreft!

Wendy: heeft een goede opleiding achter de rug en schoolt zichzelf regelmatig bij. Heeft plezier in haar vak en je mag haar alles vragen en ze legt ook veel uit.
Is ook goed met de wat lastiger paarden, heeft engelengeduld, je krijgt haar niet kwaad. De bekapte hoeven zien er keurig uit en ze geeft tips voor het onderhoud.

*Lynn en Marjan Apple

Alytuiere: Ontzettend geduldig en respectvol met paarden, weet heel goed wat hij doet. Hij de hoeven van mijn paarden heel mooi opgeknapt en hij let niet alleen op de hoeven maar ook op de algehele gezondheid van het paard en geeft handige tips. Daarnaast vind ik het heel prettig dat hij zoveel uitlegt (marjan is dan mee voor eventuele verduidelijking in het nederlands) Een man met veel ervaring en hij neemt altijd alle tijd zowel voor mn paarden als voor mij.
Wel jammer dat ze inmiddels zijn verhuisd naar noord holland.

Minder goede ervaring

*Klaas Feuth

Wendy: Klaas kon helaas niet omgaan met mijn jonge paard. Hij bleef geduldig, maar kreeg het niet voor elkaar om mijn paard te kunnen bekappen. nu moet ik er wel bij zeggen dat Walter niet altijd makkelijk is, maar er zijn wel mensen die hem kunnen bekappen.
Over het echte bekapwerk van Klaas kan ik dus uit eigen ervaring niks zeggen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:24

Ik vind het zo wel een mooi lijstje worden. Nu kan je, uit de verschillende verhalen, zelf beoordelen wat jij een goede bekapper vind als je iemand zoekt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:21

Misschien is het handiger om de uitleg wat in te korten, dan is het wat overzichtelijker.
Dus, zoiets:

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:37

Nee, dat denk ik niet. De uitleg is juist belangrijk!