Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nancy_evita schreef:hahahha ik wacht ook wel op Cassidy
hoe vaak zal die het verhaal wel niet verteld hebben
annemariev schreef:Als we een sticky gaan maken, fantastisch! Zal ik met een aantal wetenschapper er een stuk in schrijven wat tot nu toe de bevindingen zijn betreffende join up. Kan misschien wat vraagtekens wegnemen en zeker de bewoordingen die gebruikt worden door sommige.
Citaat:Iedereen heeft recht op zijn mening. Maar iedereen heeft ook recht op respect... En dat is in deze forums vaak ver te zoeken!
Als (bijna) gecertificeerd instructeur van monty meen ik te mogen zeggen dat ik enig zicht heb op wat een join up kan betekenen. Ik ben het met Cassidy eens dat wanneer mensen join up doen zonder er wat van te weten niet altijd goed hoeft te zijn voor het paard. Hierdoor zie je vaak misstanden dat een paard 1,5 uur is weggestuurd voordat het paard naar je toe wordt gevraagd. Dat is zeker niet goed voor je paard!
De invulling die Cassidy geeft aan de join up, daar ben ik het ook niet mee eens. Het paard geeft zich niet over uit angst, of uit onderdrukking, maar komt naar je toe omdat hij bij je wilt zijn. Vandaar dat hij je dan ook gaat volgen. En doe je nooit een join up, maar wilt je paard bij je zijn? Heb je hetzelfde bereikt. Het gaat om het partnership, graag bij elkaar willen zijn. Join up mag nooit een doel op zich zijn, maar kan een goed middel zijn om een band op te bouwen of te herstellen. Bij het werken met veel probleempaarden gebruik je zeker niet altijd de join up zoals hier besproken. Wel wordt er gewerkt vanuit de gedachte van Join up. Samenwerking, respect en vertrouwen.
Lezende over alle opmerkingen over paarden in de natuur, kun je begrijpen dat een paard nooit naar je toe komt uit angst of onderdrukking. Dit zou betekeken dat het paard in het wild naar de tijger toe zou lopen om zich op te laten eten. Kleine kans dat dat gebeurt.
Join up is geen doel, maar een manier van denken. En veel van de onderdelen van Monty en Parelli lijken ook op elkaar. Dat is logisch, omdat ze allebei werken zonder geweld en vanuit het paard gedacht. En het is fantastisch wat deze mensen en enkele van hun leerlingen kunnen met paarden. Ik wil daar graag van leren. Maar nogmaals, respect voor elkaar en elkaars mening, zonder mensen af te maken, lijkt me een goede leer voor een aantal mensen hier op bokt.
En ja Cassidy, het is duidelijk dat jij het een doel op zich vindt om Monty en join up zoveel mogelijk in een negatief daglicht te stellen. Dat zeg je ook letterlijk. Wees je ervan bewust dat iedere methode gevaren in zich houdt, omdat iedere student zelf de verantwoording draagt van hoe hij het gaat uitvoeren. En bij iedere methode geldt dat oefening beter maakt en dat fouten gemaakt zullen worden.
met groeten,
Annemarie van der Toorn
Citaat:Dat klopt niet bepaald met het principe van de Join up, tijdens een Join up ben jij de leider en geen roofdier. De join up is gebaseerd op een "leider - paard" relatie die in het wild ook voorkomt. In het wild komen paarden ook uit angst of onderdrukking naar je toe, zo simpel als wat: als zij de kudde uit worden gegooid gaan ze dood, dus huppelen ze achter de leider aan. IMO is een join up niets meer of niets minder dan gewoon laten zien dat jij de baas bent, dat hoeft niet verkeerd te zijn. Maar het is echt niet zo dat een paard zo verliefd op je is na een Join up dat hij niet bij je weg te slaan is, het zit in de natuur van het paard om achter de leider aan te lopen, dus als jij laat zien dat jij de leider bent doet hij dat ook.
Citaat:Ik heb het liefst dat de sticky wordt samengesteld door iemand die zich behoorlijk in het onderwerp heeft verdiept en ook meerdere kanten van het verhaal laat zien, en niet alleen hoe geweldig je paard achter je aan huppelt omdat hij nu opeens van je houdt.
annemariev schreef:Dat is dus ook zo bij een join up, ze vinden het fijn om bij je te zijn, halen daar een stuk vertrouwen uit. En je bent inderdaad natuurlijk leider. Het paard gaat terug naar de kudde omdat hij daar graag deel van uit wil maken.