Ik ga geen vast patroon volgen, dat heb ik met Amo ook niet gedaan. Ik volg een beetje de richtlijnen van Parelli, komt aardig overeen met Voest.
Nu ben ik gisteren begonnen met de beginselen. Ik ben gestart met de friendly game, oftewel Amica overal aanraken en rustig aaien. Nu kwam al het eerste probleem; ze staat niet stil. Ik heb haar de eerste keer nog aan een touwtje vast laten staan, anders is ze gelijk weg, maar ze bleef rondjes draaien en mij omver duwen (ik moet een beetje hurken; Amica is maar 1.10). Ik heb rustig doorgezet en het draaien genegeerd. Op een gegeven moment stond ze wel stil.
Daarna kwam het volgende probleem; bijten. Amica bijt echt overal is, ze is aan het puberen. Maar daar zit ik niet zo op te wachten. Overal waar ik haar aaide probeerde ze haar tanden in mij te zetten. Niet omdat ze pijn had, ik weet zeker dat dat niet het geval is.
In principe heb ik het bijten eerst genegeert, en ben ik gewoon doorgegaan met de oefening. Maar later had ze echt mijn hand te pakken, en heb ik haar toch een tik gegeven.
Maar nu weet ik niet of ik het goed heb aangepakt. Ik heb wel ervaring met Natural Horsemanship, maar niet op een bijtend paard. Amo blijft altijd gewoon lief staan en vind alles best. Amica heeft een veel brutaler karakter. Nu hou ik daar wel van, maar hoe moet ik op het bijten reageren?
Moet ik het negeren of juist een tik geven? En als ze rondjes draait, moet ik haar dan corrigeren en weer stil zetten, of het óók negeren?
Hoop dat iemand me kan helpen, want in principe pakt ze het wel goed op!