sammykuh schreef:ik zou eerst ohz beleren ik heb zelf ook een fjord gehad en die is eerst voor de kar beleerd resultaat: voor de kar loopt ze lekker in de mons onder het zadel heb ik na 2 jaar pas een beetje gevoel in de mond kunne krijgen en altijd met stang moeten rijden aangezien je met mennen een stang gebruikt word de mond harder dan met een gebroken bitje vooral fjorden krijgen er een "houten mond" van en zijn onder het zadel moeilijk te berijden kwa het gevoel in de mond als je ze eerst beleerd voor de kar dan onder het zadel ik zou hem of haar dus eerst onder het zadel een goed jaar laten lopen en na een jaar pas beginnen met een stangetje en het beleren voor de kar
groetjes samantha
ik heb een belgisch trekpaard beleerd van 9 jaar
ze heeft eerst op het land gewerkt met een aanzienlijke stang (bij vroegere eigenaars)
dan voor de kar gestaan (bij huidige eigenaars) met een liverpoolstang op het 2 de gat, die eigenaar heeft zichzelf leren mennen, dus echt vriendelijk was het niet...
ik rij haar (nouja, reed, nu is ze in verlof ivm veulen) haar op een enkelgebroken watertrens...
ze heeft een mondje als boter en is op de pinken te sturen...
ik rij ook een 3 jarige boulonnais, heeft pas enkele keren voor de kar gestaan, liverpool op 2 de gat, rij haar nu op een enkelgebroken bustrens, haar mond is als beton...
3 jarige fries, ook voor de kar, livrpool op 2 de gat, wordt nu aan de lange lijnen en longe gewerkt, mondjes is als boter...
dat hangt dus echt af van paard tot paard, en zou geen reden moeten zijn voor het ene voor het andere te pakken...
en je zou niet meer mogen afwisselen tussendoor ook, want hun mond wordt toch hard van een stang?