[NH] Help me dit paard een kans te geven!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ImkeTarek

[NH] Help me dit paard een kans te geven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 16:31

hoi,
ik heb een tijdje terug ook al een topic geplaatst over een "dominant paard" helaas wordt het niet minder.... sterker nog, het lijkt allemaal alleen maar erger te worden, zo heeft ze de bovenarm van dr verzorgster gekneusd door er met het voorbeen (hoe krijgt ze het voor elkaar ) tegenaan te slaan.
ze gaat (waarscheinlijk) binnen nu en een week naar de kliniek in Utrecht om dr te laten onderzoeken (geestelijk en lichamelijk...) maar als daar niks uit komt moet ze waarscheinlijk naar de slager ...
ik heb het er op school al over gehad (opleiding dierverzorging, ruim de halve klas rijd paard enzo). er is ook een meisje die me een join-up aanraadde (ik weet dat half bokt tegen join-up is). ik ben zelf ook niet helemaal voor, maar als dit kan helpen om dit paard meer respect bij de brengen heb ik er echt alles voor over!
ik heb verder niet echt iets met haar, maar het is een paard van 5 jaar, loopt GEWELDIG en kan super springen. daarbij heeft ze (dat weet ik uit ervaringen) er ook nog een knuffelachtig en nieuwschierig karakter bij. ik weet dat ze super is, dus ik vind gewoon dat ze een kans verdient!
maar het moeilijke is ook nog eens dat de eigenaar NH maar niks vind, hij vind het onzin... (ik heb het er namelijk al een keer met hem over gehad, maar hij wimpelde het gelijk weg).
weet iemand soms een site, met GOEDE uitleg over grondwerk (eventueel join-up ook al ben ik hier niet helemaal voor). aangezien ik niet veel geld heb, kan ik niet echt boeken gaan kopen over NH em grondwerk, daarom zoek ik ook écht goede uitleg op sites...

sorry, het is een heel verhaal geworden, maar ik wil dit paard écht een kans geven!!

Groetjes Imke

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:11

wat houdt een join-up eigenlijk in..
heb er eerlijk gezegt nog nooit van gehoord

Quissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:27

Iets wat mensen altijd lijken te vergeten: Een paard KAN GEEN mensentaal praten, een mens moet "paardentaal" gaan praten. Een paard verstaat niet het woord galop, maar heeft geleert dat als hij dit hoort hij moet gallopperen! Je kan een paard ook leren dat als je telefoon zegt hij in galop aanspringt.

De Join-up is een methode van Monty Roberts. Het is een methode om geweldloos een goede verstandhouding met het paard te creeren.

Er stond een stukje van in de paard & co van jaargang 2 nummer 2, mei 2005. Dit was een interview met Monty Roberts:

Net zoals dat in een kudde gaat, zal een paard dat opgedreven wordt na maximaal 600 meter bepaalde tekenen vertonen die aangeven dat hij zich wel wil schikken. Die signalen zijn, een strak op de opdrijver gericht oor, het laten zakken van de hals, smakkende geluiden en een neiging om dichterbij te komen. Als de opdrijver dan ophoudt met drijven en afdraait, zal het paard toenadering zoeken. Hij zal niet alleen letterlijk zijn leider volgen, maar ook bereid zijn om zich naar diens wensen te schikken. Het paard, dat vrijelijk kan vluchten, verkiest uit eigen beweging om te gehoorzamen! Monty prefereert niet alleen een gehoorzaam paard, maar vooral een paard dat wil gehoorzamen. Hij laat het paard een eigen verantwoordelijkheid dragen voor wat er gebeurt. En hij laat het paard zelf kiezen: doet hij wat wenselijk is, dan wordt hij beloond (de enige echte beloning voor een paard is stoppen met werken, voer is nooit een goede beloning voor een gevraagde prestatie). Doet hij wat niet wenselijk is dan ervaart hij ongemak. Niet in de vorm van pijn of stress want dat heeft, zeker op den duur, een omgekeerde werking.

Het stuk is wel heel wat langer maar ik denk dat dit wel heel belanrijk is. Doe het alleen niet verkeerd, dan ben je nog verder van huis. Haal een boek bij de bieb of koop er 1 over via de markplaats, het hoeft niet veel te kosten en het geeft zeker resultaat!!! Wil je nog meer weten PB dan maar ff... er zijn nog meer personen op bokt die hier veel ervaring mee hebben en curussen e.d. verzorgen....
Ik heb zelf ook een dominate merrie en het heeft heel goed geholpen...

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:36

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 17:40

Ik ben normaal een tegenstander van de join-up, maar zou het in dit geval toch ook adviseren om het te laten doen DOOR IEMAND DIE ER VERSTAND VAN HEEFT EN WEET WAAR HIJ MEE BEZIG IS.

En dan als waarschuwing er meteen achteraan dat het in dit geval niet alleen opgelost is met de Join-up, maar dat er nog een heel traject achteraan komt.

Om te beginnen zou ik stoppen met de verzorgster, dit paard heeft een konsekwente hand nodig en dan van een persoon.
Ik kan er helemaal inkomen dat iemand niet meteen open staat voor NH, maar om een wat dominanter paard meteen naar de slager te brengen vind ik zo'n blijk van armoede...blijkbaar heeft de eigenaar niet genoeg in huis om er zelf mee om te gaan, als hij er al genoeg tijd in investeerd en naar omkijkt....

ImkeTarek

Re: help, paard moet misschien naar de slager...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 19:56

ik dacht idd aan jou cassidy toen ik schreef dat er veel bokkers tégen de join-up waren !
de eigenaar... tsjah, hij heeft veel voor heet paard over, Talent is bij hem geboren en hij heeft haar (doordat de moeder na een paar dagen overleed) met de fles opgevoed (ze stond in die tijd wel tussen andere paarden).
hij doet niet veel met zijn paarden, want hij is een soort kleine handelaar, die verzorgsters heeft (waaronder ik) voor zijn paarden.
ik zal gaan zoeken of ik iemand kan vinden die verstand heeft van join-ups die het misschien wil doen!
en die verzorgster doet verder niet veel meer met Talent, alleen nog de stal uitmesten enzo. over een tijdje komt er toch wel weer een nieuw paard op stal die zij dan kan gaan doen...

randalinpony

Re: [NH] Help me dit paard een kans te geven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 21:37

In het boek van monty roberts beschrijft deze zelf dat hij geen goede ervaringen heeft met flessenveulens en join-up. Zelfs dat deze niet lukt, omdat het dier niet genoeg 'paardentaal' spreekt.

Mij is het met Robijn wel gelukt, maar niet in een roundpen, maar vreemd genoeg met nog twee andere paarden in een bakje. Alsof Robijn paardentaal met andere paarden verbindt, maar niet bij mensen toepast?

Ik heb al eerder gezegd dat 'grondwerk' met jouw paard erg gevaarlijk kan worden, en alleen geschikt is voor een ervaren persoon die ook met hengsten kan werken. Wanneer je haar namelijk 'uitlokt', met andere woorden de rangorde aan de orde stelt, zal ze op je reageren als een alphamerrie in een kudde. Ooit gezien hoe die op elkaar inhakken? Een mens is daar echt niet op gebouwd.

Je merrie is veel te vrij naar mensen. Ze zal die neiging altijd blijven houden. Het enige wat hier gaat helpen, is corrigeren door een ervaren paardenmens. Dat hoeft echt geen NH-persoon te zijn, als het maar iemand is die op een verstandige manier manieren in jouw paard kan brengen.
Ze moet leren dat mensen de baas zijn. Dat wordt best moeilijk, omdat ze waarschijnlijk toch ergens rare kronkeltjes heeft overgehouden. En dat ze in de kudde dominant is, helpt ook niet.

Er is niet zoveel over flessenveulens te vinden, maar ik ben er wel in geinteresseerd, velen zijn of naar mensen, of naar paarden vals.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 09:56

Breng het diertje maar naar mij, dan zal ik haar opnieuw opvoeden, want ik denk dat het daar verkeerd is gegaan. Ik sta per 1 maart op mijn eigen privé stal in Oosterhout. Heb heel veel probleempaarden opnieuw opgevoed, ook rijtechnisch. Dit gaat op basis van wederzjids respect en vertrouwen. Maar wel met duidelijke basis en heel erg consequent.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:53

Cassidy schreef:
Ik ben normaal een tegenstander van de join-up, maar zou het in dit geval toch ook adviseren om het te laten doen DOOR IEMAND DIE ER VERSTAND VAN HEEFT EN WEET WAAR HIJ MEE BEZIG IS.

En dan als waarschuwing er meteen achteraan dat het in dit geval niet alleen opgelost is met de Join-up, maar dat er nog een heel traject achteraan komt.

Om te beginnen zou ik stoppen met de verzorgster, dit paard heeft een konsekwente hand nodig en dan van een persoon.
Ik kan er helemaal inkomen dat iemand niet meteen open staat voor NH, maar om een wat dominanter paard meteen naar de slager te brengen vind ik zo'n blijk van armoede...blijkbaar heeft de eigenaar niet genoeg in huis om er zelf mee om te gaan, als hij er al genoeg tijd in investeerd en naar omkijkt....

Nouja zeg, ik lees dit en denk meteen, in zo'n geval maak ik een uitzondering, lees ik de reacties, en zeg jij weer precies wat ik ook wilde zeggen.
Kan dus niks anders dan het hier helemaal mee eens zijn.
Zo'n dominantieprobleem waardoor zelfs een arm gekneusd raakt, moet door een ervaren persoon echt wat aan gedaan worden. Het ligt niet aan het paard, maar aan de opvoeding ervan.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 12:59

Ik begrijp tussen de regels door dat het om een flessenveulen gaat?
Ik zou zeggen...breng het paard naar een professional.
Ik vind dat join-up niks anders is dan correct met paarden om gaan op een manier die paarden begrijpen. Ik ben niet voor en ik ben nie tegen...maar de magie die het voor sommige mensen heeft....daar ben ik te nuchter voor.
Ik denk als het een felssenveulen is dat he 't beste is voor het dier om een tijdje in een goede groep met paarden met rust gelaten te worden. En daarna door een professional een week of zes getraind te worden.
Ik weet nu niet genoeg van de omstandigheden om exact te kunnen zeggen wat het is...maar ik denk...zoals zo vaak bij flessenveulens: het paard heeft gebrek aan respect....en een te veel van vertrouwen in de mens. Om goed met een paard om te kunnen gaan moeten wederzijds vertrouwen en respect in balans zijn met elkaar....als dat niet zo is....gaat het mis.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 14:48

ik heb al met iemand contact gehad die eventueel langs zou willen komen om het een en ander met NH te gaan proberen (in een paar keer)
ik hoop dat ik de eigenaar toch zo ver krijg dat ie inziet dat NH een goede manier zou zijn om met Talent te trainen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:02

In hoeverre zijn de reacties die je van Talent krijgt echt representatief voor NH? Dat is iets wat je je af moet vragen. De eigenaar kan op grond van dit geval onmogelijk een correcte indruk krijgen van de normale reactie van een paard dat met NH te maken krijgt.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:37

vandaag heb ik de eigenaar van Talent weer gesproken. hij heeft weer gebeld met de kliniek in Utrecht en daar gaan ze nog met een paar hoogleraren (of zo) over hebben of Talent mag komen om onderzocht te worden. de eigenaar heeft over de telefoon uitgelegd hoe Talent op dingen kan reageren en de mensen in Utrecht denken in eerste instantie aan een kankergezwel aan haar eierstokken ! als Talent wél naar Utrecht gaat zal ik waarscheinlijk mee moeten omdat Talent op dit moment (heel raar eigenlijk) nog het beste op mij reageert...
ik zal hier in dit topic de voorderingen bijhouden...

annemariev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 06:47

Een gezwel aan de eirstokken kan inderdaad specifiek gedrag geven, dus het is goed dat ze dat onderzoeken. Join up is een start van iets, niet iets dat het probleem wat jij beschrijft in een keer zal oplossen. Bij paarden met zulke gedragsproblemen heb je meer nodig dan alleen join up. Join up is een fantastisch middel om te communiceren met je paard, maar je zult waarschijnlijk niet hele probleem er mee oplossen. Naast Join Up zul je waarschijnlijk nog veel andere dingen moeten toepassen om je paard weer gewenst gedrag aan te leren, mocht het niet iets fysieks zijn.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 16:43

vandaag de eigenaar weer gesproken. Talent kan maandag naar Utrecht, moet ff kijken of ik vrij kan zijn van school (ligt denk ik vooral aan mijn ouders...)
dit is trouwens een foto van Talent, dan hebben jullie er ook een beeld bij !
Afbeelding
op deze foto kun je ook zien dat ze heeeele grote uiers heeft... wat er ook best eens mee te maken zou kunnen hebben als ze echt kanker heeft aan dr eierstokken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:05

Hartstikke goed dat ze onderzocht gaat worden!
Hopelijk kun je mee naar Utrecht. En anders..., gewoon spijbelen!
Hou ons op de hoogte, oké.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:13

helaas mag ik van mijn ouders niet mee naar utrecht ! nouja, ik heb nog het hele weekend om ze om te praten ! en anders kan ik wel helpen voordat ze naar Utrecht gaat, ik hoef pas om 1uur op school te zijn en ze hebben al om 11 uur een afspraak

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:57

nog even een kleine update !
ik heb vandaag weer de eigenaar gesproken en weet nu ongeveer hoe ze het in Utrecht gaan doen.
ze gaan Talent eerst uitwendig onderzoeken. vinden ze daarbij niks dan spuiten ze haar plat (om het maar even grof te zeggen ) om haar inwendig te onderzoeken. als ze daarbij iets vinden gaan ze gelijk opereren.

ik heb mn ouders nog niet omgepraat, maar ga mn best nog doen, dit wil ik echt niet missen... sowieso omdat ik niet rustig op school kan zitten dan en het ook nog eens een super goede praktijkervaring is die aansluit op mijn opleiding...!

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:05

het is dus in feite gewoon een soort snuffelstage kun je het niet zo aan je ouders melden?

Maar echt fijn dat ze nu geholpen wordt!! Hopelijk wordt haar gedrag ook fijner!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 08:44

Ja..het eerste waar ik aan dacht was een "pis-merrie"toen ik je verhaal las.Een cyste op de eierstokken.Is/was ze vaak hengstig...??Als het dat is,dan moet het te verhelpen zijn.
Ik hoop voor jullie dat het een "makkelijk"te verhelpen probleem is...anders is het iid echt verstandig om ervaren mensen op te snorren.
Paard wat geen respect heeft kan levensgevaarlijk zijn.

Laat je horen over hoe en wat??
Succes!!

Groetjes,Tinky

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:47

IK MAG MEE!!!
heb er aan de ene kant wel zin in, om te leren enzo, aan de andere kant ben ik best wel zenuwachtig wat de uitslag zal zijn. maarja, dan kan ik er beter bij zijn dat ik met mn kop de hele tijd bij Talent ben op school.

ze was wel regelmatig hengstig ja, als ze hengstig was had ze er volgens mij wel last van, ze "plaste" echt heeeeel erg voorzichtig dan!

ik hoop ook idd dat het makkelijk te verhelpen is!!

monya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:58

Hou ons op de hoogte hier? Wij zouden je na onderzoek goed kunnen helpen met het ombuigen van het gedrag, no doubt. En elk specifiek geval is weer superinteressant...

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 15:51

Ben ook benieuwd wat ze in Utrecht vinden. En ook fijn dat er al een aantal mensen zijn die zich in willen zetten om aan het gedrag van je paardje te werken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:00

ik voel me echt zo rot nu...
we zijn geweest... "helaas" is het niks... nouja, niks in de baarmoeder/eierstokken iig. de dierenarts wilde niet verder kijken, volgens hem zat ik in dr hoofd... tussen dr oren....
die dierenarts mocht ik sowieso niet (de andere twee, buiten de eigenaar om die mee waren, ook niet) we zeiden nog tegen hem: pas op, ze kan slaan, ze heeft het niet op vreemde en al helemaal niet op vreemde mannen... toch komt ie met zijn armen naar voren (spuit in zijn hand voor lichte narcose) op haar af lopen en pakt haar (nogal gevoelige) neus vast. ik hield haar vast, toen was ze rustig, tot die man erbij kwam, toen begon ze dus weer te gillen en met haar voorbenen te slaan...
ze zal nu toch naar de slager gaan. het is niet dat de eigenaar verder niks wilt, hij vind het gewoon te link. voor ons zolang er nog niks gedaan is, voor andere die er wel wat aan zouden doen, hij blijft dan altijd de eindverantwoordelijke.

als ik zin heb zal ik een verslagje maken voor "verslag van de dag" met foto's. nu heb ik daar nog niet veel zin in. zo gauw ik dat heb zal ik de link hiervaan hierneer zetten.

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:01

Veel succes
Mijne is ook wat dominant maar meer tegen andere paarden
Echt veel succes!