[AR] passend tuig shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[AR] passend tuig shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 10:53

Is mijn pony nu raar of hebben meer mensen hier last van?
Vorig jaar had ik een nylon tuig gekocht in shetland maat. Broek goed, staartriem goed, borsttuig goed, hoofdstel goed, maar schoftje veel te groot en strengen veel te lang. Ik wist me te herinneren dat een minituig kopen niet zou helpen, dat had ik in het verleden al welleens gedaan, en toen was het precies anders om, dus alles wat goed was te klein, en alles wat te groot was goed.
Dus ik maar een leren tuig gekocht waarbij ik de nodige gaten heb bij geprikt om het zooitje passend te krjgen. Ze heeft nu alleen wel een mter riem bij haar benen hangen van de riemen waarmee je het schoftje vast maakt, moet nog iets verzinnen om dit mooi afgewerkt tekrijgen.

Vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen.
Hon is trouwens een meter hoog en naar mijn idee normaal van bouw (niet super rank, niet super breed)

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:29

Jup, ook hier bekent met het probleem.
Hier alleen twéé probleempaarden.

Ten eerste hadden we Amo, die heeft zowiezo rare maten. Is wel geen shet, hij meet 1.52. Moet van hoofdstel maat full, andere dingen waren weer te klein en te groot, heleboel gaten bijgeprikt, hoofdstel is eigenlijk weer iets te klein. Maar nu klopt het redelijk.

Toen werd het tijd om een tuig voor Amica aan te schaffen, ook zo'n klein monster. Voor haar een maat pony, maar wel weer veel gaten bij moeten prikken, maarja, shet is net weer te klein.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:47

Ik had dat met dat kunststoftuig ook bij mijn shet. Maar er zijn ook tuigen die wel normale maten aanhouden. Zo heb ik nu ideal en dat klopt wel.
Wel vind ik shetlandmaat altijd groot. Mijn pony's zijn 1.04 m dus echt grote maat shet en het shet tuig zit overal op z'n kleinst.
Ik heb ook een goedkoop leren enkelspantuigje met normale verhoudingen. Ligt dus echt aan het merk denk ik.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:38

Van shetlanders en tuigen passen heb ik geen verstand.

Ik weet niet hoe handig je bent met tuig repareren? Anders kan je de lange riemen een stuk afsnijden, en het puntje dan weer opnieuw stikken met naald en draad.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:32

Ik ken het probleem maar mijn shetten hebben sowieso geen maat shetland qua tuig. Mijn pony's zijn rond de 1,08 en hebben schoft ponymaat maar broek en borststuk shetlandmaat net als de rugriem. Wat lastig dus. Bij Ideaal tuigen wordt het tuig samengesteld uit passende onderdelen dus ons tweespantuig is deels pony en deel shetlandermaat. Mijn enkelspan tuig is merkloos en gekocht in ponymaat en door een tuigenmaker op maat gemaakt.

liesbet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 14:11

Ik heb ook nogal liggen knutselen voor het tuig tegoei paste, Bollie zijn kont bleek te dik voor de broek... dus aanpassen maar.

Mengroeten,
Liesbet

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:02

Ow nu ik dit zo lees...
Ik heb NOG geen last daarvan. Mijn shetlander is nu in de beleer zone, maar heeft er al op zijn 3e voorgestaan. Niet veel vaak. Daarna nooit meer, nu dus even de knopjes er allemaal weer inprenten, maar ik heb nog geen echt tuig.
Hij is 1.10 en niet echt heel breed, maar ook niet rank.
Dan wordt dus ook veel geprutsel

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 18:41

Volgens mij heb ik het zelfde tuig als jij(van Vroegop).

Hoofdstel past, staartriem heb ik een hele rits gaatjes bij moeten maken, broek zit op z'n kortst, borst tuig zit op z'n kortst, strengen heb ik een hele rits gaatjes bij moeten maken en bij de singel ook.
Voor al mijn pony's hoef ik weinig te vergespen(1 of 2 gaatjes hier of daar) dus hij zit gewoon erg ruim voor al mijn pony's(100 tot 107 cm).

Grainey

Re: [AR] passend tuig shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:36

Mijn vader heeft een touwtje met knopen gemaakt en zo kan hij meten hoe groot het schoftje moet zijn, als de binnensingel vast zit en hoelang het borststukje moet zijn. Dit dus om problemen te voorkomen dat het niet past.
Wij hebben Shets van 1.12 tot 1.16m en 2 shetjes die kleiner zijn. Die 2 kleine hebben het Shetlandtuigje aan en die anderen de ponymaat.
Alleen vragen wij altijd bij een ponytuig altijd om een Shetland hoofdstel, omdat die pony hoofdstellen ze echt te groot zijn.
Ook zijn de strengen altijd te lang, maar die neemt mijn vader dan in.
Dat zijn de enigste 2 punten waar wij mee zitten, als we dus uiteindelijk een goed tuig hebben gevonden.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:48

Nee hoor je ben niet de enige. Ik heb nu toevallig een dubbelspantuigje gevonden wat netjes past, maar mijn enkelspan tuig zit voor geen meter.
Ik heb nu eindelijk hoofdstelletjes gevonden van ideaal die passen, maar voorheen was het zelf alleen voor een hoofstelletje al een ramp. Frontriem en kopstuk veel te klein zodat de oren bijna geen ruimte meer hebben maar toch moest ik een hele rij gaatjes bij maken om het bit hoog genoeg in de mond te krijgen.

Het scheelt denk ik dat je bij die kleintje al niet veel spelings ruimte heb. Twee gaatjes te klein of groot scheelt bij een shet al veel meer dan op een groot paard.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 11:10

Bij mijn shet tuig heb ik een hele rij gaatjes bij moeten maken voor de rugriem en de singels. het hoofdstel wat er bij zat was veel te groot.
ik heb er een heleboel gaatjes bij moeten maken en op z'n kleinst zat hij net goed. alleen de bakstukken waren op z'n kortst nog te lang. z'n bit lag halverwege. dus ik heb ook een nieuw hoofdstel erbij moeten kopen.

Het andere hoofdstel ligt hier niets te doen. iemand intresse??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 17:18

stef schreef:
Is mijn pony nu raar of hebben meer mensen hier last van?

Vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen.
Hon is trouwens een meter hoog en naar mijn idee normaal van bouw (niet super rank, niet super breed)

Ja ken het probleem ...

Ik had een leren tuig gekocht; normale shetlander maat ...
Aangezien ik een shet heb van net boven de meter, dacht ik dat moet passen. Bij alles gaatjes moeten bijmaken, echter hoofdstel te klein en staartriem bijna te kort. Aangezien mijn pony het goed deed op de keuringen neem ik aan dat zij een niet afwijkende bouw heeft.

Heb uiteindelijk van 2 hoofdstellen 1 gemaakt (van de ene de frontriem te strak en de neusriem te groot en andere omgekeerd), het borsttuig heeft veel leer over. Van de strengen 30 cm af laten snijden.

Shetlandhalster ook zoiets ... ik heb zelfs een welshcob halster hangen dat normaal past. Maar laatste halster is toch een shetlandhalster weer; dat past ook redelijk nu (behalve dat de neusriem veel te ruim is).

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 18:10

halsters in de maat shetland zijn bij die van mij vaak te krap op de neus, en maat pony is weer te lang... leuk, shetlanders... grmbl

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:19

Gelukkig passen mijn pony's pony halsters wel aardig. Maar Dennis zit tussen pony en shetland maat in kwa hoofdstel, Shet is altijd de neusriem te klein, bij pony altijd de bakstukken te lang.....

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:28

Ik heb juist dat alles in maat Shet op het lijf wel past, maar het hoofstel weer niet, dan moet ik weer naar een Pony toe.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 18:32

stef schreef:
halsters in de maat shetland zijn bij die van mij vaak te krap op de neus, en maat pony is weer te lang... leuk, shetlanders... grmbl

Ik heb een halster van BR >> die is verstelbaar op de neus anders heb ik idd hetzelfde probleem

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 19:12

tja maarja, als ie op de neus te krap is kan je er ook niet veel aan verstellen, daar wordt ie niet groter van

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 19:44

stef schreef:
tja maarja, als ie op de neus te krap is kan je er ook niet veel aan verstellen, daar wordt ie niet groter van

ksnap je niet...juist wel...het gat waar de neus in gaat, de 'neusriem' zeg maar, die kan ik verstellen en wordt dan groter...dus dan past het wel

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-06 21:05

ja, maar als een shetland maat te krap is, kan je hem dus niet groter maken (ja, dan komt ie los)
Een shetland maat is een shetland maat. In mijn geval zou ik m dan dus niet voldoende kunne verstellen, laat ik het dan zo zeggebn

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:11

Nee bij mij is juist de neusriem altijd wel groot genoeg (ze heeft een hele smalle neus) ... van het ene menhoofdstel zelfs veel te groot.
Maar ik kreeg het halster niet om de oren ... bakstukken te kort.

Bij de welshcob was het wel wat te groot, maar omdat het een nylon halster was heb ik met wat stevig garen en dikke naald de bakstukken wat ingekort. Nu past het perfect. Neusriem zit wel op het kleinste gat (en dus hou ik een stuk riem over)

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:19

stef schreef:
ja, maar als een shetland maat te krap is, kan je hem dus niet groter maken (ja, dan komt ie los)
Een shetland maat is een shetland maat. In mijn geval zou ik m dan dus niet voldoende kunne verstellen, laat ik het dan zo zeggebn

Ah, zó bedoel je, haha. Maar ik heb shetlandmaat en tóch is de neus wijder te maken dan de gewone shetlandmaat die ik eerst had, echt waar
Maar ga anders eens met je oude halster langs bij een rszaak. Heb ik ook gedaan dan kun je het zo nameten.
En die halsters van BR zijn nog hartstikke leuk ook...al zeg ik het zelf

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:22

Ik denk dat het probleem hem zit in de verhoudingen. Een hoop fabrieken zeggen (denk ik) shetland maat, dat is ..% kleiner dan full en klaaar.
Maar een shet heeft heel andere verhoudingen dan een paard en ik denk dat daar het probleem zit.
Maar ja daar schieten we natuurlijk nog steeds niets mee op het gaat erom welke merken het wel goed hebben... Ik heb een ideal tuig met super verhoudingen en een tuig van marathonwagen.nl en dat past ook goed. Alleen het borsttuig kan niet hoger terwijl ik dat nog wel een paar cm wilde.

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:31

laura2span schreef:
Ik denk dat het probleem hem zit in de verhoudingen. Een hoop fabrieken zeggen (denk ik) shetland maat, dat is ..% kleiner dan full en klaaar.
Maar een shet heeft heel andere verhoudingen dan een paard en ik denk dat daar het probleem zit.
Maar ja daar schieten we natuurlijk nog steeds niets mee op het gaat erom welke merken het wel goed hebben... Ik heb een ideal tuig met super verhoudingen en een tuig van marathonwagen.nl en dat past ook goed. Alleen het borsttuig kan niet hoger terwijl ik dat nog wel een paar cm wilde.

Dat denk ik ook ja
En ik ben ook blij met Ideal. Die heeft nl als enige een goed passend hoofdstel voor de dikke toet van Lotje

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:11

shetlandtuig is altijd wel moeilijk. je moet gewoon ene beetje weten welke maat je pony heeft. zo heeft onze middenmaatts hengstje ene minituigje. past over perfect. groter moet hij niet hebben.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:30

Nou, ik ken het dus.
Ze gaan volgens mij uit van een korte en zeer dikke shetlander, en daar past mijn meer sportieve model shet dus niet in.
Broek op het uiterste gaatje, borsttuig prima, staartriem prima, en schoftje echt veel te groot. Heb het nu opgelost door er een goede schoftonderlegger onder te leggen (goh, niet erop? :|) en nu zit het wel goed.
Maar mn leren tuigje, ook shetlandmaat, daar zat alles juist weer op zn kortst, behalve het schoftje, dat zat ongeveer in de middenmoot.

Groetjes, Lacuna