[ar] km teller op de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linlovesyou

[ar] km teller op de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:42

Hallo,

Ik wil graag een km teller op mijn kar hebben. Niet zozeer hoe hard we gaan maar de afstand die we rijden.

Ik wil weten hoeveel km we gemiddeld afleggen.

Maaar nu heb ik eerst een km teller gekocht, daar was het snoer te kort van en nu heb ik een draadloze gekocht maar die is ook weer niet geschikt omdat het te ver uit elkaar zit, het punt van het wiel en het voelertje.

Nou ja goed, nu ben ik dus weer op zoek nar iets anders, maar ik heb geen idee waar of welk merk te zoeken.
Dus hebben jullie een idee? Of gebruiken jullie een bepald merk of een andere oplossing?

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:26

Ik had met het snoer geen probleem maar ik heb de teller niet voor me zitten maar op de rugleuning achter me. Even een blik over mijn schouder dan weet ik voldoende. Dit was een gewone standaard kilometerteller. Draadloos is inderdaad niet te doen op de wagen.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:55

Laura2span heeft ook een kmteller, dan zou je die eens moeten pb'en.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 18:12

Ik heb inderdaad een km teller, die zit voor me vast gemaakt.
Mijn paps heeft hem er op gezet (de handyman ) het is gewoon een fietskm teller en dan zit die sensor op het achterwiel. Hij heeft dan een extra stukje draad ertussen gezet omdat de draad het anders niet zou redden. die heeft hij over netjes weggewerkt zodat je hem niet zit zitten en nergens achter blijft hangen.

Zal paps eens vragen wat voor draad hij ertussen heeft gezet.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:41

Ik heb er ook een gekocht, en moet ook op mijn kar gemonteerd worden. Inderdaad gewoon het draad verlengen...

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:59

Wij hebben ook eentje op onze wagen, maar dit zit ook achter mijn stoel. Ik kan me een beetje draaien om het te zien, maar mijn groom vertelt het me wel

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 14:10

En die sensor op het achterwiel, hoe heb je die vastgemaakt??

Want hij moet zeg maar op de spaak, maar ik heb natuurlijk veel dikkere spaken dan een gewone fiets.
Dus hoe heb je dat dan aan die spaken gemaakt?

Bedankt voor de antwoorden alvast!

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:12

Sppar doorgeboort en met een schroefje erdoorheem. Eeen andere mogelijkheid is om een kinderfietsspaak te kopen bij de fietsenmaker en daar de sensor op te zetten. De dan met goed watervast tape aan je spaak van de wagen tapen. Zo hadden we het eerst en dat heeft jaren gehouden.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:07

Volgens mij met een tieripje (schrijf je dat zo?)
Zal het papa eens vragen hoe hij dat precies gedaan heeft. Zou goed kunnen dat hij gewoon een fietsspaak heeft vastgemaakt achter een spaak van het wiel zeg maar.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:34

Ik heb zelf een KM teller op mijn sulky'tje gebouwd. Mijn wagentje heeft idd spaken en is maar erg klein, dus zelfs ik had hem binnen een half uurtje zitten!

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 14:31

Tierap is het goede woord, en inderdaad die heb je ook in grotere maten, maar niet alle fietstellers werken met een gelijk magneetje. Nu zijn de opnemers weer niet kritisch en kun je ook een ander magneetje gebruiken, moet wel op de goede hoogte en afstand zitten

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:06

napie schreef:
Sppar doorgeboort en met een schroefje erdoorheem. Eeen andere mogelijkheid is om een kinderfietsspaak te kopen bij de fietsenmaker en daar de sensor op te zetten. De dan met goed watervast tape aan je spaak van de wagen tapen. Zo hadden we het eerst en dat heeft jaren gehouden.

Sorry voor de schrijffouten.
Ik bedoel dus spaak doorgeboort en met een schroefje er door heen

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:53

heej,

Ik rijd endurance en heb daarvoor een GPS gekocht vorig jaar. Ik heb hem nog niet gebruikt op de wagen, maar aangezien er ook een installatiesetje voor op de fiets bijzat wil ik het wel snel gaan proberen. Lijkt me ideaal! Je ziet de afstand, actuele snelheid, gem. snelheid, enz, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het bij laten houden!
Ik vind het altijd leuk om zulke technishce snufjes te gebruiken onderweg. Op het paard werkt hij niet perfect omdat ik hem in m'n jaszak moet houden en daar heeft ie nog wel eens problemen met de satelieten, maar als ik hem voor op de wagen kan maken moet dat geen probleem zijn!
De GPS die ik heb is redelijk betaalbaar en heel makkelijk en duidelijk, hij is van het merk Geko en ik heb geloof ik een uit de 200-serie.

Groetjes Ilse

linlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:48

Bedankt voor de reacties, ik ga het proberen met een fietsspaak, kijken of dat lukt!

E ja zo'n gps klikt ook erg mooi, maar ik denk ook erg duur?

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:02

Nadeel van een GPS is mijn ervaring dat je in dicht gebladerte in het bos geen breik hebt en daardoor de waardes flink veranderen en niet meer reeel zijn.
Een km teller van de fiets is wat dat betreft secuurder alssie goed gemonteert en afgesteld is.

Daarbij is een GPS niet echt goedkoop t.o.v. een kilometerteller

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:37

Daarbij is een GPS ook een beetje te veel van het goede als je eigenlijk alleen gaat voor de afgelegde weg.

Albert

Re: [ar] km teller op de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:40

Een kilometerteller/ snelheidsmeter: idd een heel handig hulpmiddel bij de training.
Deze hulpmiddelen zijn wel verboden op wedstrijden, dus even het klokje er af halen voor de start.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 13:07

Ja daar ben ik weer eventjes, nog steeds zonder km teller op de kar.

De afstand enzo dat lukt allemaal wel, maar we hebben gewoon geen plaats op de kar waar we die sensor aan vast kunnen maken.
Die sensor moet op hele kleine afstand van de spaak en er is gewoon nergens een punt waar die sensor aan vast kan.

Hoe doen jullie dit nou?
OF ligt het aan mijn kar?

En weten jullie een merk km teller wat je nu hebt? Ik heb nu een sigma bc 1200.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, ik wil gewoon weten hoeveel km ik afleg!

Groetjes Lindsay

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:40

Ik heb hem voor me zitten, op die het schutbord zeg maar.
Gewoon het draadje doorknippen en er een extra stuk draad tussen zetten, dan lukt het wel.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:44

Er zit vast wel ergens bij je wiel een bout waar het 1 of andere aan vast moet bijv van je vering of remmen. Ik heb de moer van mijn vering losgedraait en daar een metalen hoekje opgedaan waar mijn sensor op zit.
Beetje lastig uit te leggen, zal zien of ik vanmiddag even op de foto kan zetten voor je.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 19:04

Even naar stal geweest met fotocamera.
Ik hoop dat het zo duidelijk gaat worden

Afbeelding
Dit is het magneetje wat door mijn spaak zit geboort. Is los verkrijgbaar bij de fietsenwinkel

Afbeelding
Afbeelding
Het zendertje zit vast aan een beugeltje waarmee je een centrale verwarmingsbuis mee kan vastzetten. Maak niet uit wat voor een beugel als het maar een U vorm heeft en je er een gat in heb of kan maken. Beugel zit vast aan de bout van mijn veer. Er zit vast wel een 1 of andere bout onder je kar bij je wiel welke wel stabiel is. Hij moet namelijk niet in beweging komen. Bij een bladveer kan de beugel wel in beweging komen en dan registreerd hij niet goed.

Afbeelding
Het tellertje zit dus boven het wiel met de zender achter mijn bokkussen. Ik kan hem prima aflezen tijdens het rijden. Verder weg kan ook wel maar dan moet je weer meer snoer wegwerken en heb je weer meer kans op storing.

In de gebruiksaanwijzing van de teller staat wel hoe je de teller moet instellen. Je moet de omtrek van het wiel weten enz (omtrek wiel is midden wiel naar buitenkant meten in cm x 3,14 in het kwadraat)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 20:29

napie schreef:
Je moet de omtrek van het wiel weten enz (omtrek wiel is midden wiel naar buitenkant meten in cm x 3,14 in het kwadraat)

Op ieder rekenmachine zit 'Pie' die moet je hebben, ipv 3,14 (dit is 'Pie' afgerond).

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:01

pie R kwadraat

Wiskunde

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:04

inderdaad

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 21:17

Omtrek van een cirkel=3,14 X D
Maar omdat de diameter een beetje lastig precies te meten is kan je beter de omtrek van de band meten met een rolmaat.
Gewoon het meetlint er omheen