[AR] tweewielig wagentje (sulky) versus vierwielig wagentje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

[AR] tweewielig wagentje (sulky) versus vierwielig wagentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:42

Ik ben aan het overwegen om voor onze nieuwe shetlander een tweewielig wagentje (sulky) te kopen. Deze heeft een verstelbare zitting, verstelbare bomen en is geveerd.

Nou hebben we zelf nog een pony marathonwagen staan waar ik altijd met mijn haflinger mee heb gereden. Ook een 2-span shetten kan er goed voor, maar voor enkelspan met mijn shet vind ik het te zwaar.

Nou kreeg ik het advies van iemand om niet aan een tweewieler te beginnen.
Dit omdat hij vertelde dat de pony niet alleen de wagen moest trekken, maar ook moest dragen. Als je door een kuil heen gaat heeft hij het volle gewicht van de wagen op zijn rug en moet hij dat ook nog eens trekken (volgens die man).

Nou zou ik gewoon het liefst een tweewieler kopen om samen met mijn zoontje een rondje door het bos te gaan maken. Wellicht kopen we ooit nog eens een shet erbij en kunnen we 2-span met de marathonwagen.

Maar, door hetgene wat de man vertelde ben ik wel aan het twijfelen geraakt.
Wat zijn jullie ervaringen met een tweewieler???

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:53

Ja met heuvels krijgt je pony inderdaad die kar op zijn rug.
Maar eigenlijk zijn de sulky het enige eerlijke tov. van 1 shetje, vind ik.

Vickelientje

Re: [AR] tweewielig wagentje (sulky) versus vierwielig wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:05

Als je, zoals je al zegt, een verstelbare zitting hebt, kun je het wagentje heel mooi in evenwicht brengen waardoor er vrijwel geen druk op de rug ligt. Ik heb het uitgetest bij de mijne>> zodra iemand op de wagen zit, 'zweven' de bomen in je handen, dus heel licht voor je pony om te dragen (probeer maar es).
En wat ik zelf ook vind, is dat dat hele kleine beetje druk op de rug, nooit zo erg is als het gehobbel en gestuiter van een kleuter op z'n rug....en dat overleven ze toch ook? Heuvelaf kun je je pony helpen door iets achterover te leunen.
Kijk, een (goeie) 4wieler is altijd luxer en mooier, maar om naast 2span, enkelspan te trainen en je vind het niet erg iets minder luxe te zitten....ik zou het lekker doen Maar idd wel een betere uitvoering met verstelbare zitting

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:48

@Vickelientje: Dank voor je antwoord. Dat idee had ik zelf ook al.
Maar je gaat toch twijfelen als iemand je iets anders verteld.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:02

Ik rij heerlijk met mijn 2 wielertje. Je pony draagt ook iets, maar als je wagentje goed in evenwicht is is dat zo weinig.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:15

Ik heb een marathonwagentje waar zowel enkel als dubbelspan voor kan. Dat is niet alleen voor je pony comfortabeler maar ook voor jezelf. Je kan wat meer spullen of personen mee nemen dan op een tweewieler. En je kan natuurlijkafwisselen tussen enkel en tweespan.

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 16:46

Ja, maar ik heb een iets grotere marathonwagen staan. Ik heb geen zin (en ook geen plaats) om twee 4-wielers te hebben.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 08:59

Ik heb zelf een tweewieler en ik vind het ideal, lekker licht, makkelijk op te ruimen. En ik hoor welleens dat met 4wielers nare dingen kunnen gebeuren omdat ze kunnen scharnieren? De 4wieler zit alleen veel comfortabeler he

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:58

Als 4-wielers gaan scharnieren is dat (bijna) altijd de fout van de menner. Een paard mag nooit achteruit lopen als jij dat niet zegt, dan krijg je inderdaad dit soort taferelen, of erger je belandt in de sloot.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:00

Ik heb zelf al 17 jaar menervaring. Ik heb altijd met een 4-wielige wagen gereden dus het is mij wel bekend dat een wagen gaat scharen als ze achteruit lopen.
Ik heb alleen nooit met een 2-wieler gereden en vroeg dus naar het verschil en met name het feit dat iemand mij vertelde dat er veel meer druk op de rug van de pony komt.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:07

Oke, maar ik zat te twijfelen tussen een tweewieler een een vierwieler, en hoorde toen van het scharnieren, en heeft mij toen wel, onder andere, naar de tweewieler toegelokt, ik ben nog niet zo een heel ervaren menner. Maar als je de titel leest denk je dat de bedoeling is om de voors en tegens tegen elkaar te zetten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:05

Opzich mag dat scharnieren daar niet een rol in spelen, vind ik.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:55

Hoezo niet?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:48

Omdat je als menner ten alle tijden je paard moet verbieden om achteruit te lopen als jij dat niet vraagt. Anders beland je óf in de sloot óf je wagen gaat inderdaad scharnieren.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:02

Ok even van een niet-menner:

Hoe zwaar is zo'n vierwieler eigenlijk(heb echt geen idee)? Want op luchtbanden en verharde weg kan een shet zonder problemen 8 keer zijn eigen gewicht trekken*heb ik iig wel gelezen*.

In het bos is dat natuurlijk minder maar het zijn ook mijnpony's geweest dus met wat training denk ik eigenlijk dat wel moet gaan, toch? Lijkt me niet logisch dat de volgeladen kar zwaarder is dan een mijnkar of er zelfs maar in de buurt komt?

Hangt natuurlijk ook van de pony af. De een is al sterker dan de ander.

Als ik onzin uitkraam laat je het maar weten hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig en wat hardop aan het nadenken.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:23

Sjonniej, je kunt toch nooit je paard voor de volle 100% onder controle hebben, het blijft een eigen wil hebben. En ik als niet zo heel erg ervaren menner, maar die het wel heel erg leuk vind, laat mijn paard echt niet achteruit lopen.. Maar ik zeg niet dat het nooit gebeurd. En bij mij gaat veiligheid dus gewoon voor alles, ik men niet voor niets met cap.. En er waren 10 redenen voor een tweewieler voor mij, en daar kwam dus dat scharnieren bij.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:26

Ik heb zelf een tweewieler gemaakt en deze is zo gemaakt dat die precies in evenwicht is en dat er bijna geen druk op de rug van de pony is. Ik vind zelf een tweewiele ideaal. Ik rijd er ook regelmatig mee in een bak en dat hobbelt ook rn dan is die vna mij niet geveert. Als je gewoon een beetje wilt touren is een tweewieler gewoon makkelijk.

Ik heb het zelf us uitgetest met iemand erop en als die dan inderdaad in evenwicht is is er weinig tot geen gewicht in de handen.

Als het wagentje goed afgestel is licht het gewicht als het ware boven de wielen. Als je dan dor eeen keuil heen gaat is er wel een beetje druk op de rug maar das niet veel nooit het complete gewicht.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:29

Citaat:
Hoe zwaar is zo'n vierwieler eigenlijk(heb echt geen idee)? Want op luchtbanden en verharde weg kan een shet zonder problemen 8 keer zijn eigen gewicht trekken*heb ik iig wel gelezen*.

Over het algemeen geldt voor een shetlander:
- op verharde, vlakke weg 3 maal eigen gewicht
- op onverharde weg: 2 maal eigen gewicht
- op mul zand/ heuvelachtig terrein: 1 maal eigen gewicht

En je hebt wagens van 50 kilo maar ook van 700 kilo

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:29

Ik zal het gewoon een keertje proberen kan je zelf kijken wat je er van vind je ziet de laatste tijd heel veel 2-wielers met shetten en als je met meerdere personen weg wil dan raad ik je wel aan om een 4 wieler te nemen maar als je hooguit met zijn 2en gaat rijden zal ik het gewoon een keer gaan proberen

Vickelientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:07

Sjonniej schreef:
Omdat je als menner ten alle tijden je paard moet verbieden om achteruit te lopen als jij dat niet vraagt. Anders beland je óf in de sloot óf je wagen gaat inderdaad scharnieren.

Dit gaat niet altijd op denk ik. Mn bij jonge paardjes, die nog ongeduldig zijn en het nog moeten leren.
Mijn Lotje kan ik nóg zo verbieden niet achteruit te lopen, maar ze doet het toch af en toe. Nu kan ik het haar leren (want zeker moet je paard gewoon stil staan als je dat wilt ) zonder brokken. Dat heb ik ook laten meewegen in m'n keus voor een 2wieler. Ik kan altijd later nog overstappen op een 4wieler.
Ik voel me hier nu prettig bij, maar het zal zeker ook veel te maken hebben met de ervaring van de koetsier

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:12

Ik ben ook heel tevreden over mijn tweewieler. Het is idd zo dat als deze goed in balans staat dat er echt heel weinig/geen druk op de rug komt te staan. En met heuvels heb je dat er soms een kleine druk op komt te staan, maar zoals al eerder werd verteld kan je die oplossen door achterover te gaan zitten zodat hij eigenlijk een soort van omhoog kiept. (snap je )

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:31

Het zou toch onzin zijn dat wij onze kar aan moeten passen op wat ons paard allemaal wel niet zou kunnen doen? Hij moet maar luisteren. Daarbij heb je op veel 4vielers een rem en dan kan je paard proberen wat hij wil maar dan krijgt hij die kar niet makkelijk achteruit.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:50

@ardo_igg: bedankt, dat weet ik dan ook al weer.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:55

Vickelientje;
Dat is iets wat er aan de longe voor 300% in moet zitten, voordat het paard überhaubt voor een kar mag. Ho is Ho en niet nog een stapje achteruit, dat kan de gevaarlijkste situaties opleveren, dus dit wordt tijdens het longeren geleerd

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:00

Weet ik en ik oefen het nu ook constant, nog zonder wagentje.
Maar een dier blijft een dier en kan dus onverwachte dingen doen. Vooral als het iets nieuws moet leren. Halthouden voor de wagen is toch net weer iets anders qua gevoel voor het paard dan aan de longe.
Laat ik zo zeggen; iemand met ervaring geloof ik best dat die zich in zo'n geval (met rem) ook prima redt, maar ik (beginnertje ) ben blij dat het zo kan.
maar je hebt helemaal gelijk dat ze moeten leren dat ho ook ho is.