grondwerken in de verschillende methodes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laykaatje

grondwerken in de verschillende methodes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:52

ik weet dat hier al veel discussies over zijn en het is absoluut niet mijn bedoeling om een forum te beginnen waarbij men elkaars methode de grond in boort ,maar kan iemand mij asjeblieft het verschil uitleggen tussen het loswerken in de picadero door hempfling en de (ik durf het bijna niet te zeggen)join up van bijvoorbeeld emiel voest? Want men spreekt over het loswerken van hempfling altijd erg goed en een join up kent juist weer veel tegenstanders en ik zie nu niet echt het verschil tussen deze twee dingen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:54

Van Emiel Voest heb ik alleen het boek voor jonge paarden, maar daar spreekt hij niet over een join up, maar wel over loswerken. De basisprincipes hiervan zijn tussen de 2 methoden die je noemt op zich gelijk, maar er zitten wel degelijk kleine verschillen tussen.
Hempfling werkt bijvoorbeeld niet met een round penn, voest wel.
Hempfling werkt met een zweep, voest met een leadrope.

De join up die bijvoorbeeld monty roberts gebruikt heeft een heel ander doel, namelijk dat het paard zich overgeeft.

Bij Voest en Hempfling wil je aan de hand van lichaamstaal verschillende oefeningen met het paard doen, zoals bijvoorbeeld in een later stadium schouderbinnenwaarts.

Laykaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:19

Dit is erg verhelderend dank je wel. dan heb ik nog een vraagje: Bij hempfling en voest stuur je wel het paard van je af om er mee te werken toch. Want zoals bijvoorbeeld bij hempfling laat hij het dier eerst de ruimte verkennen en vraagt hij dan door een kort signaal met de zweep om het paard rond zich te laten lopen en is dit dan niet ook een soort van verstoten uit de groep? Mijn eigen paardje biedt zich namelijk dan aan als ze alleen is in de picadero en ik even bij het hek sta om haar de kans te geven alles te onderzoeken. ze komt dan al likkend naar het hek en naast me staan en ik heb dan nog niet eens enig sinaal gegeven. Ik wil absoluut niet haar dwingen mijn leiding aan te nemen maar haar de kans gunnen om zelf bij mij te zijn omdat ze dit graag wil. beetje lastig om uit te leggen maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:35

Ik heb het boek van Hempflink gelezen maar ik snapte er geen drol van. Wat ingewikkeld allemaal.

Ik heb een cursus gedaan bij dreamstables en die manier past me eigelijk wel. Niet te ingewikkeld.

Het ligt er echt aan welke manier je het prettigst vind.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:39

Laykaatje schreef:
Dit is erg verhelderend dank je wel. dan heb ik nog een vraagje: Bij hempfling en voest stuur je wel het paard van je af om er mee te werken toch. Want zoals bijvoorbeeld bij hempfling laat hij het dier eerst de ruimte verkennen en vraagt hij dan door een kort signaal met de zweep om het paard rond zich te laten lopen en is dit dan niet ook een soort van verstoten uit de groep? Mijn eigen paardje biedt zich namelijk dan aan als ze alleen is in de picadero en ik even bij het hek sta om haar de kans te geven alles te onderzoeken. ze komt dan al likkend naar het hek en naast me staan en ik heb dan nog niet eens enig sinaal gegeven. Ik wil absoluut niet haar dwingen mijn leiding aan te nemen maar haar de kans gunnen om zelf bij mij te zijn omdat ze dit graag wil. beetje lastig om uit te leggen maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.
Maar ik heb ook een vraag voor jou, hoe dicht komt het paard bij je? Je paard moet jou namelijk ten allen tijde je persoonlijke ruimte gunnen, anders toont hij namelijk geen respect voor jou, en mag je hem rustig wegsturen.
Hij mag best tonen dat hij je lief vindt, maar daarbij moet hij ook ten allen tijde jouw persoonlijke ruimte respecteren. Kijk maar eens in een kudde paarden, als 1 paard de ander te dicht nadert zal het andere paard ook duidelijk maken dat hij zijn ruimte wil.
Er is wel een groot verschil tussen wegsturen en een join up, bij het wegsturen en daarna loswerken gaat het er om dat jullie oefeningen doen. De join up is het doorjagen totdat het paard zich compleet overgeeft.
Hempfling wil geen complete overgave. Hij geeft aan dat een paard wel gedomineerd moet worden, maar dat je ook samenwerking en vriendschap zoekt. Bij een paard wat zich alleen onderdanig gedraagt is er van samenwerking eigenlijk geen sprake.

Ik denk dat het ook belangrijk is om het werk eens af te wisselen. Werk ook eens met je paard aan een touw aan de leidposities en eis hierbij ook je persoonlijke ruimte op. Bouw spelletjes in, houd het leuk.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:42

Anouar15 schreef:
Ik heb het boek van Hempflink gelezen maar ik snapte er geen drol van. Wat ingewikkeld allemaal.

Ik heb een cursus gedaan bij dreamstables en die manier past me eigelijk wel. Niet te ingewikkeld.

Het ligt er echt aan welke manier je het prettigst vind.

Dat verschilt inderdaad per persoon
Ik merk bij mezelf dat hoe vaker ik het boek lees, hoe duidelijker het voor me wordt. Ook lees ik veel op verschillende sites op internet, wat ook weer een hoop dingen verduidelijkt. Hempfling heeft op zich een goede methode, maar duidelijkheid is niet zijn sterkste punt

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:54

Nog belangrijker dan een bepaalde methode volgens is denk ik naar je paard luisteren.
Hoe reageert hij als je iets doet? Hoe gaat hij met andere paarden om?
Wat voor de een werkt werkt voor de ander totaal niet.

Ik kan lezen en schrijven met mijn paard (als zeg ik het zelf ) Wat ik denk doet hij.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:21

Anouar15 schreef:
Nog belangrijker dan een bepaalde methode volgens is denk ik naar je paard luisteren.
Hoe reageert hij als je iets doet? Hoe gaat hij met andere paarden om?
Wat voor de een werkt werkt voor de ander totaal niet.

Ik kan lezen en schrijven met mijn paard (als zeg ik het zelf ) Wat ik denk doet hij.

Dit vind ik inderdaad ook het allerbelangrijkste. Kijken, luisteren en vooral voelen. Dan pas leer je je paard werkelijk kennen en hij/zij jou. Wanneer je loslaat (en dus ook niet vasthoudt aan een bepaalde oefening die volgens die en die methode zo moet) en voelt, is het open tussen jou en je paard en kun je werkelijk communiceren.

In de tijd dat ik nog grondwerk deed met Jovarna, liep ik weleens tegen een oefening aan die niet "werkte". En toen voelde het voor mij ook niet goed om ermee door te gaan op die manier (bijv. Voest). Dan probeerde ik bijv. de manier van Hempfling en dan reageerde Jovarna wèl.

Voor mij was het dus een zoeken naar wat zij begreep, waar zij ontvankelijk voor was en wat mijn lichaamstaal en energie voor haar betekende. En dat alleen al vond ik zo leerzaam en heeft bijgedragen aan de twee-eenheid die we nu zijn.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:55

Dat is volgens mij ook de clou... leer kijken naar je paard. Het verschilt gewoon per paard welke aanpak de beste is en wat het paard nodig heeft.
Sommige paarden hebben het nodig 100% gedomineerd te worden bijvoorbeeld, anderen zijn veel geschikter om mee samen te werken, die hebben die dominantie niet nodig!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:35

ik ga wel eens wandelen met Anouar. Laatst ging m'n vader ook mee en hij wilde Anouar vasthouden. Hij ziet wat ik doe met Anouar en probeert dat na te doen. Maar hij doet het heel anders. Hij is banger dat het fout gaat en is daardoor veel krampachtiger met vasthouden en doet alles heel impulsief. Als Anouar voor mij uit loopt te drammen geef ik druk op de neus en zeg "terug". M'n vader geeft een ruk aan het touw en roept "terug, terug, terug"
Zo is hij nu eenmaal, hij heeft veel minder geduld.
Eenmaal op de weg ziet Anouar een grasspriet in de berm en duikt er op af. M'n vader krijgt hem dus mooi niet meer mee.
Ik pak het touw en Anouar loopt netjes verder. Dus m'n vader neemt hem weer over en bij de volgende grasspriet precies hetzelfde.

Zo zie je maar. Mijn vader probeert heel treng over te komen, maar Anouar heeft geen gezag voor hem. Ik pak het iets rustiger aan en hij laat het wel uit z'n hoofd om te gaan eten onderweg

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:52

Als je uit je plaat gaat toon je onmacht.

Als je kijkt in een kudde, reageert een alfa merrie nooit met geweld, maar met kleine gebaren. Waarschijnlijk ben jij in je lichaamstaal veel strenger en rustiger dan je vader. Je brengt je signalen heel duidelijk over, bijvoorbeeld als je anouar achteruit wilt zetten. Je eist daarmee als het ware respect op, en je geeft duidelijkheid.
Als je vader het doet kan het makkelijk zijn dat anouar hem helemaal niet begrijpt en denkt: 'geen idee wat jij wil, maar doe het maar lekker zelf'.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:09

Tussen Anouar en mij zijn er een paar hele duidelijke regels. Als ik bijvoorbeeld het hek dicht doe wacht hij maar even op me. Hij weet dat en hij doet dat. Ik heb er een hekel aan als paarden gaan lopen drammen.
Hij mag af en toe best grappen uit halen, maar als er gewacht moet worden doet hij dat maar.

Die duidelijkheid moet er denk ik ook zijn. Ten eerste om gevaarlijke situaties te voorkomen en ten tweede heeft een paard datnodig.
Met welke methode je dat bereikt ligt aan je paard en en jou, wat voor allebei werkt.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:11

Het grappige is dat welke methode je ook gebruikt, de basisregels eigenlijk heel simpel zijn

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:14

De "paardentaal" is honderd keer simpeler als de "mensentaal" Alle paarden cominiceren op dezelfde manier en niet de een in het engels en de ander in het chinees zoals wij mensen. Dat hebben ze een stuk beter voor elkaar dan wij

Laykaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:03

Wendy schreef:
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.
Maar ik heb ook een vraag voor jou, hoe dicht komt het paard bij je? Je paard moet jou namelijk ten allen tijde je persoonlijke ruimte gunnen, anders toont hij namelijk geen respect voor jou, en mag je hem rustig wegsturen.
Hij mag best tonen dat hij je lief vindt, maar daarbij moet hij ook ten allen tijde jouw persoonlijke ruimte respecteren. Kijk maar eens in een kudde paarden, als 1 paard de ander te dicht nadert zal het andere paard ook duidelijk maken dat hij zijn ruimte wil.
Er is wel een groot verschil tussen wegsturen en een join up, bij het wegsturen en daarna loswerken gaat het er om dat jullie oefeningen doen. De join up is het doorjagen totdat het paard zich compleet overgeeft.
Hempfling wil geen complete overgave. Hij geeft aan dat een paard wel gedomineerd moet worden, maar dat je ook samenwerking en vriendschap zoekt. Bij een paard wat zich alleen onderdanig gedraagt is er van samenwerking eigenlijk geen sprake.

Ik denk dat het ook belangrijk is om het werk eens af te wisselen. Werk ook eens met je paard aan een touw aan de leidposities en eis hierbij ook je persoonlijke ruimte op. Bouw spelletjes in, houd het leuk.

ze blijft wel uit mijn persoonlijke ruimte op ongeveer een meter anderhalve meter van mij af.
maar over die spelletjes wat doen jullie zo al tijdens grondwerk aan oefeningen daar ben ik wel benieuwd naar want ik zelf bijvoorbeeld doe buiten het werken in de picadero ook oefeningen aan de hand zoals het los volgen in elk tempo draf stap vertragen versnellen wijken voor druk enz. en ik werk met ``enge``voorwerpen zoals een paraplu zeil of een afgezet straatje. Ik denk alleen dat ik op een gegeven moment door mijn oefeningen heen ben en ben wel benieuwd wat jullie allemaal voor oefeningen doen. Sta open voor elke methode.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:16

Laykaatje schreef:
maar over die spelletjes wat doen jullie zo al tijdens grondwerk aan oefeningen daar ben ik wel benieuwd naar want ik zelf bijvoorbeeld doe buiten het werken in de picadero ook oefeningen aan de hand zoals het los volgen in elk tempo draf stap vertragen versnellen wijken voor druk enz. en ik werk met ``enge``voorwerpen zoals een paraplu zeil of een afgezet straatje. Ik denk alleen dat ik op een gegeven moment door mijn oefeningen heen ben en ben wel benieuwd wat jullie allemaal voor oefeningen doen. Sta open voor elke methode.

Deze oefeningen heb ik ook allemaal gedaan. Daarnaast gebruikte ik ook "obstakels" en hindernispalen, waar ze dan tussen, onder of langs moest lopen e.d.. En los springen, dat vindt ze ook geweldig.
En nu...., ik moet zeggen dat het op een gegeven moment voor ons wel ophield, dat we door de oefeningen heen waren. Er was niets nieuws meer te verzinnen. En sindsdien doen we geen grondwerkoefeningen meer; héél soms nog, ter afwisseling van het rijden en wandelen.
Tijdens het wandelen maak ik nog wel eens gebruik van voorwerpen of obstakels om een oefening te doen, da's wel leuk.

josien

Re: grondwerken in de verschillende methodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 01:14

Ik ben het helemaal eens over het verschil van de methodes los werken en de join-up.
De intentie van de join-up ligt ook anders. Met de gedachten dat het paard zich moet overgeven ga je door totdat het paard alle tekenen laat zien. Hierbij kijken ze puur naar de tekenen, maar echt inleven in het paard op dat moment niet.
Met los werken wil je samenwerking en de verhouding tussen mens en paard goed zetten zonder te onderdrukken. Gevolg is dat het paard zich niet hoeft over te geven en voelt dat er echt contact is.
Probleem is dat een paard dat zich direct over geeft niet mee te werken is zonder hard te zijn voor het paard. Bij deze paarden hoef je maar te denken aan van je weg bewegen en het paard begint al te likken en eigenlijk te zeggen ik wil niet weg, ik heb niks gedaan

Grondwerk is heel breed. Zelf doe ik heel veel met hempfling. Na de basis oefeningen ga ik verder naar zeg maar de vrije klassieke dressuur aan de hand en onder het zadel. Dus schouderbinnenwaarts tot piaffe enz. Ik moet zeggen dat ik ter afwisseling is de basis bij pak, maar ik nog zeker niet het idee heb alles wel gehad te hebben.

Laykaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:30

josien schreef:
Ik ben het helemaal eens over het verschil van de methodes los werken en de join-up.
De intentie van de join-up ligt ook anders. Met de gedachten dat het paard zich moet overgeven ga je door totdat het paard alle tekenen laat zien. Hierbij kijken ze puur naar de tekenen, maar echt inleven in het paard op dat moment niet.
Met los werken wil je samenwerking en de verhouding tussen mens en paard goed zetten zonder te onderdrukken. Gevolg is dat het paard zich niet hoeft over te geven en voelt dat er echt contact is.
Probleem is dat een paard dat zich direct over geeft niet mee te werken is zonder hard te zijn voor het paard. Bij deze paarden hoef je maar te denken aan van je weg bewegen en het paard begint al te likken en eigenlijk te zeggen ik wil niet weg, ik heb niks gedaan

Grondwerk is heel breed. Zelf doe ik heel veel met hempfling. Na de basis oefeningen ga ik verder naar zeg maar de vrije klassieke dressuur aan de hand en onder het zadel. Dus schouderbinnenwaarts tot piaffe enz. Ik moet zeggen dat ik ter afwisseling is de basis bij pak, maar ik nog zeker niet het idee heb alles wel gehad te hebben.
Hier zou ik toch graag wel wat meer uitleg over willen. Wat zou u doen als u dit paard onder handen krijgt en ze zou zo reageren? Ik zelf zet er meestal toch aan het werk maar blijf het probleem houden dat ook wanneer ik haar een keer naar binnen haal om van hand te veranderen ze niet meer van me weg wil en nijdig reageert als ik er toch weg stuur. Aangezien u meer ervaring heeft dan ik en u met meerdere paarden heeft gewerkt, ben ik benieuwd wat u in dit geval zou doen. liefs laykaatje

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:35

Wandelen is ook goed voor de band tussen mens en dier. Dat ben ik nog niet echt tegen gekomen bij een bepaalde methode.

Ik speel ook met mijn paard. Soms in het weiland. Dan ga ik met hem rennen (los) Hij is natuurlijk sneller, dan gaat hij op mij wachten en rent hij weer een stuk voor me uit.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:42

wandelen (undemanding time doorbrengen) en grazen zit in de Parelli methode, onderweg naar je graasplek doe je dan indien mogelijk de games.

Ik rijd helemaal niet meer voorlopig en besteed erg veel undemanding time met mijn paard, ik doe ook iedere dag de games, probeer het te perfectioneren en ben met een paar level 2 oefeningen bezig. Sla ik dat over en zet ik hem zo op stal, dan blijft hij tegen de deur rammen zo lang ik in de buurt ben, dan is z'n dagprogramma niet klaar..... doe ik het allemaal wel, dan is het gewoon goed.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:47

Ik wandel graag met Anouar. Ik vind het zelf ook lekker om een eind te lopen. We gaan dan over het fietspad naast de stal. Tussen de weilanden waar je haast niemand tegen komt. Heerlijk, vooral na school.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:41

Citaat:
Hier zou ik toch graag wel wat meer uitleg over willen. Wat zou u doen als u dit paard onder handen krijgt en ze zou zo reageren? Ik zelf zet er meestal toch aan het werk maar blijf het probleem houden dat ook wanneer ik haar een keer naar binnen haal om van hand te veranderen ze niet meer van me weg wil en nijdig reageert als ik er toch weg stuur. Aangezien u meer ervaring heeft dan ik en u met meerdere paarden heeft gewerkt, ben ik benieuwd wat u in dit geval zou doen. liefs laykaatje

Kun je eerst wat meer beschrijven wat je paard doet. Dan kan ik er wat meer op ingaan.

Een paard dat zich steeds overgeeft heeft geen zelfvertrouwen. Door heel veel en uitgebreid te belonen kun je dit zelfvertrouwen weer opbouwen. Dit doe je dan ook met het los werken. Dus je vraagt het paard van je weg te gaan en direct als het paard dit doet laat je merken dat het goed was. Dit bouw je rustig steeds meer uit in de tempo van je paard totdat je deze contact doormiddel van samenwerking kan blijven vast houden en het paard niet het idee krijgt dat hij onderdrukt word.

Wat ik zij van dat de intentie ook anders is. Dit kun je doen door constand met zachte ogen te kijken een glimlach op je gezicht en je lichaam ontspannen te houden. In je hoofd hou je in gedachten dat je wil samenwerken en niet wil onderdrukken.
Reageert het parad niet dan mag je heel kort zolang dat nodig is je lichaam spannen en dus je blik ook iets verharden. Direct los (ontspannen) laten als het paard ook maar aanstalte maakt om te gaan en belonen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:42

Ik heb een vraag die misschien het best in dit topic past.
Ik heb een merrie, waarmee ik toen ik ermee begon de joinup heb gedaan. Daarna volgde zij mij in de bakken waarin ik werk altijd los, stap en draf.
Nu wandel ik met haar buiten, af en toe, maar ze dramt daar altijd zo, dat ik sinds een paar weken begonnen ben haar te leren om achter me te blijven. Dit gaat niet zo best. Ze is uiterst nerveus buiten, en wil niets liever dan hard lopen, en naast me komen. Als ik haar achter stuur, door met het touw te wapperen of mijn armen abrubt uit te slaan, stopt ze een ogenblik maar begint dan weer in te halen.
Daarom heb ik dit ook eens een paar keer in de bak geoefend.
Maar nu komt het, nu ik dit doe wil ze me helemaal niet meer graag volgen, ze lijkt in de war over onze relatie en wil liever bij me weg blijven.
Ben ik te streng geweest?
Zelf denk ik dat haar 'achter me stellen' haar niet de gewenste duidelijkheid en veiligheid geeft, en ze misschien minder behoefte aan een leider dan aan een vriend heeft.
Als ze me los in de bak volgt, loopt ze eigenlijk ook altijd naast me.
Hoe wordt hier in de verschillende NH stijlen tegenaan gekeken?

(Moet er misschien nog bij vertellen dat dit een 4jarig, erg gevoelig en hete
en totaal niet dominante merrie is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:54

Mijn visie hierop:

In het begin heb je haar middels een join up duidelijk gemaakt dat jij de baas bent van jullie tweeën en ik vraag me af waaròm je dat gedaan hebt, of dat echt nodig was en wat je er mee wilde bereiken.

Je geeft aan dat ze jou sindsdien altijd volgt; is dat wat je wilt? Mag ze van jou nog een eigen mening hebben, mag ze initiatieven nemen, mag ze aangeven waar ze wel en geen zin in heeft, mag ze eigenwijs en koppig zijn als haar bui zo is, mag ze nog ondeugend zijn etc etc? Waardeer en begrijp je haar zoals ze is? Verschijnt er een lach op je gezicht wanneer ze zichzelf uit, of is het dan in jouw beleving weer tijd voor een join up?

Zoals je zelf al voelt of vermoedt, heeft je paard meer behoefte aan een vriend dan aan een dominante leider bij wie ze zich niet eens veilig voelt.
Als ze nerveus is tijdens een wandeling, dan IS dat zo, dan kun je gewoonweg niet zeggen "stel je niet aan, hup achter me blijven jij en rustUG!". Je kunt een gevoel of een instinctieve reactie niet de kop indrukken. Wat je wèl kunt doen, is het begrijpen en respecteren; dat alleen al zal haar (en jou zelf ook) een stuk rust geven.

Daarnaast is het waarschijnlijk nog te vroeg om nu met haar te gaan wandelen, omdat zij - en zijn jullie samen - er nog niet klaar voor zijn. Het zal goed voor haar zijn om zelfvertrouwen en vertrouwen in jou op te bouwen. Eerst de basis leggen: vriendschap sluiten, haar leren nadenken en onderzoeken, tijd en rust nemen, geduld hebben, rekening houden met haar gevoeligheid, haar de kans geven zich voor jou te openen (en jij jezelf voor haar), zacht en tegelijkertijd consequent zijn, en vooral: haar begrijpen.
Dit kan met allerlei grondwerkoefeningen en 'enge dingen oefeningen', waarin ze gaat ervaren dat ze dingen aankan en kan vertrouwen, dat ze jou kan vertrouwen, dat wat voorheen eng was, best leuk en uitdagend is en dat jij heel goed weet wat wel en niet eng is, etc etc. Dit moet ze allemaal gaan ervaren, en geef dat tijd; je zult er zóveel voor terug krijgen.

In feite hebben jullie dezelfde weg te gaan. Wat goed is voor haar, is goed voor jou, en andersom.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:09

Bedankt voor je reactie Jovarna.

De reden dat ik voor joinup als begin van de africhting od zadel heb gekozen, is dat dit een paard is dat heel extreem op druk reageert. De eerste keer aan de longe, zomaar wat ronddraven, werd ze bang van dat ding aan haar kop. En kon zich niet meer overgeven aan de situatie.
In plaats van te wachten tot ze in ging zien dat longeren niet eng is,( had lang kunnen duren in dit geval) heb ik gekozen voor de begrenzing dmv een roundpen. Na de joinup en followup zijn wij verder gegaan met longeren zonder longe, dmv lichaamstaal.
Omdat dit het paard het gevoel heeft gegeven dat het allemaal zonder druk en dwang ging, is ze in korte tijd in een lief en ontspannen paard onder het zadel veranderd. Ze heeft altijd de mogelijkheid gehad naar mij toe te komen, of af te haken als het te veel ineens voor haar werd.

En nee, iedere keer joinup werkt averechts, en zelfs tijdens lichaamswerk moet je zooo uitkijken haar niet te beledigen. Van dit paard leer ik dagelijks. Ik proef trouwens een beetje het idee in je antwoord dat iedereen die weleens gebruik maakt van de joinup, meteen zijn paard tot slavernij wil veroordelen. Ook een paard dat dmv joinup beleerd is, kan afhaken als hij geen zin meer heeft, of een vreugdesprongetje maken, of zelf het initiatief nemen om te knuffelen.

En tja, van dat op bekend terrein blijven ben ik met je eens, (maar thuis in de weide is het een totaal ander paard, dat zo in de trailer stapt, over zeil en andere enge dingen) helaas is de situatie zo dat na drie maanden ingereden te zijn, ik thuis niet meer de gelegenheid had te rijden. (Wei te nat) en dus moeten we wel van huis. En een stukje over straat hoort daarbij.
Overigens, wachten tot de relatie 'close' genoeg is om naar buiten te gaan... dit paard zal altijd bij nieuwe situaties dit gedrag blijven vertonen. En met gewenning zal het heus wel beter worden.