Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Laykaatje schreef:Dit is erg verhelderend dank je wel. dan heb ik nog een vraagje: Bij hempfling en voest stuur je wel het paard van je af om er mee te werken toch. Want zoals bijvoorbeeld bij hempfling laat hij het dier eerst de ruimte verkennen en vraagt hij dan door een kort signaal met de zweep om het paard rond zich te laten lopen en is dit dan niet ook een soort van verstoten uit de groep? Mijn eigen paardje biedt zich namelijk dan aan als ze alleen is in de picadero en ik even bij het hek sta om haar de kans te geven alles te onderzoeken. ze komt dan al likkend naar het hek en naast me staan en ik heb dan nog niet eens enig sinaal gegeven. Ik wil absoluut niet haar dwingen mijn leiding aan te nemen maar haar de kans gunnen om zelf bij mij te zijn omdat ze dit graag wil. beetje lastig om uit te leggen maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Anouar15 schreef:Ik heb het boek van Hempflink gelezen maar ik snapte er geen drol van. Wat ingewikkeld allemaal.
Ik heb een cursus gedaan bij dreamstables en die manier past me eigelijk wel. Niet te ingewikkeld.
Het ligt er echt aan welke manier je het prettigst vind.
Anouar15 schreef:Nog belangrijker dan een bepaalde methode volgens is denk ik naar je paard luisteren.
Hoe reageert hij als je iets doet? Hoe gaat hij met andere paarden om?
Wat voor de een werkt werkt voor de ander totaal niet.
Ik kan lezen en schrijven met mijn paard (als zeg ik het zelf) Wat ik denk doet hij.
Wendy schreef:Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt.
Maar ik heb ook een vraag voor jou, hoe dicht komt het paard bij je? Je paard moet jou namelijk ten allen tijde je persoonlijke ruimte gunnen, anders toont hij namelijk geen respect voor jou, en mag je hem rustig wegsturen.
Hij mag best tonen dat hij je lief vindt, maar daarbij moet hij ook ten allen tijde jouw persoonlijke ruimte respecteren. Kijk maar eens in een kudde paarden, als 1 paard de ander te dicht nadert zal het andere paard ook duidelijk maken dat hij zijn ruimte wil.
Er is wel een groot verschil tussen wegsturen en een join up, bij het wegsturen en daarna loswerken gaat het er om dat jullie oefeningen doen. De join up is het doorjagen totdat het paard zich compleet overgeeft.
Hempfling wil geen complete overgave. Hij geeft aan dat een paard wel gedomineerd moet worden, maar dat je ook samenwerking en vriendschap zoekt. Bij een paard wat zich alleen onderdanig gedraagt is er van samenwerking eigenlijk geen sprake.
Ik denk dat het ook belangrijk is om het werk eens af te wisselen. Werk ook eens met je paard aan een touw aan de leidposities en eis hierbij ook je persoonlijke ruimte op. Bouw spelletjes in, houd het leuk.
Laykaatje schreef:maar over die spelletjes wat doen jullie zo al tijdens grondwerk aan oefeningen daar ben ik wel benieuwd naar want ik zelf bijvoorbeeld doe buiten het werken in de picadero ook oefeningen aan de hand zoals het los volgen in elk tempo draf stap vertragen versnellen wijken voor druk enz. en ik werk met ``enge``voorwerpen zoals een paraplu zeil of een afgezet straatje. Ik denk alleen dat ik op een gegeven moment door mijn oefeningen heen ben en ben wel benieuwd wat jullie allemaal voor oefeningen doen. Sta open voor elke methode.
josien schreef:Hier zou ik toch graag wel wat meer uitleg over willen. Wat zou u doen als u dit paard onder handen krijgt en ze zou zo reageren? Ik zelf zet er meestal toch aan het werk maar blijf het probleem houden dat ook wanneer ik haar een keer naar binnen haal om van hand te veranderen ze niet meer van me weg wil en nijdig reageert als ik er toch weg stuur. Aangezien u meer ervaring heeft dan ik en u met meerdere paarden heeft gewerkt, ben ik benieuwd wat u in dit geval zou doen. liefs laykaatjeIk ben het helemaal eens over het verschil van de methodes los werken en de join-up.
De intentie van de join-up ligt ook anders. Met de gedachten dat het paard zich moet overgeven ga je door totdat het paard alle tekenen laat zien. Hierbij kijken ze puur naar de tekenen, maar echt inleven in het paard op dat moment niet.
Met los werken wil je samenwerking en de verhouding tussen mens en paard goed zetten zonder te onderdrukken. Gevolg is dat het paard zich niet hoeft over te geven en voelt dat er echt contact is.
Probleem is dat een paard dat zich direct over geeft niet mee te werken is zonder hard te zijn voor het paard. Bij deze paarden hoef je maar te denken aan van je weg bewegen en het paard begint al te likken en eigenlijk te zeggen ik wil niet weg, ik heb niks gedaan![]()
Grondwerk is heel breed. Zelf doe ik heel veel met hempfling. Na de basis oefeningen ga ik verder naar zeg maar de vrije klassieke dressuur aan de hand en onder het zadel. Dus schouderbinnenwaarts tot piaffe enz. Ik moet zeggen dat ik ter afwisseling is de basis bij pak, maar ik nog zeker niet het idee heb alles wel gehad te hebben.
Citaat:Hier zou ik toch graag wel wat meer uitleg over willen. Wat zou u doen als u dit paard onder handen krijgt en ze zou zo reageren? Ik zelf zet er meestal toch aan het werk maar blijf het probleem houden dat ook wanneer ik haar een keer naar binnen haal om van hand te veranderen ze niet meer van me weg wil en nijdig reageert als ik er toch weg stuur. Aangezien u meer ervaring heeft dan ik en u met meerdere paarden heeft gewerkt, ben ik benieuwd wat u in dit geval zou doen. liefs laykaatje