Belonen met voedsel, ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Belonen met voedsel, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:58

In een ander topic kwamen wat bedenkingen op het gebruik van voedsel als beloning.

Voedselbelonen is binnen vrijheidsdressuur algemeen gebruikelijk. En ik denk zelf onontbeerlijk. Het is nu eenmaal zo dat een paard sommige dingen alleen wil doen als hij er voordeel bij haalt, en liefde voor de baas is lang niet altijd afdoende.
In VD zitten ook nog eens oefeningen die je nauwelijks met dwang en strafsystemen kunt aanleren (Denk aan het openen van je jas, apporteren, een dekentje optillen en weggooien.) Dus is er nog maar een manier: belonen.
Ik denk dat beloningen als rust niet werken omdat bij de meeste VD methodes het paard alleen in actie komt als het daar zelf voor kiest. En dat doet hij enkel als de prikkel (Beloning) sterk genoeg is.
En een kriebel of aai lijkt me als prikkel sowiso niet sterk genoeg.

Maar hoe denken jullie hierover? Wel of geen voer?
Wil je bij je antwoord vermelden of je aan VD doet?

Adinda

marleen_usar

Re: (VD) Belonen met voedsel, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:02

Ik heb het voedsel als beloning af gezworen,ik gebruikte het ooit bij mijn jonge pony tijdens het longeren.Toen ik allang was gestopt met voedsel als beloning kwam hij na elk rondje lopen steeds naar binnen om zijn beloning te halen.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:55

Niet kunnen omgaan met voedsel als beloning ligt mijns inziens altijd aan de eigenaar. Zelf gebruik ik het alléén bij kunstjes leren, nooit tijdens de training. Mijn paard doet haar dressuurwerk ook goed op "jaaaaaaaaa goedzo braaaaaaaaaaaaaf"
Er zijn ook fanatieke clickeraars die hun paard allerlei dingen leren via de clicker, die als je je eigen gedrag of training verandert helemaal geen item meer zijn. Ik vind dan je een kans mist om jezelf iets te leren, als je bijboorbeeld een jong paard leert op commando achter je te blijven lopen, terwijl je zelf als 'n slappe hap naar de wei sjokt. Dan moet je ieder paard opnieuw gaan trainen om achter je te blijven, is niet handig. Veel leerzamer is het om zelf de lichaamstaal te ontwikkelen waardoor ieder paard (nu ja, dat is wel ERG kort door de bocht, maar bij wijze van spreken dan) uit zichzelf gewoon achter je blijft lopen.

Ik heb nog geen enkel paard getroffen wat ik niet kon leren beleefd te blijven, niet te schooien, niet uit zichzelf geintjes uit gaan halen om wat te krijgen. Kwestie van consequenter en consistenter zijn dan je paard. En het drijft je geduld weleens tot het uiterste bij sommige gevallen, dat geef ik meteen toe! En toch leer je juist daar heel veel van vind ik, door TOCH rustig, zacht, maar zeer consequent te blijven, hoe lang het ook duurt voor je resultaat ziet.
Paarden zijn idioot scherp op het kleinste beetje inconsequent of onnadenkend gedrag. Vaak heb je zelf niet in de gaten hoe feilloos je ZELF je paard traint om niet te doen wat je wilt Ik kan je verhalen vertellen van gevallen die ik tegen kom, daar zakt je broek van af........meestal moet ik echt de eigenaar een complete herscholing geven, terwijl ze eigenlijk met de klacht komen "mijn paard doet het niet" *GrijnS*

Kijk gewoon hoe je paard reageert op het aanleren van kunstjes met voedselbeloning. Misschien snappen jullie elkaar gewoon probleemloos en is het alleen maar hartstikke leuk. Ik vind zelf aanleren dmv een strafsysteem absoluut geen optie, om niet te zeggen zeer dieronvriendelijk. Mijn eigen paard heeft zo'n verleden, ik mag nog dagelijks de gevolgen ondervinden van een paard wat onder dwang heeft leren werken. NIET doen, het is veel leuker om een paard te hebben wat met plezier alles uit de kast trekt om te proberen hoe ie aan dat worteltje kan komen

Veel succes!
Licorne

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:11

In het boek " Grondwerk" van Inge Teblick staat onder andere ook hoe je een paard kunt leren beleefd te blijven bij voedsel. Ik heb het boek een onlangs voor het eerst in handen gehad, en denk ervoer om het aan te schaffen. Vooral de bridge en de handtarget zijn goede methodes om een paard te leren beleefd te blijven.

Voordeel bij dit boek is dat je op het internet filmpje kunt bekijken over situaties die in het boek beschreven worden. In het boek staat een foto van het beslissende moment, de hele film laat zien dat het allemaal niet zo vanzelf gaat en gerust ook een keer fout kan en mag gaan.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

" Voedsel als beloning is een mogelijkheid, geen absoluut recht"

Ik doe overigens niet aan VD.

Amable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:48

Ik doe wel aan vd en werk via de clickertraining met voedselbeloningen. En ik weet zeker dat wat mijn paard nu kan ik nooit zonder voedselbeloningen voor elkaar gekregen zou hebben. Er zijn veel mensen die menen dat je zou kunnen vden met een klopje of een knuffel, maar dat zou dan ook direct betekenen dat ik mijn paard niet meer te pas en te onpas mag knuffelen, anders is het niets bijzonders meer. En ik zou het te pas en te onpas knuffelen niet willen missen Terwijl ik er geen enkel probleem mee heb om niet te pas en te onpas mijn paard een snoepje in zijn mond te duwen Ik denk ook niet dat je jezelf lager in rang plaatst door het verstrekken van voer. Zolang jij maar bepaald wanneer er voer komt!

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:54

Ik vind dat het aan de pony ligt. Ik ben niet tegen of voor voedsel als beloning. Zelf heb ik het tot dusver nog niet gedaan. Vooral omdat ik bang ben voor nog meer bijterigheid wat ik hem juist aan het afleren ben.
Als beloning is het "Goed zo." en een positieve uitstraling. Misschien dat het langer duurt om hem sommige dingen te leren maar het gaat goed dus...

Doe dus wel aan VD, ben bezig met de basis.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:28

CelticCry schreef:
Ik vind dat het aan de pony ligt. Ik ben niet tegen of voor voedsel als beloning. Zelf heb ik het tot dusver nog niet gedaan. Vooral omdat ik bang ben voor nog meer bijterigheid wat ik hem juist aan het afleren ben.
Als beloning is het "Goed zo." en een positieve uitstraling. Misschien dat het langer duurt om hem sommige dingen te leren maar het gaat goed dus...

Doe dus wel aan VD, ben bezig met de basis.

Heel verstandig om nog niet met voedsel te belonen als je paard hapt. Dat kan alleen maar fout gaan...
Maar ik vraag me toch af hoe je de werkelijke 'kunstjes' wilt gaan aanleren zonder voedsel.

Zoals ik het zie: om iets van een paard gedaan te krijgen, is een prikkel nodig. Dat kan zowel een negatieve als positieve prikkel zijn. (suikerklontje , klap met de zweep )
Hoe meer inspanning de oefening van het paard vergt, hoe groter de prikkel zal moeten zijn.
Zo zal de prikkel voor stilstaan niet groot hoeven zijn in de meest gevallen, omdat een gemiddeld paard niet veel bezwaren heeft tegen stilstaan.
Maar een oefening als de berggeit, die best een gymnastische toer is, vraagt een veel grotere prikkel. Anders haakt je paard af.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:35

Wat je beloning kan zijn hangt van een aantal factoren af. Belangrijke factoren zijn de mensen, jijzelf, maar ook je omgeving. Hoe consequent de mensen zijn bepaalt, in combinatie met de aard van het paard, in hoeverre je met voedsel kunt belonen. Mijn paard heeft bijvoorbeeld de neiging om te bedelen door het doen van kunstjes, ze heeft diverse stalgenoten daarmee zeer kunstig afgericht als snoepjesleverancier. Gelukkig is zij beschaafd genoeg dat het geen dramatische problemen oplevert, maar ik heb hierom wel besloten bepaalde kunstjes niet aan te leren.
Ook een belangrijke factor bij de keuze van je beloning is de aard van het paard. Sommige paarden doen vreselijk hun best voor enthousiasme, hoef je helemaal geen lekkertjes voor te hebben, maar gewoon staan juichen hoe goed ze het doen. Bij die paarden heb je echt geen voedsel nodig als beloning.

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:54

Citaat:
Maar een oefening als de berggeit, die best een gymnastische toer is, vraagt een veel grotere prikkel. Anders haakt je paard af.

Daar heb ik ook al over na gedacht. Ik ga het in ieder geval proberen, mocht het niet lukken, kan ik altijd van werkwijze veranderen. We zijn nu achterwaarts aan het perfectioneren, daarna wil ik verdergaan met de pas of voetje geven op commando.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:45

Interessant topic, ik vraag me ook al een tijdje af of snoepjes als beloning nou geen zwaktebod zijn. Maar aan de andere kant, niet alle paarden reageren in het begin evengoed op het belonen met je stem of een aaitje over de nek. Dus dan kan je ze dat toch iig leren met een snoepje en die dan steeds meer achterwege laten? Overigens doe ik niet aan VD en lijkt me dat wel moeilijk te doen zonder snoepjes, maar heb er niet zoveel verstand van verders. Ik zag laatst wel tot mijn grote verbazing dat zelfs Hempfling met snoepjes werkt!

dagami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:20

Je bedoelt vast dit topic: viewtopic.php?f=21&t=522330&hilit=
Ik ben voorstander van VDdingen belonen met snoepjes (doe zelf ook aan VD ) maar ik ga niet het hele verhaal copyen dat ik daar al getypt heb

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:06

ik beloon mijn pony niet met voer, omdat hij dat dan regelmatig verwacht.. soms krijgt ie wel eens een handje Pavo muesli Moments= lekker en gezond!

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:54

Ja ! Zie het topic van Dagami ...

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:19

Ik beloon wel met voer, en heb mijn paard geleerd om beleefd te zijn met voer. Dat gaat tot nu toe prima.
Ik doe zelf met mijn paard aan vrijheidsdressuur, met name nu nog de basis, het grondwerk dus.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:09

Ik beloon ook met voer en heb er nooit problemen mee. Ik geef de beloning niet uit de hand maar op de grond. Hij si niet happerig zo en niet gefocusd op mijn handen want hij weet dat na de klik de beloning op de grond ligt. Ik geef met de oefeningen die hij heel goed kent ook niet meer iedere keer een beloning maar vraag dingen bijvoorbeeld een paar keer achter elkaar gaat ook prima.

randalinpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 16:16

@karoliena: slim bekeken, dat op de grond voeren. Speciaal voor bijtgrage hengstjes. Had ik nog nooit over nagedacht.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:27

Ja werkt echt super.

Race_monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:28

ik zou ze liever gelonen met groente of fruit in plaats van paardensnoepjes (is by the way nog gezond ook)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:37

Ik gebruik er bijna nooit paardensnoepjes voor, bijna altijd wortels

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:28

Race_monster schreef:
ik zou ze liever gelonen met groente of fruit in plaats van paardensnoepjes (is by the way nog gezond ook)

Ik geef stukjes appel, of schijfjes wortel.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:21

Ik beloon met biksjes. Mijn pony waar ik af en toe mee VD krijgt geen biks te eten, en dit is dus een heerlijke tractatie, mits ze haar werk goed doet.
Nu heb ik het wel zo dat ik een compliment wilde aanleren, maar ze daarbij steeds haar hoofd naar mij toebuigt. Ik geef haar dan natuurlijk niets, maar het wil er nog niet helemaal in.. (Wat wil je, na 3x oefenen ahhaha).
Maar ik ben ook voorstander van belonen met voer

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:40

Ik beloon niet met voer, mijn ponybeest heeft al genoeg aan een lovend woordje of aaitje, daar groeit ie helemaal van op
Heb het wel een tijdje met snoepjes gedaan, maar dat is bij hem echt waardeloos.
Nee, lekkere dingen krijgt ie door z'n voer heen, maar niet als beloning

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:37

Belonen met voedsel schijnt niet helemaal goed te zijn, Monty Roberts denk namelijk, lees ik nu, dat beloning met voedsel waarschijnlijk niet werkt omdat paarden planten eters zijn.. In de natuur krijgen ze dus geen beloning voor een inspanning, het gras loopt immers niet weg.. Vlees eters bijvoorbeeld verdienen wel hun wel voedsel voor een inspanning.. Je kunt je paard dus beter belonen met vrijheid, dat krijgen ze in de natuur ook na een inspanning.

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:43

Ik doe aan VD

Ik beloon bij VD altijd met Clicker en Koekje.
Of een brokje ofzo. Maar meestal een koekje.
Of natuurlijk fruit. Wortel, Appel en dergelijke.
Met longeren bijna altijd met mijn stem. Dat
gaat met Clicker niet omdat hij dan naar mij
toe wil om dat hij weet dat dr een beloning
komt. Maar veelvuldig koekjes voeren maakt
paarden gemeen, en ze willen meer en meer.
Dus bij Olaf wordt bedelen bij poetsen en als
we niet aant werk zijn zwaar afgestrafd!
Ik geef het dus alleen bij VD als beloning.
En eentje voordat ik weg ga. Dat zijn ze
gewend...

Verder vindt ik het ook aan de manier van koekjes
geven liggen. En het ligt ook nog eens aan het paard.
Hoe je daar mee om moet gaan is denk ik voor
iedereen anders...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:09

Krips schreef:
Belonen met voedsel schijnt niet helemaal goed te zijn, Monty Roberts denk namelijk, lees ik nu, dat beloning met voedsel waarschijnlijk niet werkt omdat paarden planten eters zijn.. In de natuur krijgen ze dus geen beloning voor een inspanning, het gras loopt immers niet weg.. Vlees eters bijvoorbeeld verdienen wel hun wel voedsel voor een inspanning.. Je kunt je paard dus beter belonen met vrijheid, dat krijgen ze in de natuur ook na een inspanning.

Daarom beloon je ook niet met gras maar met iets wat ze extra lekker vinden