Nou je hebt mazzel dat ik met griep thuis zit
. Heb al wat plaatjes van m'n tuig gemaakt.
Het tuig ligt alleen niet op de pony's maar op m'n meubels maar dat mag de pret niet drukken.
Voor de achterpony:
Een normaal enkelspan tuig van Ideal (leathertech) met de volgende aanpassingen.
Tandemsleutels op de schoft

Leidselogen aan het hoofdstel van de achterpony. Zoals je ziet rij ik zonder oogkleppen, dit is een persoonlijke keuze de meeste mensen rijden met oogkleppen, maar de constructie is vergelijkbaar.

Haakje op het borsttuig waar ik de strengverlenger aan vast kan maken en wat heel gemakkelijk los gaat in geval van nood

Zo zit het borsttuig eruit...let op het haakje en de extra passant

Dan de strengverlengers. Deze zijn gemaakt van disselriemen maat Full. Het voordeel hiervan is dat het supersterk is (zit nylon in) en er zitten al passanten en een gesp op.

Aan de andere zijde is een haak gemaakt die aan de haak op het borsttuig van de achterpony te bevestigen is. Er zit een stuk leer bij aan waarmee je de haken in elkaar houdt.
Detail strengverlenger zijde achterpony (haak constructie), zij-aanzicht

bovenaanzicht

De strengverlenger en het borsttuig van de achterpony zijn op deze wijze verbonden

De strengen van de voorpony hebben bij mij dus geen gesp of D-ring. Deze bestaan alleen uit leer met een aantal gaten erin (zoals een broekriem). De bevestiging met de strengverlenger is dan ook dmv de gesp op de strengverlenger. (geen foto van)
Dan de voorpony:
Deze heeft ook normaal enkelspan tuig van Ideal (leathertech).
Op het tuig zijn niet echt aanpassingen gedaan. Ik heb er alleen een elastische strengophouder bijgekocht.

detail

En een conwaygesp, deze worden normaal gesproken gebruikt bij een dubbelspan om het borsttuig en het schofttuig met elkaar te verbinden.
Ik haal de veiligheidslichtogen (die ik gebruik in enkelspan en voor de achterpony) dus van het tuig van de voorpony af en vervang deze door de conwaygespen.

detail conwaygesp

Hopelijk heb je wat aan mijn plaatjes en uitleg.
Ik zie alleen wel dat ik de tuigen wel even een poetsbeurt had mogen geven
Succes met je tandem