Natural Horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

heshima

Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:01

Hallo,

Ik vroeg mij af of er hier nog mensen zijn die NH doen met hun paard.
Hoe zien jullie NH? Als een hulpmiddel in de omgang met paarden of als een 'levenswijze'?
Hoe vullen jullie het in?
Hoe reageren jullie paarder erop?
ben je er iedere dag mee bezig?
Heb je echt een strategie/trainingsplan/... of los je problemen op als ze zich voordoen?
Wat vinden jullie het grootste verschil met andere methodes?

Gewoon benieuwd naar jullie mening en ervaringen over NH

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:39

Manier van omgang met mijn paarden (2) maar toch echt geen levenswijze.

Wat versta jij onder levenswijze manier NH?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:59

ik volg het Parelli programma en voor mij is het niet alleen de omgang met mijn paard, maar een levenswijze

Nikkitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:44

Ik volg ook het Parelli programma ( level 1 ) en zie het als meer dan de omgang met mijn paard maar ook geen levenswijze. Ik vind het in ieder geval een heel erg goede methode.
Als ik bij mijn pony ben geweest dan ben ik zeker weten bezig geweest met Parelli. Hoe vul ik dat in? Met het spelen van de games.
Mijn pony reageert er heel erg goed op. En het grootste verschil is dat het een hele relaxte manier is. Het is gewoon heel anders, en het is gericht op de logica van het paard.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:36

Ja, ik ben er ook mee bezig, ik lees veel over verschillende methodes en pas dat in in de omgang met mijn paard.
Het leert me om goed te kijken naar mijn paard, en zijn reacties op bepaalde dingen, maar ook hoe ik een goede leider voor hem kan zijn.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:38

ik ben nog niet echt mee bezig, (heb een jaarling) maar de mensen waar ik bij op stal zit hebben al enkele cursussen gevolgd met hun paard. Ik vind bepaalde dingen wel interessant en ook zeker goed toe te passen...

heshima

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:14

@ Cassidy: met levenswijze bedoel ik eigenlijk er dag in dag uit mee bezig zijn, en niet alleen als je werkt met je paard.
dus ook proberen natuurlijk om te gaan met andere dieren om maar iets te noemen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:26

Ik pas de dingen die ik doe ook toe op andere paarden, alleen is het niet echt eerlijk om er heel erg konsekwent in te zijn als er ook anderen met de paarden omgaan.
Maar je zult me nooit meer een paard klopjes zien geven, ik aai of ik kriebel, zal ook proberen met het leiden van paarden zeker een meter halstertouw te laten en niet meteen aan het hoofd of bij het bit vast te pakken...in zoverre ben ik er wel mee bezig ja.

Maar het is niet eerlijk tegenover het dier dat normaal met zweep gereden wordt en daar heilig respect voor heeft, hem ineens met de carrot stick overal te willen aanraken, en vervolgens de dag daarop weer een ruiter op zijn rug te krijgen die gewoon weer ouderwets de zweep hanteerd.

Ik ben wel anders naar paarden gaan kijken, ben gaan denken hoe ik dingen anders kon doen, en weet waar ik heen zou moeten als ik wel problemen heb of ga krijgen. Of dat een levenswijze is...
Mijn paard staat op een manege, kan in de zomer overdag op een stukje weiland, maar ik scheer wel en doe ook in de winter dekens op.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:29

Citaat:
Ik ben wel anders naar paarden gaan kijken, ben gaan denken hoe ik dingen anders kon doen, en weet waar ik heen zou moeten als ik wel problemen heb of ga krijgen. Of dat een levenswijze is...

ben je ook anders aan gaan kijken tegen problemen die je in het dagelijks leven tegenkomt? De theorie van Dr.Burns toepassen bij dagelijkse dingen, zeg maar?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:49

Ja, ik merk wel dat ik het ook toepas bij de dagelijkse dingen. Het helpt om reacties van mensen wat afstandelijker te bekijken bijvoorbeeld, en minder emotioneel te reageren

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:10

smurf schreef:
Citaat:

ben je ook anders aan gaan kijken tegen problemen die je in het dagelijks leven tegenkomt? De theorie van Dr.Burns toepassen bij dagelijkse dingen, zeg maar?

Ik ken de hele theorie van Dr. Burns niet, leg eens uit?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:10

je doet toch Parelli? dat hele programma is heschreven door Stephany Burns, bij het level 2 programma zit zelfs een boek van haar........

Ik ga het hier niet helemaal uitleggen, dan krijg ik weer gedoe dat ik zit te spammen, houden ze niet van op Bokt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:31

Heb wel affiniteit met Parelli, maar volg het programma niet helemaal. Ik krijg binnenkort het pakket 1 en het programma van level 2 heb ik nog niet in handen gehad. Iig bedankt!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:34

als je de nieuwe paketten hebt, gaat er een wereld voor je open, vooral bij het nieuwe level 2 pakket....... als je het wilt zien tenminste hoor......

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:28

UZ -> NA

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:35

Volgens mij kan ik het in ieder geval niet terug vinden in mijn oude level 1 pakket helaas....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:36

het oude pakket heb ik niet, dus daarmee kan ik je niet helpen

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:40

Was ik al bang voor

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:12

Ik zie het als cominicatie tussen mij en mijn paard. Het is niet een oefening die je af en toe doet, maar een manier van met elkaar omgaan.
Ik ga vooral voor duidelijkheid. Er zijn dingen die wel mogen en dingen die niet mogen. Anouar heeft dat perfect door.

Anoniem

Re: Natural Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:00

Voor mij is NH wel een levenswijze, in die zin dat je (in mijn beleving dan) geen NH doet, maar NH bent.
Ik ga op een NH-wijze met mijn paard om, en haar levensomstandigheden, verzorging etc doe ik ook zo natural mogelijk. Ondertussen blijf ik streven naar steeds meer optimalisering hiervan.

En, zoals anderen al aangaven, is het waar dat NH doordringt in je hele verdere zijn, in hoe je in het leven staat, in je omgang met mensen, in je hoe op bepaalde situaties reageert etc. Wat mijn paard mij heeft geleerd, is zoveel meer dan dat het alleen haar en mij aangaat. Je paard geeft je de mogelijkheid om als mens te groeien en jezelf te ontwikkelen. Wanneer je openstaat voor NH en daarin wilt groeien, zul je ervaren dat het zoveel mogelijkheden, liefde, rust, vrijheid en voldoening geeft!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:03

Als je je op een spritueel vlak werder wilt ontwikkelen, zijn daar meer manieren voor dan alleen NH. Ik ben zelf een aantal jaren geleden in aanraking gekomen met Reiki, wat een veel grotere impact heeft gehad op mijn hele manier van in het leven staan dan NH dat tot nog toe gedaan heeft.
Voor degenen die het via de NH hebben gevonden: er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:10

Cassidy schreef:
Als je je op een spritueel vlak werder wilt ontwikkelen, zijn daar meer manieren voor dan alleen NH. Ik ben zelf een aantal jaren geleden in aanraking gekomen met Reiki, wat een veel grotere impact heeft gehad op mijn hele manier van in het leven staan dan NH dat tot nog toe gedaan heeft.
Voor degenen die het via de NH hebben gevonden: er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

De mensen die dat hebben gevonden en zich op het spirituele vlak begeven, zullen dat ook prima weten en zullen ook nièt beweren dat NH dè manier is, of dat er uberhaupt maar één manier is.

Ook ik ben bekend met Reiki; heb twee jaar geleden Reiki I gedaan en ga over drie weken Reiki II doen. Reiki heeft voor mij minder gedaan dan bijv. mijn paard. Iedereen heeft z'n eigen weg daarin en iedereen heeft z'n eigen ontvankelijkheden.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:38

ik ben ook bekend met meer dingen dan alleen Parelli,. beroepshalve houd ik me o.a. bezig met NLP, maar het is opvallend hoeveel impact Parelli kan hebben op iemands leven, ik ken meerdere mensen die dat zo ervaren

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:09

parelli!!

ik doe reen beetje aan natural horse man chip. ik heb er best veel boeken over. veder reageert mijn VP er heel goed op ±D

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:58

hallo
ik had een vraagje inde de film the horse whispere ja heel cliche ik weet het haha
doet hij een soort van trucje hij laat het paard op 3 benen door de bak heen lopen.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom is dat?
Is dat een leuk stukje in de film of is het echt iets?
Misschien weten jullie het
Dit is gewoon uit pure interesse hoor