[AR] [LO] 'want met een halster kun je niet longeren'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

[LO] 'want met een halster kun je niet longeren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:16

Op mijn foto-topic waar ik een 2,5-jarige aan het rondslingeren was, kreeg ik meerdere malen de reactie 'ja maar wat jij doet is rondjes laten rennen en dat kan geen kwaad'. Ik dacht dat het te maken had met de leeftijd, maar het blijkt dus dat die mensen bedoelden dat het geen longeren was omdat ik met halster longeerde.
Ik longeer de oudere merrie vaak genoeg gewoon met halster en vind dat toch echt longeren.
Ik krijg van haar een goeie stelling, ze loopt ontspannen, mooi over de rug, doet wat ik van haar vraag met mijn stem etc.

Wordt longeren pas longeren genoemd als er een bit in zit ? Of moeten er zelfs persée hulpteugels bij aan te pas komen ? Geldt longeren zonder Pessoa niet meer ?

Longeren en rondjes lopen; waar ligt de grens ?

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:21

ik longeerde voorheen altijd gewoon met hoofdstel, zonder er iets bij, en ik vind het echt wel longeren hoor (maar dat zeg ik, iemand die bijna nooit longeert).

ik wilde het opzoeken in het woordenboek, maar in alletwee die wij thuis hebben (wolters, van dale) staat het er niet in

Evaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:57

Wat maakt het nou uit of je het met een hoofdstel of halster doet? die reacties vind ik best raar, hoofdstel is toch alleen dat je iets meer heb alsie gaat rennen ofzo, ik longeer ook wel eens met halster, om er nou altijd een bit in te proppen? nee hoor, ga gewoon zo door, teminste dit is mijn mening

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:25

ik longeer altijd met halster maar als ik met het zadel longeer doe ik wel het hoofdstel aan omdat ik er derna met rij maar gwn voor haar beweging te geven doe ik het met haslter zeg nu zelf 5 km fietsen met kopstuk,bijets of pessoa oke in een rugzak maar liever geen rugzak hoor longeerzweep,-lijn en liggen op de wei en halster heeft ze aan dus ik neem gwn getten mee moet ik niet slueren met al dat gedoe mijn paard luistert beter met halster dan met kopstuk zelfs bij het rijden mss is dat wel een gewoonte van mij maar ik longeer meestal met halster hoor

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:04

misschien handig om vervolgens je typstukje even na te lezen... en checken op spellings- en msnfouten

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:06

amyke schreef:
ik longeer altijd met halster maar als ik met het zadel longeer doe ik wel het hoofdstel aan omdat ik er derna met rij maar gwn voor haar beweging te geven doe ik het met halster zeg nu zelf 5 km fietsen met kopstuk,bijzets of pessoa oke in een rugzak maar liever geen rugzak hoor longeerzweep,-lijn en liggen op de wei en halster heeft ze aan dus ik neem gwn getten mee moet ik niet slueren met al dat gedoe mijn paard luistert beter met halster dan met kopstuk zelfs bij het rijden mss is dat wel een gewoonte van mij maar ik longeer meestal met halster hoor

amyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:08

srr heb op het verkeerde knopje gedrukt heb gwn de fouten eruit gehaald voor Juud87 als ze het op mij had tenminste maar dat zal wel dus diepe schaam voor mijn fouten maar zat op laptop en letters staan dicht tegen elkaar en als ik dan rap typ tja dan kom ja da tege oe dan ook *diepe schaam*

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:10

ik longeer met een halster als ik niet ga rijden, maar als ik ga rijden longeer ik met een hoofdstel

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:17

Ik longeer echt altijd met een halster. Volgens mij maakt t niks uit of je t met halster doet of met hoofdstel.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:59

Je kan het vergelijken met onder de man rijden. Zonder hoofdstel is met losse teugels en met hoofdstel en bijgezet is als met hoofdstel en aangenomen teugels. Dan kan je een paard beter aan het werk zetten.

simodi

Re: [LO] 'want met een halster kun je niet longeren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:31

Ik vind ook dat je prima met halster kunt longeren. Oke, je kunt ze niet bijzetten, dus ze lopen niet in de krul, maar je kunt wel tempowisselingen en overgangen doen, waardoor je paard goed over de rug gaat lopen. Dus je kan prima werken aan een halster, mits je daardoor maar voldoende controle houdt. Mijn merrie heeft wat last van haar mond zodat ik noodgedwongen geen bit in kan doen, dus ook longeren doen we aan het halster, dat gaat prima. je moet gewoon consequent zijn en echt ofeneingen doen (zie boven). Als je je paard inderdaad alleen maar laat lopen - en in zijn eigen tempo - dan heeft dat inderdaad niks met longeren te maken, dat is eigenlijk een veredeld losgooien! Ik vind niks mis met longeren aan het halster!

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:34

Ik longeer ook altijd met halster, en het gaat prima..
Dit komt mede ook omdat ik geen goed hoofdstel er voor heb en alleen met oogkleppen, maar toch longeerd het goed, met halster.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:37

Met halster longeren doe ik ook, voor mij is gewoon dat ze die dag toch even loopt.
Ben geen voorstander van een bijzet, vind dat je paard mee vast zet en hun zetten vaalk hun rug vast door de bijzet

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:43

Ik doe het vaak genoeg ook gewoon met halster.
Niet verkeer aan toch??
Alleen mocht je toch gaan longeren met hoofdstel maak dan in je longeerlijn een knoop en doe je musketon er overheen, zo krijg je iets meer macht dan bij een halster maar wel iets minder dan gewoon de longs er doorheen halen bij een hoofdstel
doegg

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:58

Voor mij valt longeren met een halster evengoed onder 'longeren'. Want wat is dan longeren aan een kaptoom; da's ook meer een halster dan een hoofdstel maar wel een middel 'gemaakt' om een paard aan te longeren . Je kunt 'm er zelfs mee bijzetten.

En dat is weer een ander punt van het verhaal. Ik persoonlijk leg de grens tussen longeren en rondjes lopen hier: bij het gebruik van hulpteugels. Bijzetten heeft niet alleen betrekking op het bijzetten met bijzetteugels, het kan evengoed een touwtje zijn of een andere manier. Bovendien heb je nog vele andere hulpmiddelen, waar het pessoa-tuigje er slechts één van is. Als je hulpteugels goed gebruikt, knoop je je paard niet vast en hoeft hij daardoor ook zijn rug niet vast te zetten; sterker nog: bij goed gebruik van hulpteugels, zou de rug op den duur juist losser moeten worden, zoals je dit ook in het rijden of aangespannen werk kunt bereiken.

Om kort te gaan heeft longeren eigenlijk twee doelen: (1) je paard beweging geven en (2) je paard trainen. Hem echt trainen kun je alleen door gebruik te maken van hulpteugels, omdat je zo de houding van je paard kan laten variëren en hem op die manier verder scholen. Zonder hulpteugels kun je paard prima rondjes laten lopen en hem mooi en ontspannen laten gaan, maar je invloed op zijn houding reikt niet veel verder dan de juiste stelling en ben je dus eigenlijk niet veel meer aan het doen dan je paard alleen (gecontroleerde) beweging te geven.

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:19

ik ben eerlijk gezegd wel niet voor hulpteugels, want hoe dan ook je zet je paard vast, en wat je meestal bereikt is dat het paard zijn hoofd gecontroleerd naar beneden doet in plaats van ontspannen!

Freedom1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:21

en dat gaat het dan ook -meestal- onder het zadel doen. ik heb heel veel mensen gezien die hulpteugels gebruikten en hoe je dan een angstige en glazige blik in de ogen van je paard zag. veel mensen gebruiken nu eemaal de hulpteugel niet zo goed daar om is het dikwijls beter zonder

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:08

charlotvanre schreef:
ik ben eerlijk gezegd wel niet voor hulpteugels, want hoe dan ook je zet je paard vast, en wat je meestal bereikt is dat het paard zijn hoofd gecontroleerd naar beneden doet in plaats van ontspannen!

Dat is niet helemaal waar. Je zet 'm vast in de zin dat 'ie niet met z'n hoofd alle kanten op kan, net zoals je dat graag onder het zadel wilt hebben. Dan heb je nl. invloed op het hoofd van het paard via de teugels. Als je longeert, heb je deze teugels niet, slechts een lijn die van het paardenhoofd naar jouw hand loopt en daarmee kun je nooit inwerken zoals je door de teugels wel kunt. Daarom 'vervang' je a.h.w. de teugels door hulpteugels of longeer je met dubbele longe - maar dat is pas handig als je al wat meer ervaring met longeren hebt.
Hulpteugels zijn weliswaar een stukje doder dan de handen van de ruiter (zouden moeten zijn, helaas zie je soms ook wel eens anders), maar het voordeel is dan dat het paard op geen enkele manier kan worden gehinderd door een ruiter op zijn rug.

De hulpteugels bevestig je in principe zó, dat ze íetsjepietsje langer zijn dan de houding waarin jij je paard wenst te laten lopen. Hierdoor loopt hij a.h.w. tegen de touwtjes aan, gaat 'nageven' waardoor ook de druk op de hulpteugels vermindert (dit bootst het nageven van de ruiterteugels na) en beloont het paard zichzelf voor het in de juiste houding brengen van zijn hoofd. Het is aan de longeur om ervoor te zorgen dat deze houding past bij het paard, de situatie en de training. Om het ook nog eens door zijn hele lichaam te laten werken, is het wel belangrijk dat je 'm blijft uitnodigen zijn achterbenen verder onder te brengen, anders kun je het inderdaad vergelijken met een paard dat in de krul getrokken wordt en zich vastzet. Maar dat spreekt eigenlijk voor zich, want dit doe je onder het zadel ook d.m.v. oefeningen.

In de praktijk gaat het meestal niet zo makkelijk; het paard moet eerst ook leren wat er van hem wordt verwacht. Heeft hij het eenmaal door, dan zal hij ontspannen aan de longe kunnen gaan voorzover hij dat door ervaring en training heeft geleerd en kan doen, en zal hij het ook gemakkelijker onder het zadel doen.

Precies zoals jij zegt in je tweede bericht, maar dan in het positieve! Waar ik het dus niet mee eens ben, is dat je zegt dat je maar beter zonder hulpteugels kunt longeren omdat veel mensen het fout doen; ik zeg dan dat je dan beter kunt leren hoe je wél goed met hulpteugels omgaat, want dat is echt niet zo moeilijk!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:55

idd als je er goed met overweg kunt en het heel juist toepast kan het nog zijn. maar ik ken genoeg mensen die hun paard inlongeren met banketstaaf en je ziet aan het paard dat het met zijn hoofd juist loopt maar als je dan naar het volledige gestel kijkt, amai, het is vies, niet ontspannen... daarom ben ik er wat negatief naar. En dat klopt idd ook dat veel paarden in de krul worden getrokken onder het zadel. maar meestal veraad de blik van het paard zicht hoe het er zich bij voelt. en een paard loopt onder het zadel -als het ontspannen is- toch wel rap vanzelf goed, als je de achterbenen idd wat stimuleert. ik heb een lange men paard geoefend aan lange teugel. Het paard leren luisteren op zithulpen, beenhulpen, en het eenvoudigste leren, en telkens weer belonen. men paard werd een blij paard, ontspannende volledig en werkt graag. (vroeger voor we het kochten is ze met harde hand gereden).
en het paard longeren aan verlengde teugels is idd ook zeer goed, maar dan moet je het ook al goed kunnen.

pferdtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:41

Hm lastig volgens mij. Als het op rondjes om je heen lopen aan komt dan is het longeren wordt hier geroepen. Ik denk dat dat wel kan kloppen. Alleen afhankelijk van wat je wilt bereiken, (alleen stoom afblazen, ronder worden, enz) pas je het longeren daar op aan.
Ik longeer altijd met een kaptoom over het hoofdstel zodat ik niet in het bit kan gaan hangen. Maar als wij een groen paard uit portugal halen dan is een halster en in het tempo waarin het paard wil al genoeg. Ik denk dat mensen een eigen idee hebben van wat wel en niet longeren kan zijn.
En freestyle in een vierkante bak dan? Komt ook weer neer op rondjes om je heen lopen klinkt hier naast me wederom......

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:55

Ik vind het nadeel van een halster dat je gemakkelijk het halster scheef trekt. Daarom vind ik dat je zou moeten longeren OF met hoofdstel OF met kaptoom.
Zonder bijzetteugels of dubbele longe vind ik longeren 'beweging geven' ipv 'trainen', maar met een keer ontspannen lopen en eventueel wat uitbokken is toch niks mis?

colleen3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:02

ik longeer eigenlijk altijd met halster, behalve als ze de dag daarvoor niet gereden/gelongeerd is, want dan doe ik haar toch een hoofdstel om. maar ik denk dat dat ook te maken heeft met dat ik op een terrein longeer waar geen hekken omheen staan, dus als ik haar dan niet kan houden word het gevaarlijk.

Marleen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:05

ik longeer ook met halster en ook met hoofdstel, ik zie het verschil niet in longeerwerk okay met hoofdstel heeft het paard een bit in en heb je misschien wat meer grip (alhoewel ik dat soms betwijfel)

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:46

haha ik doe het ook weleens zónder een vorm van optuiging met een lijntje in m'n hand.
het ligt eraan wat je wil bereiken...
ik ben m'n paard aan het inrijden en zadelmak maken enzo en heb met grondwerkoefeningen hem geleerd om (in welke grootte bak dan ook) rondjes om mij heen te lopen zonder halster/lijn enzo.
Hij loopt goed over z'n rug en in de juiste stelling. Als hij even de andere kant op kijkt, vraag ik z'n aandacht om even m'n vinger omhoog te doen en "trek" ik em zeg maar weer naar binnen gericht toe.
Dus zelfs zonder halster kan je iets bereiken (dus met halster valt heel goed te longeren)

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:27

@ Amyke: het is goed hoor maar sommige kennen dr een nog groter potje van dan moet je echt puzzelen. en ja, een laptop is nou eenmaal rot om te typen, ik ken dat.