hoe vaak moet je dit doen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

partje

hoe vaak moet je dit doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:36

ik heb de tip gekregen deze oefening te doen met men paard.
:de eofening:eerst moet je groot maken het paard vanzijn plaats duwen.en als dat lukt moet jeje klein maken en het paard moet nu blijven staan als dit allemaal lukt moet je naar het paard toen lopen en over al aaien .en een keer helemaal om hem heen lopen.nu moet je kijken of ie achter je aan wil lopen.

maar ik vroeg me afhoe vaak moetje dat doen .willen jullie me helpen

MissDonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:44

ik begrijp er niets van ..
Zie ook geen nut er van in ..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:45

nee ik ook niet, beetje vaag

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:46

Ook ik ben volledig de weg kwijt, volgens mij wil je richting het betere grondwerk, maar kun je het nog iets duidelijker uitleggen?

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:47

en wat is je doel dan? wat wil je ermee bereiken als je dat gaat doen? want ik snap het nu even niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:53

Ik vermoed zo dat de mensen van Naturals er meer van zullen begrijpen dus ik heb even geTEMd.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:59

Volgens mij wil ze wijken voor druk aanleren?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:06

Wat je hiermee doet is door middel van lichaamstaal de dominantieverhoudingen beinvloeden. Maar alleen zo'n oefening af en toe doen is dan niet echt effectief....

Byron15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:12

Volgens mij kun je dit beter bij [UZ] Uit het Zadel vragen.

Renee__

Re: hoe vaak moet je dit doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:25

Ik snap het ook niet helemaal, je wil dus zegmaar dat je paard achter je aanloopt? Mssn is in de paddock doen, en kijken of die gewoon achter je aanloopt? Of met een snoepje lokken ofzo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:26

Vraag het nog eens aan diegene ?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:27

Ik ben ook een beetje de weg kwijt

Of wil je leren freestyle?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:33

Volgens mij wordt een join up bedoelt. Eerst je paard van je wegjagen ('je groot maken') om aan te geven dat jij de baas bent, dan je niet bedreigend opstellen ('je klein maken') om aan te geven dat het bij jou veilig is. Wat niet klopt is dat je naar je paard toe moet gaan. Je paard moet juist naar jou toekomen - daarmee bevestigt hij dat jij de baas bent. En als hij jou inderdaad als baas ziet, dan zal hij je volgen.

In principe hoef je een join up maar 1 keer te doen. Daarmee zijn dan de rangordeverhoudingen bepaalt, en die blijven normaalgesproken zo. Tenzij je een erg domninant paard hebt, dan zal hij regelmatig willen proberen zelf de baas te worden, en zal je regelmatig dmv een join up de juiste machtsverhouding moeten bevestigen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:40

VMR -> NA

partje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:48

ik bedoel hier een soort join-up mee maar .niet dat tie moet blijven rennen.zo als bij een join up.ik bedoel dat je zo als in het wild de beter gas plaatsen worden bepaalt.
bijv.dat met groot maken dan moet hij als ik er aan kom weg gaan (dan ben ik de hogere rang.en als ik me klein maak dat ik een lagere rang ben.en dan zeg maa r knuffelen zoals paarden onderr elkaar.doel :trespect vor mij hebben

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:53

Wil je op je taalgebruik letten misschien?

Ik denk dus echt dat af en toe zo'n oefening doen de verhoudingen niet blijvend verandert. Maar wat wil je er precies mee? Als je geen achterliggend doel hebt, kun je dit volgens mij namelijk beter gewoon laten, en doorgaan zoals je altijd al deed.

partje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:27

ikd oe die oefening gewoon een keer en dan ga ik ga woon verder met hjet grondwerk leiden en wijken en zo .in iddergeval bedankt en wendytje wat bedoel nje met pas op je taal gebruik

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:53

Wat voor grondwerk doe je verder"Gewoon interesse, misschien kun je nog wat leuks vertellen

Met taalgebruik bedoel ik dat het makkelijker leest als je leestekens gebruikt., en hoofdletters aan het begin van de zin

partje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 14:21

Grond werk doe ik:leid oefeningen (stap en halt commandos)
wijken voor druk zijwaarts ,achterwaart ,voorwaarts en omlaag en om hoog.
en dan doe ik nog:achterwaart lopen.
komen op comando
blijven op comando.
en los longeren.
en ik doe daarnaast ook nog vd=vrijheidsdressuur(mijn paard vindt dit heel leuk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:54

Het is me niet duidelijk waarom je deze oefening zou (willen) doen, waarom die volgens jou nodig is en wat je er mee wilt bereiken. En op basis van wat heb je die tip gekregen?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:35

Dit klinkt mij niet echt als een oefening eigenljk.
Ik gebruik dit ook maar alleen als 1 van de paarden op zijn plek gezet moet worden.
Het komt nog wel eens voor dat er 1 in de groep vind dat hij mij de baas moet zijn, dan maak ik mij groot en stuur hem weg, gaat hij niet krijgt hij een schop onder zijn hol maar groot maken is meestal wel voldoende. Paar minuutjes later mag hij dan weer terug komen, als hij zich gedraagt dus he.

Ik vind het dus geen oefening die je zo even tussendoor doet, ik gebruik het als een soort straf zegmaar, even laten zien dat ik de baas ben maar wel pas nadat een van de paarden heeft laten blijken dit nodig te hebben dus. Ik zou het nooit zomaar als ¨oefening¨ tussendoor gaan doen, lijkt mij niet echt een goed plan (paard heeft geen idee wat hij fout heeft gedaan en waarom hij wordt weggestuurd)

peaches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 11:54

dan maak ik mij groot en stuur hem weg, gaat hij niet krijgt hij een schop onder zijn hol

grrrr.....sorry hoor!!! maar ik ga jou toch ook geen schop onder je hol geven als je in mijn buurt komt en ik dat niet wil?
waar ik me aan erger is dat mensen soms gewoon maar iets doen en niet nadenken...

en voor partje: ik ben bezig met parelli...en daar zit jou oefening ook bij....het is inderdaad het leren wijken voor druk...maar het is meer je lichaams energie uitstralen dan het groot maken...je paard moet leren dat als jij iets wil jij een duidelijke houding geeft zodat je paard het snapt. en idd....als hij een stap in de goede richting doet beloon je hem met rust te geven.... door idderdaat de druk weg te halen..eens goed uitademen (is ook een manier van ontspannen) je paard leest dit allemaal...en wij leren...zodra je je paard aait dat ie weet dat de oefening klaar is en geslaagd! dus weer een beloning....ik wil je nog veel meer truucs leren als je wilt!!!

moet je me maar even mailen ofzo...of zoek eens meer op parelli of NH gebied.

maar dat achteraan lopen is meer een join up gebeuren idd...maar dat is een hele andere oefening.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 12:19

peaches schreef:
grrrr.....sorry hoor!!! maar ik ga jou toch ook geen schop onder je hol geven als je in mijn buurt komt en ik dat niet wil?

Zeg zou je misschien even wat beter kunnen lezen?

T@nj@ schreef:

Het komt nog wel eens voor dat er 1 in de groep vind dat hij mij de baas moet zijn
, dan maak ik mij groot en stuur hem weg, gaat hij niet krijgt hij een schop onder zijn hol maar groot maken is meestal wel voldoende. Paar minuutjes later mag hij dan weer terug komen, als hij zich gedraagt dus he.

Voor de duidelijkheid, groep bestaat uit 6 paardjes waarvan 3 hengsten en 3 ruinen die niet echt zachtzinnig zijn.

Ik vertel hier dat het voorkomt dat er 1 uit de groep vind dat hij de baas over mij moet zijn, zodra een hengst dat vind krijgt hij van mij heel snel een rotschop ja, zielig he? jij bedenkt dan maar zelf dat het enige wat hij doet in mijn buurt komen is? pfffff, lezen is ook een vak.

Tipje, kom hier eens een weekje meedraaien, dan leer je wat anders dan, zoals jij het zelf noemt, truucs.......

peaches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:34

ik wil alleen zeggen dat omdat mensen vaak geen andere manier weten dan je paard maar gaan schoppen en er vaak niet bij stil staan dat het ook anders kan. Zelfs met hengsten! ik zeg niet dat ik bij jou kom en met mn vingertje zwaai en dat de hengsten uit mijn buurt blijven maar zoiets moet je ook in fases opbouwen! zodat je op een gegeven moment zo ver bent dat je door duidelijke lichaams taal je paard al duidelijk moet kunnen maken dat hij niet in jou space moet komen.

Ik weet ook wel dat hengsten onvoorspelbaar kunnen zijn en heel erg speels en graag uittesten waar hun grenzen zijn en vaak laten ze dat niet bij 1 keer...daarom vind ik het belangrijk voor mezelf dat ik een paard duidelijk kan maken "op een paard vriendelijk manier"dat hij mijn space ook moet respecteren. Vergt heel veel tijd....maar je krijgt er ook veel voor terug.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 16:58

peaches schreef:
ik wil alleen zeggen dat omdat mensen vaak geen andere manier weten dan je paard maar gaan schoppen en er vaak niet bij stil staan dat het ook anders kan.

Ik ken T@nj@ niet persoonlijk maar heb al eens wat berichten gelezen en heb wel het idee dat ze weet waar ze mee bezig is .
Dus een beetje kort door de bocht opmerking.....

Ik ga op een heel paardvriendelijke manier met mijn dieren om maar dat wil niet zeggen dat als er 600 kilo eigenwijs staat te zijn hij nooit eens een tik krijgt.
Heb je paarden onder elkaar al eens bezig gezien????

Nh leer je niet enkel uit de boekjes die momenteel "in" zijn(die trucjes ) een groot deel is ook de ervaring die men heeft door jaren met paarden bezig te zijn en weten hoe te reageren op welke manier met welk paard.