[AR] [AR]Lengte menzweep.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

[AR]Lengte menzweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:35

Hoe lang is jullie zweep bij een enkelspan rijtuig met een paard ervoor?
Met mijn zweep kan ik eigenlijk alleen maar bij de kont en kom net niet bij het schoftje.
Zelf vind ik dat niet zo heel handig en ben dus op zoek naar een langere zweep, die van mij heb ik gemeten op 1.70m (zonder slag).
Wat is een handige lengte zodat je overal bij kunt?
Heb overigens een Fries voor m'n marathonwagen staan

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:41

uhmm waar wil jij je paard een tikje geven? voorbij de schoft? lijkt me niet. een zweep die tot de billen/rug komt is lang genoeg hoor.

RJS

Re: [AR]Lengte menzweep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:02

Volgens mij is de logica, dat als je zweep wat langer is dat je dan makkelijker het paard een tikje kan geven. Je hoeft dan minder met je handen te bewegen en dat voorkomt storingen, dus het is wel functioneel om een lange zweep te hebben.

We hebben nu een van 1.80 en wij rijden met een haflinger

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:15

Hoe lang mijn zweep is weet ik niet. Maar mijn stok komt tot ongeveer de schoft en dan heb ik er nog een vrij lang slag aanzitten.

ThaGirl; Hoezo alleen zijn kont?! Met een zweep moet je ook andere hulpen kunnen geven. Aandrijven doe je op de plaats waar het ruiterbeen ligt, en begrenzen kan je op de schouder en kont doen.

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:22

Als je hem op de kont raakt kan hij bokken.
Verder ben ik het met Sjonniej eens. Ik denk dat je een 1,80 zweep nodig heb

Danino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:03

Ik ben het met ThaGirl eens..

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:07

Kan je ons dan ook vertellen waarom?

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 22:35

sommige paarden willen weleens slaan op de zweep op de kont idd.

ik heb er 1 van 1.20 en een van 1.70, allebij met een slag van ongeveer 75 cm. als het moet kan ik zn hoofd raken
die van 1.20 gebruik ik eigenlijk niet vaak, alleen voor pony's, maar daar rijd ik niet zo vaak mee.

verder vind ik het zelf wel fijn als de slag lekker soepel is, en niet als je je zweep beweegt, hij altijd in hetzelfde boogje blijft staan.
wel is het dan iets lastiger mikken als het hard waait zoals deze tijd. maar watvoor slag je lekker vind is natuurlijk persoonsgebonden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:12

Ik heb er 2, een van 120 en een van 140 uit m'n hoofd.
Ik gebruik alleen de kortste, met die ander kan ik niet overweg(krijg ik een zere pols omdat hij te zwaar is). Daar heb ik met mijn wagen en enkelspan ook genoeg aan. Die langere heb ik ooit gekocht toen ik een tijdje met een maraton wagen reed waarbij ik niet genoeg had aan mijn kortje.
In het tandem wil ik die ander nog wel eens pakken zodat ik mijn voorpony ook (nog steeds moeilijk) kan berijken. Maar ik moet nog achter goed tandem-materiaal aan, dus ook een lichtere zweep.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:31

Ik ben ook wel benieuwd naar waarom een zweep alleen bij de kont moet komen.
Als ik een ietsje voor over buig kan ik zelfs tussen de hoofden komen. (is wel handig als ze gaan schuren)
Ik wil echt zonder moeite bij het schoftje komen met mijn zweep.

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:51

Danino schreef:
Ik ben het met ThaGirl eens..
Nou dan heb je helemaal gelijk als je met je paard rechtuit kop in de lucht en keihard wil gaan 4kant door de bochten waarom dan een lange zweep?

Wil je echter netjes dressuurmatig rijden kun je nooit zeggen hoeveel cm hij moet zij het ligt aan de afstand paard rijder ,dus hoever staat hij voor de kar, en hoe lang zijn je armen.
Het best is eenzweep die je kunt aanleggen op de plaats waar normaal het been van de ruiter ligt ,dit om op deze plaats de hlpen te kunnen geven.
Ok is het fijn om een langere slar eraan te hebben zodat je deze van li naar re kunt bewegen.
Dus je zult moeten vragen of je er een paar mag uitproberen.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:08

maar bij zwepen van €100 p/s zullen ze dat niet zo snel doen

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:28

ThaGirl schreef:
uhmm waar wil jij je paard een tikje geven? voorbij de schoft? lijkt me niet. een zweep die tot de billen/rug komt is lang genoeg hoor.

Waarom hoeft hij alleen maar bij de billen te komen??
Een zweep moet zo lang zijn dat je bij de singel kan komen.
je zweep is de vervanging voor je benen. dus je legt hem ook op de plek van je benen. als ik voorwaartser wil raak ik met de zweep bij de singel aan en daar reageert hij op. ik gebruik hem nooit op de kont.
als ik hem wil belonen strijk ik met de zweep langs z'n hals.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:01

Voor ringsteken is een zweep tot an z'n kont lang genoeg

Die van mij is 1.75 en ik had m graag nog iets langer gehad.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:09

Een lange zweep betekend toch niet dat je er heel hard mee moet slaan!!
Ik kan met mijn zweep bij het hoofd van Jorrit komen. Heel handig, vooral zomers als hij last heeft van vliegen. Dan "sla"ik die weg met de zweep.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:09

daarom zeg ik toch ook tot de rug. zodat je ook makkelijk bij zn 'zij' kan komen laat maar zegge.
en dan ga ik er wel vanuit dat die slag er nog verder aan zit, dan is zo'n ding lang genoeg

liberty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:13

Mijn zwepen zijn zo lang dat ik bij zijn schoftje kan, weet niet eens hoe lang ze zijn, moet ik ze opmeten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:36

Precies lang genoeg

malle_pietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:44

palousa_boy schreef:
wel is het dan iets lastiger mikken als het hard waait zoals deze tijd. maar watvoor slag je lekker vind is natuurlijk persoonsgebonden.

Ik heb voor dit probleem een lerenveter aan het uit einde dit is net even zwaarder dan het standaard touwtje wat er aan zit en ik moet zeggen je kan er goed mee mikken.

mriekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:06

palousa_boy schreef:
sommige paarden willen weleens slaan op de zweep op de kont idd.

Mijn nieuwe pony doet dat (helaas, maar dat gaan we nog even proberen af te leren)

verder heb ik altijd geleerd dat je met je zweep aanwijzingen moet geven op de zelfde plek waar het been van de ruiter ligt.
Ik weet dus ook niet hoelang mijn zweep is... maar wel lang genoeg in iedergeval!

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:38

wij hebben hem een zweep die mooi bij zijn schoft komt om hem duidelijke hulpen te geven wij hebben volgens mij voor de marathon wel een iets korter zweepje. En ik hoef niet in te zitten over de lengte van de zweep(zwaarte dus) wij rijden met fliberglas ligt echt heerlijk in de hand we hebben nu ook een uit schijfbare kan je hem op de maat zetten die je nodig hebt;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 23:07

wat een discussie

Het gaat er idd om dan ik net als wat Sjonniej zegt, de hulpen ook bij het schoftje, plaats vd singel enz wil kunnen geven.
Als ik dat nu wil doen, moet ik gaan staan of helemaal naar voren hangen, als je dan bv net door een kuil oid komt, heb je wel ff een probleem
Ben een echte hobbymenner (sinds kort ) maar wil wel m'n hulpen goed kunnen geven aan m'n paard.
Bedankt voor jullie antwoorden

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:09

mijn zweep is 2 m lang. ik heb z'n lange want mijn paard is best lang en zo kan ik er beter bij. hij is ook superlicht, dan krijg ik niet zo snel een zere arm omdat hij zo lang is. mijne was wel €50 maar met een korte kan ik echt niet goed rijden. mijn paard valt namelijk nog wel eens naar binnen en dan is een lange zweep best fijn.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:41

Bij ons loopt er ook een Fries voor en de zweep komt tot halverwege haar rug

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 23:35

Hier ff een foto:Afbeelding