[AR] [LO] niet willen stappen met longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

[LO] niet willen stappen met longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 12:05

hallo
ik wou graag wat tips van jullie.
ik ben nu aan het longeren met mijn haf.
alles gaat super hij is braaf en doet het goed.
maar nu ik krijg hem niet in de stap.
met draven geen probleem en de galop ook niet.
maar de stap dat doet hij niet.
hoe hebben jullie dat geleerd?
alvast bedankt

gr moniek

Axel_Clauw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:38

De mijne wilt ook niet stappen aan de longeerlijn,, alleen als ze er zelf zin in heb doet ze dat,, ik houd dit topic even in de gaten

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 13:59

Jorrit vind het ook moeilijk om te stappen aan de longeerlijn.
Ik laat hem in een kleine volte om me heen stappen. In het begin kwam hij steeds naar me toe. Dan pakte ik hem weer bij het hoofdstel en liet hem weer opnieuw beginnen met stappen. Goed opletten wanneer je pony/paard naar je toe komt of weer gaat draven zodat je op tijd kunt ingrijpen. Ook de longeerzweep kan hierbij helpen, vooral bij het naar je toelopen.
En.... heeeeel veeeeeel geduld en concentratie. Bij Jorrit gaat het nu (bijna altijd) goed en dat na 2 keer goed oefenen. Ik doe dit dan wel zonder bijzetten of hulpteugel.
Succes!!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 15:50

hij vind het heel moeilijk om van mij aftegaan en doet hij dat is het gelijk in draf.
dan doe ik dat maar ff zodat hij went aan de longe en aan mijn stemhulpen en lichaamstaal.
maar het stappen lukt me gewoon niet

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:48

Doorzetten Moniek.
Misschien kan iemand je helpen door met hem mee te lopen

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:48

Doorzetten Moniek.
Misschien kan iemand je helpen door met hem mee te lopen

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 16:54

Loop jij zelf op een cirkeltje mee? of sta je in het midden slechts op de plaats mee te draaien?
Ik zelf loop altijd mee met mn paard op een klein cirkeltje. Wanneer een paard erg nerveus is en niet wil stappen wandel ik heeel rustig mn rondje. Ontspannen, beetje als een zoutzak zegmaar je rondjes slenteren. Het duurt misschien 10 minuten, 15 minuten, een half uur... dat ligt n beetje aan je paard. maar uiteindelijk zal het rustig en ontspannen gaan stappen. Uiteraard beloon je het dan uitbundig, en STOP je de training voor die dag. Wanneer het kwartje valt, gaat hij steeds sneller ontspannen stappen op jouw lichaamstaal, en dan kun je het koppelen aan een commando.
Succes,
Groetjes, Lacuna

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:00

dankje wel voor de tip
ik loop ook mee maar als ik van hem wegloop dan valt hij weer naar binnen en stopt hij.
hij staat dan ook met zijn hoofd naar mij toe.
als ik hem dan weer naar buiten drijf vliegt hij gelijk in de draf en krijg ik hem niet terug in de stap.
hij stopr wel als ik dat vraag het is niet dat hij zichzelf voorbij loopt of heel paniekerig is.
hij doet alles heel goed.
maar hij snapt niks van dat stappen en hem drijven ziet hij als sneller lopen.

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:07

Laat hem een kleinere cirkel om je heen maken.
Als hij gaat draven zeg je hoo en laat je hem weer stappen. Als hij stil gaat staan drijf je hem voort.
Het duurt wel heel lang dat ze besseffen dat ze moeten stappen.
Als je het lang vol houd lukt het wel.
En als hij blijft draven en echt niet meer wil stappen kan je de cirkel steeds kleiner maken.

Het heeft bij mij gewerkt hoop dat het bij jouw ook lukt Succes!

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:09

Heel herkenbaar, Amber heeft er ook een hoefje van.

Ik doe het hetzelde als Utiej, dus eerst met je stem proberen hem te laten stappen. Lukt dat niet, dan maak je de circel kleiner tot hij gaat stappen. Dan laat ik Amber de circel weer vergroten. En dit blijf ik dan herhalen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:15

ok bedankt
morgen ga ik weer met hem aan de slag hoop dat het wat beter gaat.
belangrijk vind ik wel dat hij niet paniekerig is en goed ontspannen is.
Hij doet zo zijn best maar we snappen elkaar niet.
maar daar ga ik wat aan doen

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:00

Aan de dubbele longe longeren. Dan kun je duidelijker hulpen aan je paardje geven.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 00:35

hmmmm hij doet het nu net pas en ik wil hem niet gelijk aan een dubbele longe doen
hij is pas 2jaar en 9 maanden

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:42

Ik weet niet wat erger is. Het toch wel een erg jong dier dat alleen rond draaf of galoppeert aan de longe. Dit is een enorme belasting voor pezen, banden en gewrichten. Ik denk dat je aan de dubbelelonge je paardje beter kunt leren stappen, wat een stuk gezonder voor h'm is.

Een dubbele longe kun je heel goed aan een kaptoom bevestigen, zodat je je paardje niet in de mond hoeft te komen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 11:48

wat ik doe is zeker niet belastend ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.
ik longeer hem nu 2keer in de week en dat voor 10 min.
en verder wandel ik 6 dagen in de week met hem zo'n 3 kwartier.
zoalng hij het ook leuk vind blijf ik dit doen.
nou ja en hij is 2 jaar en 9 maanden dus bijna 3 .

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:50

Ik zeg ook niet dat jij je paard belast, maar hij belast zich zelf door veel te willen draven. Sommige dieren moet je nou eenmaal een beetje tegen zichzelf beschermen. Het maakt mij ook niet uit hoe je je paard verder traint, maar ik geef alleen aan dat een dubbele longe een goed hulpmiddel kan zijn bij het probleem waarover je dit topic gestart hebt.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 11:52

nee ik snap het.
juist omdat hij veel draaft wil ik die rust erin krijgen dus doe ik het ook maar 10 min.
ik ga het proberen en ik vraag wel of er iemand bij wil zijn want ik wil met dubbele lijn niks aan het toeval overlaten

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:58

Het is idd heel verstandig iemand er bij te nemen.

Nog een tip: laat de buitenste lijn niet direct achter z'n kont lopen want sommige paarden gaan dan door de schrik rennen en bokken. Beter kun je de buitenste lijn over de rug van je paard laten lopen. Zeker omdat het jou nog niet gaat om de achterhand er onder de krijgen, maar om hem te leren stappen is dit de fijnste manier voor een jonkie.

Succes

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:10

Let bij het longeren goed op je eigen lichaamstaal. Als ik het zo lees, denk ik dat je vaak voor de schouder van je pony staat. Je geeft aan dat je pony vaak stopt en zich naar je toe draait. Let er op zo'n moment eens op waar jij staat ten opzichte van de pony. Als je voor de schouder van de pony komt, geef je met je lichaamstaal namelijk een stopteken voor de pony. Zorg dus dat je altijd goed achter de schouder blijft, in de buurt van de achterhand, als je de pony voorwaarts wil houden en ga voor de schouder staan als ze moet stoppen. Als je haar vanuit halt weg wilt laten stappen, moet je eerst achter de schouder gaan staan, dicht bij de achterhand. Wiebel dan zachtjes met het touw (uiteinde longeerlijn) achter de pony om de pony te laten stappen. Begin klein, dus zachtjes wiebelen. Reageert hij niet, dan kun je de hulp steeds duidelijker geven. Op het moment dat je pony hard wegvliegt in draf of galop, moet jij rust uitstralen met je houding, dus ga bijvoorbeeld op één been staan en zak een beetje met je bovenrug in (let er wel op dat je achter de schouder blijft, anders zal hij stoppen). Doe niet te druk met je handen, daar gaat hij alleen maar harder van. Probeer dus meer rust uit te stralen naar je pony en let op waar je staat ten opzichte van je pony! Veel succes!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 12:13

nee dat doe ik ook niet en hij stopt ook niet vaak integendeel.
ik weet verder hoe ik moet longeren maar de stap is het enige wat niet lukt.
en ik ben juist heel goed met mijn lichaamstaal bezig dat snap hij ook heel goed.
laat ik het zo zeggen hij doet id de draf en galop wat je van een paard verwacht aan de longe hij is niet paniekerig os gespannen.
maar stappen op de circel snapt hij niet

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:41

Lisanne wou in het begin ook nooit stappen aan de longe, maar doet dit sinds kort toch.
Als ze aan het draven was, en ik wou dat ze stapte, gebruikte ik mn stem altijd. Ik begon op een heel rustige toon tegen haar te spreken, met een paar kernwoorden die duidelijk maakten dat ze moest stappen. Na een rondje of 15 ging ze uiteindelijk stappen, en dat heb ik uitgebreid beloond! Nu duurt het nog maar een rondje of 2, eer ze terug overgaat naar stap. Als we beginnen longeren, stapt ze ook meteen op stemcommando.
In het begin had ze de neiging om meteen naar mij te komen ook, maar dat is er nu ook uit. Ze wil wel op een kleinere cirkel lopen, wat ik ook toelaat, maar ik laat haar niet ongevraagd naar me toe lopen. Het commando 'kom maar', is voor haar ondertussen voldoende om naast me te komen staan om van kant te wisselen.
Het is niet simpel in het begin, maar probeer vooral je stem te gebruiken, de intonatie is in mijn ogen vrij belangrijk.
Veel succes nog!

BlueStarJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 19:59

Ahaaaaaa het formule 1 raceauto aan de longeerlijn verhaal.
Ja heel herkenbaar, draf galop draf staat in het woordenboek, maar stap

Ik zelf laat meneer uitrazen aan de longeerlijn (hou alleen uiteinde vast) ik moet wel zeggen het is een landpony dus redelijk losgestapt is hij altijd al
Als meneer gaat stappen wordt hij uitbundig beloont met de stem en vaak het comando stap noemen.
Nu na een langere tijd is het iets doorgedrongen, en na het uitrennen staat het woord wel in de woordenboek en doet het ook netjes.
Nu vraag ik elke keer eerder om te stappen. Soms werkt het soms niet, maar uiteindelijk zal hij het helemaal snappen en direct in stap willen beginnen (hoop ik)

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 00:41

heb het nu weer een paar keer geprobeerd en jaaaaaaa hij snapt me nu!!!!!!!
het gaat geweldig hij doet het super.
gewoon in 1keer pakte hij het op en liep super rond.
ik kon het niet geloven en ook op de andere hans in 1 keer super.
heb het nu 3 keer gedaan en hij blijft super lopen.
bedankt voor jullie tips

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:11

*Houdt topic in de gaten*

Mijn merrie stapt ook liever niet aan de longe,al gaat het nu al veel beter in het begin kreeg ik haar helemaal niet in stap.Na tijdje met dubbele longe ging het al beter.Maar ze is gewoon nogal heet vanzichzelf en wil dan alleen maar hard.Nu gaat ze wel altijd als ik hooo zeg stappen.maar wil dan meteen naar je toe komen maar als ik zeg'nee'' dan gaat ze wel weer weg maar meteen in draf.Dus dan geef ik gewoon een ophouding met de longe en zeg weer hooo stappen.Meestal gaat dat soms na een paar keer goed..Het gaat nu steeds sneller dat ze gaat en blijft stappen en het rondje wordt steeds groter denk dat ook gewoon veel geduld hebben is en duidelijk zijn

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 16:17

die van mij snapt het ook niet.. dat hij opeens van mij weg moet (hij is super aanhankelijk)
Laat het zweepje zien, en hij gaat lopen... heeft ook lang geduurt hoor
bij mij was het ook eerst kei hard wegdraven..
hij luistert goed naar mijn stemhulpen, dus hij was zo weer in stap

gewoon rustig opbouwen. laat er desnoods iemand langslopen.