[AR] [LO] Totaal niet onder de indruk, lui

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[LO] Totaal niet onder de indruk, lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:30

Ik heb Lucky nu zo`n 2 jaar en Longeren is altijd al een ramp geweest..Maargoed we hebben nu een longeercirkel en meneer kan niet meer wegrennen (hoera!!)
Maarr dat is het probleem niet, hij is ontzettend lui aan de longe en totaal niet onder de indruk vanm de zweep. Je kan klappen wat je wilt maar het heeft geen effect.. Een lintje/zakje aan de zweep bevestigen ook niet. Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
Heeft iemand een trucje of tips om hem gewoon door te laten lopen zodat IK niet gelongeerd wordt?

soesita

Re: [LO] Totaal niet onder de indruk, lui

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:31

Heb helaas hetzelfde probleem, dus ik lees even mee. Ik heb het longeren maar even helemaal stopgezet, want zo roept het bij ons allebei alleen maar frustraties op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:17

niemand..?

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:09

Zorg er tijdens het longeren in ieder geval altijd voor dat je achter zijn schouder blijft, dus in de buurt van de achterhand. Achter de schouder drijf je het paard namelijk voorwaarts, voor de schouder geef je het paard in paardentaal een stopteken. Bij natural horsemanship werken we hiermee. Ga je dus voor de schouder staan (en ik ken zelfs heel veel proffesionele ruiters die dit bij het longeren doen), dan zal een paard normaal voor je stoppen uit respect. Bij de meeste paarden wordt dit er helaas uitgeslagen, want het wordt vaak als dominantie uitgelegd. Blijf dus goed achter die schouder staan om hem voorwaarts te houden.
Als je toch een longeerbak hebt, zou ik hem eerst zonder longeerlijn laten lopen (dan heb je je handen vrij). Zorg dat je een touw opgerold hebt, als het paard linksom gaat heb je in de linkerhand de clip van het touw en in de rechterhand het opgerolde touw. Blijf achter de schouder staan en drijf hem met je rechterhand voorwaarts door met het touw achter hem te zwaaien. Reageert hij niet, gooi dan het touw achter zijn achterhand (je hoeft hem nu nog niet te raken). Loopt hij nog steeds niet, zorg dan dat het touw gaat golven (in je linkerhand heb je nog steeds de clip vast, dus slinger daarmee zodat het touw golft). Is hij nog steeds niet onder de indruk, haal dan het touw binnen en gooi het tegen zijn achterhand aan, net zo hard tot hij gaat lopen. Zodra het paard loopt moet jij weer rustig worden in je houding, anders geef je te veel prikkels en zal hij je gaan negeren. Let op dat hij niet terug valt in tempo. Als dat gebeurt begin je eerst weer met het zwaaien, daarna gooi je het touw weer achter de achterhand, bij geen reactie begin je weer met golven van het touw en als laatste gooi je het touw tegen hem aan. Begin nooit meteen met het touw tegen hem aan te gooien, werk altijd in fases. Anders krijg je een paard dat alle hulpen negeert, zoals jouw paard die de zweep negeert.
Gaat het zonder longeerlijn goed, dan kun je het daarna met longeerlijn doen (als het goed is reageert het paard dan al op een zwaai met het touw).
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat je er mee aan de slag kunt. Zoals je hebt gelezen maak ik zelf nooit gebruik van een zweep, ik gebruik een touw en lichaamshouding, omdat ik daar meer mogelijkheden mee heb. Veel succes!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:30

Ben het wel eens met Hobby. Als je eens wat anders probeert, staan jullie er allebei fris tegenover.

En met "lichaamstaal" kan je het paard weer zo ver krijgen dat hij oplet. Wel vind ik dat als je dit serieus wilt gaan doen, je je er eerst verder in moet verdiepen, zodat je al een beetje weet naar wat voor reacties je zoekt. Anders loop je kans dat je nog precies verkeerd op het paard reageert, waardoor deze het al snel opgeeft.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 11:36

Hobby legt het prima uit.
Een goede training om het in praktijk te brengen is een cursus loswerken/grondwerken. Dan leer je heel veel over lichaamstaal en het natuurlijk gedrag van paarden.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:26

Ik heb ook hetzelfde probleem gehad, doordat mijn instructrice hem verkeerd of teveel had gelongeerd en had mn paard echt een hekel gekregen aan longeren, nog altijd wel een klein beetje.
Niets hielp, geen geklap met de zweep, groot maken, hand openen, longeerlijn tegen de kont aangooien. Ik kon achter hem aan lopen en vooruit proberen te drijven, geen reactie..
Toen heb ik hem eens één keer zo hard ik kon een tik met de zweep gegeven, even laten merken dat hij moest luisteren, en vanaf toen is hij veel beter zijn best gaan doen.
Ik longeer hem nu meestal gewoon op stem. Dus als écht niks werkt, gewoon even goed boos worden ^^

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:01

Ben het helemaal eens met de vorige adviezen om het eens anders te proberen
Maar even over die longeerzweep. Kun je hem daarmee ook gericht aantikken? Als een paard nl op een gegeven moment doorheeft dat de zweep wel knalt maar hem toch niet raakt...zal hij al snel geen respect (hiermee bedoel ik niet 'bang' )meer hebben voor de zweep.
Ik bedoel hiermee absoluut niet dat je hem hard moet slaan, maar het kan helpen als je heel gericht met de slag vd zweep het paard bij zijn achterhand aan kunt tikken.
Zorg dat de slag van je zweep ook lang genoeg is, zodat je hem ook kúnt raken en oefen evt eerst op een paal ofzo, zodat je goed kunt richten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt

claudia_sam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:25

Sorry het spijt me zeer maar ik heb geen tips!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:24

Luckey schreef:
Ik heb Lucky nu zo`n 2 jaar en Longeren is altijd al een ramp geweest..Maargoed we hebben nu een longeercirkel en meneer kan niet meer wegrennen (hoera!!)
Maarr dat is het probleem niet, hij is ontzettend lui aan de longe en totaal niet onder de indruk vanm de zweep. Je kan klappen wat je wilt maar het heeft geen effect.. Een lintje/zakje aan de zweep bevestigen ook niet. Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
Heeft iemand een trucje of tips om hem gewoon door te laten lopen zodat IK niet gelongeerd wordt?

Leuk paardje Het paard heeft jouw in zijn macht en manipuleerd lekker.
Doe dat gene wat hetpaard nu net niet van je verwacht. Longeren is al zo wat, waarom, voor de conditie of anderzins. Doe met het paard verstanderige dingen en bereid hem voor op het zadelmak maken.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:00

mijn eerste reactie op een paard dat geen respect heeft voor de zweep, dan wel gewoon niet geageert op de zweep op afstand is gewoon een keer een flinke tik geven, eerst hoog op zijn kont, help dat niet, ga ik steeds lager totdat ik op zn benen tik.

neem ook idd de longe zo kort dat je je paard ook kan raken, anders heeft je zweep alleen maar de functie van de "verlengende arm" en zit hij in mijn ogen alleen maar in de weg.

bij paarden die het niet nodig hebben gebruik ik hem ook niet actief, heb hem wel altijd bij me.

het is zoals hiervoor ook al gezegt, handig als je bij jongen paarden wat verder richting de achterhand gaat staan ( let wel op je eigen veiligheid en ga er dus niet achter staan als je je zweep gaat gebruiken of als je weet dat je paard slaat)
als het longeren goed gaat als je bijna achter hem staat, dan bouw je dit steeds een klein beetje af.

en dat je geen zin hebt om erachteraan te lopen is gewoon luiheid van jezelf, daar berijk je helemaal niks mee.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 14:10

Lichaamspositie tov het paard is heel belangrijk, blijf schuin achter hem staan.
Longeer hem eens zonder longeerlijn, en verander wat vaker van richting door ineens schuin voor hem te gaan staan en hem de weg af te snijden, en hem dan om te laten draaien. Laat je paard niet domweg rondjes lopen, neem veel overgangen mee, daag hem uit, hou hem fris in zijn hoofd. Paard moet meedenken, probeer dat te bereiken. Zet eens wat vreemds in de longeerkraal, of een balkje op de grond.

En een keer een tik ipv alleen een knal kan hem goed wakker maken...

johnnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:47

Hobby schreef:
Zorg er tijdens het longeren in ieder geval altijd voor dat je achter zijn schouder blijft, dus in de buurt van de achterhand. Achter de schouder drijf je het paard namelijk voorwaarts, voor de schouder geef je het paard in paardentaal een stopteken. Bij natural horsemanship werken we hiermee. Ga je dus voor de schouder staan (en ik ken zelfs heel veel proffesionele ruiters die dit bij het longeren doen), dan zal een paard normaal voor je stoppen uit respect. Bij de meeste paarden wordt dit er helaas uitgeslagen, want het wordt vaak als dominantie uitgelegd. Blijf dus goed achter die schouder staan om hem voorwaarts te houden.
Als je toch een longeerbak hebt, zou ik hem eerst zonder longeerlijn laten lopen (dan heb je je handen vrij). Zorg dat je een touw opgerold hebt, als het paard linksom gaat heb je in de linkerhand de clip van het touw en in de rechterhand het opgerolde touw. Blijf achter de schouder staan en drijf hem met je rechterhand voorwaarts door met het touw achter hem te zwaaien. Reageert hij niet, gooi dan het touw achter zijn achterhand (je hoeft hem nu nog niet te raken). Loopt hij nog steeds niet, zorg dan dat het touw gaat golven (in je linkerhand heb je nog steeds de clip vast, dus slinger daarmee zodat het touw golft). Is hij nog steeds niet onder de indruk, haal dan het touw binnen en gooi het tegen zijn achterhand aan, net zo hard tot hij gaat lopen. Zodra het paard loopt moet jij weer rustig worden in je houding, anders geef je te veel prikkels en zal hij je gaan negeren. Let op dat hij niet terug valt in tempo. Als dat gebeurt begin je eerst weer met het zwaaien, daarna gooi je het touw weer achter de achterhand, bij geen reactie begin je weer met golven van het touw en als laatste gooi je het touw tegen hem aan. Begin nooit meteen met het touw tegen hem aan te gooien, werk altijd in fases. Anders krijg je een paard dat alle hulpen negeert, zoals jouw paard die de zweep negeert.
Gaat het zonder longeerlijn goed, dan kun je het daarna met longeerlijn doen (als het goed is reageert het paard dan al op een zwaai met het touw).
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat je er mee aan de slag kunt. Zoals je hebt gelezen maak ik zelf nooit gebruik van een zweep, ik gebruik een touw en lichaamshouding, omdat ik daar meer mogelijkheden mee heb. Veel succes!

Ik ben het met Bar eens, een zeer goede uitleg. Hier kun je wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:56

johnnie schreef:
Luckey schreef:

Leuk paardje Het paard heeft jouw in zijn macht en manipuleerd lekker.
Doe dat gene wat hetpaard nu net niet van je verwacht. Longeren is al zo wat, waarom, voor de conditie of anderzins. Doe met het paard verstanderige dingen en bereid hem voor op het zadelmak maken.

Lucky heeft een tijd stil gestaan en hij wordt 1 keer per week gelongeerd met pessoa zodat hij weer in het ritme kan komen.
Hij is btw al heel lamng zadelmak (nouja heel lang) denk zo`n 1,5 jaar..

Ik heb trouwens geleerd met longeren om zelf op een op 1 plek te blijven staan (wel meedraaien natuurlijkj)

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:20

Ik persoonlijk ben geen voorstander van teveel longeren en zeker niet als een paard al onder het zadel kan.
Maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:25

johnnie schreef:
Ik persoonlijk ben geen voorstander van teveel longeren en zeker niet als een paard al onder het zadel kan.
Maar dat is mijn mening

Advies van een dierenarts volg ik altijd op

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:32

Ja, wat doe je dan op Bokt

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:53

Luckey,

Ik vond het leuk om je afgelopen dinsdag 3 januari 2006 geholpen te hebben. Ik weet niet over welke problemen dat jij het hebt met Luckey.

IK vond het longeren super gaan. Ik vond dat jij het zelf ook heel goed kon en heb er al vertrouwen in dat het longeren (zelfs met 2 lijnen) in de toekomst veel beter gaat.

Luckey is geen 1 keer opgedraaid. Heel af en toe viel hij van draf terug in stap maar je pakte mijn aanwijzingen goed op en het resultaat heb je zelf gezien = longeren zonder problemen.

Je moet wel heel goed blijven letten op de gehoorzaamheid van Luckey zoals wij dinsdag hebben geoefend. Hij moet goed stilstaan en mag niet de hele tijd jou met zijn hoofd aan de kant duwen.

Ik vond het leuk om te zien hoe snel je leerde tijdens onze les en dat Luckey zo snel veranderde en dat hij zich bij jou ook netjes ging gedragen.

Ik weet zeker als jij door gaat met wat je van mij geleerd hebt. Gehoorzaamheid bij stilstaan, halsterwerk en de juiste positie t.o.v. je paard bij het longeren met dubbele lijnen dat het plezier met Luckey alleen maar groter gaat worden.

Mocht je nog een keer een herhalingsles willen dan kan je altijd met mij contact opnemen.

Groet
Conrad van Pruijssen

Fellowww

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:23

je kan je paard/pony ook wat bix gaan voeren zodat er wat meer actie in je paard komt zodat hij wat minder lui is. dat werkt bij mijn pony wel goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:45

Fellowww schreef:
je kan je paard/pony ook wat bix gaan voeren zodat er wat meer actie in je paard komt zodat hij wat minder lui is. dat werkt bij mijn pony wel goed.

Ja maar dan los ik niet echt het probleem op en met rijden heeft hij pit zat

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:02

Luckey schreef:

Lucky heeft een tijd stil gestaan en hij wordt 1 keer per week gelongeerd met pessoa zodat hij weer in het ritme kan komen.
Hij is btw al heel lamng zadelmak (nouja heel lang) denk zo`n 1,5 jaar..

Ik heb trouwens geleerd met longeren om zelf op een op 1 plek te blijven staan (wel meedraaien natuurlijkj)

bij longeren op 1 plek blijven staan, dat gaat goed bij ervaren, oudere paarden. bij onervaren, jonge paarden is het weleens nodig om ze een beetje "achter de vodden" aan te zitten. als je zelf wat meer loopt, en dan vooral wat meer achter je paard aan, zal deze dit als "drijven" ervaren.

en in dit stukje geef je trouwens een hele andere verklaring waarom je niet wil lopen, de ene keer omdat je er te lui voor bent, de andere keer omdat het zo geleerd is, dat komt bij mij niet helemaal zeker over zegmaar.

en dan las ik ook nog ergens over het wel of niet voorstander zijn van longeren...
het hangt er sterk vanaf HOE je longeerd, doe je alleen uitlaten aan een touwtje en een halster.. daar ben ik ook geen fan van.
doe je goed, doelgericht longeren zodat je paard er BETER van wordt, een training, dan heb ik er zeker geen problemen mee, het heeft zeker ook zijn voordelen.
de nadelen komen pas wanneer je niet weet wat je doet, en er zomaar wat aan hangt omdat de buurman dat ook doet.
zo zijn veel paarden verkl..d door het gebruik van bijv. pasoa.
en het advies van een dierenarts blindelings opvolgen doe ik niet, zeker niet als hij mij gaat vertellen hoe ik mijn paard moet gaan trainen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:40

Zoeizo heeft de dierenarts mij niet verteld hoe ik moet longeren alleen dat dat toendertijd moest i.v.m blessure. Ziezo longeer ik niet aan het halster en een touwtje , teneerste gaat luck dan zijn eigen feestje bouwen.
Ik klongeer met PESSOA zodat hij zijn achterhand er goed onder gaat houden en soepl wordt (ook weer i.vm met spieropbouw vanwege langdurig stilstaan door blessure)
Ik erger me eraan dat jij aannneemt dat ik alles opvolg wat de uurman doet, jij kent mij niet, lucky niet en neemt zomaar aan dat ik als een schaap iedereen na-aap.

Ik heb nooit gezegt dat ik lui ben maar doordat mij is geleerd op een plek stil te staan en het paard te longeren in plaats van andersom doe ik dat ook. Je zegt zelf ook een *beetje* achter hun vodden aan te lopen en dat snap ik ook wel.

Ik weet zeker wel waar ik mee bezig ben..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:59

Luckey schreef:
Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.

dit overtuigt mij niet echt van goede wil of wel?

en dat over de buren gaat niet over jou maar over het algemeen. ik heb nooit gezegt dat jij dit doet, dus dat je zo pissig reageerd is ook nergens voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:14

palousa_boy schreef:
Luckey schreef:
Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.

dit overtuigt mij niet echt van goede wil of wel?

en dat over de buren gaat niet over jou maar over het algemeen. ik heb nooit gezegt dat jij dit doet, dus dat je zo pissig reageerd is ook nergens voor nodig.

Als ik een paard longeer vind ik het niet erg om mee te lopen en zoals jij al zei de drijvende veer te zijn. Maar nu moet ik gewoon constant achter zijn kont aanlopen en daar heb ik gewoon geen zin in..
Ik weet niet of je het gelezen had maar heb er iemand bij laten komen die voorla met de dubbele lijnen longeert en het ging al een stuk beter!

Sorry dat ik zo reageeerde...

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:13

Hi Luckey,

Heb je nog kunnen oefenen met de aanwijzigen die ik je heb gegeven na onze les van vorige week.

Mocht je nog een keer de puntjes op de I willen zetten laat het dan weten dan spreken wij nog een keer af.

Ik vond dat je pony het super goed op pakte en ik weet zeker dat jij de beginselen snapt. Zorg er voor dat je duidelijk bent tegen luckey zodat hij weet wat jij van hem verwacht dan zal hij jou ook blij maken.

Groet
Conrad