Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Luckey schreef:Ik heb Lucky nu zo`n 2 jaar en Longeren is altijd al een ramp geweest..Maargoed we hebben nu een longeercirkel en meneer kan niet meer wegrennen (hoera!!)
Maarr dat is het probleem niet, hij is ontzettend lui aan de longe en totaal niet onder de indruk vanm de zweep. Je kan klappen wat je wilt maar het heeft geen effect.. Een lintje/zakje aan de zweep bevestigen ook niet. Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
Heeft iemand een trucje of tips om hem gewoon door te laten lopen zodat IK niet gelongeerd wordt?
Hobby schreef:Zorg er tijdens het longeren in ieder geval altijd voor dat je achter zijn schouder blijft, dus in de buurt van de achterhand. Achter de schouder drijf je het paard namelijk voorwaarts, voor de schouder geef je het paard in paardentaal een stopteken. Bij natural horsemanship werken we hiermee. Ga je dus voor de schouder staan (en ik ken zelfs heel veel proffesionele ruiters die dit bij het longeren doen), dan zal een paard normaal voor je stoppen uit respect. Bij de meeste paarden wordt dit er helaas uitgeslagen, want het wordt vaak als dominantie uitgelegd. Blijf dus goed achter die schouder staan om hem voorwaarts te houden.
Als je toch een longeerbak hebt, zou ik hem eerst zonder longeerlijn laten lopen (dan heb je je handen vrij). Zorg dat je een touw opgerold hebt, als het paard linksom gaat heb je in de linkerhand de clip van het touw en in de rechterhand het opgerolde touw. Blijf achter de schouder staan en drijf hem met je rechterhand voorwaarts door met het touw achter hem te zwaaien. Reageert hij niet, gooi dan het touw achter zijn achterhand (je hoeft hem nu nog niet te raken). Loopt hij nog steeds niet, zorg dan dat het touw gaat golven (in je linkerhand heb je nog steeds de clip vast, dus slinger daarmee zodat het touw golft). Is hij nog steeds niet onder de indruk, haal dan het touw binnen en gooi het tegen zijn achterhand aan, net zo hard tot hij gaat lopen. Zodra het paard loopt moet jij weer rustig worden in je houding, anders geef je te veel prikkels en zal hij je gaan negeren. Let op dat hij niet terug valt in tempo. Als dat gebeurt begin je eerst weer met het zwaaien, daarna gooi je het touw weer achter de achterhand, bij geen reactie begin je weer met golven van het touw en als laatste gooi je het touw tegen hem aan. Begin nooit meteen met het touw tegen hem aan te gooien, werk altijd in fases. Anders krijg je een paard dat alle hulpen negeert, zoals jouw paard die de zweep negeert.
Gaat het zonder longeerlijn goed, dan kun je het daarna met longeerlijn doen (als het goed is reageert het paard dan al op een zwaai met het touw).
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is en dat je er mee aan de slag kunt. Zoals je hebt gelezen maak ik zelf nooit gebruik van een zweep, ik gebruik een touw en lichaamshouding, omdat ik daar meer mogelijkheden mee heb. Veel succes!
johnnie schreef:Luckey schreef:Ik heb Lucky nu zo`n 2 jaar en Longeren is altijd al een ramp geweest..Maargoed we hebben nu een longeercirkel en meneer kan niet meer wegrennen (hoera!!)
Maarr dat is het probleem niet, hij is ontzettend lui aan de longe en totaal niet onder de indruk vanm de zweep. Je kan klappen wat je wilt maar het heeft geen effect.. Een lintje/zakje aan de zweep bevestigen ook niet. Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
Heeft iemand een trucje of tips om hem gewoon door te laten lopen zodat IK niet gelongeerd wordt?
Leuk paardjeHet paard heeft jouw in zijn macht en manipuleerd lekker.
Doe dat gene wat hetpaard nu net niet van je verwacht.Longeren is al zo wat, waarom, voor de conditie of anderzins. Doe met het paard verstanderige dingen en bereid hem voor op het zadelmak maken.
johnnie schreef:Ik persoonlijk ben geen voorstander van teveel longeren en zeker niet als een paard al onder het zadel kan.
Maar dat is mijn mening
Fellowww schreef:je kan je paard/pony ook wat bix gaan voeren zodat er wat meer actie in je paard komt zodat hij wat minder lui is. dat werkt bij mijn pony wel goed.
Luckey schreef:
Lucky heeft een tijd stil gestaan en hij wordt 1 keer per week gelongeerd met pessoa zodat hij weer in het ritme kan komen.
Hij is btw al heel lamng zadelmak (nouja heel lang) denk zo`n 1,5 jaar..
Ik heb trouwens geleerd met longeren om zelf op een op 1 plek te blijven staan (wel meedraaien natuurlijkj)
Luckey schreef:Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
palousa_boy schreef:Luckey schreef:Het enige wat helpt is letterlijk achter zijn kont aanlopen en daar heb ik net even geen zin in.
dit overtuigt mij niet echt van goede wil of wel?
en dat over de buren gaat niet over jou maar over het algemeen. ik heb nooit gezegt dat jij dit doet, dus dat je zo pissig reageerd is ook nergens voor nodig.