[AR] [AR]Pony naast de fiets, lijkt me zo gevaarlijk...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

[AR]Pony naast de fiets, lijkt me zo gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:18

Ik las ergens in een ander topic dat er hier mensen zijn die met hun pony fietsen, ik zou dat eigenlijk ook wel willen want het lijkt me goede manier om weer eens wat anders te doen en om de conditie een beetje op peil te houden.
Alleen...., het lijkt me levensgevaarlijk, als ie plotseling opzij schiet of eens flink schrikt heb je toch een probleem lijkt me.
Mijn pony is van best braaf maar wel vlug, voor de wagen werkt ie tot hij er bij neervalt, ik wandel veel met hem en longeer regelmatig, inspannen komt er gewoon niet vaak genoeg van helaas...
Iemand tips voor het fietsgebeuren? Ik hoef niet door druk verkeer of zo.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:49

Tsja, denk dat vertrouwen in jezelf en je pony toch wel het belangrijkste is. "Vroeger" fietste ik erg veel met Pinky. Had eigenlijk ook nooit zo over de gevolgen na gedacht maar gelukkig is het ook nooit fout gegaan. Het ergste wat een keer gebeurt is dat hij INEENS stopte. Ik schrok me rot omdat we in een aardig drafje zaten, moest hij poepen.. Zucht

Nu fiets ik eigenlijk nooit meer. Puur omdat de meiden de (men)pony's trainen op de dagen dat ik zelf niet men.. (ong 4 maal per week ohz en nog 1 keer mennen).

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:03

Zolang je de pony kan vertrouwen, en zelf kan fietsen met één hand vind ik het niet erg gevaarlijk.
Ik fiets ook wel eens met Amo, hij weet dat hij naast me moet blijven lopen en tempo moet houden. Hij staat wel soms ineens stil, als er een lekkere grasspriet voorbij komt

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:08

Ik heb zelfs mijn groene jaarling naast de fiets(ze moest mee naar een paar boerderijen verder op en ik was te lui om de trailer aan te koppelen of terug te lopen ).

Ik heb er zelfs wel 3 tegelijk naast de fiets gehad, van alles wat, een dekhengst, daarnaast een merrie en als laatste een veulen. En zo op en neer naar het weiland wat voor het mooie net ff te ver was om (vaak) te lopen.

Ik vind het een super manier om te trainen, mijn pony's vinden het echt geweldig om te doen! Je pony moet wel weten dat hij niet tegen jou(en dus je fiets) aan mag lopen, maar dat is imo een kwestie van basis opvoeding. Net als Ho is ook echt Ho.
Wel gebruik ik eigenlijk altijd een hengstenketting voor de zekerheid. Trekken zei niet is er niets aan de hand, trekken ze wel voelen ze die ketting, eigen schuld en ze hebben het snel door.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:24

Ik fiets ook van weiland naar stal en weer terug met paard, ook omdat ik te lui ben om dat stuk te lopen.

Gaat prima, zolang ik maar wel een zweep heb anders loopt mevrouw niet. Ik heb wel de lijn (net als bij mn hond) losjes vast, mocht er wat gebeuren laat ik meteen los. Paard heeft nog nooit wat gedaan hoor, ik verwacht ook niet dat ze ooit wat doet, maar goed je weet maar nooit. Ik heb wel een touwhalster, dus trekken doet ze ook absoluut niet.

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:28

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:33

Ik fietste wel eens met het nederlands trekpaard van een vriendin, sommige mensen kijken je dan heel raar aan
Clip kan je naar het land (150 meter) verder brengen op de scooter (hij ernaast natuurlijk ). Die kijkt nergens van op en vind het allemaal wel best, het is dus niet zo dat ik dat zomaar met elk paard zou doen
Laatst bijgewerkt door Quarterh0rse op 21-11-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:34

Ik doe het ook wel eens, maar meer in de zomer. Nu is het donker als ik op stal kom en dan ga ik niet meer naar buiten.
Paard staat netjes op stemhulpen naast de fiets, dus dat is geen probleem.

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:49

Ik ben op de camping ook altijd te lui hoor! Mijn pony draaft gewoon naast de fiets en vertrouwen is heel belangrijk

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:55

Quarterh0rse schreef:
Clip kan je naar het land (150 meter) verder brengen op de scooter (hij ernaast natuurlijk ).

Dat heb ik met Dennis ook wel gedaan bij gebrek aan een fiets.
Hij heeft zelfs een keer naast de auto gelopen, we moesten met de auto naar het land om water te brengen en Dennis moest ook mee. Dus raampje open, touwtje er uit en rijden met die hap . Hij vond het nog mooi ook.

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:00

Lol, auto en scooter
Ik doe het alleen met Whoopy met de fiets, alleen moeten we niet langs gras lopen, want dan werkt zijn rem TE goed

_CS_

Re: [AR]Pony naast de fiets, lijkt me zo gevaarlijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:02

Ik doe het ook met mijn pony. Bij gebrek aan beweging en overgewicht heb ik voor 80% met mijn fiets gedaan en mevrouw viel snel af en haar conditie werd super. Ze vind het geweldig als ze ziet dat we met de fiets gaan. Nooit problemen gehad. We gaan zelf sin volel rengalop ikke keihard fietsen en zei volle rengalop. Daarnaast is het wel een must dat en pony goed luistert op stemhulpen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:16

Als je zelf goed kan fietsen, je pony goed luisterd en je tijdens de hele rit je hoofd er bij houd moet het geen probleem zijn.
Maar als je er zelf nog geen vertrouwen in heb zou ik er toch nog even mee wachten, je kent je eigen pony het best en als jij nog bang ben dat hij bovenop je zal springen als hij schrikt moet je hem dat eerst afleren.

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:43

Ik probeer altijd 1 x per week met Shirley te gaan fietsen.Wij hebben hier fietspaden met daarnaast zandpaden waar ook auto's over rijden etc.(zo breed dus).En ik rij dan op het fietspad en Shirley loopt dan op het zand,ik heb wel 2 handen nodig om te kunnen sturen maar ik gebruik dan een extra lang halstertouw.Dus de afstand tussen mij en Shirley is vaak wel 1,5 meter.Maar ik doe het graag en ze is ook erg braaf en draaft lekker een half uurtje mee.Ik vind het beter dan longeren omdat ze chronisch hoefbevangen is,en aan een been is het ietsje erger.Dus als ik longeer en dat ene been is dan het binnenbeen,dan gaat ze vaak kreupelen.Maar rechte stukkken naast de fiets gaat super,ze is nooit kreupel er na.Je moet het gewoon een keertje proberen,eerste even op het erf naast de fiets laten stappen en dan steeds uitbreiden.Het is niet zo eng als het lijkt hoor!succes.

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:59

Ik fiets ook vaak genoeg met mijn pony.
Ze heeft zich maar te gedragen, en dat doet ze dan ook altijd heel erg keurig.

Stuur altijd met 1 hand, maar kan dan ook gewoon zonder handen fietsen als mijn pony er niet bij is.

Vertrouwen daar gaat het om.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:45

vertrouwen, en opvoeding!
Je kan je paard nog zo goed vertrouwen, als het ding niet opgevoed is zal hij zich naast de fiets ook niet gedragen. Hij heeft namelijk binnen 2 tellen door dat jij op dat moment nog veel zwakker bent dan je normaal al bent.
Ik fiets ook vaak genoeg met mn shet, maar voor die tijd ben ik eerst bezig geweest het ding heel goed op te voeden. Zodat hij respect heeft voor mijn ruimte, en netjes reageert op de commando's. Ook heb ik er voor we begonnen met fietsen een noodrem op gebouwd, zodat hij met 1 woord onvoorwaarlijk stil zou staan. (en dan niet op HO, want dat roept iedere "oh zo lollige" voorbijganger)
Groetjes, lacuna

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:50

Lacuna schreef:
Ik fiets ook vaak genoeg met mn shet, maar voor die tijd ben ik eerst bezig geweest het ding heel goed op te voeden.
Het DING?????

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:22

Shirlemiep schreef:
Lacuna schreef:
Ik fiets ook vaak genoeg met mn shet, maar voor die tijd ben ik eerst bezig geweest het ding heel goed op te voeden.
Het DING?????

ja hahaha zo noem ik mijn paard ook altijd hoor
dat dominante ding:P

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:54

Lacuna schreef:
vertrouwen, en opvoeding!

Toch zou ík het risico nooit meer nemen, zeker niet na wat ik meegemaakt heb met een paard naast de fiets. Hoeveel vertrouwen je ook hebt in je paard, en hoe goed hij ook opgevoedt is, schrikken kan hij/zij altijd, en geloof mij...binnen 2 seconden kan er van alles gebeuren. Ik zal het in ieder geval never nooit niet meer doen, dan maar gewoon naast lopen...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:40

ik fiets met mijn paard van 7 jaar, hij is 1,52 groot, en met mijn pony ook, 2,5 jaar en 1 meter groot. soms als ik te lui ben om te lopen, maar meer omdat we het alledrie zo leuk vinden. ik wil wel oefenen om met twe tegelijk te fietsen, maar dat doen we voorlopig nog niet. ik vind het een fijne manier voor training, en het is goed voor de pezen om stukjes over de weg te stappen en te draven. ik vind het wel belangrijk dat ik een fiets heb met terugtraprem (die heb ik gelukkig), en dat het paard goed op je stem luistert. gelukkig is dat voor mijn beestjes geen probleem.
mijn paarden vinden het heerlijk en ik ook!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:24

Ik het best wel vaak gedaan met m'n ex-verzorgshetje en dat ging altijd prima. Eerste keer aan het hoofdstel, daarna altijd met het halster en nooit wat verkeerd gegaan. Ik vertrouwde hem ook volledig.

Met mijn eigen shet wil ik het straks ook weer gaan proberen maar dan zal ze eerst rustiger moeten gaan worden, tot nu toe vertrouw ik haar nog niet genoeg dat het niet weer fout gaat. Ik heb het toen ze nog mi'n verzorgpony was 1 keer geprobeerd en toen wou zij sneller rennen dan dat ik wou en ging er dus vandoor. Zodra ze voor me was had ik gewoon niks meer te vertellen en kon ik niks doen dan loslaten anders was ik ten barsten gevallen. Gelukkig was ze veilig naar huis gerend maar ik heb het nooit nog een keer gedaan!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:58

Shirlemiep schreef:
Lacuna schreef:
Het DING?????

gheghe ja zo noem ik m eigenlijk altijd...
Of mn "paard"
Maar tegenwoordig doe ik dat niet meer... want hij moest laatst naar de DA, en toen had ik tegen de assistente gezegd dat ik mn paard zou komen brengen, dus of ze de box klaar wilde zetten... en toen had ze de box van 6 bij 4 klaargezet voor hem. Vond ik wel weer n beetje overdreven

En verder, er zitten altijd risico's aan verbonden, wat je ook met je paard doet. Of je nou gaat fietsen, of hem gewoon in de wei zet, er kan altijd wat gebeuren, dat krijg je als je met levende wezens werkt. En ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen tot hoe ver hij of zij die risico's wil nemen.
Groetjes, Lacuna

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:54

De kleine pony had ik vrijwel direct aan de fiets, wassie een jaar ofzo. Zadel iets lager gezet, zodat ik goed met de voeten bij de grond kan.
Uiteraard kon de pony al prima aan de hand mee wandelen.

De grote paarden (1.60/1.65) heb ik ook wel eens aan de fiets, maar niet zo makkelijk als de pony. Die luistert gewoon heel goed, de paarden willen nog wel eens doordrammen.

diekebokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:31

Je moet een pony hebben die niet schrikkerig is. Ik verzorg sindskort een hele makke pony met iemand anders. Daar rij ik altijd naast als we naar de bak rijden. (Ik moet fietsen want dat beest kan je bijna niet in bedwang houden als ie buiten rijd dan wil die alleen maar resen) Daar kan het zo, maar je moet wel opletten. want de pony was bang voor een prullenbak (lang verhaal bespaar ik jullie) en ik had het niet in de gaten ik weet bijna overreden door hem. omdat hij er met een grote boog omheen wou en ik dat niet merkte. Voor de rest gaat het altijd goed.
en ik weet niet of dit wat helpt maar dat paard was altijd opgejaagd als je er achter reed.
en wou met je mee rijden als je voor hem reed, dus als je te snel ging ging hij ook sneller en dat mocht niet op de weg.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:12

Toevallig heb ik gister voor het eerst met Niels gewoon even voor de lol het geoefend... en het ging geweldig!
Ik vond het altijd een gevaarlijk idee, maar Niels is nu gewoon zo braaf en ik vertrouw hem nu zo dat ik het best vind kunnen. Wel is het zo dat ik niet aan een autoweg zal gaan fietsen; alleen over ons (grote) erf en in het weiland met de crossfiets. Als hij ooit zou schrikken is er niks aan de hand want hij mag dan van mij er gewoon vandoor rennen, ik weet honder procent zeker dat hij na drie stappen dan al gaat staan eten, en het is toch een omheinde omgeving waar ik met hem fiets.
Ik vind dat het best kan; als je pony maar goed opgevoed is en jijzelf zo slim ben om het halstertouw goed en veilig vast te houden.