[AR] Heb je met een sulky ook een groom nodig???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liesbet

[AR] Heb je met een sulky ook een groom nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:25

Dag allemaal,

Nemen jullie met jullie twee-wieler ook een groom mee of is het verantwoord zonder???

groeten,
Liesbet

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:30

Ik heb dan geen tweewieler, maar ook met een tweewieler zou ik nooit zonder groom weggaan.

Ibalia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:32

Helemaal met je eens Sjonniej. je weet nooit wat er gebeurd en het is wel zo veilig

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:55

Ik heb een tweewieler en heb altijd iemand bij me. Met een tweewieler kunnen ook gewoon ongelukken gebeuren

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:10

Op een echte sulky past toch geen groom???

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:11

Nee. Op die van mij kan je emt 2 personen zitten. Anders zou ik iemand op de fiets meenemen of zo

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:37

Op een echte sulky passen geen 2 mensen. Maar helemaal alleen op pad gaan zou ik niet doen.

Ik heb zo'n simpel licht 2 wielertje waar je precies met z'n 2e op pas. Vaak zit ik(of mijn vriend) daar alleen op met een pony onder het zadel er naast mee. Alleen ga ik zeker niet.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:08

Geef me 1 goede reden waarom je bij een tweewieler geen groom nodig zou hebben??

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:22

Nooit alleen op pad gaan met een aanspanning!

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:29

gisteren nog een man met shetlander en sulky tegen gekomen
het is dat hij er op tijd af kon springen want anders ging het echt mis zo schrok die pony van ons 2span

was hij 1 meter meer naar links uitgeweken lag hij in de sloot
en dan had hij niemand om hem te helpen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:52

met aanspanning mag je nie alleen weg, en onder het zadel ook?
mijn paard kan mij er ook in de gracht afgooien, en dat er niemand is om je te helpen.
als je je paard goed onder controle hebt kun je gerust weggaan alleen, er kan altijd wel wat gebeuren, en of je dan alleen of met 10 zijt, veel maakt dat niet uit hoor...

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:09

nogal een verschil of een aangespannen paard in de gracht ligt met wagen.
of een met zadel.
heb je wel eens gezien een paard op zijn kant helemaakl vast in het lamoen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:14

nee, wil ik persoonlijk niet zien ook
maar als je dan alleen of met 2 zijt maakt niet zoveel verschil uit hoor...

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:23

Ik zou nooit alleen op pad gaan levengevaarlijk. Boven dien is het natuurlijk heel gezellig om met zijn tweeen op pad te gaan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:12

dutske schreef:
nee, wil ik persoonlijk niet zien ook
maar als je dan alleen of met 2 zijt maakt niet zoveel verschil uit hoor...

Wat dacht jij dan als je moet oversteken bij een weg? Dan zie je met een sulky net zo weinig als met een marathonwagen.
Of als je op het knopje moet drukken bij een fietspad?
Of als je iets verliest van je wagen?

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:22

nja, het is wel te zien in welke situaties je bent
in mijn geval bv zou ik enkel alleen gaan om een blokje om (zonder lichten oid) te rijden, of om het veld beetje te gaan draaien en keren, voor langere tochten, met drukke wegen enzo om over te steken heb ik ook wel liever iemand mee, maar als dat gewoon korte ritjes zijn moet het goed te doen zijn.
en aan een goede wagen heb je panieksluitingen, dus normaal moet je gauw je paard loshebben.

even offtopic: moet je met wagen (2-wieler dus) het fietspad nemen, of de gewone weg? met dat je zegt van op het knopje van het fietspad te drukken?

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:37

al er veel kracht op een paniek sluiting staat krijg je hem echt niet open.
probeer het maar een
en zoals iemand mij ooit eens vertelde
in de 1ste 1000meter van huis en de laatste 1000meter voor huis gebeuren de meeste ongelukken

Shayla

Re: [AR] Heb je met een sulky ook een groom nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:58

Ik rijd zelf met een "sulky" (een 2 zitter) met m'n shet en probeer toch altijd iemand mee te nemen.
In echte uitzonderings gevallen ga ik wel eens alleen op pad , maar zorg dan altijd dat iemand weet waar ik heen ga en dat ik rond een bepaalde tijd ergens afspreek om terug te zijn. En dat ik altijd m'n telefoon bij me heb. Ook heeft het heel wat jaartjes geduurd voordat ik het vertrouwen in m'n pony had om alleen op pad te gaan.

Maar ik probeer dat zo min mogelijk te doen , maar kan soms niet anders. M'n pony moet toch z'n beweging hebben en longeren is hier niet altijd mogelijk i.v.m. een te nat weiland.
Ik men nu al wel heel wat jaartjes met hem en weet dus ook wat ik aan hem heb, hoe hij op iets reageerd en ga zo maar door.
Maar toch , echt veilig voelen dat doe ik me dan niet. Je blijft altijd in je achterhoofd houden van : Stel dat er iets gebeurd......

Met mijn paard ga ik echt nooit alleen op pad.Die is gewoon te opgefokt om alleen mee op pad te gaan.

Arretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:26

Ik vind dat je best in je eentje met een aanspanning op pad kunt. Tuurlijk ist gezelliger met zijn 2en, maar veiliger? Mwoah..... Soms misschien wel, maar als mijn paard opzij springt dan maakt het niet zoveel uit of mijn vriendin naast mij op de bok zit of niet hoor. En natuurlijk moet je niet alleen door een drukke stad mennen, maar over het algemeen vind ik dat het best kan.

@Stalechwel: paniekhaken krijg je juist wel open onder spanning, daar zijn ze speciaal voor ontworpen! Als jij paniekhaken hebt die niet openen onder spanning dan deugen ze niet......

Echwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:30

arretje ik geloofde het ook niet
laat iemand maar eens met kracht de 2 uiteinden vasthouden .
en probeer ze dan maar te openen.
een kennis van mij vertelde dat iemand in het water lag en hij er zo achter kwam.
dus met extreme spanning lukt het haast niet.
en bij een ongeluk is alles altijd extreem toch?

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:17

Sjonniej schreef:
Wat dacht jij dan als je moet oversteken bij een weg? Dan zie je met een sulky net zo weinig als met een marathonwagen.
Of als je op het knopje moet drukken bij een fietspad?
Of als je iets verliest van je wagen?

Idd, het gaat niet zozeer om ongelukken waarbij het plotseling echt zo fout gaat dat je in de sloot ligt of je paard er in volle galop vandoor gaat want dan maakt die tweede persoon niet echt veel meer uit.
Maar juist om die kleine dingen waar een ongeluk vaak mee begint. Als je paard ergens bang van is en opgefokt gaat lopen doen terwijl je lang een sloot rijd. Je tweede persoon kan dan even ervoor gaan lopen en voorkomen dat je de sloot in gaat. Of je moet bij een stoplicht wel héél lang wachten en je paard is het wel zat, je tweede persoon kan dan er even voor gaan staan en paard rustig houden vóórdat je onder die vrachtwagen ligt.

Ik rij ook weleens alleen maar dan blijf ik op de parkeerplaats (als die leeg is) of het grasveld voor mijn wei. Ik ga nooit alleen de straat op.

En nog even een toevoeging om toch on-topic te blijven. Op een sulky heb je net zo hard een groom nodig als een andere wagen daar zie ik niet echt een verschil in. Een echte sulky met één zitplaats is er natuurlijk eigenlijk alleen voor gemaakt om op de baan te rijden en dan kan de groom gewoon aan de kant blijven staan.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:51

dutske schreef:
even offtopic: moet je met wagen (2-wieler dus) het fietspad nemen, of de gewone weg? met dat je zegt van op het knopje van het fietspad te drukken?

In principe moet je op de weg, maar uit veiligheidsoverwegingen mag je ervoor kiezen om op het naastgelegen fietspad te rijden.

IloveShets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:09

Ik heb altijd iemand mee met mijn 2 wieler! Ga echt nooit alleen, als er wat gebeurt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:39

oke, op de weg dus.
ivm met de sloten en stoplichten:
ik neem aan dat niet iedereen zijn paard midden in het stad staan heeft, dus meestal zijn er mogelijkheden om korte ritjes te maken zonder aan lichten of erg nauwe wegeltjes te moeten nemen.
en ik ben het er ook mee eens dat het veiliger is als je niet alleen bent, maar soms kan je gewoon niet anders.
*in mijn opzicht dan he*

Grainey

Re: [AR] Heb je met een sulky ook een groom nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:42

Zo vaak men ik niet met een sulky, maar heb dan altijd iemand bij me. Diegene gaat lopend of op de fiets mee.
Ik vind een sulky overigens een stuk enger dan een 4-wieler, omdat je echt heel dicht op de pony zit.
off topic: Met een vierwieler ga ik meestal in m'n eentje op stap, woon hier op het platteland, pony is gewend aan vrachtverkeer en nog meer rare dingen, kijkt op zich nergens naar. Ik doe dat alleen maar met die pony, omdat ik hem voor de volledige 100% vertrouw. En daarbij komt nog kijken dat mijn ouders niet altijd tijd hebben...
Ik men ook wel met een andere Shet, maar die wil nog wel eens ergens van schrikken en is heel heftig . Hier neem ik altijd iemand mee.
Bij mij ligt het dus grotendeels aan de pony zelf of er iemand mee moet. Met Kasper zou ik op zich ook wel alleen met de sulky op pad durven, maar heb gewoon een hekel aan dat ding .