[AR] [LO]Longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammie_44

[LO]Longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 12:19

heej,
ik ben net weer begonnen met rijden, na een tijd van stalrust en wil ook weer beginnen met longeren. nu heb ik gelezen dat je beter met touwtjes (elastiekjes) kan longeren dan met bijzetteugels. ik heb nu een gewoon touwtje gekocht. hoe kan ik dat het beste bevestigen? door er 2 touwtjes van te maken? of gewoon 1 lang touwtje houden?

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 12:26

gewoon 1 touw van houden, de haal je een keer door het bovenste ringetje van de longeersingel dan door het bit en weer vast aan de longeersingel. Je kan dan zelf weten of je hem hoog (aan de zijkant) of laag (tussen de voorbenen) vastmaakt!
Succes!

Steph__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 13:42

Niet alleen aan het bit vastmaken maar ook over het kopstuk laten lopen.. en aan de andere kant weer terug..

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-05 14:39

Ja dat weet ik bedankt voor de reactie! moet ik ook een knoopje in het midden van het touwtje doen? is dat handig?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 15:44

Heb haar gister gelongeerd voor de eerste keer met die touwtjes! in het begin wat onwennig, veel galoperen enz. maar later heel mooi ontspannen met haar hoofd naar beneden:)

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:06

Mooi!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:56

waarom longeer je met touwtjes??? Das toch hartstikke onnatuurlijk. Als een paard zelf goed ontspannen is (veel geduld!!) zal een paard zelf een mooie hoofdhouding die voor dat specifieke paard natuurlijk is aannemen.

Ga zelf maar eens gedwongen met je hoofd cq nek een houding aannemen, das toch ook absoluut niet fijn??

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:30

het is toch ook niet de bedoeling dat je er een paard mee in de krul bind?? Als je het goed doet hangen ze los als je paard echt nageeft en geeft het tegendruk als ze er tegenin komen!!

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:48

Verplaatst van VMR naar UZ.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 22:22

@Topaas: Inderdaad! Je hebt helemaal gelijk! Ze was vandaga ook weer helemaal ontspannen en touwtjes hingen helemaal slap zo hoort het ook

LadyLuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:31

Hoe halen jullie het eigenlijk door het kopstuk dus niet alleen de bitringen?

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:37

Heeft iemand toevallig hier een foto van? Ben eigenlijk wel benieuwd.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:35

Van longeren met touwtjes?

Erretje

Re: [LO]Longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:15

Longeren met touwtjes heb ik geleerd door ze van het bovenste ringetje van de longeersingel door het bit naar de zijkanten te doen, of bij gevorderden door de voorbenen naar de singel. Van Karen Galema op een rondje instructie op ermelo 'inrijden van jonge paarden'.

Het voordeel van longeren met toutwjes als bijzet is dat ze er niet op kunnen gaan 'hangen' zoals ze dat wel kunnen doen op 'gewone bijzetteugels' omdat de touwtjes glijden. Het handigste is dan nylon touw zoals scheerlijn, dat is glad. Ze hebben ook meer vrijheid met het hoofd. Uitermate geschikt dus voor jonge paarden die nog niet zo lang 'in de houding' kunnen lopen.

Als je het touwtje langs het kopstuk haalt, zoals je dat doet met zo'n elastiek heeft dat geen nut meer, dan kun je net zo goed een stootteugel of elastiek gebruiken.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:24

door het kopstukhalen doe je eigenlijk alleen mat paarden die de neiging hebben heel erg te trekken aan de longe.
Als je dit doet moet je wel weten waar je mee bezig bent wan thewt kan ook totaal de tegenovergestelde werking hebben
met de touwtjes gewoon is beter
veel succes

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:12

bedankt

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:37

joozz schreef:
waarom longeer je met touwtjes??? Das toch hartstikke onnatuurlijk. Als een paard zelf goed ontspannen is (veel geduld!!) zal een paard zelf een mooie hoofdhouding die voor dat specifieke paard natuurlijk is aannemen.

Ga zelf maar eens gedwongen met je hoofd cq nek een houding aannemen, das toch ook absoluut niet fijn??

Omdat je je paard wilt trainen! Zeker aan een enkele longe heeft het totaal geen zin zonder touwtjes of andere bijzetteugels te longeren, het paard gaat dan maar gewoon wat pierewaaien en niet dressuurmatig goed lopen. Dan kunt je hem beter in de wei zetten dan is je paard op een heel natuurlijke manier ontspannen.
Je moet hem natuurlijk ook niet met z'n kin op de borst binden, maar dat is logisch lijkt me.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:56

Ik heb hier wat oude foto's van longeren met touwtjes. Ik gebruik dan 1 touwtje die ik 'rond' laat lopen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Er zijn verschillende manieren om bij te zetten met een touwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:02

Ja ik weet t Ik heb al sinds dit topic 7 keer gelongeerd.. Maaruh.. bedankt Dat paardje van jou vind ik op het eerste gezicht niet echt bijzonder, maar als je hem ziet draven..! Dan is die echt mooi, mooie halshouding ook, zeg!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:30

sammie_44 schreef:
Ja ik weet t Ik heb al sinds dit topic 7 keer gelongeerd.. Maaruh.. bedankt Dat paardje van jou vind ik op het eerste gezicht niet echt bijzonder, maar als je hem ziet draven..! Dan is die echt mooi, mooie halshouding ook, zeg!
Als je het over het paard op mijn foto's hebt, dat paard is niet van mij. De foto's zijn al zo'n 4 jaar oud. Mijn ik vind ze nog altijd duidelijk.

Erretje

Re: [LO]Longeren met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:32

Yep, zo hoort het! touwtje van bovenop naar beneden en opzij is het meest vriendelijk voor jonge paarden, daarna van de zijkant en evt. door de voorbenen!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:24

Uhh, er kan een slotje op. Ik weet t

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:28

Afbeelding

Ik heb het volgens mij iets anders. Bij mij heb ik alleen maar twee uiteinden (dus de musketons die onder aan de singel worden vastgemaakt). Nu kan ik boven de singel met 1 handeling de touwtjes korter maken en er een strik in leggen. Dat scheelt twee touwtjes.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:38

Faas, je gebruikt hetzelfde principe als ik. Maar jij hebt de touwtjes bovenin vast, en ik aan de ring aan de zijkant. Ook ik kan met 1 handeling de touwtjes korter maken. Het is namelijk 1 touwtje dat tussen de benen gewoon door een oog aan de longeersingel gestoken is. Dus maak je aan de linkerkant het touwtje korter, dan is meteen het hele touw korter.
Maar goed, jouw manier is dus eigenlijk dezelfde als de mijne (bovenste 2 foto's). Jij hebt alleen een iets langer touwtje nodig.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:45

Ah, dat had ik niet gezien. Ik maak hem van boven korter omdat ik dan links en rechts gelijk heb.

Hoeft niet per definitie langer te zijn maar ik heb verschillende maat paarden. Dus dan hou ik 6 meter aan. Heb overigens wel ook zo'n systeem gehad dat je het op een punt langer of korter maakte maar ik heb een paar keer gehad dat me het hele systeem losschoot (ben niet zo goed in strikjes leggen ) dus toen ben ik naar dit overgestapt.