Ik vroeg me af wat jullie, als naturals, een ideale stal/verblijfplaats, van je viervoeter zouden vinden. Dus stel je wint de lotto...Wat zou je kopen/laten bouwen en waarom?
die zijn afhankelijk van mijn paard. Bijvoorbeeld B'elanna is de dominante merrie van de kudde. Je hebt een heel grote stal nodig om andere paarden veilig te laten eten. Dus ik zou een zeer ruime stal willen voor B'elanna, bekleed met rubber, want ze is een luchtzuiger. Die stal is open en luchtig aan alle kanten. Ze kan de hele groep zien en heeft neuscontact met de andere paarden. Lan poept op een stapel achterin de stal, dus die ruimte moet er zijn en ook nog voldoende om zeer ruim te kunnen liggen. Stro tot aan haar buik heeft ze al.
Alle paarden hebben een eigen deur naar buiten. Om te voorkomen dat paarden die niet samen in een stal kunnen wel samen in een stal gaan staan, hebben ze een band om die de toegang tot de afzonderlijke stallen regelt.
Zo kan Lan staan zoals ze het liefste staat. Billen binnen, voorkant buiten.
Voor Wizkid is het makkelijker: gewoon zoals hij nu staat. Een wei met voldoende schaduw en een schuilstal voor slapen. Een aparte mestplek hebben ze al.
Voor mij geldt: weidegang is het allerbelangrijkste. Lanna heeft in Duitsland een eigen vijver in de wei gehad. Heerlijk vonden de paarden dat. Je zag ze met regelmaat door het water lopen of rollen in het ondiepe stukje.
Weidegang is een hele belangrijke voorwaarde voor me. Het weiland moet ruim genoeg zijn, mijn paard moet bij andere paarden in staan en het liefst zou ik daarbij een inloopstal hebben. Liefst niet teveel mensen voor mij erbij trouwens
het lijkt me zo leuk als er wat meer stallen komen met uitloop maar dan wel wat voorzieningen. Het is nu altijd zo of/of. Je zet je paard op een wei met een beetje beschutting, maar dan zonder bak, licht etc of je zet je paard 23/7 op stal met binnenbak, kantine en solarium. Ik zou dus het liefst een hele ruime loopstal hebben, met paddock en weiland eraan, en op z'n minst een bak met goede verlichting erbij. Ik ben nog steeds zoekende
24/7/365 dagen buiten op een droog stuk weiland van minstens 1.5 hectare met een ruime, beschutte schuilstal. In een kleine groep paarden. Gill laat niet over zich heen lopen, maar is ook niet extreem dominant. Ze kan met veel paarden overweg. Zelf vindt ze enige bedrijvigheid rondom haar plekje wel gezellig, maar ze wil niet teveel vreemde mensen "over de vloer"
Mijn eisen zijn gemakkelijk, zolang ik een gelukkig paard heb, pas ik me wel aan
Een grote schuilstal, met erachter ook nog gewone stallen voor als dat echt nodig is. Aan de schuilstal een bak/paddock die altijd droog.. 365 dagen per jaar. En dan zou ik ook in die paddock kunnen rijden. In de paddock wil ik dan een hek hebben die ik open kan zetten zodat ze de wei in kunnen. En natuurlijk staat er een grote automatische waterbak.
365 dagen per jaar op de wei, dag en nacht. De wei moet een droog zijn ,dus op zandgrond en een beetje hellingen hebben. Prettig voor de afvoer van overtollig vocht.
Lekker beschut met bomen eromheen.
Een kudde van 10 ponies erbij, want spelen en sex zijn erg belangrijk!
Mijn wensen zijn een bak En ruiterpaden.
Dit heb ik gelukkig allemaal. Ik zou graag een soort schutting aan een rand van het weiland willen maken, met een overkapping. Dan hebben ze meer beschutting dan dat ze nu hebben.
Nu hebben ze de volledige wei omzoomt met bomen en op een kant hangen de bomen ook over en vormen ze een afdakje.
ik zou Morrie terugbrengen naar Oostenrijk, waar hij thuis hoort en waar ik hem nooit vandaan had mogen halen.
Dan kan hij de helft van het jaar in een grote groep op de alm lopen en de andere helft in de sneeuw voor de slee, dat vindt ie het allerleukste wat ie kan doen...... en ik zou ervoor zorgen dat er nooit meer iemand op z'n rug gaat zitten, want daar heeft ie enorm de pest aan!
Ik zou hem dan naar Oostenrijk laten vliegen en niet meer in een trailer laten reizen, want daarin wordt hij wagenziek en koliekerig
Mijn paddock gedraineerd, zodat het in winter een stuk droger is, en de eerste ingang van de stal naar paddock een 20 cm breder en hij is perfect Het is nu nl een kennet... ze passen er netjes door (1 tegelijk) maar t mocht wat breder zijn. Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, zien genoeg, altijd ergens droog buiten, of binnen volledig uit de wind.
Voor mezelf zou ik dan nog betere verlichting in de schuur willen, wel zo handig met uitmesten 's avonds in het donker
Sox kan al 365 dagen per jaar op de droge wei met beschutting van bomen maar ik had er graag een grote schuilstal bij gewild, liever 2 zodat paarden die elkaar niet liggen apart kunnen schuilen. Nu huur ik wel een grote box voor als het echt slecht weer wordt maar dan staat ze dus wel binnen.
Hmmm, een voldoende groot weiland, paddock en grote schuren waar ze allemaal in kunnen schuilen, waar ze dag en nacht van het hooi kunnen knabbelen zoveel als ze willen. Wel aparte stallen erbij voor het geval er 1 ziek wordt en apart op stal moet. Dit heb ik dus al alleen het landje is erg klein, dat zou veeeel groter mogen zijn, een automatisch mestafvoer systeem lijkt mij ook wel wat Voor mijzelf zou ik er dan nog wel een rijhalletje bij willen hebben, kunnen de schuilschuren wel weg want daar kunnen ze toch ook in schuilen Dat is ook het plan hier voor de toekomst, nu eerst even wat geldbomen planten óf idd. een loterij winnen
Nou, eerlijk gezegt nog niet in verdiept omdat voor ons het ontbreken van geld voor de uitvoering een grote rol speelt Voorlopig zullen we doormodderen zoals we nu doen. Maar ik heb wel gehoord van buren die al het een en ander hebben neergezet/verbouwd dat als je binnen de maten blijft van wat er al staat, je gewoon mag afbreken en nieuwbouwen en daar zou je geen vergunning voor nodig hebben dus dat is een optie, zou dan wel een té smal rijhalletje worden dus die vergunning zou er vrees ik wel moeten komen Maar mocht het geld eenmaal daar zijn dan ga ik dat zeer zeker eerst eens uitzoeken, zou zo lüllig zijn als het er eenmaal staat en je mag de boel weer afbreken
Hihi, ja de ruimte hebben we wel, nu het geld voor de sloop en herbouw nog (áls het ooit al gaat gebeuren dan is het vast een 30 jaren plan en dan willen we al in Frankrijk zitten )
voor de perfecte stal zou ik al heeeel veeel geld moeten winnen... zou zeker op manege blijven.
ik zou 2 binnepistes willen en 2 buitenpistes mooie hindernissen en vanalles om er onder te zetten enzo. pistes moeten een goede ondergrond hebben...
de stallen moeten goed verlucht zijn en de deur moet een opening hebben dat de paarden met hun hoofdje buiten kunnen. de stallen moeten ook ruim genoeg zijn.
nog andere dingen: een stapmolen,solarium,klein crossparcourtje en veeeeeeel weides
Ik vind dat de paarden best ideaal staan hier... Ruime stal, met grote uitloop waar ze altijd in en uit kunnen komen. Uitloop met stenen en zand, box met dikke laag stro. Groot weiland voor 2 pony's waar ze het hele jaar in kunnen. Niks te klagen
Hele dag in een wei met voldoende gras en 's avonds in een stalletje. Stal moet groot zijn en licht liefste zonder randen en geen voerbak erin i.v.m. luchtzuigen. Ook een piste met een achterbergbodem hoeft niet eens overdekt te zijn. Liefst ook een longeerpiste.
Ook handig is een padoock met een hooiruif en stenen waar ze in de winter kunnen staan.
In elke wei natuurlijk toegang tot een schuilstalletje
Ik denk dat het voor alle groepen paarden die samen een groot stuk delen een geschikt systeem is. Onafhankelijk kunnen voeren in een groepshuisvesting. Systeem aansluiten op de wei en klaar is kees . Voor manege's en andere commercielle paardenhouderijen is het ook nog eens kosten en tijd besparend.