[AR] Met shetten tandem rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline

[AR] Met shetten tandem rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:20

We liepen al een tijdje met het idee om de shetten in tandem te zetten.
Vandaag hebben we het geprobeert, maar liepen natuurlijk tegen de nodige ongemakken aan......zoals het tuig wat toch eigenlijk niet kan (strengen moeilijk te bevestigen...moeten ringen aan het borsttuig gezet worden). en de leidsels die te kort waren .
We hebben ze beide ingespannen en ze aan elkaar geknoopt.....gewoon even om te kijken of het ging of het voorpaard zich liet leiden.
Op zich ging dat echt helemaal niet slecht.
Nu dus mijn vraag.
Hoelang moeten del leidsels zijn voor het voorpaard (shetlander) en wat moeten we laten veranderen aan ons orginele tuig?

Hoe zijn jullie begonnen met tandem rijden?

laura2span

Re: Met shetten tandem rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:34

ik heb eergisteren toevallig nog tandem gereden met de shetten

ik heb aan mijn tuig niets laten veranderen, de achterste loopt gewoon in enkelspan en de voorste in dubbelspan tuig.
ik heb brancardbeugels en ik heb de strengen daaraan vast gemaakt. in mijn profiel zie je een foto.

Hoelang de leidsels moeten zijn weet ik niet. Eerst reed ik met een gewoon pony enkelspanleidsel en een enorm lang friezenleidsel, wat dus bij de shetten gebruikt kon worden voor tandem. dat waren allebei van die stoffen en dat vond ik niet fijn. het tandemleidsel vond ik ook vrij kort. Nu heb ik gewoon een pony enkelspanleidsel en een tandemleidsel, leren.

mijn vorige wagen had geen brancardbeugels en toen hadden we een stukje leer met een ring eraan. in het leer zat een gaatje en dat riempje deden we dan bij de gesp van de strengen. aan het ringetje maakten we dan de strengen vast. snappie?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:01

Hmm we hebben hier een Welshje van rond de 1.18 en een Shet van iets minder dan een meter.. Allebei enkelspan. Door de maat kunnen we dan heleaas geen dubbelspan rijden.. Kan je dan wel tandem rijden? De welsh heeft een dubbelspantuig (1 helft ervan dan) en de Shet een enkel..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 11:15

Ik hou het topic ook in de gaten . Ik wil misschien Roos en de pony van mijn zusje in het tandem zetten . Naast elkaar heb ik de kar en het tuig niet voor. Dus achter elkaar lijkt me wel leuk .

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:50

cindisponys, Alles kan, er is hier ook iemand op bokt die tandem wilde gaan rijden met een mini en een fjord.
Onthoud wel dat ook in tandem het tempo en de gangen aan elkaar aangepast moeten worden. Een probleem waar je bij tweespan tegen aan loopt maar zeker ook bij tandem bestaat. Daarbij zou ik als je perse met zo'n verschil wil gaan rijden je kleinste pony voorop zetten. Je voorpony mag namenlijk niet trekken.
Zeker de eerste keren zul jij behoorlijk aan het klieren zijn met je leidsels (ik spreek uit ervaring ) en gaat je voorpony zijn eigen tempo lopen wat je achter pony niet bij kan houden.
Het is bij jou niet alleen verschil in hoogte maar ook in bouw en die bouw is dan niet in je voordeel.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 14:03

Tsja, daar zat ik ook al over na te denken.. Milo heeft er wat hackneybloed in zitten, dat is ook wel te zien in zijn draf met het mennen.. Ik weet trouwens niet of het zo'n geweldig idee is, die Shetlander is een hengst.. Maar ik denk wel dat ze elkaar bij kunnen houden hoor, zeker als milo wat meer trekken moet, die is namelijk wat groter.

Heb jij er speciale bomen voor, dan? Of extra lange strengen?
Misschien ga ik het wel eens proberen met gewoon achter elkaar laten lopen aan de lange lijnen, dus zonder kar, en allebei de pony's door iemand vast laten houden.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:34

ik heb de achterpony gewoon in enkelspan lopen zoals hij altijd in enkelspan loopt. Dan moet je alleen nog even een creatieve manier te vinden om de strengen vast te maken.
Ik denk dat je in jou geval de shet het beste voorop kan zetten. Dan hoeft hij niet te trekken en heb je nog een beetje kans dat het lukt wat tempo betrefd.
Als je hackney een ruin is zie ik geen probleem met je hengst. Ik ken iemand en die rijdt a la flash met een dekhengst en een merrie ervoor. Dat ligt eraan hoe jij je pony onder controle hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:17

Het probleem hengst/ruin zie ik ook niet zo. Dennis heeft naast merries(waar hij dus niet bij mocht op het land enzo) in het 2span gelopen!

Ik wil eerst tandem gaan oefenen met Roos en de pony van mijn zusje. Later wil ik misschien nog een poging doen om Dennis voor Roos te zetten(Dennis loopt niet meer in het enkelspan ivm met een ongeluk, wie weet vind hij tandem wel leuk).

_Cindy

Re: [AR] Met shetten tandem rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:53

Ja, maar die Milo Welsh pony is erg laat geruind. En daarom is het ook nog steeds een beetje een hengst in zijn koppie. Maar ik denk dat het wel gaat lukken.. met de paarden bij elkaar, bedoel ik.

Het leek mij makkelijker om Milo voorop te lopen, die is het makste, die loopt al 3 jaar voor de kar, die Shetlander minder lang.. en alles loopt zo achter Milo aan.

Maar een beetje banketstaaf dan om die shetlander alles te laten trekken, he.
Nou ik zie nog wel wat ik hiermee ga doen.. Als het lukt maak ik foto's :-D

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 22:36

wij hebben als oplossing van het leidsel probleem een dubbele longeerlijn gebruikt.. *welsh A ponny's*
en dan iid voorponny 2-span tuigje op, achter pony gewoon enkelspan.. creatief met strengenverlengen en dan komt het vast wel goed..

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 08:44

dubbele longeerlijn had ik toen ook gekocht maar vond ik wel heel erg lang. Nu ligtie maar te liggen in de kast. (wie interesse heeft, pb maar )

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 17:26

Ik pak de leidsels van Geke (Fries) wel, die zijn waarschijnlijk wel lang zat.. En anders rijteugels eraan maken o.i.d..
Alleen die voorste pony heeft enkeltuig, de achterste dubbel. Dat moet vast ook wel lukken..

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:14

nee dan lukt het waarschijnlijk niet.. omdat een 2-span tuig geen lichtogen voor je lamoenen heeft..

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:12

nee het moet andersom cindysponys. je voorste heeft tweespan nodig en je achterste enkelspan

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 13:58

waarom moet de voorste 2span tuig op eigelijk? je kan toch ook wel de lichtogen eraf halen?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:50

Ja maar bij een tweespan tuig zitten het borsttuig aan het schoftje vast. Als je een enkelspantuig gebruikt valt je borsttuig op de grond.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 18:46

wel knap als jou bosttuig dan op de grond valt.. je hebt ook nog je halsriem..
je kan opzich op het voorpaard ook wel een enkelspan tuig gebruiken.. maar voor het achterpaard heb je zowiso gewoon een enkelspan tuig nodig..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 18:51

Ja bij Milo zit het borsttuig aan het schofttuig vast. Maar dat helpt niet om hem omhoog te houden. Lichtogen hebben ze allebei, en kan je er gewoon afhalen.

Maar als volgens jou het borsttuig op de grond valt zonder die tussenriempjes.. hoe kan je er dan wel enkelspan mee rijden :-P

Lijkt mij denk ik ook dat de achterste enkel nodig heeft, die loopt tussen de bomen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:57

Het borsttuig valt niet letterlijk op de grond maar zal niet netjes op zijn plaats blijven liggen.
Dat doet het in enkelspan wel omdat er dan constant druk op staat, in tandem trekt je voor pony niet en dus zal het borsttuig los over zijn nek hangen.

De achterpony loopt ook inderdaad in enkelspan.

hier mijn shetten in tandem, misschien kun je een beetje zien hoe ik het tuig heb zitten. viewtopic.php?f=10&t=481766&hilit=

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:05

jha oke daar heb je gelijk in.. maar opzich blijft ook een 2-span tuig op de voorpony goed liggen..
jou voorpony trekt anders aardig hoor..:P

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:26

Jep een tweespantuig blijft liggen omdat het borsttuig aan het schoftje vast zit.
Mijn voorpony is stout, hij mag niet trekken

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:27

haha moet je hem volgende keer maar zeggen: "foei pony mag niet trekken"
dan houd ie dr vast wel mee op..

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:38

owja oke, maar met enkelspan zou het ook moeten kunnen, alleen met 2spantuig op de voorste blijft het iets beter liggen. ooit wil ik et ook es proberen, 1tje is nog te jong. volgende zomer beginne we met 2span.. zien we dan wel hoe het moet..
jij heb trouwens de strengen van de voorste pony aan het lamoen!.. dat kan ook natuurlijk, maar zit er normaal niet een balkje aan het borsttuig van de achterste??? of hoe zit dat..

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:36

je kan inderdaad ook met een balkje/stangetje er tussen..
bij een echt tademtuig zitten er aan de borst van de voorpony haken waar je dan de strengen van je voor pony aan vast kan maken..
wij verlengen de strenge alteig gewoon nog met een paar strengen.. en maken ze dan gewoon aan de kar vast..

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:04

Eerst had ik de strengen van de voor pony bij de strengen van de achterpony. Dat liep eigenlijk lekkerder maar lukte niet bij dit tuig. Dit is net zo makkelijk en voor die 4 x per jaar goed genoeg.

Dat stangetje hebben ze vooral bij vierspan, bij tandem heb ik het nog niet zo vaak gezien. Je voor pony mag namenlijk niet trekken waardoor dat klepeltje je achter pony steeds slaat.