Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:10

Ik weet haast zeker dat hier al eens een topic over was, maar ik kan het niet vinden met de zoekmachine van Bokt. Dus vandaar, nog maar een keer!

Ik ben op zoek naar info, liefst in boekvorm, over het eten van bepaalde planten en kruiden door paarden, als zij iets mankeren.

Een voorbeeld:
Kate had een paar maanden geleden een beenwond opgelopen. Als ik haar aan de hand liet grazen (mocht geen bokkesprongen maken, vandaar) zocht zij naar weegbree en at dat op. Echt alleen weegbree.
Nu schijnt weegbree heilzaam te werken bij (schaaf)wonden.

Ik zoek dus een boek/info over dit soort eetgedrag.

opala

Re: Planten/kruiden eten bij bepaalde omstandigheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:16

Ik kan je niet helpen aan een titel, maar toevallig toen mijn paard onlangs een kuchje had, werd mij aangeraden smalle weegbree te voeren. Ze zullen het uit zichzelf (bijna) niet eten, maar houdt je het voor dan eten ze het wel. Idd schijnt het een geneeskrachtig kruid te zijn vlgs info i-net. Of het geholpen heeft of niet, het is wel over .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:30

Andor koos altijd de Maria distel uit en Merrit brandnetel!

lever reinigen en de brandnetel is ook goed voor stramme gewrichten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:02

Ik heb hier inderdaad ook weleens van gehoord, boeiend!
Zou alleen niet weten welk boek je bedoelt helaas.

Walter en de rest van de paarden eten zich trouwens helemaal vol met eikels.... niet meer groen nu trouwens

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:07

Ik ben de hele middag aan het zoeken geweest en blijkbaar heet dit (als het bewust door mensen toegepast wordt) fytotherapie. Zijn er fytotherapeuten in de zaal ???

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:18

Uhm, nee fysiotherapie is toch echt iets anders. Je zou informatie kunnen opzoeken via internet over de Bachbloesem therapie, dit zijn druppeltjes die je over het voer moet doen. Zij zijn gemaakt uit planten en kruiden. Toevallig ben ik net een werkstuk aan het maken voor school over alternatieve geneeswijzen bij paarden, dit is wat ik heb over de bachbloesem therapie:

Bach Bloesem Therapie
Deze therapie is uitgevonden/ontwikkeld door de Engelse arts, bacterioloog en homeopaat Dr. Edward Bach (1886 - 1936). Deze therapie bestaat uit 38 remedies, die zijn onderverdeeld in zeven groepen, namelijk angst, onzekerheid, concentratie, eenzaamheid, overgevoeligheid, moedeloosheid & wanhoop, overbezorgdheid voor het welzijn van anderen. Deze therapie is gebaseerd op zelfgenezing, de therapie ondersteunt dit.

Werking
De therapie probeert ervoor te zorgen dat je emoties weer in balans komen. Als gevolg hiervan kunnen heel veel klachten overgaan, zoals angst, niet alleen kunnen zijn, aanpassingsproblemen, dominantie en agressie, hyperactiviteit, trauma, uitputting, maar ook lichamelijke klachten als huidproblemen kunnen hierdoor opgelost worden. Dit gebeurd door verschillende energievlakken te beïnvloeden, iedere remedie werkt op een ander energievlak in. Omdat de remedies alleen een deblokkerende werking hebben op die bepaalde emotie, en dus niets toevoegen of weghalen, gebeurt er niets als je een verkeerde remedie toepast. Dat is dan ook één van de grote voordelen van deze therapie ten opzichte van een aantal andere alternatieve geneeswijzen: òf het werkt in positieve zin, òf het doet niks.
De remedies worden gemaakt met water en bloesems van bepaalde planten. Voor de houdbaarheid wordt er vaak een kleine hoeveelheid alcohol (brandewijn) toegevoegd. Je moet gewoon wat druppeltjes op het voer doen, en de druppels worden ‘opgegeten’.
http://www.sitanonchai.nl/gezondheid/ba ... rapie.html

Misschien heb je hier iets aan. Verder zul je denk ik even in de bieb moeten gaan zoeken, over kruiden staat wel wat info, maar niet zo heel veel, in het boek '' Natuurlijk paardhouden'' door Jo Bird.

Verder zou je hier nog eens kunnen kijken: http://www.dekruidenstal.com/catalog/index.php

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:56

dorientjuh schreef:
Uhm, nee fysiotherapie is toch echt iets anders.

Ze had het over fytotherapie, das heel wat anders dan fysiotherapie

Wat is Fytotherapie?

F ytotherapie betekent niets anders dan de toepassing van planten als geneesmiddel. In de volksmond gebruikt men hiervoor de term “kruidengeneeskunde” en denken veel mensen direct aan homeopathie. Dit is niet juist. Homeopathie heeft een eigen filosofie en manier om middelen te maken, van planten maar ook van dieren en andere zaken.

Fytotherapie is het gebruik van planten als medicijn, oftewel fytofarmacotherapie. Dit kan bij verschillende filosofieën passen.

Fytotherapie wordt toegepast in de reguliere (= gewone, moderne westerse) geneeskunde (voorbeelden hiervan zijn Tavonin® of Norit®) en in verschillende traditionele geneeswijzen, die wij nu “alternatief” noemen maar die vaak al heel oud zijn. Voorbeelden zijn: Ayurveda (India), Tibetaanse geneeswijze, TCG (Traditioneel Chinese Geneeswijze), Winti (Suriname) en natuurlijk in de Westerse Natuurgeneeskunde.

Wat veel mensen vergeten zijn is dat de meeste “gewone” pillen van de dokter ooit zijn afgeleid van planten. Het zijn gewoon de sterkst werkzame stoffen uit meestal giftige planten (zoals de morfine in de papaver) die dan net een klein beetje veranderd worden nagemaakt (want dan krijg je er een patent op). Van de planten kunnen pillen, poeders of aftreksels (extracten) gemaakt worden. Een voorbeeld van een wateraftreksel is thee; een alcoholaftreksel heet een tinctuur. Hiervoor wordt van sommige planten de wortel, van andere de bloemen, bladeren, vruchten, zaden, enz. gebruikt. Meestal het deel waarin de meeste werkzame stoffen zitten.

http://www.fyto.nl/spreekbeurtnvf.htm

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:59

Hihi, fysiotherapie is inderdaad het mannetje dat je oefeningen laat doen zodat je lichaam beter functioneert .

Inderdaad, bedoelde ik fytotherapie. Ik vond overigens wel mijn weegbree-verhaaltje terug, maar ik zou graag wat meer werkingen van dit soort platen weten. Het is toch vreemd, iedereen weet dat het bestaat, dat paarden ooit eens hun eigen geneesheer waren en toch is er weinig over te vinden...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:26

Ik kwam toevallig tijdens mijn zoektocht een lijst tegen van planten die door dieren in de natuur worden gegeten...

Het staat in de bijlage van het document bij deze link: http://www.louisbolk.nl/downloads/lv50.pdf

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:41

Deze sla ik even op! Morgen ga ik even lezen en verder speuren... er moet toch meer te vinden zijn!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:44

Dat lijkt mij ook ja!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:52

Ik eet zelf ook veel dingen die ik gewoon in de tuin tegenkom, brandnetels bijvoorbeeld en uiteraard krijgen mijn paarden deze ook, vinden ze heerlijk (als ik ze na het plukken een dag laat liggen, dan is de brand eruit en vinden ze het lekker)

Een site waar ik zelf veel op kijk is: http://www.natuurlijkerwijs.com/
en ik denk dat je hier: http://kruiden.pagina.nl/ ook nog wel wat kan vinden.
Meer gericht op mensen maar voor paarden of dieren algemeen ben ik ze eigenlijk nog niet tegen gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:41

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:50

En zo komen we steeds dichter bij de oplossing.
1 boek in ieder geval gevonden, in het engels:

Cindy Engel - WILD HEALTH, How animals keep themselves well and what we can learn from them. ISBN 0 297 64684 2
Een synopsis van het boek is te vinden op: http://www.lovehealth.org/books/animal-healing.htm

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:09

Ik heb laatst een artikel gelezen over aromatherapie in de krant. Het kwam erop neer dat paarden zelf kunnen aangeven (doormiddel van flemen) welke kruiden/planten ze nodig hebben.
Dus; ik denk dat je met het zoekwoord aroma therapie op google een heel eind komt

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 19:40

Mmm... aromatheraprie heb ik LIVE gezien hoe dat werkt, heel indrukwekkend, maar het zelfstandig opzoeken van bepaald eten, dat wil ik echt weten .

Bedankt trouwens weer voor de links! Mijn favorieten wordt al aardig vol !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:43

Dat boek wat ik noemde blijft trouwens telkens weer opduiken... is dus wel in het engels, maar ik geloof het boek op dit gebied

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 14:15

Ik kwam gisteravond bij mijn speurtocht ook meerdere malen het boek van Cindy Engel tegen. Blijkbaar is dit het enige algemeen verkrijgbare boek over dit onderwerp en daar wordt ik hebberig van... Met andere woorden: Het boek is besteld en komt volgende week bij mij thuis!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:23

Laat je weten wat je van het boek vond?
Ik ben uiteraard zeer geinteresseerd

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:43

ik kan je ook een hele rits aan planten opnoemen die gam graag eet, de ene keer het één iets meer dan het ander. ik laat het altijd zijn gang gaan en vind het altijd mooi om te zien hoe hij zijn kostje bij elkaar scharrelt.

ik heb wel een kruidenboek liggen maar dat is meer op mensen gericht. ik heb vernomen dat het bij dieren soms een iets andere werking kan hebben.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:56

Oeps, foutje!
(Tja, fysiotherapie kom ik weleens vaker tegen op Bokt, en als je dan een beetje snel leest dan krijg je dit )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:22

Anouar eet altijd de bloemetjes van de distels. Nu zijn ze er niet meer, maar toen ze er nog wel waren kon ik niet langs een distel rijden of hij moest de bloemetjes eten.
En dan ook echt alleen de (paarse) bloemetjes, die pakte hij heel netjes met z'n lippen tussen de prikkende bladeren vandaan.
'
Zou dat ook ergens mee te maken kunnen hebben? Dat hij iets te kort heeft/had of ergens last van had? Of vind hij ze gewoon erg lekker

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 22:55

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 23:00

Anouar15 schreef:
Anouar eet altijd de bloemetjes van de distels. Nu zijn ze er niet meer, maar toen ze er nog wel waren kon ik niet langs een distel rijden of hij moest de bloemetjes eten.
En dan ook echt alleen de (paarse) bloemetjes, die pakte hij heel netjes met z'n lippen tussen de prikkende bladeren vandaan.
'
Zou dat ook ergens mee te maken kunnen hebben? Dat hij iets te kort heeft/had of ergens last van had? Of vind hij ze gewoon erg lekker

Doet Andor ook. duidt op leverproblemen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 10:54

Dat is trouwens ook niet eens zo simpel om een plantje te determineren