Rijden met handpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:18

Zie titel, wie doen dat nog meer hier? Van Tinkerloos (dacht ik) heb ik wel eens wat foto's gezien, maar op mijn eerste informeertopic op Rijtechnisch heb ik weinig antwoorden gekregen.

Inmiddels heb ik het al een paar keer geprobeerd, twee keren zelf rijdend op het dominante dier (Dewi, Tinker, behoorlijk onzeker) en Amanda aan de hand (Haflinger, ubercool en superverkeersmak). Die keren dat ik op Dewi reed vond ik het minder gaan, ze snapte het niet zo, en reageerde heel overdreven op commando's die ik richting Amanda gaf (met name corrigeercommando's). Toen ook nog gedraafd, maar ze kregen ruzie en schoten in galop, en moest ik Amanda los laten. Keer daarop enkel stap en draf, maar ging toch ook niet zo heel lekker. Daarna een poos geen tijd ervoor gehad en het land was te nat.

Vanmiddag heb ik het eens andersom geprobeerd, zelf op Amanda en Dewi aan het handje. Dit ging heel erg goed. Amanda is meer een diesel, dus die komt pas na een tijdje op gang en loopt dan wat meer door, Dewi is echt een snelle, maar na een tijdje pastten ze zich netjes aan elkaar vast, en ben ik over de weg naar het Zwenkland gereden. Onderweg nog 3 auto's tegengekomen gelijk, Dewi in de berm, en Amanda op de weg, was beetje oefenen en kijken maar ging eigenlijk best goed, beter als ik gedacht had.

Onderweg nog de buurman met de cultivator tegengekomen (zat op land) en Dewi lette er eigenlijk niet eens om. Toen ze in draf gezet, en dat ging ook gewoon geweldig. Uiteindelijk op het land gegaan en daar beetje rond gereden. Bochtjes naar links (dus Amanda binnenpaard) ging gelijk goed, bochtjes naar rechts (Dewi binnnenpaard) was wat meer oefenen, maar na een tijdje kon ik merken dat Dewi steeds beter op mijn stemcommando's reageerde.

Toen ben ik naar achteren geweest, want ik had daar een karrespoorpad ontdekt de vorige keer, en wou eens zien hoe dat liep. Dus wij daaroverheen, om het maïsland van de buren. Komen we toch een geweldig mooie roofvogel tegen, wat een schoonheid, wat een kracht. Toen daarna weer richting huis, meest in stap maar ook wat draf. Kruising over in draf, en toen de laatste 200 m voor de menne dacht ik... what te heck, en zette ze in galop aan. Wauw! Ze wilden een beetje racen, had moeite om Amanda beheerst te laten lopen, maar 50 m voor het begin van de menne heb ik Ho gebruld, en zowaar. Dewi reageerde er dit keer wel bijna gelijk op. Normaal wil ze niet terug overgaan van galop naar draf en verzamelt zich alleen maar.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

Achterom

Re: Rijden met handpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:22

Wat een goed verhaal zeg!
Ik heb dat nog nooit gedaan, ken ook niemand die het gedaan heeft volgens mij, maar het klinkt goed!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:28

Trouwens, ik weet dat emiel voest er wel over schrijft... hij is van mening dat het meenemen als handpaard van een veulen erg goed is voor de opvoeding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:02

ik heb het verschillende keren gedaan, met Eros als rijpaard (mijn nu 20jarige 3/4 arabier). Eros is makkelijk op een hand te rijden en luistert goed. bovendien is hij dominant en nergens van geschrokken.
de handpaarden waren een arabische merrie van een kennis (dat is al langer geleden) en mijn eigen twee merries toen ze nog niet onder het zadel waren. en ook Moon is weleens als handpaard meegeweest. het enige probleem was dat Eros een hoog staptempo heeft en de anderen altijd boven hun tempo moesten lopen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:19

Ik rijd weleens zo buiten met mijn dochter op de pony. Gewoon halster over het hoofdstel heen en door het bos hobbelen met die knollen. Kind lol, paard lekker ontspannen buitenritje gehad. Prima toch.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:40

wij namen altijd een paard mee op buitenrit, paarden stonden zeg maar met z'n 3en in een schuur en eentje werd altijd helemaal gek als de andere 2 weg gingen dus ja dan maar meenemen.
M'n vriendin nam haar meestal naast het paard (draver) en zij zelf rijd op een trekpaard. Is wel een erg komisch gezicht maar ging altijd in alle gangen prima

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:13

Leuk!
k heb Andor op deze manier beleerd!

Hij was 2,5 jaar toen hij bij me kwam. Ik heb eerst veel gewandeld (Eng!!!!!) met hem, hij kende nog niets, kon zelfs geen voetje optillen.

Toen dit goed ging ben ik korte stukjes door het dorp gaan fietsen, vond hij minder leuk.

En toen handpaarden! Geweldig man!
Mijn Haf die leidde, had een taak, hij was heel belangrijk! Dus vond hij het in ieder geval leuk!
Andor werd overdonderd door alle nieuwe indrukken!

Ik heb in het begin steeds een helper meegenomen, voor het geval het mis ging.

Daarna samen op pad. We zijn heel wat keertjes de heide en de Hengstenberg rond gegaan.

Het is een keer misgegaan:
Toen schoot hij los, we waren ah draven. Hij schrok van een ronddraaiende sproeier.

Ik in stap erachteraan, want anders joeg ik hem op.
Gelukkig bleef hij staan en konden we de route vervolgen.

De eerste 2 jaar heb ik heel veel gehandpaard.
In het dorp kenden ze me : die rijdt met 2 paarden (en gekleurde hoofdstellen)

Nu doe ik het soms, voor de afwisseling.

Ik moet wel zeggen dat ik Merrit onder onder alle omstandheden perfect kan sturen ,ook op een hand.

Andersom zou ik het dus nooit doen. Inmiddels is Andor allang volwassen, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om hem als leider in te zetten om te handpaarden.

Galop deden we niet.
Ik durfde dit niet goed en toen ik het wel durfde, was het niet handig ,omdat ze heel verschillende gangen hebben. Dan was de galop wel erg hard gegaan

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:31

ik heb het nog nooit gedaan, zou het ook niet 1 2 3 durven maar ik lees er iedere keer prachtige ervaringen over, heerlijk!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:31

ik heb Morrie wel eens meegenomen naar de wei als handpaard, hij is het ideale handpaard, loopt ook het lekkerst als er niemand op z'n rug zit..... ik zou er dus eigenlijk eentje bij moeten kopen *zucht*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:40

Ik doe het met enige regelmaat. Wel belangrijk is dat de paarden het goed met elkaar kunnen vinden.

Ik moet erbij zeggen dat het voor mij relatief makkelijk is om te doen. Onze paarden zijn western (d.w.z. op één hand) gereden. Dus je hebt altijd een hand vrij.

Ik ga binnenkort Wizkid (mijn 2,5-jarige) meenemen op buitenritjes naast zijn moeder.

Geoefend hebben we al toen hij een veulen was, en ik heb even getest: hij is het nog niet verleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:05

Mja.. ik was zelf altijd lui en reed ook vaak op 1 hand op mijn eigen manier. Ik geloof dat ik met name met rechts met 1 hand rijd, maar heb deze keren met links ook geen problemen gehad. Gisteren ben ik op buitenrit geweest, dus gewoon door de polder, en toen heb ik gemerkt dat Dewi het alleen goed vind en compleet onverstoorbaar is als ze rechts van het rijpaard loopt. Links snapt ze niet, toen kwam ik nog serieus even in de knoop, terwijl ze rechts zo onverstoorbaar is. Vind ik enerzijds wel jammer, maar denk niet, gezien eerdere ervaringen, dat ze dat snel laat omleren.

Ik vind het in ieder geval erg leuk, het gaat erg goed, en ik denk wel dat ik het vaker ga doen. Zo kan ik er twee tegelijk wat beweging geven

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:28

Ik hobbel ook regelmatig rond op Lilith met Bjarni als handpaard. We houden het nog even bij de bak en het weiland omdat Lilith langs de weg nog wel eens kan "schrikken" van een grassprietje of putdeksel
Verder loopt Bjarni wat vlotter dan Lilith dus dat maakt het er ook niet makkelijker op. Ik heb het 1 keer andersom geprobeerd maar dat ging voor geen meter. Bjarni is kleiner en als het touw hem raakt dan vind hij dat toch wel erg eng.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:17

Ik doe het ook. Niet super vaak, maar een aantal keer per jaar. Straks misschien wat vaker wanneer Senna ingereden gaat worden en we dit als afwisseling kunnen doen. (foto in profiel)

Ik rij op Jeddah en met haar durf ik eigenlijk wel met haast elk paard ernaast, ze is zelf erg dominant en dat maakt mijn werk makkelijker. Verder rijd ik haar geheel op mijn benen en zit en dus kan ik zelfs bellen terwijl ik rij met handpaard als het moet . (ja de telefoon is weleens gegaan en ik neem dan ook gewoon op )

Ik vind het wel heel belangrijk dat ook het handpaard respect voor mij heeft en de stem commando's weet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:28

jeddah schreef:
dus kan ik zelfs bellen terwijl ik rij met handpaard als het moet . (ja de telefoon is weleens gegaan en ik neem dan ook gewoon op )

Haha nog zo'n westernruiter

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:29

Jep, voor ons geen probleem! (al moet ik zeggen dat Jeddah en ik nooit western doen...)

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:36

Ik rijd af en toe ook met handpaard.
Dat gaat prima, mits ik op het dominante paard zit en de ondergeschikte als handpaard meegaat.
Andersom gaat niet zo makkelijk, dan gaat het dominante paard achteraan lopen slungelen. Het lijkt wel of dat ie het niet eens is dat hij achter die ander moet lopen. Op zich wel logisch.
Wat nog wel af en toe een probleem is, is het terugkomen vanuit de galop. Dat is het enige wat ik soms nog moeilijk vind. Naar mijn idee wordt het al snel een "wedstrijdje" tussen de paarden en fokken ze elkaar op. Dat vergt dus veel controle voordat je er aan begint.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:55

Ik gebruik altijd mijn stem, dat kennen ze van aan de longe en ze reageren al automatisch als ik zeg dat we terug moeten komen. Maar ik galopeer niet veel en maar kleine stukjes gezien hier alles haast in de berm rijden is.

Toevallig ga ik vanmiddag weer met Jeddah en Senna rijden! Heb er nu al zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:15

Ik mag door een mogelijke whiplash voorlopig niet rijden, dus ik ben jaloers Jeddah, ik vond het echt heel erg leuk om te doen.

Zelf rijd ik dus op, het minst dominante paard, en de wat dominantere naast me. Dit omdat die ander schijnbaar al gewend was om als handpaard te fungeren. Momenteel zijn echter de machtsverhoudingen aan het verhoudingen geloof ik. Dominantere Tinker lijkt minder dominant te worden, maar haf ineens wel... Ik kijk het eens aan

Terugkomen van de galop gaat bij mij uitstekend. Ik rijd in het gewone rijden altijd al veel met stemcommando's. Nu had ik wel het probleem dat met de Tinker slecht reageert op de overgang galop - draf als je er zelf op rijdt. Ze verzamelt alleen maar heel sterk en wil niet terug. Als handpaard reageert ze heel netjes op mijn HOW! ik geef bewust het commando iets straffer, omdat ik niet wil dat de haf (waar ik op zit) wel goed reageert op het overgang naar draf, en de ander door galoppeert

Dus ik denk dat voor jou de tip ligt in het ook onder de man rijden met stemcommando's Succes ermee! Als je daar eigenlijk op tegen bent, doe het dan tijdelijk zodat ze het heel goed kennen, en dan alleen toepassen met handpaard

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:50

Bedankt voor de tip
Ben helemaal niet tegen stemcommando's hoor, gebruik ze alleen wel zo min mogelijk als ik rijdt. Maar moet ik toch wat vaker gaan doen dus
Ik vind galop met handpaard stiekem een beetje eng omdat ze er een keer vandoor zijn gegaan en ik een halve minuut de controle kwijt was. En dat met de weg op kleine afstand... Maar in de wei is het geen probleem verder. Dus we gaan maar niet meer buiten galoperen, maakt ook niks uit toch?

Balen dat je niet meer mag rijden trouwens, hoe komt het zo?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:00

Ik heb net heerlijk gereden met handpaard!! Echt het ging super! Ook lekker gegalopeerd, Senna heeft een paar wilde bokken weg gegevan, maar bleef keurig naast me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:22

Goedzo Jeddah! Ik vind ook dat ze eigenlijk veel braver zijn als met handpaard, alsof ze door hebben dat ze zich moeten gedragen

Dry, ben donderdag aangetikt door twee auto's door de mist, stond zelf stil dusja... Even mijn rust, en het komt wel weer goed...

Trouwens Dry, ik kan me goed voorstellen, dat je voor het normale rijden liever niet stemcommando's gebruikt. Het heeft ook zijn voor en nadelen, besef ik ook goed. Maar ik deed dat dus al voor gewoon, zeg maar en ik merkte dat het voor mij dus heel positief uitpakte. Omdat ze de commando's al goed kenden, en mijn stem dus ook, en hoe snel ze op iets moeten reageren. Dus als je nou een tijdje onder het rijden (zeg een week of 2-3) die commando's gebruikt in combi met de rijhulpen, dan leren ze dat stem ook zo. En dan daarna alleen voor met handpaard gebruiken, en met gewone rijden op 1 dus zonder die commando's, ik denk dat dat best moet lukken zo

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:56

Ik rij ook heel vaak zo, met mijn shetlander als handpaard

Ik kan eigenlijk bijna elk paard naast Snowdon meenemen en dat is soms nog best handig Ook hier weer het met 1 hand of alleen op zit wat goed genoeg gaat op onze eigen manier.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:42

Maya, ik ga het binnenkort proberen. Mijn fjordje is in galop sowieso moeilijk terug te nemen, pas nadat ze ff gerend heeft, dringt het weer een beetje door dat ze eigenlijk naar mij moet luisteren.
Citaat:
Dry, ben donderdag aangetikt door twee auto's door de mist, stond zelf stil dusja... Even mijn rust, en het komt wel weer goed...

Jeetje zeg, dat was wel even schrikken zeker. Beterschap iig.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 22:00

Afgelopen vrijdag ff geoefend: mijn veulen van 9 maand naast zijn 'adoptie-papa'

Af en toe een correctie met de carrot-stick en binnen 10 minuutjes had hij het door. Nu kan hij mee op kleine bosritjes om vast kennis te maken met het leven buiten de wei.

Afbeelding

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 15:37

Het klopt dat je mij wel eens met handpaard hebt gezien op bokt.
Ik rij zo'n 3 keer per week op mijn tinker,met aan de hand een ahderhalf jaar oude arabier.
Gaat heel goed,en voor de arabier een welkome afwisseling op het grondwerk in de bak/wei.
We stappen meestal,maar op de hei draven en galoperen we ook hoor!
Afbeelding

Voor meer foto's van die rit, klik hier:
viewtopic.php?f=53&t=465757&hilit=