Inmiddels heb ik het al een paar keer geprobeerd, twee keren zelf rijdend op het dominante dier (Dewi, Tinker, behoorlijk onzeker) en Amanda aan de hand (Haflinger, ubercool en superverkeersmak). Die keren dat ik op Dewi reed vond ik het minder gaan, ze snapte het niet zo, en reageerde heel overdreven op commando's die ik richting Amanda gaf (met name corrigeercommando's). Toen ook nog gedraafd, maar ze kregen ruzie en schoten in galop, en moest ik Amanda los laten. Keer daarop enkel stap en draf, maar ging toch ook niet zo heel lekker. Daarna een poos geen tijd ervoor gehad en het land was te nat.
Vanmiddag heb ik het eens andersom geprobeerd, zelf op Amanda en Dewi aan het handje. Dit ging heel erg goed. Amanda is meer een diesel, dus die komt pas na een tijdje op gang en loopt dan wat meer door, Dewi is echt een snelle, maar na een tijdje pastten ze zich netjes aan elkaar vast, en ben ik over de weg naar het Zwenkland gereden. Onderweg nog 3 auto's tegengekomen gelijk, Dewi in de berm, en Amanda op de weg, was beetje oefenen en kijken maar ging eigenlijk best goed, beter als ik gedacht had.
Onderweg nog de buurman met de cultivator tegengekomen (zat op land) en Dewi lette er eigenlijk niet eens om. Toen ze in draf gezet, en dat ging ook gewoon geweldig. Uiteindelijk op het land gegaan en daar beetje rond gereden. Bochtjes naar links (dus Amanda binnenpaard) ging gelijk goed, bochtjes naar rechts (Dewi binnnenpaard) was wat meer oefenen, maar na een tijdje kon ik merken dat Dewi steeds beter op mijn stemcommando's reageerde.
Toen ben ik naar achteren geweest, want ik had daar een karrespoorpad ontdekt de vorige keer, en wou eens zien hoe dat liep. Dus wij daaroverheen, om het maïsland van de buren. Komen we toch een geweldig mooie roofvogel tegen, wat een schoonheid, wat een kracht. Toen daarna weer richting huis, meest in stap maar ook wat draf. Kruising over in draf, en toen de laatste 200 m voor de menne dacht ik... what te heck, en zette ze in galop aan. Wauw! Ze wilden een beetje racen, had moeite om Amanda beheerst te laten lopen, maar 50 m voor het begin van de menne heb ik Ho gebruld, en zowaar. Dewi reageerde er dit keer wel bijna gelijk op. Normaal wil ze niet terug overgaan van galop naar draf en verzamelt zich alleen maar.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen