[AR] Concourswagentje, Welsh, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

[AR] Concourswagentje, Welsh, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 17:39

Ik ben op zoek naar een licht concours/dressuur/trainingswagentje (heb allerlei namen al voorbij zien komen voor onze Welsh. Nu vraag ik me het volgende af.

Is een karretje voor een welsh altijd klein?
Ik zag namelijk een karretje staan maar volgens mij is dat zo klein dat er net 1 persoon op kan zitten.

Afbeelding
dit karretje om precies te zijn.

Eigenlijk zoek ik zoiets als dit:

Afbeelding
Prima om eens een wat langere afstand mee te rijden. Wendbaar en hij is niet zo heel erg inimini.

Kan iemand mij iets meer vertellen hierover?

En kan ik een enkelspanlamoen ook vervangen voor een dubbelspanlamoen in de toekomst?
Laatst bijgewerkt door Percy op 19-09-05 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag voor titel gezet

Faas

Re: Concourswagentje, Welsh, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 19:43

Niemand?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:46

Kijk, wat wil je ermee?
Wil je door het bos rijden, dan rammelen je nieren eruit met dit soort wagentjes.
Wil je alleen over asfalt rijden, is het prima.

Voor 2-span zou ik het niet doen. Het weegt helemaal niets en dat kan best gevaarlijk zijn met een span pony's. Zeker als er ook geen rem op zit. Je hebt gewoon niets te vertellen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 21:20

Hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf hoe die bospaden zijn. HIer zie ik ze namelijk af en aan rijden met deze wagentjes.

Kijk, ik wil niet zoveel geld uitgeven aan een wagen, puur omdat het niet mijn sport is. Als het echt mijn hobby zou zijn (wat niet is kan overigens natuurlijk wel komen) dan zou ik er zeer zeker voor gaan sparen om een marathonwagentje aan te schaffen. Dat vind ik voor nu te ver gaan. Nu gaat het dus om vlakke bospaden en asfalt.

2-span wist ik niet. Dat is goed om te weten. Tweede paard is er ook niet hoor . Maar zoals ik al zei, wat niet is kan nog komen.

Nu gaat het vooral voor de leuk. Het karretje wat ik nu heb vind ik te zwaar en te oncomfortabel. Vandaar dus de zoektocht naar een lichter en prettiger karretje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 21:27

Ik heb nu een simpele 2 wieler met lichte vering in shetlandmaat. Het past voor mijn grote maatse shetlanders precies, voor een pony die iets groter is zou ik voor de iets grotere variant gaan.
Ik heb deze als opstapje gekocht. Ik wil wel een marathon wagen maar daar is op dit moment simpelweg het geld niet voor. Dit vond ik een hele leuke, betaalbare tussen oplossing zodat mijn jonge pony's al wel wat ervaring op kunnen doen voordat ik mijn marathon wagen heb.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 22:49

die eerste is ongeremd, ongeveerd en op kruiwagen wieltjes. dat met een welshje en je kan na elke rit je nieren terug laten zetten.

en tsja niet veel geld uit willen geven, goedkoop is duurkoop.

misschien is het wagentje wat ik heb wat voor jou. 90 kg dus lekker licht en rijdt super.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 22:54

Hangt een beetje af van wat voor wagentje het is en de kosten. Maar jij woont in Vught, ik in Drenthe. Is een beetje ver uit elkaar vrees ik.

Supergoedkoop hoeft nu ook niet. Maar net als Dennis ook zegt, ik heb niet zomaar even 1000 euro liggen. Daarbij moet ik eerst nog zien of ik dit echt als hobby c.q. sport zou krijgen. Laten we wel wezen, als je gaat schaatsen voor het eerst ga je ook niet meteen op de duurste schaatsen het ijs op toch?

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:07

mijn wagentje is ook niet te koop maar zoiets is misschien wel iets. foto's staan in mijn profiel. hij komt alleen wel een eindje boven de 1000 euro uit vrees is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:46

Bij een concourswagen denk ik aan zoiets:

Afbeelding

Deze is oorspronkelijk voor (hackney)pony's bedoeld, dus ook een Welsh kan er prima voor. Deze heeft bladveren en dat veert echt heel goed. Ik heb er zelf langere ritten mee gemaakt, ook over de heide en door de bossen en over de vering ben ik prima tevreden.

Het is een licht wagentje. Ik weet niet of er een dubbelspan voor zou kunnen gemaakt worden maar ik denk het wel. Maar wat Sjonniej zegt is natuurlijk wel waar. Eerst maar wat ervaring op doen met enkelspan.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 19:47

Mijn doel is absoluut eerst gewoon feeling krijgen. Wellicht wat menlessen en dan zien of de vonk overslaat. Heb wel even gekeken naar marathonwagentjes maar eerlijk, dat is me nog te vroeg. Absoluut te vroeg. Het zou toch van de zotte zijn nu zoveel geld uit te geven (laura2span, inmiddels ken ik de prijzen ) als je niet eens weet of dit echt een hobby wordt. Ik vind het mennen echt super superleuk. Beleef er veel plezier aan en wil het meer gaan doen. Blijkt dan dat ik er meer mee wil doen, dan ga ik uitkijken naar zoiets duurs (in wedstrijdkleuren ). Maar nu eerst nog maar even zo genieten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 19:53

Als je 2-span gaat rijden, dan weet je vast wel of je het mennen leuk vind
Dan zou ik wel op zoek gaan naar een grotere, stevigere wagen.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 20:01

Ja daarom. En voor we zover zijn (vooralsnog heb ik ook maar 1 welsh ) zijn we zo weer een stukkie verder. En inderdaad wat je zegt, dan is het ook tijd voor een stevigere wagen. MAar ja, dan weet je ook gewoon dat je er heel actief mee aan de slag gaat.

Meestal is mijn volgorde andersom hoor. Begin met een heftige dure wagen, kom erachter dat ik het toch niet zo leuk vind als ik gedacht had en voila .

Ik dacht, laat ik het nu gewoon eens een keer verstandig doen .

Ook een paar keer bij wedstrijden kijken etc. etc. Het lijkt me in ieder geval ontzettend leuk.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:38

Even een waarschuwing. Wij hebben zelf het eerste wagentje gehad, het slaat erg snel om!!!!! heb er meerdere mensen over gehoord, dus die zou ik je willen afraden!

Een concourswagen is gemaakt als wedstrijd of showwagen voor de dressuur.
Bij onze shetlandervereniging rijden ze er allemaal mee in carroussel om een eenheid te vormen.
De meesten zijn ook prima geschikt om over normale (zand)paden te rijden als de bandjes niet al te dun zijn.

Mocht je zoeen zoeken, ik heb er eentje te koop staan. Kan denk ik voor een pony tot 1.20 meter.

Faas

Re: [AR] Concourswagentje, Welsh, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 06:31

De eerste is inderdaad geen optie. MIjn man vindt hem erg leuk maar met mijn dikke kont kan ik er volgens mij alleen opzitten . En dat is ook weer zo saai .

Ik ben nog even afwachtende van Peruaanse Pas. Die woont in de buurt namelijk. Maar ja, we kwamen erachter dat de auto niet zomaar door de APK kwam, dus misschien moeten we nog wel even wachten . Rotauto .

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:02

Naast een volwassene past er inderdaad alleen nog een smal kind op de bok. Qua beenruimte past het wel goed.
Het wagentje is topzwaar. Als het lamoen haaks op de kar staat slaat hij gauw om. Gevaarlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:48

Ik vond het altijd vreselijk rijden met een concourwagen. Wel een paar keer mee gereden tijdens dressuur oefenen. Ten eerste vond ik de vering knudde en schoot ik daardoor van links naar rechts over de zitting. Om hem een beetje stabiel te houden moest ik in het midden zitten. Je merkt al snel dat als ik een volte draaide en naar de binnenkant gleed, dat de kar op twee wielen door de bocht ging. Ik reed op een kwalitatief goeie wagen, geen prutswerk. Ik vind vooral de draaischijven van die dingen zo matig. Vaak maar 1 bout erdoor. Hier op stal rijd er 1 met een fries voor een concourwagen. Hij ging een keer mee het bos in. Resutaat: 1 wiel een slag erin en een band lek. Op bospad zijn deze wagens niet berekend.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:36

Die van ons is een zelfbouwwagentje. De vering is fantastisch, hij is heel erg comfortabel en zeer stabiel. Laatst reden we over een bospad wat zo schuin afliep dat de beide rechterwielen opeens in het luchtledige hingen maar het karretje bleef gewoon recht. Twee volwassenen kunnen gemakkelijk naast elkaar op de bok zitten.
Mijn dochter van 8 start er binnenkort mee in een marathon. Eigenlijk is het karretje daar natuurlijk niet voor geschikt maar ze rijdt in de kinderrubriek en hard zal het niet gaan

Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 21:47

Vanaf vandaag, nou ja eigenlijk morgen pas, zijn wij de trotse eigenaren van dit karretje:

Afbeelding
ofwel het wagentje van PeruaansePas . Morgen gaan we hem halen. Fijn ding. Lekker handelbaar en mooi

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:53

Kijk daar asjeblieft mee uit!!
Deze vooras kan nie onderdoor draaien. Als jij een scherpe bocht maak (90 graden), kieper je om.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 13:37

Hebben we rekening mee gehouden Sjonniej, en ook getest (zij het zonder paard).

Dit was gewoon wat we zochten, en gelukkig ook binnen ons budget. We gaan de komende tijd lekker aan de slag en eens kijken wat het allemaal brengt. Wordt het serieuzer, dan gaan we zeker een andere investering doen. Nu eerst maar eens kijken waar dit ons brengt.

Zijn er trouwens geen menners in Drenthe? Die marathon rijden? Ik zou wel eens een keertje mee willen op zo'n ritje. Gewoon om eens te voelen hoe dat er aan toegaat.

Dank jullie wel overigens allemaal voor jullie informatie en hulp.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 13:58

Ik denk niet dat je kans maakt om ergens mee te rijden, niet dat het aan jou ligt
Maar iedereen wil het gewicht zo laag mogelijk houden en bij 9 van de 10 wagens staat de bok in het midden en kán je dus niet eens mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:04

Persoonlijk zou ik dit wagentje hebben laten staan omdat er geen zwanenhals onder zit.
Hierdoor mag je er niet mee starten en kun je idd erg snel omslaan.
Heb je geen handige klusser in de familie die er een zwanenhals onder kan maken?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:09

@sjonniej: ik heb ook niet ergens gezegd dat ik met een wedstrijd mee wil of wel?

@illindra: het doel is niet starten. Ja we hebben wel een handig iemand. Mijn man. Dus dat is zeker nog een mogelijkheid.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:28

Faas schreef:

Zijn er trouwens geen menners in Drenthe? Die marathon rijden? Ik zou wel eens een keertje mee willen op zo'n ritje. Gewoon om eens te voelen hoe dat er aan toegaat.

Daa begreep ik uit dat je op wedstrijd mee wilde.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 15:12

Oh nee hoor. Sorry. Ik bedoelde niet op wedstrijd (dat zou ik ook niemand aan willen doen . ). Nee puur om eens de lol te voelen.