Welk boomloos zadel en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Welk boomloos zadel en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 14:07

Ik ben me aan het orienteren op de verschillende boomloze zadels, maar nu vroeg ik me af welk boomloos zadel jullie gebruiken en waarom? Er zijn inmiddels zoveel verschillende merken als torsion, barefoot, startrekk, treeform, ansur etc...

Wat zijn voor jullie de criteria voor een goed boomloos zadel?

karuna
Drukke kabouter

Re: Welk boomloos zadel en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:19

Ik heb een Tuend boomloos zadel. helaas alleen nog via Nieuw zeelnad te krijgen. de reden voor dit zadel is dat een Barefoot en startrekk te weinig steun gaven.

Torsion had wel gekund maar die waren nieuw te duur. Toevallig bood iemand me dit zadel aan en dat geeft wel voldoende steun. ik heb het zadel nu bijna 2 jaar en het bevalt me heel erg goed.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 18:01

Ik heb eerst een Bob Marshall gehad, een boomloos westernzadel. Ik heb uiteindelijk beide modellen die ik had verkocht... Banjer en ik doen naast western ook aan springen... en die knop zat toch aardig in de weg...

Nu hebben we een Torsion. We hadden 2 jaar terug al eens een testritje gemaakt op een Torsion, en dat was goed bevallen... dus nu hebben we een Torsion, waarmee we westernrijden, springen, buitenrijden... we doen er alles mee...

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:02

Ik heb een barefoot, en daar ben ik heel tevreden over. Ik heb nog geen andere boomloze zadels geprobeerd, dus ik kan niet vergelijken.
Ik vind de barefoot wel heel goed zitten, en khad verwacht dat het veel onstabieler zou zijn voor de ruiter, minder steun en zo, maar ik was aangenaam verrast, want ik zit er niet minder vast op als met m'n dressuurzadel.
Ik gebruik de zadel wel meer om te gaan wandelen, want aan m'n barefoot hangen endurance-fenders en die vind ik niet zo fijn om mee in de piste te rijden.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 19:15

Ik heb een Torsion. Voordat ik deze kocht heb ik een tijdje op een Barefoot gereden op een tinker. Toen wist ik al dat ik dit type boolmoos erg prettig vond rijden. Ik vind de Torsion echter kwaitatief beter/mooier voelen/er uitzien dan de Barefoot (en daar is de prijs ook naar... ) Vandaar mijn keuze voor de Torsion.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:05

Ik heb een Startrekk in bestelling staan en rij nu een week op een leenzadel.
Deze wilde ik graag, omdat het voor mijn gevoel de druk beter verdeeld en veel meer "zit" geeft als een Torsion of Barefoot.
Barefoot vinnik niet mooi ,sorry, en Torsion wel erg leuk met die kleurtjes.
Maar ik rij lang en veel en ben gewoon erg bang voor punt belasting. Daarom leek een startrekk me beter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:11

Ik had een Barefoot maar had moeite met mn houding (luie stoel gevoel
Heb nu een boomloos dressuurzadel van Heather Moffett (met ruggegraatvrijheid) en die is helemaal top!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:14

Kinke schreef:
Ik had een Barefoot maar had moeite met mn houding (luie stoel gevoel
Heb nu een boomloos dressuurzadel van Heather Moffett (met ruggegraatvrijheid) en die is helemaal top!

Heb jij eigenlijk een beetje wrong aan dat zadel ? En heb je dan een enkele of dubbel zweetblad (zoals bij traditioneel zadel), als je me begrijpt

Wist je dat Startrekk ook een dressuur model heeft?
Zal voor jou niet interessant zijn, maar mensen die graag wedstrijden rijden ofzo
Je ziet niet dat het boomloos is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:22

jep, kniewrongen kun je met klittenband bevestigen, of helemaal zonder natuurlijk. ehmmm...ff denken....dubbel zweetblad
Ja, dat van die Startrekk wist ik, maar dit zadel heb ik al gekocht voordat de Startrekk te koop kwam. Vriendin van mij rijdt wedstrijden met dit zadel, is nog geen opmerking over geweest

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:18

Oh ja, nog iets over het nieuwe zadel van Heather, die heb ik even bekeken op Horse Event. Het was me niet duidelijk wat nu het verschil was met mijn zadel. Dankzij de firma Ansur mag ze geen kompleet flexibel zadel meer maken, dit heeft ze dus opgelost door een klein randje de achterkant van de zitting te plaatsen en dus...is ie niet 100% flexibel meer
Er zit dus geen boom in. Het zitgedeelte is iets anders gevormd dan bij het vorige model zodat je niet meer zo wijdbeens zit op een breed paard (ik ben er inmiddels aan gewend). Tevens kun je het zadel zelf aanpassen aan het model van je paard. De kussens? (die dingen aan de zijkant van de geul voor de ruggegraat) die vul je op met dat speciale spul waarmee ook het zadel is gevuld. (volgens mij is het Tempur)
Kortom, nog steeds een topzadel van de allerbeste kwaliteit leer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:21

klinkt nog steeds erg goed kinke!! *geldboom wil alleen niet groeien!*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:15

'k weet het Pellie
ben ook heeel blij dat ik zo'n zadel heb en in principe hoef ik dus nooit meer een ander zadel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:59

Ik heb een boomloos zadel omdat ik het een veredeld barebackpad vind. Rijden met het gevoel alsof je zonder zadel rijdt en toch een goede laag tussen paard en ruiter om elkaar zo min mogelijk in de weg te zitten. De Barefoot voelde goed, maar de Torsion is veel beter. Met andere boomloze zadels heb ik geen ervaring.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:17

Ik rijd met een barefoot. Zalig zadel, ik maak er heel veel km mee

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 09:34

Ik ben me aan het oriënteren op de western BM.
Banjer wat vond jij van dit zadel. Ook met het oog op wedstrijd rijden?

Browny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:16

Ik heb een barebackpad van jaja parelli...

Voorlopig vind ik dat nog steeds het beste maar ben wel op zoek naar een boomloos zadel dus deze topic is meegenomen.

Barefoot trekt me wel aan en dan zeker de cheyenne en de rounded skirt western. Helaas krijg ik geen gehoor bij de verdeler in Belgie en NL mag niet leveren aan ons landje!

Dat maakt dan weer dat ik tijd heb om te kijken wat er nog zoal op de markt is... *o/*

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:27

Anya schreef:
Ik ben me aan het oriënteren op de western BM.
Banjer wat vond jij van dit zadel. Ook met het oog op wedstrijd rijden?

Ik heb 2 modellen van BM gehad... de eerste was een Basic TrailRider... erg fijn zadeltje, je voelde alle bewegingen van je paard erg goed, het zat ook erg lekker zacht, alleen het nadeel van dit zadel was dat er weinig tot geen versieringen (toolings) op gemaakt konden worden, vanwege dat het zadel niet van het dikkere kwaliteit tuigleer gemaakt was, maar van suede.

Het 2e model dat ik had was wel van dikker tuigleer... dit was een model reiner (speciaal gemaakt voor mijn stalgenootje toendertijd)... wel van het dikke tuigleer. Het zat op zich heel prettig, maar ik had minder het gevoel dat ik de bewegingen van Banjer goed voelde... dit zadel had trouwens wel tooling...

Met het oog op wedstrijdsen zou ik zeggen dat een TrailRider Deluxe, of iig een zadel van dikkere kwaliteit tuigleer, beter geschikt is, simpelweg omdat dat makkelijker versierd kan worden met showzilver denk ik, en omdat er tooling in gemaakt kan worden.... maar persoonlijk vond ik de Basic TrailRider prettiger zitten en rijden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:30

Thanks! Dat is erg goed om te weten.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:32

Kinke schreef:
'k weet het Pellie
ben ook heeel blij dat ik zo'n zadel heb en in principe hoef ik dus nooit meer een ander zadel.

Ohhhh, heb jij zo'n boomloze van Heather?

Ik ben al jaren weg van haar zadel, hoewel ik er maar 1x op heb gereden (4 jaar terug tijdens een cursus van HM) en op de horse event 2 minuutjes.

Ik ben alleen op zoek naar iemand bij wie ik het zadel een keer tijdens het rijden mag uitproberen, en dan het liefst op mn eigen paardje.

Zijn er meer mensen in Nederland met zo'n zadel?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:35

de dame van Equestor heeft mij verteld dat ze het Heahter Moffet-zadel heeft.... www.equestor.nl

Staat niet op de site, maar misschien dat je haar zou kunnen bellen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:19

Ik heb een Barefoot en daar ben ik zeer tevreden over. Mijn pony heeft (pardon, had) een gevoelige rug. Dat is helemaal weg. Zelfs bij een behoorlijke sportmassage op zijn rug geeft hij geen krimp meer. Zijn galop is veel beter geworden en nageven doet hij vanzelf. Jammer dat ik zo'n zadel niet jaren eerder heb gehad dan was het mischien wat beter gegaan op de wedstrijden.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 13:06

Hey, even een vraagje.
Is er een site waar ik het Heather Moffett zadel kan zien?
Ik ben namelijk erg nieuwsgierig hierna ik heb er nog nooit eentje gezien

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:35

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:06

Ik heb er maar 1 getest, de Barefoot, dat was hem dus helaas niet.
Ruggengraat van het paard voelde ik na 15 minuten al overal doorheen en mijn vriend al na 10 minuten (zal wel opgelost worden als mijn paard wat meer bespiering op de rug krijgt hoor want hij heeft geen hoog liggende ruggengraat)
Het grootste struikelblok was het voorboogje, de uiteindes daarvan drukte hard in zijn spekkies en nadat ik 15 min. had gestapt en mijn vriend 10 minuten had Kevin aan 2 kanten gemene drukplekken (overigens 2 maten boogjes geprobeert, werkte beiden helaas niet)

Nu ga ik de Startrekk proberen daar heb ik erg hoge verwachtingen van.
Vooral het feit dat de kussens aan het zadel zelf zitten en dat deze (i.v.m. mijn gewicht) verkrijgbaar zijn in verschillende diktes én de looks van dat zadel, ik vind hem schitterend!
Geen dekje met inlages nodig dus en voor de meeste ruitergewichten een oplossing, goed verstelbaar en 2x beugelophanging. Dat was bij mij bij de BF dus ook een groot probleem, ik kon met de plek waar mijn benen moesten liggen geen kant meer op.
Zegt iedereen meteen tegen mij: jaaahaaa, maar daar moet je aan wennen, is altijd zo met een boomloos zadel.
Ben ik het dus niet mee eens, ik kreeg het westernzadel gevoel en daar kan ik ook niet op rijden, heb het een jaar geprobeert maar het enige resultaat wat ik krijg is een paard wat niet wil lopen door mijn houding en ik krijg er verschrikkelijke rugpijn van.
Ik wil een zadel waar ik meteen goed op zit dus ik hoop echt dat de Startrekk dat voor mij gaat zijn.

Is de Startrekk dat niet dan denk ik aan een Torsion of een Freeform.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:56

wendytjeG schreef:

Dankje WendytjeG
Dat is echt een mooi zadel om te zien zeg.
En dus echt boomloos?
Zijn deze in Nederland te koop? en zo ja voor hoeveel ??