Bitloos, wat heeft jullie voorkeur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loekje

Bitloos, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 00:43

En natuurlijk het waarom!!

Ik rijdt zelf op dit moment met een touwhalster
Afbeelding
en soms met bosal.
Afbeelding

Ik ga binnenkort een Voest-style hoofdstel proberen. (moet hem eerst nog even zelf maken )
Zoiets dus:
Afbeelding

Bij dit hoofdstel is het alleen de neusriem die 'aansnoert' bij een ophouding en daarna meteen weer lost.

Je hebt ook hoofdstellen die langs de kaak aansnoeren:
http://www.paardenservice.nl/winkel/gg_8.jpg
Mij lijkt dat iets minder vriendelijk. Maar misschien denken jullie daar anders over.

Als je zelf met iets aparts rijdt, dan graag een plaatje, zodat we weten waar we over praten.

Taron

Re: Bitloos, wat heeft jullie voorkeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 06:53

omdat mn hoofdstel met bit kopot is, rijd ik nu gewoon mnet touwhalster met normale springteugels eraan!
ik maak er oook buitenritten mee, iedereen die maar een beetje verstand van paarden heeft zeg dan: kan je haar dan wel houden, maar dat is juits het handige, ze is nu heel ontspannen, omdat ze geen bit in dr mond heet! ik rijd gewoon mert een losse teugel, en als ze iets te hard hgaat kan je haar ook zo stoppen, ze is trouwens een (eigenwijze) haflinger!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 07:25

Ik ben ook bitloos.
Mijn tinker Femke reageert nu veel beter op mij,en de lichtste teugel druk laat haar doen wat ik vraag...
Ik rij trouwens met touwhalster.
Ik moest in het begin nog wat wennen aan de neck reining,maar dat gaat nu eigenlijk als vanzelf.
(ik zat vorige maand op een paard van een vriendin,en die rijdt gewoon met bit,en daar stuurde ik op dezelfde manier mee als met mijn eigen paard,en dat ging dus niet... )
Nee,voor mij nooit meer een bit!

loekje: Dat Voest-style hoofdstel is echt een beauty!!!

En wat is het verschil in werking tussen een bosal en een touwhalster?
Zit daar qua sturen ook erg veel verschil in??
Is het een scherper dan het ander??
(en je hebt zelf nog niet verteld WAAROM je bitloos ben gaan rijden...)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 08:57

Mijn paard is nog niet aan rijden toe (baby ) maar ik laat hem al wel wennen aan het touwhalster.

Op het paard van mijn vriendin rijd ik western, dus met een los teugeltje. Kan ik mooi wennen aan neckreining..

Ik zou inderdaad ook weleens wat meer willen weten over die bosal. De demonstratie en uitleg daarvan heb ik zondag in Arnhem helaas gemist :'(

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:24

Ik rij nu al een aantal maanden alleen op touwhalster, en ik vindt het fantastisch. Amon draagt zijn nek nu zelf, en loopt op vier benen, i.p.v. dat hij gaat hangen en ik met zere armen van het paard af kom.
Zowel hij als ik zijn nu veel vrolijker, iets wat ik me voor hem heel goed kan voorstellen. Immers een stuk ijzer in je mond, dan nog eens je mond dichtgesnoerd lijkt me niet echt een pretje.
Zeker bij mij die een jaar geleden nog dacht dat je stuurde en stopte op de teugels, dus op de mond
Voor mij nooit meer een bitje, of ik moet zeker weten van mezelf dat ik nooit meer aan zijn mond kom, en alles alleen nog maar op zit en focus doe. Maar dan nog zie ik geen reden om er een bit in te hangen, immers ik rij geen wedstrijden of e.d.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:31

Hmm, eem bit hoeft natuurlijk niet te zorgen voor een zware aanleuning. Dan is er rijtechnisch toch ook echt wat mis en loopt je paard niet op zijn eigen benen. Komt vaak voor, dat geef ik toe, maar het is niet zoals het hoort.

Met mijn vorige bijrijdpaarden en ponies reed ik ook met bit, en ook wedstrijdjes dressuur enzo, maar op een heel licht contact teugeltje. Ik reed ook heel veel halsstrekken, dat helpt echt als je een jong paard rijdt. Veel mensen durven dan juist niet los te laten, daar krijg je die zware aanleuning van....

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 09:45

Hier nog een bitloze

Ik heb het geprobeert met een gewoon touwhalster maar bij mijn paard gaat dat alle kanten op en hij reageert nergens op.

Ik heb nu een bestaand touwhoofdstel omgebouwd tot cross rope, heeft het zelfde effect als die link die Loekje plaatste.
Is absoluut niet onvriendelijk maar het blijft natuurlijk wel hoe je er mee omgaat.
Het gekruisde deel is namelijk niet om "aan te snoeren" ik hou sowieso niet van aansnoer dingen, okeej, als je er lekker hard aan trekt dan snoert hij wel aan maar dat is natuurlijk niet de bedoeling

Zo ziet die van Kevin eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik verkoop ze ook alleen zijn die van dunner touw.

Werkt op 3 plaatsen, de neusriem, achter de oren en het kruisdeel.
Het kruisdeel duwt het hoofd van het paard als het ware in de juiste richting.

Ik ben zelf bitloos gaan rijden omdat Kevin met bit eigenlijk nauwelijks tot niet reageerde, zonder bit ging dat al een stuk beter en nu met het gekruisde ding heb ik totaal niets meer in mijn handen en reageert hij veel beter dan hij ooit heeft gedaan, een totale ommekeer voor hem (en voor mij)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:04

Gewoon een touwhalster.

En een CRB voor mijn iets moeilijker paard.

Ik heb ook een leren Voest halster. Gebruik ik niet meer.

Vind touwtje toch wat vriendelijker, het hoofstel van Voest knelt toch flink als je eraan zit.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:22

Tinkerloos schreef:

loekje: Dat Voest-style hoofdstel is echt een beauty!!!

Dank U *bloos *.
Citaat:

En wat is het verschil in werking tussen een bosal en een touwhalster?
Zit daar qua sturen ook erg veel verschil in??
Is het een scherper dan het ander??
(en je hebt zelf nog niet verteld WAAROM je bitloos ben gaan rijden...)

Een bosal is hard, en heeft dus ook nog een soort van hefboomwerking. Mijn bosal is erg dik, dus ik vind zelf mijn touwhalster scherper, maar ik doe weinig met mijn handen, dus voor mij maakt het weinig verschil.

Waarom ik bitloos ben gegaan?
Ik las er vanalles over en wilde het weleens proberen, dus ik heb van een vriendin een bosal geleend, toen wilde ik niet anders meer, ging veel beter als met bit. Dus toen heb ik zelf een bosal gekocht. Daarna kwam ik in aanraking met Parelli, en heb een touwhalster gekocht. (ik ben geen fanatiek parelli-student, maar ik gebruik er wel veel van. Ik probeer van alle NH-'goeroes' wat mee te nemen.)
Dus mijn opaatje heeft sindsdien geen bit meer van dichtbij gezien.
Mijn bijrijdpaardje rijd ik wel op bit, een Billy Allan, omdat dat in mijn ogen wel het vriendelijkste is. Ik ben ook wel al bezig met haar bitloos te rijden.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:32

T@nj@ schreef:
Hier nog een bitloze

Ik heb het geprobeert met een gewoon touwhalster maar bij mijn paard gaat dat alle kanten op en hij reageert nergens op.

Ik heb nu een bestaand touwhoofdstel omgebouwd tot cross rope, heeft het zelfde effect als die link die Loekje plaatste.
Is absoluut niet onvriendelijk maar het blijft natuurlijk wel hoe je er mee omgaat.
Het gekruisde deel is namelijk niet om "aan te snoeren" ik hou sowieso niet van aansnoer dingen, okeej, als je er lekker hard aan trekt dan snoert hij wel aan maar dat is natuurlijk niet de bedoeling

Zo ziet die van Kevin eruit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=HTLGVH67

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MTW6D7LG

Ik verkoop ze ook alleen zijn die van dunner touw.

Werkt op 3 plaatsen, de neusriem, achter de oren en het kruisdeel.
Het kruisdeel duwt het hoofd van het paard als het ware in de juiste richting.

Ik ben zelf bitloos gaan rijden omdat Kevin met bit eigenlijk nauwelijks tot niet reageerde, zonder bit ging dat al een stuk beter en nu met het gekruisde ding heb ik totaal niets meer in mijn handen en reageert hij veel beter dan hij ooit heeft gedaan, een totale ommekeer voor hem (en voor mij)

Dat bedoel ik dus eigenlijk, dat het mij harder lijkt als die alleen op de neus zit. Omdat het op meer plaatsen werkt. Als dat niet nodig is, dan hoeft dat voor mij ook niet. Als de het paard op alleen de neus al goed reageert bedoel ik.

Wel leuk gemaakt trouwens, dat hoofdstelletje, leuke kleurtjes!
Zoiets kan ik dus ook in leer maken. (moet ik wel wat maten weten.)
Misschien iets voor mensen die dat touw eigenlijk te scherp vinden.

Maar zoals ook over bitten wordt gezegd, het is zo scherp of hard als de hand van de ruiter. Dus lijkt mij dat het weinig uitmaakt met wat je rijdt, als je het maar op de goede manier doet. He wendytjeG?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:40

loekje schreef:
Dat bedoel ik dus eigenlijk, dat het mij harder lijkt als die alleen op de neus zit. Omdat het op meer plaatsen werkt. Als dat niet nodig is, dan hoeft dat voor mij ook niet. Als de het paard op alleen de neus al goed reageert bedoel ik.
Ah, zo. Bij Kevin was het dus idd. wel nodig, bijv. met alleen een touwhalster had ik niets meer te vertellen

Wel leuk gemaakt trouwens, dat hoofdstelletje, leuke kleurtjes!
Zoiets kan ik dus ook in leer maken. (moet ik wel wat maten weten.)
Misschien iets voor mensen die dat touw eigenlijk te scherp vinden.
Dit is overigens erg dik touw hoor (ik meen 10mm) en erg zacht, die ik nu verkoop zijn van 6mm touw en zijn in mijn ogen te scherp maar wat dat betreft kan ik het alleen maar eens zijn met onderstaande

Maar zoals ook over bitten wordt gezegd, het is zo scherp of hard als de hand van de ruiter. Dus lijkt mij dat het weinig uitmaakt met wat je rijdt, als je het maar op de goede manier doet.
Helemaal mee eens

Ben ik overigens erg benieuwd naar meningen van mensen die met een touwhoofdstel of halster rijden.
Op de meeste sites waar de halsters staan wordt 6mm touw aangeraden, ik vind dat zelf eigenlijk veel te dun/scherp, dit is wel het meest voorkomende touw wat makkelijk te krijgen is, wil je dikker wordt het vaak al een probleem.
Ook staat het voor geen meter bij het grove hoofd van mijn tank natuurlijk is het zo dat als het werkt het niet belangrijk is hoe het eruit ziet maar mijn oog wil toch ook wat hoor (vandaar ook die leuke kleurtjes, ik ben kleurengek )

Dus welke dikte touw hebben jullie het liefst? (voor de mensen die dus touw gebruiken)
Ben benieuwd!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:46

Ik heb alle moeite moeten doen om 6 mm. touw te kopen. In de buurt hadden ze niks fatsoenelijks.
Ik wilde perse 6 mm. omdat dat bij Parelli gebruikt wordt, en dat wilde ik natuurlijk uitproberen.
Maar voor mij mag het ook best dikker, hij doet het toch wel . Volgende keer bij de sportzaak eens kijken, want daar hadden ze dus allerlei diktes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:46

Ik rij gewoon op 8 mm.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:52

ik heb met een NoBithoofdstel gereden (zie onderschrift) maar ik mag van mijn stalhouder niet meer zonder bit de dam af, nadat Morrie weer eens op hol is geslagen.

Ik rijd maar heel erg weinig omdat ik met parelli level 1 bezig ben en daarin wordt gewoonweg nog niet gereden.

Ik moet echter 3 x per week onder het zadel rechte lijnen stappen van de holistisch DA, dat moet dus helaas met bit, ik verontschuldig me altijd bij mijn paard (die er zelf totaal niet mee zit) en kom er zo weinig mogelijk aan.

In de bak mag ik wel zonder bit, dus pushing passenger mag ik gelukkig wel op een touwhalster doen.

Ik heb zo'n crossrope geknoopt, maar daar reageerde Morrie heel erg fout op, dus die ligt nu ergens weer 8 meter touw te zijn....

Het liefst rijd ik op een gewoon stalhalster, dat heb ik maanden gedaan, tot ie op hol sloeg met een touwhalster.......en het afgelopen was met de pret

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:05

Touwhalster en bosal vind ik wel fijn rijden. Maar als ik naar buiten ga doe ik dat toch liever met een touwhalster. Vind dat je dan toch net iets meer te vertellen heb voor het geval dat er wat gebeurt.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:40

Ik rij ook op 8 mm.
Ik heb ook een crossrope van touw,maar ik merk niet veel /geen verschil met touwhalster.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:43

Ik rij mijn pony met hack met korte schaar en soms met touwhalster

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 11:59

Ik rij mijn verzordfjorden met touwhalster, ze lopen er allebei veel relaxter mee dan met bit en zijn dus ook makkelijkker te rijden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:48

Ik rijd zo nu en dan ook bitloos, ik heb helaas nog geen touwhalster maar hopelijk komt dat snel.
Op het moment heb ik een bitloos hoofdstel, weet niet precies hoe ik het moet uit leggen maar ik maak spoedig een foto

Ik vind het heel fijn rijden, lekker ontspannen, alleen zou ik er buiten denk ik niet mee durven te rijden

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:50

als ik bitloos rij, doe ik dat gewoon met een touwhalster. Of met helemaal nix en een parelli-stick.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:02

Citaat:
Tozalin schreef:
omdat mn hoofdstel met bit kopot is, rijd ik nu gewoon mnet touwhalster met normale springteugels eraan!
ik maak er oook buitenritten mee, iedereen die maar een beetje verstand van paarden heeft zeg dan: kan je haar dan wel houden, maar dat is juits het handige, ze is nu heel ontspannen, omdat ze geen bit in dr mond heet! ik rijd gewoon mert een losse teugel, en als ze iets te hard hgaat kan je haar ook zo stoppen, ze is trouwens een (eigenwijze) haflinger!

Maar ga je je hoofdstel nu toch weer laten maken, en ga je dan weer met bit rijden? Of blijf je nu bitloos rijden?

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:53

Ik rij heel soms bitloos. Ik zou wel vaker willen maar sturen lukt gewoon helemaal niet goed. Remmen weer wel.
Maar als ik bitloos rij is het meestal met dit hoofdstel(zelfde idee als voest hoofdstel volgens mij, alleen minder mooi ):
Afbeelding
Ik heb ook een CRB, maar daarmee kan ik al helemaal niet sturen en ook remmen gaat een stuk minder, dus die gebruik ik eigenlijk helemaal niet meer..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:27

Lisa_Melody schreef:
Maar als ik bitloos rij is het meestal met dit hoofdstel(zelfde idee als voest hoofdstel volgens mij, alleen minder mooi ):

Heb je die bij http://www.ruitersportshop.com/ vandaan? Ik ga het van het weekend voor het eerst proberen. Ik had nl. een zelfgeknoopt touwhalster, maar die knopen bleven nooit op de plaats zitten, dus werd het neusriemgedeelte soms erg smal en waren de verhoudingen zoek .

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 22:48

opala schreef:
Lisa_Melody schreef:

Heb je die bij http://www.ruitersportshop.com/ vandaan? .

Ja ik geloof het wel

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:00

Geloof .... ik weet precies welke spullen ik waar vandaan heb of bijna precies