Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). En er wordt ook erg gelet op de manier waarop jij de hulpen geeft (een tikje of 10), de rust bij je paard, de manier waarop hij op jouw aanwijzingen reageert, de manier waarop hij de oefening uitvoert (juiste hoeken van benen en gewrichten) en de manier waarop hij weer opstaat/ophoudt. Dat wordt allemaal met punten beoordeeld. 
.
. Dennis schreef:Stijgeren is er zelfs een die ik mijn pony's (en zeker Dennis, ben blij dat hij het niet meer doet) niet leer. Mijn pony's zijn in eerste instante kinderpony, en die stijgeren niet, ook niet op comando(het zal maar per ongeluk gegeven worden met kinderen in de buurt).
Ik heb wel een mooie padock ter beschikking om wat te organiseren.
Wat we kunnen doen is dat ik het Duitse werk ga vertalen, aanpas naar onze Nederlandse wensen (dus met aanrakingen en ook in elk geval de buiging erbij) en hier steeds op UhZ plaats per stukje dat vertaald is zodat we daar onze hersens over kunnen breken. De resulaten (de uiteindelijke regels) plaats ik dan op mijn website zodat iedereen de regels gratis kan downloaden/uitprinten zonder boekjes aan te hoeven schaffen e.d.. Het doel van de wedstrijden is in mijn ogen namelijk niet om prijzen te winnen/uit te delen, maar om mensen te stimuleren om beter, zorgvuldiger en veiliger kunstjes te trainen.
), bijvoorbeeld december, of maart of wat dan ook zodat iedereen die nu gebrek heeft aan trainingsinspiratie alvast aan de slag kan gaan
en we eens kunnen kijken naar een leuke, centraal in het land gelegen locatie voor het grote gebeuren. Wat denken jullie?
Ik denk dat het Duitse regelement ook tekort schiet in de kleine kunstjes: die worden gewoon niet behandeld. Ik denk dat ook die erg leuk kunnen zijn om er in te doen, dan niet bij de deelcompetities van de oefeningen (anders komt daar geen eind aan), maar bij de kur. Ook met alleen kleine kunstjes kun je een leuke show opzetten en de kur is juist bedoeld om het showelement te toetsen. 
Je moet met het reglement ook al een heel eind kunnen komen, niet zoals dat bij de gewone dressuur het geval is.
, dus dan maakt de grootte van de locatie nog niet zoveel uit. Het enige is dat bij een buitenbak je altijd afhankelijk bent van het weer. Maar dat komt allemaal vanzelf wel. 
Maar hoe doen we dat met het zooitje Spaansepas-polka-jambette en liggen-doodliggen? Suggesties?
Hetzelfde kan bij het liggen: Het rechtop liggen is de basisoefening, voor het ook laten zien van het dood liggen kun je een bonuspunt scoren (dat weer alleen in actie komt bij een gelijke eindstand).
). Of zien jullie dat anders?
xyzutu2 schreef:
Voor elke goede uitvoering krijg je bijv. 40 punten, dus in totaal kun je voor het onderdeel Compliment 120 punten scoren als je ze alledrie laat zien. 3 matige complimenten in alle posities scoort dus beter dan 1 perfecte uitvoering. Hoe staan jullie hier tegenover?
Je mag ze alledrie laten zien