[AR] [VD] Wedstrijdje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zie jij wat in vrijheidsdressuur-wedstrijden?

Ja
Geen stemmen
Nee
Geen stemmen
Ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Anoniem

[VD] Wedstrijdje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 23:10

Voor me ligt het regelement van vrijheidsdressuur wedstrijden die in Duitsland sinds een paar jaar worden georganiseerd. Alfred Schauberger is degene die de vrijheidsdressuurwedstrijden heeft bedacht, opgezet en beschreven (in erg taai Duits) in het regelement) en het schijnt in Duitsland erg aan te slaan.

Nu vraag ik me af of daar in Nederland uberhaupt interesse voor zou zijn? Ik ben zelf niet zo wedstrijderig, maar ik kan me voorstellen dat anderen het toch wel weer eens leuk vinden om te kijken hoe zij het doen in vergelijking met de rest. De wedstrijden zijn op zich wel leuk georganiseerd: Je paard hoeft niet alles te kennen, maar kan ingeschreven worden bij deeloefeningen. Je kunt je paard dus inschrijven voor het compliment, of het steigeren, of allebei, maar net wat je paard allemaal beheerst. Je kunt dus winnaar zijn van de deelcompetitie 'compliment' ook als je paard het liggen niet beheerst. En als afsluiter kun je een kur op muziek (in of uit het zadel) doen waarin je al je kunstjes tot een show verwerkt.

Zelf vond ik het een erg grappig idee dat je niet alle kunstjes tot in perfectie hoeft te beheersen, maar je ook met een paard dat alleen kan buigen mee kan doen. Maakt het net even wat meer ontspannen.

Maar wat ik me dus afvraag is of daar in Nederland ook animo voor is, of dat vrijheidsdressuur echt recreatief blijft. En dan is het natuurlijk de vraag, wanneer volgens jullie dan de eerste vrijheidsdressuurwedstrijden georganiseerd zullen worden. Ik ben benieuwd.

Maroush

Re: [VD] Wedstrijdje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:55

Ik ben ook niet zo wedstrijderig, maar dit lijkt me wel gaaf eigenlijk, gewoon voor de lol en de gezelligheid en om wat van de anderen te leren.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 08:04

Mij zou het ook wel leuk lijken. Niet om regelmatig te doen in competitie verband, maar gewoon een keer voor de lol, en om van andere te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:24

Gisteren nog eens het regelement doorgeworsteld, en de wedstrijden zijn best pittig! Bij die deelwedstrijden is het zo dat je de ring in komt en vervolgens 5 minuten de tijd hebt om alle uitvoeringen van die oefening te laten zien. Dus bijvoorbeeld het compliment vanuit verschillende leidposities/erop/erachter aan de lange teugel. Alleen de beste uitvoering geldt voor de beoordeling dus als je er maar 1 laat zien is het ook goed.

- Alle oefeningen moeten uitgevoerd worden zonder enig lichamelijk contact met het paard (teugel/zweep mag wel, maar pootje pakken voor compliment en lokken met voer is uit den boze -> direct een groot aantal punten afgetrokken)

- Je paard moet de oefeningen 10 seconden volhouden: dus 10 seconden in het compliment blijven, 10 in het knielen, uitzonderingen zijn het steigeren (dat moet gewoon zo hoog mogelijk zijn) en de Spaanse pas (minimaal 6 passen)

10 seconden!!! Dat is echt best pittig, vooral bij een oefening als het knielen op 2 knieen. Ik zou daar met [***] nog flink aan moeten werken, hij zit nu op 4 en dat is echt zijn max.

Aan de andere kant is het denk ik ook wel weer erg goed dat de kunstjes eens getoetst worden aan hun ideaalbeeld. Je ziet zoveel trainers die blijven hangen in een compliment waarbij het been nog zelf opgetild moet worden (hier ook, toch wel een jaartje voordat ik bedacht dat het op een zweephulp moest ). En er wordt ook erg gelet op de manier waarop jij de hulpen geeft (een tikje of 10), de rust bij je paard, de manier waarop hij op jouw aanwijzingen reageert, de manier waarop hij de oefening uitvoert (juiste hoeken van benen en gewrichten) en de manier waarop hij weer opstaat/ophoudt. Dat wordt allemaal met punten beoordeeld.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:49

lijkt me op zich een leuk idee om een keer een VD-wedstrijdje mee te doen... maar dan moet er idd wel streng toezicht zijn op de gebruikte methodes...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:54

Ik denk dat je het scherp houd.

Dennis kan wel knielen zonder hulp van mijn hand, maar een complimentje zit er (nog) niet in. Liggen heb ik bewust wel een aanraing + stem comando aan gekoppeld, al kan hij dit ook op zweephulp. Met zitten net zo. En eigenlijk vind ik het nu wel best zo, ik heb weinig meer te oefenen, dus doe er niets aan(ook door tijd gebrek). Zo iets zou mij weer opfrissen en het idee geven dat ik ergens naar toe werk.

Compliment 10 sec zal ook lastig worden, maar knielen, liggen en zitten niet(hangt uiteraard ook van z'n bui af).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:09

Ik vind het eigenlijk ook onzin dat je je paard niet aan mag raken om hulpen te geven. Dat werkt net zo goed als een zweephulp. Het is dan wel zo dat je daar net zo streng in moet zijn als bij de zweephulpen: alleen een tikje/kriebel met de vinger is toegestaan, geen lichaamsdelen vastpakken of wegduwen. En het aantal punten dat je voor je hulpen krijgt hangt dan weer af van de duur van je hulp: een tikje is beter dan vijf minuten kriebelen.

De Duitse versie van de vd-webstrijden is heel erg op de circusdressuur gericht - en daardoor ook strenger in dat soort dingen zoals niet aanraken met de hand. Ook vragen ze maar opvallend weinig deeloefeningen: compliment, knielen, liggen, zitten, Spaanse pas en steigeren. Ik zou ook die andere oefeningen beoordeeld willen zien: apporteren, op het plateau, berggeit en buigen, dood liggen en de polka. Maar die worden niet meegenomen in de deelcompetities. Een beetje een gemiste kans lijkt mij, want juist de buiging is iets dat elke paard als eerste leert en wat ook duidelijk beter en slechter kan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:23

Dan moeten we maar ons eigen regelement(wel gebaseerd op het duitse) gaan maken .
Aan raken prima, vast pakken niet, maar dan niet meteen uit gesloten worden, maar gewoon veel lagere punten voor dat onderdeel. Ik heb altijd ruzie met m'n zweep, dus gooi die vaak aan de kant en ga verder met aanwijzen en kriebeletjes.

Stijgeren is er zelfs een die ik mijn pony's (en zeker Dennis, ben blij dat hij het niet meer doet) niet leer. Mijn pony's zijn in eerste instante kinderpony, en die stijgeren niet, ook niet op comando(het zal maar per ongeluk gegeven worden met kinderen in de buurt).

Ik heb wel een mooie padock ter beschikking om wat te organiseren .

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:29

Zoals je het nu uitlegt lijkt het me zeker wel wat. Het houd je inderdaad scherp en je zal er meer opletten dat er steeds verbetering in blijft zitten. Bewuster bezig zijn met hulpen een uitvoering enzo.
Nu denk ik dat veel mensen het vooral een beetje tussendoor doen zonder dat ze echt goed opletten wat ze precies doen. Snel allerlei truukjes half leren en het dan wel goed genoeg vinden.

Heb je dat regelement op je computer staan? zou je het naar mij kunnen mailen dan? ben erg nieuwsgierig.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:32

Dennis schreef:
Stijgeren is er zelfs een die ik mijn pony's (en zeker Dennis, ben blij dat hij het niet meer doet) niet leer. Mijn pony's zijn in eerste instante kinderpony, en die stijgeren niet, ook niet op comando(het zal maar per ongeluk gegeven worden met kinderen in de buurt).

Ik heb wel een mooie padock ter beschikking om wat te organiseren .

Ik denk dat je met stijgeren en andere gevaarlijke kunstjes heel erg op de veiligheid moet letten om te voorkomen dat mensen dat snel gaan leren om stoer te zijn.
Lijkt me leuk om idd een keer zoiets te organiseren, om te proberen hoe het bevalt.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:26

Wel behoorlijke strenge regels dan idd zeg ! Hoef ik met Maroush iig niet aan te komen, maar die is voorlopig toch kreupel. Het lijkt me wel onwijs gaaf toch, al is het maar om alleen te kijken en ideeen op te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:40

Wat leuk dat er zoveel interesse voor is!

Het begint bij mij dan toch ook wel een beetje te kriebelen. Wat we kunnen doen is dat ik het Duitse werk ga vertalen, aanpas naar onze Nederlandse wensen (dus met aanrakingen en ook in elk geval de buiging erbij) en hier steeds op UhZ plaats per stukje dat vertaald is zodat we daar onze hersens over kunnen breken. De resulaten (de uiteindelijke regels) plaats ik dan op mijn website zodat iedereen de regels gratis kan downloaden/uitprinten zonder boekjes aan te hoeven schaffen e.d.. Het doel van de wedstrijden is in mijn ogen namelijk niet om prijzen te winnen/uit te delen, maar om mensen te stimuleren om beter, zorgvuldiger en veiliger kunstjes te trainen.

We kunnen dan ook gewoon een voorlopige maand prikken waarop de eerste Nederlandse wedstrijd vrijheidsdressuur van start gaat (het NK vrijheidsdressuur ), bijvoorbeeld december, of maart of wat dan ook zodat iedereen die nu gebrek heeft aan trainingsinspiratie alvast aan de slag kan gaan en we eens kunnen kijken naar een leuke, centraal in het land gelegen locatie voor het grote gebeuren. Wat denken jullie?

Trouwens: In Dld wordt er in twee aparte categorieen 'gestreden': amateurs en professionals. Nu hebben we van dat laatste niet zoveel in Nederland zou je denken, maar onder professional valt al iedereen die voor anderen paarden traint en les, demonstraties en clinics in vrijheidsdressuur geeft en daar geld voor vraagt. Nu wil ik sowieso niet meedoen aangezien ik geen trailer heb en ik sowieso veel meer voldoening zou halen uit het jureren omdat ik aan het bereiken van de perfecte uitvoering van kunstjes ook in het boek veel aandacht besteed, maar ik denk ook niet dat die scheiding zoveel zin heeft aangezien niemand van vrijheidsdressuur shows alleen leeft, er dus altijd een baan/leven naast heeft en in principe iedereen dus evenveel tijd en energie heeft om te oefenen met zijn paard. Ik stel dus voor dat amateurs en pro's gewoon gemengd strijden om de titel.

Het Duitse regelement is trouwens niet in digitale vorm te verkrijgen, maar bestaat uit een boekje dat geschreven is door Alfred Schauberger en dat je via de fax/telefoon bij hem moet bestellen omdat het in eigen beheer is uitgegeven en niet via de boekhandels is te verkrijgen. Vandaar dat het me beter lijkt om de Nederlandse regelementen gewoon on-line te zetten, dan kan iedereen ze meteen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:42

Natuurlijk kan Maroush meedoen! Ik denk dat het Duitse regelement ook tekort schiet in de kleine kunstjes: die worden gewoon niet behandeld. Ik denk dat ook die erg leuk kunnen zijn om er in te doen, dan niet bij de deelcompetities van de oefeningen (anders komt daar geen eind aan), maar bij de kur. Ook met alleen kleine kunstjes kun je een leuke show opzetten en de kur is juist bedoeld om het showelement te toetsen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:57

Zullen we het dan wel doen nadat jouw boek is uitgekomen
Hebben we weer ff wat info om mee aan de slag te gaan !
Goede ideeen verder. Lijkt mij ook gaaf als er een onderdeel met allerlei kleine kunstjes kwam. Ik wordt hier echt vet enthousiast van

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:05

Ik denk idd niet dat we zo'n scheiding moeten maken tussen amateur en prof. Dat kan altijd nog naar mate er meer deelnemers komen en de niveaus erg gaan verschillen.

Leuk dat je het regelement wil gaan vertalen. Bij mij gaat het ook een beetje kriebelen hoor, ik kijk al uit naar je eerste stukje nederlands regelement.

@maroush: Ik denk dat het niveau de eerste tijd toch nog best laag zal liggen dus je kan best mee doen hoor. Het gaat toch meer om de ervaring opdoen en de vooruitgang.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:15

Behalve dat Maroush de 10 sec nooit vol kan houden, is ze ook kreupel door 'iets' aan d'r benen. En zolang dat niet over is of we niet weten wat het is, kan ik toch geen compliment, berggeit en dat soort dingen met d'r doen ... maargoed, de kleine kunstjes kunnen we natuurijk wel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:21

Ik wil mijn padock en land wel ter beschikking stellen. Of het voldoende is hangt er van af hoeveel mensen er willen komen. Ik kan het pad naar het weiland begaanbaar maken zodat ik voldoende parkeerplaats heb. Heb een padock van ong 12 bij 40, en eventueel voldoende weiland(waar dan uiteraard niet veel gras op staat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:28

Boek wordt helaas pas volgend jaar lente...

Maar weer on topic: Bij het wedstrijdregelement komt sowieso ook een lijst met waar je precies je puntjes voor kunt verdienen bij bijvoorbeeld het compliment. Er wordt dus sowieso uitgebreid beschreven hoe het perfecte compliment uit hoort te zien, dus het is niet zo dat je totaal geen idee hebt van wat goed is en wat niet. Je moet met het reglement ook al een heel eind kunnen komen, niet zoals dat bij de gewone dressuur het geval is.

Leuk trouwens, Dennis, dat jij je plekje beschikbaar stelt! waarschijnlijk is het de eerste keren sowieso niet drukker dan een deelnemer of 3 , dus dan maakt de grootte van de locatie nog niet zoveel uit. Het enige is dat bij een buitenbak je altijd afhankelijk bent van het weer. Maar dat komt allemaal vanzelf wel.

Dan over de opzet van de wedstrijd en met name de deelcompetities van de losse kunstjes: Zoals gezegd kennen de Duitsers slechts 6 deelcompetities:

Compliment
Knielen
Liggen
Zitten
Spaanse pas
Steigeren

Dit zijn dus oefeningen waar je aan mee kunt doen, je hoeft ze niet allemaal te doen maar je moet tenminste 1 deelcompetitie naar behoren (lees voldoende). afgerond hebben om mee te mogen doen aan de kur. Wat mij niet meer dan logisch lijkt. Er bestaan echter ook nog andere leuke vd-oefeningen die een deelcompetitie zouden kunnen krijgen:

Berggeit
Buiging
Dood liggen
Jambette
Op het plateau
Polka
Kleine kunstjes.

Het is echter onmogelijk om voor elke oefening een deelcompetitie uit te schrijven omdat je anders alleen daar al 2 dagen mee bezig bent als je 10 deelnemers hebt.. Dus de vraag is: Moet de Duitse lijst uitgebreid worden en zo ja, waarmee?

Wat we kunnen doen is dat het op het plateau staan gecombineerd mag worden met een aantal kleine kunstjes, dat is er 1 voor de prijs van 2 en dat structureert die gigantische losse hoop kleine kunstjes ook weer. Maar hoe doen we dat met het zooitje Spaansepas-polka-jambette en liggen-doodliggen? Suggesties?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:40

Alvast 1 idee dat me net te binnen schoot: Je kunt natuurlijk uit het groepje Spaansepas-polka-jambette alleen de Spaanse pas als deelcompetitie nemen. Een deelcompetitie bestaat uit vijf minuten waarin je een bepaald aantal keren dat kunstje kunt laten zien, waarvan de beste uitvoering gepunt wordt. We kunnen dat echter aanvullen met de mogelijkheid om naast de standaard Spaanse pas ook de polka en/of de jambette te laten zien voor een bonuspunt elk bij een goede uitvoering. Die bonuspunten komen dan alleen in actie als erbij de eindstand twee deelnemers hetzelfde basispuntental hebben voor de deelcompetitie Spaanse pas. Als een van beide daarnaast echter ook een bonuspunt voor de jambette heeft binnengehaald, heeft die persoon gewonnen. Hetzelfde kan bij het liggen: Het rechtop liggen is de basisoefening, voor het ook laten zien van het dood liggen kun je een bonuspunt scoren (dat weer alleen in actie komt bij een gelijke eindstand).

Op die manier voorkom je dat de aandacht van de basisoefening Spaanse pas afgeleid wordt, maar laat je ook wat variatie in de deelcompetitie toe. Ik vind het in deze opzet namelijk niet kunnen dat er iemand met een slechte Spaanse pas kan winnen van een goede Spaanse pas, alleen omdat er wel een goede polka en jambette bij zat, dat zou namelijk het vergelijken van de pretaties tussen deelnemers veel moeilijker maken. Kun je met 1 goede jambette winnen van twee matige Spaansepasen & Polkas? Daarom zou ik die bonuspunten alleen bij een gelijke eindstand in willen zetten (+ eervolle vermelding op je puntenkaart natuurlijk ). Of zien jullie dat anders?

We zouden dus in elk geval alvast de volgende deelcompetities kunnen hebben:

?Buiging
?Berggeit
Compliment
Knielen
Liggen (met doodliggen voor bonus)
Op het plateau (met kleine kunstjes als bonus?)
Zitten
Spaanse pas (met polka en/of jambette voor bonus)
Steigeren

Maar wat doen we dan met de buiging en de berggeit? De laatste zou trouwens nog wel gecombineerd kunnen worden met het plateau -> met vier beentjes erop staan voor een bonuspunt...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-05 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 14:45

De duitse lijst mag imo uitgebreid worden, maar hoeft niet oneindig te worden.
Op het plateau en de buiging vind ik dat er eigenlijk wel bij horen.

Dood liggen kan je bij het gewone liggen voegen, voor dood liggen krijg je dan meer punten(door de hogere moeilijkheids graat) dan voor 'gewoon' liggen.
Met spaanse pas/polka net zo. Polka scoort punten, spaanse pas scoort beter.

En misschien 'Overig' in voeren voor flemen, met een doek zwaaien, iets op rapen, kusje en andere dingen. En dan beoordelen op moeilijkheids graad en uitvoering. Zo kan je ook zelf wat creatiefs bedenken wat ook kan scoren.

Een auto+trailer of 5 kan ik hier al zonder veel problemen kwijt(heb ik m'n weiland niet eens nodig). Pony's/paarden even op het land is ook geen enkel probleem. Mijn padock is bijna altijd droog, en als hij nat is zeker niet glad.
Dus 'stal Denci' kan je denk ik wel op de lijst zetten als eventuele lokatie.

Edit: xyzutu2, je was mij voor.
Ik zag het zelf alleen meer als dat dood liggen dan het 'ultime' liggen was, en bij de Spaanse pas dus de echte spaanse pas het best scoort. Dit ivm moeilijkheids graad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:09

Yep, dit is een heftig actief topic.

Maar ik heb het Duitse boekje er nog eens bij gepakt, en zijn lossen het liggen/dood liggen en Spaanse pas/polka probleem als volgt op: Je mag zelf weten welke oefening je laat zien, of het liggen, of dood liggen (net als je mag kiezen of je of naar links, of naar rechts laat liggen), spaanse pas of polka.

De deelcompetities zijn echter zelf redelijk complex: Ze kennen voor het compliment bijvoorbeeld 3 uitvoeringen die afhankelijk zijn van de positie van de trainer:

1.Naast het paard
2. Op het paard
- Degenen die niet kunnen rijden kunnen als vervanging hiervan het compliment afroepen van de andere kant (dus je paard met z'n rechterbeen laten knielen en dat vanaf de linkerkant vragen)
3. Achter het paard

Voor elke goede uitvoering krijg je bijv. 40 punten, dus in totaal kun je voor het onderdeel Compliment 120 punten scoren als je ze alledrie laat zien. 3 matige complimenten in alle posities scoort dus beter dan 1 perfecte uitvoering. Hoe staan jullie hier tegenover?

Je mag ze alledrie laten zien

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:15

Ik ben ook voor uitbreiden met buiging, berggeit, apporteren, op het blok en andere kleine kunstjes in 1 categorie. Misschien is het ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld meerdere kunstjes in een deelcompetitie te doen, maar dan bijvoorbeeld niet jambette als bonuspunt, maar als je alleen jambette toont krijg je zoveel punten, met spaanse pas erbij meer, enz. Steeds een stapje moeilijker om het maximale puntenaantal te behalen. Maar dan krijg je wel weer dat je paard persé jambette moet kunnen als je mee wil doen met spaanse pas zeg maar ...
Met liggen is dat dan weer geen probleem (als je doodliggen als het beste ziet), want je paard kan sowieso ook gewoon liggen en plat liggen, als 'ie dood kent.
En dan een aparte deelcompetitie voor kleine kunstjes zoals flemen, kusje, jaknikken, enz.
Ik weet zelf niet eens meer wat ik op heb geschreven intussen, maargoed, even een beetje hardop denken

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 15:17

xyzutu2 schreef:

Voor elke goede uitvoering krijg je bijv. 40 punten, dus in totaal kun je voor het onderdeel Compliment 120 punten scoren als je ze alledrie laat zien. 3 matige complimenten in alle posities scoort dus beter dan 1 perfecte uitvoering. Hoe staan jullie hier tegenover?

Je mag ze alledrie laten zien

Dat vind ik eigenlijk een beetje minder ... wel leuk dat je de verschillende vormen mag laten zien, maar ik zie liever 1 perfect compliment dan 3 matige ...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:08

Ik ga er ook voor dat 1 perfecte beter is dan 3 matige. In dat geval kan je wel alle 3 laten zien en beoordelen, maar de beste mee laten tellen. En als er dan 2 gelijk ge-eindigt zijn de op een na beste mee laten tellen.

Zo als liggen kan Dennis prima, dood liggen gaat niet lukken, iemand heeft hem een keer geprobeerd om te trekken om dit te leren en dat pikt hij niet. Nu word hij al zenuwachtig als je het heel lief probeer, en als je ietsje duidelijker probeer(nog zonder te dwingen) vliegt hij omhoog. Maar mee doen aan liggen kan dus wel, maar ik vind wel dat het geen topper hoeft te worden omdat hij niet kan dood of plat liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 16:41

Maarrrrr....

Even terug op het dood liggen/liggen dilemma (zelfde geldt natuurlijk voor de Spaansepas/polka/jambette): Je hoeft je paard niet het dood liggen vanuit het rechtop liggen te leren. Het kan ook andersom (redelijk gebruikelijk als je je paard vanuit het compliment leert liggen) dus je kunt niet zeggen dat de een een voorwaarde is voor de ander. Hetzelfde voor de polka/Spaanse pas. Het wordt als standaard gezien dat een paard de polka leert en dan pas de Spaanse pas. Veel paarden leren echter geen perfecte polka voor ze de SP leren. [***] heeft hem er bijvoorbeeld pas na geleerd...

Maar goed, het Duitse systeem is ook niet perfect. Zo scoor je niet extra als je zowel een compliment naar links als naar rechts kunt laten zien, wat toch wijst op een erg goede training. Zelfde geldt voor het zitten, liggen en dood liggen. Dit moeten we dus verbeteren!!!!

Ik heb net het stukje over het compliment vertaald en ik krijg het helaas niet geuploaded naar mijn site. Ik zal het nog eens proberen en anders zet ik het hier wel neer. Het is echter een erg lange lap tekst...