Ik heb gehoord dat met touwtjes longeren goed werkt. Vraag is: hoe maak je dit precies vast. Ik heb nu de touwtjes aan de bovenkant van de longeersingel vast gemaakt en dan door de bitringen naar beneden tot halverwege. Niet tussen de benen dor want dat leek me te extreem.
heeft iemand een tekening van hoe dat moet met toutjes???
Laatst bijgewerkt door Lielle op 09-09-05 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:tag in titel
Ik denk dat je de manier van Lammert Haanstra bedoeld. Die gebruik ik ook, maar het makkelijkste is gewoon om even dat boek te huren, en het op die manier doen. Vanaf hier is het best lastig uitleggen.
nee, geen tekening. Maar ik longeer zelf mijn paard ook met touwtjes, eerst door de bovenste ringen van de longeersingel, dan door de middelsten en dan door het bit, en dan vast zetten aan de onderste ringen van de longeersingel. Werkt bij mij ideaal.
jansje: hoe werkt dat in godsnaam??? snap. hem helemaal niet. Maak je hem vast aan de bovenste ring en dan ga je meteen naar beneden( zonder bit dus) naar de middelste ring. Dan pas door het bit en dan weer terug naar nog lager????
Probeer eens met 2 lijnen te longeren ipv je paard vast te zetten met touwtjes, je kan op deze manier veel interactiever met je paard bezig zijn. Ik gebruik ook af en toe de touwtjes op de Lammert Haanstra manier maar ik merk aan mijn paard dat ze fijner tussen twee lijnen loopt.
Wat bedoel je precies met longeren met 2 lijnen? 1 achter het paard langs? Als je touwtjes correct gebruikt, zet je je paard niet vast, maar heeft het dezelfde werking als je hand tijdens het rijden.
Als je een paard met 2 longeerlijnen aan het werk zet gebruik je 1 lijn zoals je gewend bent en de andere doe je inderdaad achterlangs, zelf doe ik hem liever over de schoft omdat een lijn langs de achterhand erg onrustig kan zijn voor een paard. Je kan dan ten alle tijden sturen, aanspannen, ontspannen of om pionnen sturen.
Dat bereik je niet met een dubbele lijn, tenzij je die op een of andere manier langs de singel laat lopen.
Ik weet niet hoe jij met je dubbele lijnen werkt maar ik bereik het resultaat zeker wel.. Het wisselt ook per paard, mijn paardje gaat snel hangen in die touwtjes en wil daardoor niet snel mooi ontspannen..
Bets
met dubbele longe longeren, werkt heel fijn om dat je gelijk ook je paard recht kunt richten en door juist drang naar voren zal deze op gelijkmatige aanleuning komen en daarna voorwaarts neerwaarts gaan. Ik vind persoonlijk fijn werken, maar zeg er wel bij, als je dit nog nooit gedaan hebt, begin er niet zomaar aan. Elk paard reageert er namelijk anders erop. Ik weet wel dat het een ongedwongen effect heeft op paard, omdat je zelf de longes in de hand hebt en dat je zelf daar flexibel mee kunt gaan als paard bijvoorbeeld toch volte vergroot of verkleind. Aan de hand van de dubbele longe kun je paard terugsturen naar die volte en richt je hem recht. Ik neem aan dat je met touwtjes ook niet zomaar mee kunt beginnen als je niet goed van wanten weet, maar daar kan ik niet over oordelen omdat ik dat nog nooit gedaan heb.
Ik longeer op beide manieren, touwtjes of dubbele lijnen en ze hebben inderdaad hetzelfde effect. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Maar bij beide zet je ze niet vast en boek je hetzelfde resultaat. Als ik het met dubbele lijnen doe, gaan ze beide over de schoft en niet langs de benen. Dit omdat ik het nog niet lang doe en mijn paard anders flipt. Touwtjes doe ik ook. Ik begin bij de singel helemaal onderaan, tussen de benen, dan door de bitringen, terug naar de singel. Maar dan maak ik ze aan de singel vast op de plek waar ik ongeveer mijn kuit heb. Bij dubbele lijnen kan je sneller er wat aan veranderen, omdat je ze direct in de hand hebt en ook stelling kan je aanpassen. Met touwtjes heb ik weer de mogelijkheid om op Freestyle manier te longeren.
Hier zijn dan de foto's, hopelijk heb je er wat aan. Er zijn ongetwijveld nog wel andere manieren om de touwtjes vast te zetten, maar ik doe het meestal zo. Vooral niet te strak doen, zo kan het paard uit zichzelf naar beneden komen, zorgen dat ie lekker voorwaarts blijft. Persoonlijk longeer ik dit paard niet te lang, omdat het uiteindelijk wel vrij intesief is, maar dat verschilt per paard. Ik heb vrij veel ruimte, dus laat ik het paard ook wel eens een stukje rechtdoor lopen (zelf dus ook ff meelopen), dan hoeft ie niet steeds de binnenhand te belasten. En steeds even van hand veranderen.
Ik zou niet zelf ermee gaan experimenteren. Ik zou iemand hulp vragen die hier al wel verstand van heeft en het dan goed laten uitleggen hoe dit werkt Je kan een hoop verknallen als het niet goed gaat.. (positief opbouwend bedoelt hoor )
Als ik het met touwtjes doe, laat ik alleen naar de singel tussen de benen door lopen. Ik moet die van mij wat extra stimuleren nog om naar beneden te gaan en op die manier vraag je dat wat duidelijker. Een variatie tip; zet de touwtjes aan een kant iets strakker of losser, zodat je in stelling gaat lopen. Mijn paard loopt rechtsom moeilijker en zeker geen stelling, dus door spanning op de verschillende kanten te varieren kan je effectiever trainen.
mensen super bedankt voor alle tips. Ik longeer al heel lang hoor, maar dan met bijzet teugeld, maar dat vinhdt ik niet zo fijn. Zetr je ze meer vast en zo. Vandaar dat ik nu met touwtjes ben begonnen. heb deze week geddaan en ze loopt er super op. Ik doe het inderdaad volgens de mnanier van jansje. Dat tussen de benen door vind ik nog wat te veel gevraagd. Stelling lopen vind ik ook iets van gevorderd, dus doe het nog even lekker rustig aan.