[AR] Nylon tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

[AR] Nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:26

Heeft er iemand ervaring met nylon tuig?
(Dat was de vraag alweer )

laura2span

Re: [AR] Nylon tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:35

hier zijn al ontzettend veel topics over geweest, misschien is de zoekfunctie een idee.

ik heb een nylon tuig gehad en ik neem het nooit meer. na 10 keer gebruiken ziet het er niet meer mooi uit en na 3 maanden begint het te slijten en te rafelen. na een jaar kan je het ongeveer al weg gooien.
het is leuk tuig voor iemand die eens in de 3 weken een stukje gaat rijden en het is onderhoudsvrij, maar als je veel wilt rijden raadt ik je toch een leren tuig aan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:41

Ik kan geen ander topic vinden.. Ja, ik wil wel minstens een keer per week rijden.

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:51

Mijn zus heeft een kunststof tuig van Ideal. (is dat Nylon ) en tot nu toe bevalt dat prima. Ze heeft het nog niet zo heel lang, dus hoe het zich houdt is nog niet bekend.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:11

Ik heb het zelf niet maar heb er ook slechte verhalen over gehoord. Inderdaad dat het snel kapot ging. Dat ideal tuig is gecombineerd met leer als ik me niet vergis.

Iemand die ik ken had ook een nylon tuigje, na het rijden had de pony allemaal schuurplekken van het tuig.

Ik heb eht bewust dus neit gekocht.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:13

Nylon ademt niet, dus je hebt ook eerder schuurplekken etc. op je paard.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:08

ik heb het ook gebruikt,na een paar weken gebruik ging het al rafelen.
het was het web tech tuig van ideaal.
hier krijg je gee schuurplekken van want de onderkant was geen nylon.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:33

Is dit ook als je kleine ritjesvan een halfuurtje maakt op een licht tweewiels karretje?..

Kijk ik kan kiezen.. Ik heb niet genoeg geld voor een goed lederen tuig. Dus ik kan een bijna nieuw nylon tuig kopen of een oud en stukkig lederen tuig.. En ik denk dat ik 1 a 2 keer in de week een ritje van een halfuurtje maak.. Meestal in mijn eentje (ik weeg zelf 45kilo)..

En ik heb geen ruimte voor een goede opbergplek voor het tuig dus het zal waarschijnlijk niet kunnen hangen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:36

wij rijden al jaren met een nylon tuig wel een dure
en ook al 5 jaar de marathon ermee en een leren tuig ademt ook niet als je er allerlei kunstf beschermers onderdoet.
je moet gewoon je paard goed afsponzen of spuiten nadien
het is ideaal in het onderhoud en op maat gemaakt

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:04

Bij ons is een pony met een Nylon tuig beleerd. Ik vind het verschrikkelijk, heel hard, en stug. Het ademt helemaal niet en buigt ook niet lekker. Verder pluizen de riemen ook heel erg snel. Persoonlijk zou ik dus niet voor Nylon maar voor een goede kwaliteit leren tuig kiezen!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:38

ik zou gewoon even door sparen krips. voor 140 euro heb je een nieuw leren tuig waar je veel langer plezier van kan hebben dan van een nylon tuig.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:04

Krips schreef:
Is dit ook als je kleine ritjesvan een halfuurtje maakt op een licht tweewiels karretje?..

Kijk ik kan kiezen.. Ik heb niet genoeg geld voor een goed lederen tuig. Dus ik kan een bijna nieuw nylon tuig kopen of een oud en stukkig lederen tuig.. En ik denk dat ik 1 a 2 keer in de week een ritje van een halfuurtje maak.. Meestal in mijn eentje (ik weeg zelf 45kilo)..

En ik heb geen ruimte voor een goede opbergplek voor het tuig dus het zal waarschijnlijk niet kunnen hangen.

Ik zou gewoon even doorsparen tot je genoeg geld hebt om wel een goed tuig te kopen, het gaat immers om het welzijn van je pony.
Ik vind eigenlijk dat je nooit met een "oud en stukkig tuig" zoals jij misschien wilt kopen mag rijden.
Dit voor je eigen veiligheid en voor anderen.
Goed tuig en een veilige kar gebruiken en anders niet rijden is mijn mening.
ALs er iets stuk gaat kun je de grootste ongelukken krijgen en als jij daar voor kiest ala, maar andere weggebruikers kunnen hier ook de dupe van worden.
Dus veiligheid voor alles.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:42

Jusit sjoe; Voor haar is het eigen schuld als ze verongelukt. Maar als die pony en misschien nog andere weggebruikers en trauma's of ander letsel aan overhouden is dat gewoon nog veel stommer.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:56

Het kunststof tuig van Ideal is helemaal niet goedkoper dan een gemiddeld leren tuig. Het gaat nu al het tweede wedstrijdseizoen mee en heeft een zwaar leven maar tot nu toe gaat het prima.
Als je niet veel geld hebt kan je beter een goed tweedehands tuig kopen dan een slecht nieuw tuig.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:30

Ja, ik snap heus wel dat het goed moet zijn anders gebeuren er ongelukken. Wat ik gewoon bedoel is dat het tuig niet zo mooi meer is. Dof en stikseltjes los enz.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:22

Als de stiksels los zitten heb je binnen de kortste keren een paar lapjes leer en verder niets meer.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:05

Het kunststof/nylon tuig van zilco is echt supertuig, mega stevig, schuurt niet (nee we rijden geen huppelritjes) en gaat niet snel kapot en vormt zich super naar de vormen van het paard (meer dan een lederen tuig doet). Okee het kost wat maar dan heb je ook wat (600-900 euri moet je wel op rekenen).

laura2span schreef:
ik heb een nylon tuig gehad en ik neem het nooit meer. na 10 keer gebruiken ziet het er niet meer mooi uit en na 3 maanden begint het te slijten en te rafelen. na een jaar kan je het ongeveer al weg gooien.

ik zou gewoon even door sparen krips. voor 140 euro heb je een nieuw leren tuig waar je veel langer plezier van kan hebben dan van een nylon tuig.

Als je idd gaar tuig wilt hebben wat na 1 regenbuitje uit elkaar valt zou ik idd tuig nemen van onder de 200 euri.
Oftewel gewoon doorsparen voor een goed en degelijk tuig wat tegen een stootje kan.

krips schreef:
Ja, ik snap heus wel dat het goed moet zijn anders gebeuren er ongelukken. Wat ik gewoon bedoel is dat het tuig niet zo mooi meer is. Dof en stikseltjes los enz.

dat tuig kun je dus het beste laten hangen, leer is dan te droog en stiksels dus niet stevig meer waardoor het tuig uit elkaar valt bij het eerste het beste bochtje.

Kies nou gewoon voor veiligheid en spaar nog even door.

Succes!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:04

Krips schreef:

Neem nou 1 ding van me aan, laat een tuig met losse stiksels gewoon waar het is en koop het niet.
Het is gevaarlijk omdat het kan losgaan, en de gevolgen zijn dan niet te overzien.
Wat ik nu ga zeggen wil je waarschijnlijk niet horen maar ik doe het toch.
Mennen kost geld, soms best veel geld, als je het niet hebt begin er dan niet aan.
Omdat jou spaargeld niet toereikend is om deugdelijk materiaal aan te schaffen kun je, jouw pony en omstanders of andere verkeersdeelnemers, daar niet de dupe van laten worden.
Als het niet veilig kan, niet mennen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 08:25

GO SJOE!
Helemaal mee eens!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:03

Het ligt er helemaal aan wat voor kunststof tuig je wilt hebben...

Het zal net zijn als met leren tuigen: de goedkoopste zullen ook minder stevig en soepel zijn dan de duurdere...

Een kennis van mij heeft bijv. kunststof tuigen van Paul Claessen, die zijn super, maar ook een stuk duurder dan mijn leren Ideal tuig!

rockytjitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:47

ik heb nu ook 2 nylontuigen en ik ben zo blij dat ik ze heb. ze hebben veel minder onderhoud nodig, alleen het lederwerk moet worden gedaan. het nylon is zooo veel sterker dan leer en ik vind het bijna nog mooier dan mijn vorige leren tuigen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:53

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:39

rockytjitske schreef:
ik heb nu ook 2 nylontuigen en ik ben zo blij dat ik ze heb. ze hebben veel minder onderhoud nodig, alleen het lederwerk moet worden gedaan. het nylon is zooo veel sterker dan leer en ik vind het bijna nog mooier dan mijn vorige leren tuigen.

Heb je daar ook en foto van, ik ben ook op zoek naar een ander tuig.
Ik heb nu een zwart leren marathontuig. Ik heb een kunstof tuig van (Ideal ?) Divoza gezien. Op het eerste gezicht vond ik dit gewoon niet mooi, maar misschien is het wel stevig en prettig in gebruik. Kortom ik ben zoekende. Wat ik ook erg mooi vind is een zwart lederen tuig met lichtbruin onderlegd. Maar hoe blijft dit lichte met gebruik en onderhoud?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 16:22

Even een update. Ik heb het tuig gekocht. Het is niet helemaal nylon op sommige stukken verstevigd, ben er eigenlijk errgg tevrede mee!

betweetertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:16

jan van der hart komt bij je thuis je paard opmeten en maakt het dan helemaal op maat
stoten van leer en de rest super sterk kunstof