[AR] [LO]Probleem bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke86

[LO]Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 13:52

Hoi!

Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.

Ik heb een verzorgpaard die niet voordat ik hem ging verzorgen 'ingereden' is. Wanneer ik hem longeer gaat alles goed op de linkerhand, maar wanneer ik hem op de rechterhand wil laten lopen gaat het eventjes goed en dan draait hij zijn kont naar buiten en gaat recht tegenover mij staan. Dit doet hij voornamelijk in stap, maar naarmate hij moe wordt ook in draf (dan met een soort sprongetje). Wanneer ik hem dan met een beweging van de zweep de goede kant op wil sturen rent hij gewoon tegen de zweep in op de linkerhand.
Ik weet niet goed waarom hij dit doet. Soms denk ik dat hij het gewoon moeilijk vindt om naar rechts te buigen (met rijden zit dan namelijk ook behoorlijk vast) en dat hij er onderuit probeert te komen. Maar soms heb ik ook het idee dat het voor hem een spelletje is. Wanneer hij namelijk weer tegenover mij staat lijkt het alsof hij heel geammuseerd is. Ik wil het op een goede en paardvriendelijk manier oplossen, maar ik weet simpelweg niet hoe. Zouden jullie me raad kunnen geven? Alvast bedankt!

Palhaço

Re: Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:05

hmmm dit kán heel moeilijk zijn....
mijn paard doet het soms als een soort spelletje maar dat kan ik heel gauw oplossen door goed achter hem te blijven, dus als je in het midden van de bak/ volte staat moet je iets meer richting zijn achterhand staan. en dan als hij wil omdraaien zeggen van "Neee" mag niet", en als hij het dan goed doet hem belonen met je stem...

mijn paard heb ik geleerd te draaien door te zeggen"Ga eens om" en daardoor weet hij wannéér hij wel mag/moet omdraaien. door wat commando's maak je het wat makkelijker...
Dus samengevat:
- duidelijke commando's voor het omdraaien wanneer jij het wil en "Nee" zeggen als hij het niet mag
- Beetje richting zijn ahcterhand staan en wijzen met de zweep naar zijn achterhand.

Ik ken ook een shetlander die dat probleem ook heeft en die is echt heel erg moeilijk, bij die helpt heel weinig. toen liet ik iemand aan de buiten kant mee lopen..omdat die het ook niet zo goed kende.
Wat in iedergeval fijn is als het paard steun heeft een een bakrand of longeerbak zodat hij steun nkan zoeken aan het hek...dat vinden ze meestal makkelijker dan in een grote wei longeren... soms helpt het ook door heel goed op te letten en als hij wil gaan draaien hem voor zijn door hem vlotter te laten lopen....

succes!!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:47

Ik longeer altijd op de Freestyle manier. Hierbij gebruik je lichaamstaal. Misschien kan je op die manier ook dit probleem oplossen. Zorg tijdens het longeren dat je altijd ten hoogte van zijn achterhand staat. Als je namelijk ten hoogte van de voorhand staat is dat in Freestyle het teken om van hand te veranderen om stil te staan. Ga dus ten hoogte van de achterhand staan. Zorg dat je je rechterhand (bij hoofd) goed hoog houdt en uitstrekt, alsof je de richting aangeeft. Met je linkerhand (bij kont) maak je bewegingen, alsof je hem naar voren 'jaagt'.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk en anders hoor ik het graag.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:31

Jaja ik ken dit "geweldig" ik ga met hem spelen, dan is ie toch ook bezig!!!

Ik kan begrijpen dat dit heel vervelend is,maar hij probeert je gewoon uit het is idd spelen voor je paard.Ja je han het je paard afleren OF je maakt er een leuk longeer spel van en meestal win je het dan wel hahaha!!jij wor niet moe van dat staan je paard rent zig rot

Marieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:36

Een vriendin van mij dacht dat het mis. zou helpen om met een extra longelijn te longeren (langs de andere kant van het paard dus). Het paard loop ook voor de kar, dus is al gewend aan een lijn langs zijn achterkant. Hoe denken jullie hier over?
Freestyle lijkt me ook een goede manier, maar wij hebben geen echt goede plek om dat te doen. EN ik ben bang dat als ik een stuk weiland afzet hij door het draad heenloopt ofzo.
En wat het spelen betrefd. Ik ben best in voor een spelletje, maar wel als ik het zeg en niet wanneer hij wil. Zo leert hij nooit op de rechterhand lopen, want wanneer hij stopt moet ik er heen lopen om hem weer de goede kant op de krijgen anders loopt hij gewoon de andere kant om. En daar wordt ik dus moe van....

amber_rinova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:37

ik zou goed schuin achter zijn schouder blijven en als hij hem om wou draaien hem een flinke klets geven.ik heb dit ook met verschillende paarden gehad en het was zo over.maar je moet er wel op tijd bij zijn en goed opletten wanneer hij het doet want dat is het moment.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:42

Hahaha dan wint je paard dus! nee het is maar gein. mijn pony heb ik al 13 jaar en hij doet al 13 jaar zo, en ik heb er zelf een spel van gemaakt. ik heb longeren zelf altijd onbelangrijk gevonden (vond er gewoon niks aan)en mijn moppy dacht er dus hetzelfde over nou daarom hebben we er geen probleem mee dat we allebij lopen te kl*ten. mijn pony en ik haha wij rijden liever lekker buiten

Marieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:47

Schuin achter hem blijven staan doe ik meestal ook en dat helpt ook wel iets (hij doet het minder), maar wanneer hij maar een beetje moe wordt begint hij weer. En de zweep helpt dan al helemaal niet meer, want juist als ik die gebruik rent hij er keihard tegenin en dan raast hij maar door op de 'verkeerde hand'.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:53

maar vind je longeren echt zo belangrijk? als je aan het rijden bent berijk je toch veel meer? vind ik hoor, het zal voor een aantal mensen wel heel veel nut hebben hoor. maar ik ben ervan overtuigd dat je er op veel meer berijk. maar ik ben het maar hoor.ik wil niet tegen iedereen ingaan die het nuttig vinden

Marieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:11

Nou het is op dit moment de enige manier om het paard te trainen. Ik heb hem overgenomen van een andere meisje en die heeft haar zadel meegenomen. Ik heb op dit moment dus even geen zadel om mee te rijden. Bovendien vindt ie het al moeilijk genoeg om op de rechterhand te lopen en wil ik hem daar dus juist een beetje in trainen.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:14

Oke oke dat is weer een ander punt haha. ja ik heb even niks meer te zeggen "sorry". Alleen nog veel succes

Marieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:18

Haha bedankt voor het reageren iig. Het is nog een jong paard en ik wil het gewoon graag helemaal 'goed' doen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:52

Marieke, Freestyle kan je ook aan een longeerlijn doen. Het is een manier van omgang die je ook in andere technieken kan toepassen. Ik longeer ook gewoon op Freestyle manier met dubbele lijnen. Dus op de manier dat jij nu longeert, kan je het ook gewoon toepassen, hoeft er niets voor af te zetten ofzo

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:09

even verplaatst naar UZ

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:26

Phynix schreef:
Ik longeer altijd op de Freestyle manier. Hierbij gebruik je lichaamstaal. Misschien kan je op die manier ook dit probleem oplossen. Zorg tijdens het longeren dat je altijd ten hoogte van zijn achterhand staat. Als je namelijk ten hoogte van de voorhand staat is dat in Freestyle het teken om van hand te veranderen om stil te staan. Ga dus ten hoogte van de achterhand staan. Zorg dat je je rechterhand (bij hoofd) goed hoog houdt en uitstrekt, alsof je de richting aangeeft. Met je linkerhand (bij kont) maak je bewegingen, alsof je hem naar voren 'jaagt'.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk en anders hoor ik het graag.

Ff een vraagje tussendoor aan jou (sorry Marieke ) ... als je je leidende hand overdreven hoog houdt, is dat toch juist een teken om langzamer te gaan ?
Ik longeer vaak ook zo, maar Maroes begint altijd al vrij snel te kauwen en te likken e.d. Wat doe jij als een paard dat doet ?

Phynix

Re: [LO]Probleem bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:42

Je leidende hand te hoog houden is vooral een teken van langzamer gaan als je daarbij ook in de voorste cirkel komt en jezelf klein maakt. Zolang jij op de juiste plek blijft in de achterste cirkel en je groot genoeg houdt, moet er niets mis gaan. Maar goed, elk paard is anders gevoelig, dus uittesten hoe hoog jij je hand bij jou paard kan houden.
Wat bedoel je precies met klauwen, kan zo niet een verband met likken daarmee vinden. Als je bedoelt, likken aan dr lip en bit, dan is dit juist goed, een teken van ontspanning.
(sorry voor de Freestyle-termen, als het onduidelijk is, zal ik proberen het beter uit te leggen, voor degene die er niet zo bekend mee zijn)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:34

Met kauwen bedoel ik gewoon een beetje smakken, doet ze tegelijk met het likken. Maargoed, wat ik had begrepen was dat dat (en oortje naar binnen, hoofd laag, etc. ... ontspannen dus) het teken is van dat het paard zich 'overgeeft' zeg maar. In dat geval lijkt het mij niet zo vriendelijk om dan gewoon door te longeren, terwijl het toch ook niet de bedoeling is om na 2 rondjes alweer te stoppen bij wijze van spreken. Ik vroeg me af wat dan de bedoeling is ... het paard naar binnen laten komen of gewoon door laten lopen ?
Over die leidende hand bedoelde ik idd in combinatie met in de voorste cirkel staan en je zelf groot (:?) maken. Om het paard weg te sturen, geef ik ook richting aan met m'n hand, maar die doe ik niet omhoog. Daarbij sta ik dan trouwens wel in de achterste cirkel en maak ik mezelf groot.
Omdraaien doe ik door het paard iets naar binnen te vragen en dan de andere kant op te sturen. Hoe doe jij dat dan ?

We gaan geloof ik alleen nogal een beetje offtopic zo En ik hoop dat m'n geblaat nog een btje te volgen is

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:41

Dat kauwen en likken is idd een teken van ontspanning. Maar waarom zou je dan niet door longeren?? Tenzij je doel van longeren puur is dat hij ontspant!! Het feit dat jij niets doet en zij zich kan ontspannen is al een beloning op zich.
Van de leidende hand klopt, maar eerder meldde je niet dat je ook van positie veranderde, vandaar.
Ik laat mijn pony van hand veranderen door in de voorste cirkel te gaan staan en met mijn leidende hand hem stil te zetten. Vervolgens weet hij zelf al dat hij moet veranderen van hand, maar dit is niet helemaal de correcte manier. Volgens de correcte manier hoef je haar ook niet naar binnen te vragen, maar stil zetten en van daaruit omdraaien.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:42

Ik vergeleek het longeren even met de circling game. Weet niet of jij Parelli doet of Voest, Hempfling of nog iets anders, maar ik dacht me te herinneren dat bij de circling game je je paard toestaat om naar binnen te komen als het die tekenen van ontspanning geeft. Ik ben nog niet echt ver gekomen met Parelli, want toen ik m'n pakket had werd m'n verzorgpaard kreupel en dat gaat nog wel ff duren ... dus ik zou echt niet weten of dat klopt.
Magoed, áls het klopt (zo heb ik het in het begin wel gedaan iig) lijkt het mij wel verwarrend voor het paard of ik iets à la circling game wil doen of dat ik gewoon wil longeren, dus vroeg ik me af of dat naar binnen halen wel klopt ...
Met omdraaien laat ik het paard zover naar binnen komen dat de achterhand nog gewoon op de cirkel staat hoor, maar idd niet echt op de officiele manier. Doe het ook wel eens zoals jij het doet, maar als ik dat te vaak deed bij Maroes, ging ze ook automatisch daarbij omdraaien en kon ik d'r amper meer gewoon laten halthouden op de cirkel.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:51

Ga maar eens een tijdje met hem over balkjes stappen. Het paard is scheef!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:58

Alle paarden zijn toch wel wat scheef ? En helpt balkjes stappen daar dan tegen ?

Marieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:20

Zijn er verder nog suggesties over hoe ik het probleem kan oplossen? Ik ga vanavond de bovengenoemde reacties proberen. Hopen dat ik al enige verandering zie:)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:34

Hey Marieke

Ik heb precies het zelfde probleem!! Ik ging Kailliegh longeren met dubbele lijnen. Nu doet ze het niet meer!

Groetjes Lizzy

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:27

De oplossing is heel simpel, Aan een korte lijn loungeren en met de ogen drijven. Ik tikje op de kont kan soms wonderen doen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:42

Houdt je hem wel opgesloten tussen de zweep en longeerlijn? Als je met de longeerlijn niet goed naar zijn achterhand (en beetje omlaag) wijst keert hij makkelijker zijn achterhand naar je toe. Bij mij zijn er ook paarden die het doen. Geke is een jonge Fries en die wordt nu ingereden. Ze buigt niet zo makkelijk, vooral aan de ene kant. Dat moet dus gewoon nog geoefend worden, ook met de kar. Wat ook kan helpen als je dat hebt is dat je ee helper tegen de middenhand zachtjes laat drukken. Dus het paard buigt dan zegmaar om die helper heen.
Maar het lijkt er erg op dat jou paard het gewoon doet als spelletje. In ieder geval, een extra longeerlijn is volgens mij niet bedoeld voor als je paard niet luistert. Als het normaal longeren lekker gaat kun je dat gaan doen om het laatste beetje uit te werken, dat het paard beter gaat lopen zegmaar.
Wat heel erg helpt: laat iemand anders je paard eens longeren en kijk dan hoe het gaat, vooral hoe je paard overal op reageert. Je kunt eigenlijk pas een oplossing zoeken als je weet waarom je paard op een bepaalde manier reageert, ik kan alleen maar wat raden als je vraagt om een oplossing, elk paard is verschillend.
Verder zou ik met longeren je paard lekker bezig houden zodat hij zich niet verveeld, en even alleen laten omdraaien op de langzame manier (in stap over laten gaan, naar je toe laten komen, longeerlijn in je andere hand overpakken, weer verder gaan) zodat je paard het niet verward. En beloon hem als het goed gaat, en ga dan niet te lang door. Zorg verder dat de longeerlijn niet slap hangt, dan heb je minder controle over je paard.

Misschien weet je al die dingen zelf al lang wat ik je vertel, en misschien heb je er wel wat aan. Het lijkt me in ieder geval het handigste als je goed je paard bestudeert (echt overal op letten, oren, let het paard op de ruiter) etc, zo kom je dingen te weten die je gek genoeg van te voren niet wist.