[AR] [Lo] Hoe werkt deze manier van longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

[Lo] Hoe werkt deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:55

Kan iemand mij misschien helpen?
Ik ben heel benieuwd hoe de manier van longeren werkt zoals dat gedaan wordt in dit topic; viewtopic.php?f=10&t=453710&start=0

Is dat nou gewoon het hoofdstel, mét teugels, waarbij de teugels onder de oksels doorgehaald worden en op de rug vastgeknoopt/vastgemaakt worden? Of hoe zit het?
Maar aan de andere kant; voor teugels zijn ze wat te lang lijkt het..

Lijkt me verder wel een fijne manier van longeren, dus zodoende

Prissiej

Re: [Lo] Hoe werkt deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:57

het zijn denk ik gewoon teugels , die je eerst ff losmaakt onder de oksels doet, en dan weer op het paard z'n rug vastmaakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:14

Ik doe het op dezelfde manier, maar dan met een slofteugel. Gewoon onder de okels door en boven op de rug een knoopje. Werkt prima

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:39

en warvoor dient het? leren ze beter te strekken, of ontspannen ze beter, of wat gebeurt er juist?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:03

Dat wil ik ook graag weten!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:59

Ik hoop voor het paard dat het elastiek is! Lijkt me fijner voor zijn mond, ook effectiever omdat hij dan geen ruk krijgt maar langzaam opgebouwde druk.

Het idee is hetzelfde als een longeersingel met touwtjes, je vraagt je paard om laag te blijven voor, en met de zweep vraag je actief achter. Geloof niet dat het specifiek voor het strekken is.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:35

Waarom vraag je niet aan de topicstartster zelf hoe ze dat doet?
Het lijkt me ook wel een aardige manier ja.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 23:06

Ik heb het vandaag ook eens getest bij een shet
en het werkte super. nou loopt hij normaal gesproken al super lekker rond en ontspanne. maar die manier is wel ideaal.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:13

ga ik ook eens proberen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:48

ik heb het dus ook getest
nu was de ondergrond niet echt goed (iet helemaal vlak,en redelijk nat grasland) maar oke
het is getest bij een koudbloed, en zij loopt bijgezet in stap goed rond en laag, in draf begint het te komen.
ook hier in stap geen probleem, netjes rond en actief
draf linkerhand ook niet, niet compleet rond, maar het stond redelijk los.
op de rechterhand wilde ze eerst niet draven, en ze hgeeft 2-3 keer in staking gegaan, ze draafde aan, voelde druk, gooide de remmen los en liep ghalf omhoog komend achteruit.
ook stopte ze en draaide steeds haar zij naar me toe.
ik heb haar ene rondje laten stappen, en dan alles afgedaan zn los gelongeerd, dan was er geen probleem.
ik weet niet wat het was, mss schuurde het touwq (oude longe) over haar natte vacht (ze had in de regen gestaan)
mss drukte het of had ze spierpijn (2 dagen ervoor een pittige buitenrit van 3.5 uur, en de dag ervoor een zware koetsentocht van meer dan 2 uur in de hitte)
Maar ik zal het eens opnieuw proberen als de omstandigheden beter zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:59

xKatleentjex schreef:
Ik doe het op dezelfde manier, maar dan met een slofteugel. Gewoon onder de okels door en boven op de rug een knoopje. Werkt prima

En heb je de slof dan aan het bit vast, of aan de neusriem of een kaptoom o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:28

Ik heb altijd een halster om en aan het halster vast, het lijkt me met bit niet echt prettig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:34

Krijg je paard geen klap in zijn rug als hij plotseling zijn hoofd omhoog gooit?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:40

denk dat hij eerder een klap in zen mond zal krijgen.
ik vind het niet echt prettig, men doodbrave paard waar je alles mee mag doen kwam enkele keren omhoog, en dat doet ze zelfs niet als ik haar dwing om achteruit te gaan, dus het moet een hard effect hebben denk ik.
oftwel dat het een reactie was op de druk op haar rug, ik ga het wle nog eens uittesten, maar als het weer zo is hou ik het voor bekeken hoor.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:31

Ik longeer m'n Tinker ook zo gewoon met halster en een slofteugel op die manier vastgemaakt. Hij reageert hier veel beter op dan met een pessoa teugel. Met stap gaat het nu al heel goed, draf afentoe een beetje protest maar gaat op steeds beter.

Met bit in zou ik het niet doen dan geeft het een erg zagend effect denk ik!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:39

Ik heb het ook geprobeerd bij alletwee mijn pony's, maar vond het niet prettig.
Had de teugels aan het halster vast gemaakt (ik doe dat altijd met bijzets, nooit aan het bit). Bij beide pony's zag het er niet prettig uit, kregen een telkens een rukje aan zowel het halster als onder hun 'oksel', dat kan nooit prettig zijn.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:23

Het LIJKT mij ook niet echt een fijne manier van longeren eigenlijk. Schuurt dat niet onder de oksels ?

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:00

Het lijkt me niet echt een nuttige manier van longeren, het paard doet volgens mij niks anders dan braaf met z'n hoofd laag lopen omdat die niet hoger kan komen door de teugels... Z'n rug gebruikt ie volgens mij totaal niet... Vergelijk het eens met de foto's uit de wei, hij loopt ongeveer in dezelfde houding.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:44

Ik heb deze manier van longeren nu ook een paart keer geprobeerd, eerst met halster en daar reageerde hij supper op, later met hoofdstel en dat werkte ook prima hij ontspant beter en loopt mooier rond waardoor hij zijn hele lijf beter gebruikt, Mijn paard krijgt geen ruk in zijn mond door deze bevestiging,

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 21:14

deze manier van longeren wordt redelijk veel door western ruiters gebruikt.
Ik vind het zelf erg lekker werken. Maar dan wel gewoon met hoofdstel in en met split reins. Die zijn los en langer dan engelse teugels.

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:15

Volgens mij is het een soort longeren met een touwtje, dat doe ik namelijk ook. Daarbij haal je het touwtje door bitringen (halster) en over het hoofd, onder de oksels door en op de rug bij elkaar geknoopt. Hierbij leert een paard te ontspannen, als ie namelijk zn hoofd omhoog steekt krijgt ie last van zn mond, nek EN rug. Mijn paard is hierbij echt super veel verbeterd. Belangrijk is wel dat je een touwtje gebruikt met redelijke dikte en NIET schuurt/ brandt als je t snel door je hand haalt!! Je knoopt het touwtje dicht als je begint, niet aan je paard sjorren! en laat dit gewoon zitten. Je zul zien dat je paard steeds beter gaat lopen en t touwtje steeds even lang/kort kunt zetten,

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 18:22

nou dat lijkt me niet fijn , longeren met teugels onder le oksels. gaat schuren en de huid is daar niet al te dik. en het lijkt me dat het trekt daar enzo. nou ik doe dat mijn paard echt niet aan hoor.
gebruik liever een longeersingel met een byzet of met touwtjes. die toutjes maak je dan aan de zykant van de singel vast en de andere kant van de touwtjes aan de boven zyde van de singel. ik denk niet dat je het echt snapt wat ik heb uitgelegt maarja.

koop liever een longeer singel;)

Charlotted

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 20:12

shrOnatje schreef:
nou dat lijkt me niet fijn , longeren met teugels onder le oksels. gaat schuren en de huid is daar niet al te dik. en het lijkt me dat het trekt daar enzo. nou ik doe dat mijn paard echt niet aan hoor.
gebruik liever een longeersingel met een byzet of met touwtjes. die toutjes maak je dan aan de zykant van de singel vast en de andere kant van de touwtjes aan de boven zyde van de singel. ik denk niet dat je het echt snapt wat ik heb uitgelegt maarja.

koop liever een longeer singel;)

Ik denk ook niet dat je met teugels met gaan werken, deze zijn namelijk niet rond maar plat/recht en als je pech hebt met stoppers erop. Dat lijkt me wel pijnlijk in zn oksels. Het touwtje dat ik gebruik blijft altijd los in zn oksels hangen, daar voelt ie volgens mij niet veel van

Nanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:23

Wicky schreef:
Ik hoop voor het paard dat het elastiek is! Lijkt me fijner voor zijn mond, ook effectiever omdat hij dan geen ruk krijgt maar langzaam opgebouwde druk.

Het idee is hetzelfde als een longeersingel met touwtjes, je vraagt je paard om laag te blijven voor, en met de zweep vraag je actief achter. Geloof niet dat het specifiek voor het strekken is.

Het is met elastiek juist niet zo goed, dan kunnen ze gaan hangen en dan worden ze harder in de mond, met wat hardere teugels willen ze de druk vermijden en dan blijven ze netjes rond lopen, althans, dat leert mijn intstructice mij en lamert haanstra werk ook zo,

groetjes nacy

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 02:01

Van deze manier van longeren heb ik nog nooit gehoord