[AR] Startkaart voor muildieren (AR)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonanzalover

Woonplaats: Klein dorpje ten noorden van Leeuwarden (Friesland)

[AR] Startkaart voor muildieren (AR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 17:49

Mensen ik zou graag jullie hulp willen hebben bij het volgende probleem. Mijn zus ment zeer fanatiek met twee muildieren genaamd Fred en Fleur. Zij hebben hier in Mei ook mee in de Mensport gestaan.
Het probleem is dat mijn zus geen startkaart krijgt voor haar twee muildieren omdat er in de regelementen alleen ponies en paarden staan genoemd. Het is dus voornamelijk een bureaucraties probleem. Zijn er mensen die hierin meegaan? Zo ja waarom dan?
Ik vind het onzin dat ze geen startkaart krijgt dus wil ik graag voor haar iets proberen te regelen samen met de mensen op bokt om de KNHS toch zo ver te krijgen om hier mee in te stemmen!. Dus heeft iemand een idee? Ik zat zelf te denken aan een handtekeningen lijst maar dan met mailadressen ofzo en misschien kunnen we een bekende menner vragen om mijn zus te steunen? Op dit moment kan mijn zus alleen meedoen met onderlingewedstrijden en marathons en komt ze niet hogerop! Zijn jullie nieuwsgierig naar het span Fred en Fleur kijk dan op hun site www.fredenfleur.nl Groetjes Roos

Dus ideeen en tips zijn erg welkom!!!!!

Bonanzalover

Re: Startkaart voor muildieren (AR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 22:08

Hier eventjes een aantal foto's van fred en fleur.

Dit is Fleur,
Afbeelding

Dit is Fred
Afbeelding

Fred en Fleur in actie bij een Marathon in Franeker

Afbeelding

Afbeelding

Fred en Fleur bij een onderlinge dressuur wedstrijd

Eerst Fred

Afbeelding

Fleurtje

Afbeelding

Ringsteken in Tietjerk

Afbeelding

Afbeelding

De laatste foto's zijn van wat mindere kwaliteit want die heb ik van haar site gehaald kijk anders op www.fredenfleur.nl

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 08:18

Waarom vraagt ze als muildier een startkaart aan? gewoon een meetbewijs erbij doen en als pony's laten inschrijven. Ras onbekent.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 12:48

Haha, het zou me niets verbazen als ze erin trappen, Amondi.

Maar ik weet zelf niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik denk dat het verschil pony-muildier te groot is om dit in 1 rubriek te doen. Maar er zijn bij elkaar maar een handjevol muildieren in NEderland waarmee getraint wordt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 14:56

allereerst wat een mooie beestjes, ben helemaal weg van fleur , sorry fred maar jij ziet er teveel shet uit haha op je oren na dan. Maar idd ik zal ze gewoon als ponybeest inschrijven en ras onbekent of moeder is die en die en vader onbekent of zoiets. En als ze lekker lopen zoals op de foto,s te zien is, vanwaar het probleem, mensen moet niet zo zeuren bij de start.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 15:07

Esmeralda; Op zich vind ik wel dat de KNHS gelijk heeft. Met een cavia doe je toch ook niet mee op een konijnententoonstelling, terwijl die beesten ook heel erg op elkaar lijken. Echt onzin is het niet.
Ook al is de situatie heel vervelend als je zelf deze beestjes hebt.

Bonanzalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 15:21

Maar ze lijken heel erg op shetlanders, ze kunnen toch gewoon met de ponies meelopen. Ik vindt een konijn en een cavia veel meer van elkaar verschillen! Dus Sjonnie jij bent het eens met de KNHS? Maar er kan geen speciale klasse worden gemaakt van muildieren of ezels want die zijn er te weinig. Dan moet er toch een uitzondering worden gemaakt? Waarom zo moeilijk doen? En qwa grote zijn ze gelijk aan een shetlander en die lopen ook in dezelfde groep als welsjes, fjorden new forrest ponies etc. terwijl ik denk dat het verschil tussen een smal welsje en een shet groter is dan die het verschil van een muildier zoals fred en fleur met een shetlander? Sjonnie zou je er dan problemen mee hebben als je tegen muildieren moest mennen in een competitie? Ikzelf zou er geen problemen mee hebben, alleen omdat de ponies een beetje anders zijn. Maakt zoiets het niet juist leuker? Het publiek is namelijk altijd dol op de aanspanning bij regionale wedstrijden!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 16:11

Een zooi enters in je tekst zullen handig zijn

Maar ik ben het inderdaad eens met de KNHS. De wedstrijden zijn voor paarden en pony's. Maar ik mag er ook niet aan meedoen als ik een olifant met een paard kruis (beetje overdreven vergelijking). Waarom niet? Omdat het dan geen paard is. Precies hetzelfde met jullie Sjezeltjes.

Als we uitzonderingen gaan maken kunnen we die blijven maken. Ook op een hondenwedstrijd loopt geen hondxwolf rond, die worden ook geweigert. Ook op een KWPN keuring wordt geen kruising toegelaten. Waarom niet? Dit zijn andere rassen dan waarvoor de wedstrijd bedoeld is.

Ik heb geen problemen met muildieren, ieder zijn eigen liefhebberij. Of het het leuker maakt? Natuurlijk. Een ezel in een koppel pony's is geweldig. Een bonte in een bruin gezelschap is ook gaaf!

Ik snap best dat het voor jullie heel moeilijk is, maar is er niets met jullie eigen stamboek te regelen?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:26

Ik ben het wel met Sanne eens.
Ik kan me ook heel goed voorstellen dat jullie aan gewone wedstrijden meewillen doen, maar hoe ga je dat in de dressuur doen? In klasse twee wordt al verzameling gevraagd. hoe verwacht je dat een jury je beoordeelt op bv lengtebuiging, verzameling, verruiming etc. Niet dat een jury negatief tegenover je zou staan, maar die proeven zijn gemaakt voor pony's en paarden en er is rekening gehouden met het gebruiksdoel van pony's en paarden.
Een ezeltje of muildier zit qua skelet anders in elkaar en het zijn geen paarden,net als dat een zebra geen gestreepte pony is.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:05

Ik heb zowel de KNHS als de WRAN al eens benaderd of ik in de toekomst met mijn ezels ergens kon meedoen. Beide organisaties reageerden negatief.
Ik ben eens (op het internet weliswaar) gaan kijken naar Amerika. Daar wordt heel veel ezels en muildieren gereden en gemend.
Maar ook zij hebben aparte wedstrijden voor paarden/ponies, ezels en muildieren. Ieder diersoort heeft zijn eigen klassen en onderdelen.
Ik denk dat we hier in Nederland het hoogst haalbare hebben bereikt: de KNHS staat nu toe dat het examen voor het koetsiersbewijs gereden mag worden met ezels danwel muildieren.
Misschien komen er meer mensen die gaan mennen met ezels of muildieren en dan kunnen we onze eigen wedstrijden organiseren

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:38

Dat is het probleem Jasper, daar heb je de ezel bij zijn oren
Er zijn te weinig mensen met ezels en aanverwanten in Nederland, die hiermee wedstrijdgericht willen gaan rijden.

Misschien wanneer je een oproep doet via het ezelstamboek dat je meer mensen krijgt. Ik dnek ook dat er veel menners zijn die eigenlijk geen zin hebben om erover na te denken of er moeite voor te doen om wedstrijden te krijgen, maar dat ze wel graag mee willen doen als het zover is.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:44

Ik vind het geen enkel probleem dat je met je sjezels wedstrijden rijd. Ik vind het zelfs leuk. Weer eens wat anders om naar te kijken.

Maar ik denk idd dat het echte wedstrijdrijden toch wel heel moeilijk wordt. Metname in de dressuurproef waar Albertine het ook al over heeft.

Maar het is toch ook gewoon leuk om de wedstrijden in de hobbyklasse mee te doen. Dan kan je gewoon hetzelfde rijden als de rest en je eigen score ook met de rest vergelijken, want je wordt hetzelfde beoordeeld als degene die wel een startkaart hebben.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:49

Ik vraag me af of de vereniging dat goedkeurt. Ik denk dat dat ook niet mag hoor Jeroen.
Dan zal ze echt onderlinge wedstrijden moeten blijven rijden.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 23:14

Het probleem met het mennen met ezels is dat de meeste paarden zich helemaal rotschrikken. Daarom weert ook menig menvereniging een ezel in de les. De ezel loopt dan wel maar de paarden zijn niet meer te hanteren . Ze vliegen alle kanten op om weg te komen van dat "gevaar".
Maar buiten dat: een ezel of een muildier heeft niet de bewegingen van een paard en dus zul je andere criteria moeten hanteren bij de wedstrijd en een eigen klassement moeten starten.

@Sjonniej: Ik ben druk aan het lobbyen binnen ezelwereld. Maar ik moet je gelijk geven dat de meeste ezeleigenaren niet staan te springen om een dressuurproef te rijden met hun dieren. Da's nou jammer voor degenen die dat wel leuk vinden. Maar ja, wat niet is, kan nog komen.
Weet iemand een jurylid die bereid zou zijn om ezels en muildieren te jureren? Het is even studeren, maar wel weer eens wat anders.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:32

Ik weet geen juryleden, maar ik denk in principe dat er best juryleden zijn die eens een poging willen wagen. Houd er alleen rekening mee dat op een jurycursus je wordt geleerd een paard te beoordelen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 10:15

Ik vind het onzin dat een sjezel anders zou lopen en dus niet te jureren is. Als ik zo op de website van fred en fleur kijk hebben ze toch ook hun prijzen gewonnen in de dressuur op hun menvereniging. Mijn shetten zijn ook moeilijker om te beoordelen maar zeker niet onmogelijk.
Mijn man is ook gek op ezels en heeft het zich wel eens afgevraagd of je er ook de marathon mee in kan. Wij houden namelijk wel van een apart span waarvan er geen 13 in een dozijn zitten.
Ik denk dat vooral tegenstanders er moeite mee kunnen hebben dat hun mooie luxe welshjes er uit worden gereden door een stel sjezels!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 11:46

Ik geef je weinig hoop. Ik baal ook van een aantal regels van het KNHS maar goed die regels zijn er nou eenmaal en ze zijne cht neit van plan om die aan te passen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:01

napie schreef:
Ik vind het onzin dat een sjezel anders zou lopen en dus niet te jureren is.

Ooit een ezel opgericht, afgebogen, van achter naar voren zien lopen met een ondertredend achterbeen? Dat kunnen ze qua skelet niet. Stijle schouder, korte croupe korte broekspier, korte nek,weinig kaakvrijheid.

ik heb nog een bokkenwagen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:08

Goed dat maakt toch neit uit. Alleen zal je inderdaad neit gauw winnen met dresuurr.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:08

Het zal mij ook benieuwen of ze t voor elkaar kan krijgen. Dat zou natuurlijk wel gaaf zijn.
Het ziet er ontzettend grappig en leuk uit
Veel succes ermee!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:38

Karoliena; Natuurlijk maakt dat uit. Een ezel heeft een hele andere manier van lopen en bewegen dan een paard. Hij heeft dan wel ongeveer gelijke gange, maar dat is dan ook de enige overeenkomst.

Tuurlijk zullen er juryleden zijn die dit willen jureren, maar het is gewoon heel moeilijk. Ze leren een paard te beoordelen en geen ezel, die dus heel anders beweegt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:42

Ja nou ja als je dan steeds als laatste eindigd maakt da toch neits uit. Dan doe je dus gewoon voor spek en bonen mee. Ik roep ook maar wat hoor. Ik heb nog nooit een muildier zien lopen.

Zoals ik al zei ze hebben wel meer rare regeltjes en ik denk niet dat ze die gaan aanpassen voor een aantal muildieren.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 12:56

Het gaat er toch niet om of je lage punten krijgt voor je dressuur of niet? So be it, jury's hebben ook moeite om shetjes, tinkers, friezen, ijslanders en andere "aparte" paarden goed te jureren. Als de TS stelselmatig lage punten krijgt, maar tenminste wel mag starten zal het haar ws worst wezen!

Ik kan de KNHS ergens wel begrijpen, je doet ook niet met een span ossen mee tenslotte, maar ik vind wel dat ze tenminste moeite zouden kunnen doen om mee te zoeken naar alternatieve / creatieve oplossingen voor het probleem. Het zijn toch "paardachtigen" (sterker nog, genetisch bezien zijn het halve paarden ). Om ze nou per definitie meteen maar te weigeren vind ik te ver gaan. Desnoods laten ze je een keer voorrijden om je te beoordelen? Desnoods mag je marathon starten maar geen dressuur. Desnoods.......mogelijkheden zat te bedenken lijkt mij! Kom op KNHS, doe nou eens een keertje een beetje moeite om een probleem op te lossen, en stimuleer dit nou eens!

TS: succes

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 13:19

Roadracer; Er zijn geen marathonwedstrijden, zonder dressuur, die de KNHS 'organiseert'. Dan moet je zowiezo bij andere wedstrijden blijven.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 14:33

Sjonniej schreef:
Roadracer; Er zijn geen marathonwedstrijden, zonder dressuur, die de KNHS 'organiseert'. Dan moet je zowiezo bij andere wedstrijden blijven.

Oja, das waar ook, dat zijn alleen de zgn "wilde wedstrijden". Die de KNHS trouwens ook wil verbieden...

En ik maar denken dat de IB-groep in Groningen een ramp was