[AR] [NH of ..?] Trailerprobleem... SPOED

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

[NH of ..?] Trailerprobleem... SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 00:12

Hallo lezers..

Mijn paard en ik hebben ( om dat als eerste te noemen ) een hele goede band. Hij vertrouwd mij en ik vertrouw hem.

Maar.. ik vertrouw mijn beste vriend ook als geen ander, als hij een vogelspin voor mn neus houdt en mij vraagt hem te aaien ren ik alsnog gillend weg.

Zo zit het met mijn paard en de trailer.. Hij vertrouwt me maar vind de trailer zooo eng! Iedere keer duurt het een halfuur, zo niet langer, om hem op de trailer te krijgen. Ik durf het hem bijna niet meer aan te doen. De laatste keer ( kringkamioenschappen, terugreis ) moest er een hoefsmid bijkomen met zijn praam, een bezem onder zijn kont en een hoop gezeik waar ik heleMAAL niet van houdt. Ik stond er dan ook bij te chagrijnen waarom iedereen erbij kwam staan. Dat wekt bij hem alleen nog maar meer paniek en onrust op.

Maargoed, geen gel*l nu meer: straight to the point:

Wie o wie kan mij tips geven om mijn paard z'n angst voor de trailer te helpen overwinnen? aangezien we nu zomervakantie hebben willen we namenlijk gaan oefenen ermee We hebben al veel geprobeerd en willen het met zo weinig mogelijk druk en geweld proberen.

alvast wat feiten:

-longeerlijnen achter zijn kont breekt hij als een dun takje, werkt dus niet
-bezem achter zijn kont word hij hysterisch van
-praam werkt, maar is onhandig, en dan is zijn angst er niet mee over
-iets over zijn hoofd doen we eigenlijk altijd, maar omdat hij steeds moeilijker doet en uiteindelijk misschien een keer los zal breken, rent hij zichzelf natuurlijk naar de *** als hij niks kan zien... vinden wij dus een beetje eng.

verder is alle inbreng meer dan welkom, maar houd het vriendelijk, en geef geen reacties als: goh wat rot voor je, of: had ik ook wel eens.

Daar heb ik niks aan

alvast bedankt

Mocca

Re: [NH of ..?] Trailerprobleem... SPOED

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 08:52

Goh wat rot voor je...

Haha, nee mensen dit is echt erg, heb wel meer paardne met trailerproblemen gezien, maar Rowygo spant de kroon Niet normaal dat beest, en staat hij er eindelijk op, neemt hij een sprong naar achteren en kan je weer opnieuw beginnen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:51

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 10:27

Goh, dat verhaal ken ik, alleen is die van ons niet bang, dat is helemaal irritant

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 10:51

@ Paulatjuh: zoals je al weet, bedankt voor je link, eenhandig stuk en ik ga het zeker toepassen. dankje

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:46

Goldie schreef:
Goh, dat verhaal ken ik, alleen is die van ons niet bang, dat is helemaal irritant

Dat lijkt me nog erger inderdaad, angst kan je wegnemen, irritatie is moeilijker

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:53

Het paard van sokje87 wil ook moeilijk in de trailer.
Die proberen we iedere keer met 2 longeerlijnen achter zijn kont, zei op haar hurken in de trailer en lokken met voer. En telkens heel rustig wat spanning geven op de lijnen. Eerste keer duurde een tijd voordat de merrie het begreep, maar de 2de x liep ze er zo in.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 12:56

Is hij wel bang een paard dat bang is komt er ook angstig weer uit.Een vriendin van mij had ook zo n paard er niet inwillen en zelf een x na 5 uur proberen.Stond ze er in en er was niets aan de hand ze bleef zo staan zonder stang.Als blijkt dat hij niet bang is zou ik het een x met harde hand doen en dan niet zelf doen want je paard moet niet bang van jouw worden.Klinkt misschien niet leuk of gemeen maar als hij jouw elke x laat staan is ook niet fijn.Mijn eigen paard was dus in het begin wel bang .Daar heb ik dus een x een helemiddag voor uitgetrokken om ze er in telokken praten een beetje voer .Je moet het doen zonder iemand erbij want je heb altijd van die beterweters.Als hij er instaan heel goed belonen en wat eten geven en dit zo elke dag proberen.Bij mij is het gelukt ik kan ze nu alleen in en uit laden.
succes ermee

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:24

alle longeerlijnen, bezems, zwepen enz. weggooien en helemaal alleen met je paard, zonder toeschouwers die het altijd beter weten, stapje voor stapje het vertrouwen winnen dat de trailer niet eng is, maar leuk......

Ik heb er 2 weken over gedaan vorig jaar, alle tijd, 1 stapje in de goede richting was al goed en nu klost ie er zo in, het kan hem niets meer schelen.

Geduld is het sleutelwoord, niet kwaad worden, niet teleurgesteld zijn als het niet in 1 x lukt, geduld hebben en veel daarvan!

Het grappige is dat ik allemaal grote plannen had voor als ie ooit trailermak zou zijn, nu is ie dat en wil ik nergens meer naartoe met hem omdat ik het niet fair vindt om een paard zoiets rots als reizen in een piepklein hokje op wielen aan te doen. Hij mag lekker in z'n weitje bij z'n vrienden blijven van me, hoeft nergens mee naartoe voormijn plezier

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:40

Zet je trailer in de wei, ga op de klep zitten en laat je paard naar je toe komen. Om bij jou te komen, zal hij op de klep moeten gaan staan.
Een peentje als hij bij je is. En iedere dag een stukje verder naar achteren gaan zitten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:41

en je auto dan??? die zal ook de wei in moeten, ik weet niet waar je woont, maar hier zou zoiets niet kunnen momenteel, alles staat balnk door de vele regen van de laatste tijd......

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:43

Had je in het westen moeten gaan wonen, smurf
Hier is alles alweer droog. De bak stoft alweer.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 14:46

ik woon in het westen...... in een polder en het regent hier alweer uren....

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 15:35

inderdaad hardhandige dingen hoef je bij mij niet aan te komen, alsnog wel bedankt voor je aandacht. en ja, het is echt angst. Bedankt allemaal, ik ga het eens proberen met veeeeeeeeeeel geduld

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 22:42

ik heb het probleem zelf ook en als je naar de kliniek moet dan heb je toch geen tijd om alle stappen door te nemen van paard natuurlijk. Aangezien ik mijn paard nog maar twee weken heb en geen trailer heb momenteel om te oefenen ga ik maandag waarschijnlijk toch een probleem krijgen. erg herkenbaar en maar oefenen als ik straks weer bij mijn trailer kan!!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:06

trailer in een afgesloten bak/wei zetten met lekker hooi in een hooinet aan de buitenkant vastmaken.
klep open en zo eens voer binnenin plaatsen.
paar dagen volhouden.

is je paard nieuwsgierig genoeg dan dufd hij steeds dichterbij en erin?
een brutaal shetje erbij werkt ook

ook oefenen in de bak aan de hand tussen 2 opgebouwde hindernissen.

little_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:14

recht voor de laadklep gaan staan op een flinke afstand en voor elk stapje dat hij dichter bij de trailer komt belonen, of een flinke bak met eten erin zetten?hoe reageert hij op een zweepje, je hoeft hem er niet mee in mekaar te meppen!, geef hem de tijd maar ben streng en laat hem merken dat het bij jou te doen is.... en de gouden regel is: houd zijn hoofd voor het gat!!!!!!

mijn paard liep er ook nooit in en ja op nou een paard van 1.83 op je te krijgen... 1 keer met wat geweld erin gezet en nu gaat het veel beter!bij mijn paard helpt lief doen niet en als hij eenmaal 3 keer zijn kont naar de trailer heeft gedraait maakt hij er een spelletje van ,, wil niets lukken, klinkt het heel wreed maar met iets meer geweld....... je hoeft hem natuurlijk niet de trailer in te slaan!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 00:20

Bij ons paard lopen we er gewoon meteen met de stang achteraan, meestal loopt ze dan wel door.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 00:28

sorry mensen, ik wil geen geweld, geen druk, geen voer en geen shet erbij. de redenen:

-geen geweld: ik ben er fel tegen geweld te gebruiken om dingen gedaan te krijgen van je paard
-geen druk: maakt hem paniekeriger dan hij al is, het is tenslotte angst, dat moet je niet forceren.
-geen voer: ik wil niet dat hij het alleen voor voer doet. Dan is het probleem niet echt opgelost. ik wil het echt opgelost hebben.
-geen shet: Dan kan ik straks niet meer op wedstrijd zonder shet, niet meer naar de kliniek zonder shet. Op wedstrijd lopen ze dan constant te gillen naar mekaar. Geeeen zin in

maar evengoed toch bedankt voor jullie aandacht

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 08:48

ik bedoel niet dat je een shet mee moet nemen op de rit.als de trailer in bak of weide staat:
een shet is wat meer gefikst op eten en zal je paard kunnen overhalen sneller naar de trailer te gaan kijken/snuffelen en op de laadklep enzo te staan.

het voer is een beloning,wat je later kan weghalen of vervangen door een snoepje/appel.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:31

kijk eens op www.dreamstables.nl
Zij kunnen je absoluut helpen op een paardvriendelijke manier!!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 09:36

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:47

casanova schreef:
ik bedoel niet dat je een shet mee moet nemen op de rit.als de trailer in bak of weide staat:
een shet is wat meer gefikst op eten en zal je paard kunnen overhalen sneller naar de trailer te gaan kijken/snuffelen en op de laadklep enzo te staan.

het voer is een beloning,wat je later kan weghalen of vervangen door een snoepje/appel.

Ben ik het niet mee eens. Als een paard écht bang is laat hij zich niet overtuigen door een shet. Tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:50

Ben ik het niet mee eens. Als een paard écht bang is laat hij zich niet overtuigen door een shet. Tenminste dat heb ik nog nooit meegemaakt [/quote]

ikke wel,heel vaak zelfs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 13:58

En wat ik nog mis bij alle tips

Nog rustiger rijden

ook al rij je rustig, sommige paarden vinden dat nog te hard (ga er voor de fun zelf maar eens instaan, echt dood eng)
Echt heeeeel zachtjes remmen of beter gas loslaten en uitrollen als het kan. En heeeel zachtjes optrekken.
Ook het bochten werk nog zachter dan nu.

Voor de rest ga ik mee met geduld, daar kom je in de meeste gevallen het verst mee.
Al zijn er ook paarden die je straal voor de gek houden
Helmaal niet bang zijn, maar weten dat het zo wel lekker gaat
Die moet je echt een genadeloos aan pakken...

Verder, als je zelf al twijfelend de laadklep oploopt, met het idee hij doet het toch niet.
Doet hij het ook niet
Dan kan iemand anders laten laden ook wel eens een tijdelijke oplossing zijn.
Dus zelf er geen bombarie vam maken, dat ziet het paard direct aan je houding.

Succes.