[AR] tandem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

[AR] tandem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 12:35

Ik wil mijn fjord en mijn mini in een tandem zetten. Mijn fjord heeft nu een gewoon enkelspantuig, kan daar evengoed alles aan worden bevestigd zodat mijn shet ervoor kan? en zo nee, welke onderdelen moet ik dan nog los kopen? En hoe zit dat met het tuig van de shet? moet daar nog wat aan verandert worden?
Zijn er nog dingen die ik gewoon kan oefenen zonder kar?
Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 07-06-05 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

_revanche_

Re: tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:41

je moet zorgen dat aan het hoofdstel van de fjord aan allebei de kanten ringen zitten om de leidsels door heen te halen en borstuig met 2 ringen waar je de mini aan vast kan maken.
Ik weet niet wat voor tuig je voor de mini heb, maar ik had daar gewoon een voortuig van het 4-span voor gepakt en dan de strengen op het langst. Verder moet je ook zorgen dat je fjord niet in de voorstrengen kan staan (dus eventueel een extra streng ophouder of stiek eraan)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 12:58

Ik wilde voor mijn mini hetzelfde tuig kopen als voor de fjord, ik zal even foto's zoeken. Maar alles kan nu nog, ik heb nu alleen een enkelspantuig voor de fjord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:05

Heb je wel voldoende over het hoogte verschil nagedacht?
De strengen van de mini gaan namelijk naar de borst van de Fjord welke een stuk groter is.
Maak je nu een wending kan de mini zich onder zijn strengen doordraaien......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:12

ik heb het er al met verschillende mensen over gehad, maar kwa tempo en op elkaar inspelen is het iig een super duo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:16

Dan moet je het vooral gaan doen, veel succes Doei!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 13:16

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:59

Je moet wel lezen wat Illindra schrijft Knipoog
Ze heeft namelijk wel gelijk; Je voorpony zijn strengen gaan naar de borst van je achterpony. Als je achterpony dus een stuk hoger is, loopt de voorpony onder de strengen door.

Ik denk dat je ook langere strengen moet hebben. Als ze stilstaan, met je strengen van de voorpony iets doorgehangen (dus niet helemaal strak), moet de achterpony zijn hals een heel stuk naar voren moeten strekken voor hij de voorpony in zijn kont kan bijten.
Anders stapt hij ook erg snel op de achterhoeven van de pony tijdens het rijden, als hij er korter voor staat.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 16:23

Heb je nou een schoftonderlegger onder je borstsuk. Lijkt zo breed. Volgens mij gaat toch niet werken een fjord en mini in tandem. Niet alleen je strengen meten erg de hoogte in maar ook je leidsels. Ik denk dat je vraagt om ongelukken. Zou de mini niet over-lopen worden door de fjord als deze wat te enthousiast wordt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 16:42

de mini is sneller dan de fjord, ook als ze samen los zijn of in het land lopen, het zijn goede maatjes, en de fjord is wat terug houdend en sneller bang (is niet meer lopen) en de shet loopt overal dapper langs. De fjord gaat liever neit voorop, de shet niet achter. De fjord heeft een rustig karakter en gaat er bijna nooit vandoor, de shet is veel voorwaartser.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:14

als je simpel nadenkt weet je dat een mini shet niet sneller is dan een fjord. misschien loopt hij af en toe harder maar als het er op aan komt is je fjord sneller.
met het tuig zal het een probleem worden zoals illindra al aangeeft. maar ook met rijden want hoe wil je dat gaan sturen? als jij op de bok zit en jou shetje loopt braaf voor je fjord is hij niet meer zichtbaar voor jou.

daarbij vind ik het super lomp omdat als je fjord schrikt, wat altijd kan gebeuren, hij boven op je shet springt. hij ziet hem simpelweg niet als iets waar hij niet overheen kan wat wel zou gebeuren als hij achter bijv. een andere fjord zou lopen. dan zou hij er langs of en tegenaan springen ipv. er boven op.

het is grappig bedacht en het zal er ongetwijfeld koddig uit zien maar ik zou het echt niet doen als ik jou was. de gangen zijn niet gelijk en het tempo ook niet. want waarom zou je ze niet in tweespan zetten als ze toch even hard lopen? dat is ongeveer even haalbaar.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 18:25

Kwa snelheid lopen ze echt evenhard. Mijn fjord kan gewoon niet snel, als hij op hol slaat gaat hij neit hard, raakt altijd op achter in de kudde dus aub doen of ik dom ben, ik ken mijn parden al jaren en jullie hebben ze niet gezien.
2 span, nouja daar heb je een andere kar voor nodig, en dat is mij afgeraden omdat ze dachten dat voor elkaar beter zou gaan.

Ik heb daarnaast toch niet gevraagt of het wel of niet kan en ook niet wat de risico's zijn?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:33

Nee, maar als je als paardenliefhebber zulk onderbouwd commentaar krijgt, moet je je wel 3 keer achter je oren krabben voor je zo'n onnozel plan doorzet.
Maar goed, veel succes en ik hoop dat je ponies goed verzekerd zijn Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 21:59

Maar je kunt hier niets vragen en een zinnig antwoord krijgen omdat altijd iedereen maar zegt het is gevaarlijk of ahhh wat zielig hoewel ze het meestal zelf geen haar beter doen. Maar goed. Als ik met mijn pony men (gewoon enkelspan) en hij schrikt, staat hij stokstijf stil.... Als de ander schrikt versneld ze. Ze zijn beide vuurwerk proef, zijn bekogeld met rotje en babypijltjes, maar schrikken kan altijd.

MAar goed ik stel het wel even anders op, ik wil tandem gaan doen met laila en timo (zie onderschrift) waar moet ik op letten emt tuig enzo?

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:59

lailapri schreef:
Maar je kunt hier niets vragen en een zinnig antwoord krijgen omdat altijd iedereen

Nuttige tips genoeg dacht ik zo. Alleen léés jij het iets anders. Knipoog

Onder het zadel (a la fleche) is het heel anders, omdat je het kleintje goed kunt zien. Vanaf de bok verdwijnt het kleine ding achter het lichaam van je fjord en kun je slecht zien hoe het loopt.

Het ziet er wel erg grappig uit zo onder het zadel moet ik zeggen Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:39

Je hebt ook een ander bit nodig, meen dat het een buxtonstang is, weet het niet zeker. In ieder geval is het een liverpoolstang waarvan de 2 scharen met elkaar verbonden zijn met een stangetje, dit om het haken van de leidsel achter de schaar te voorkomen. Heel belangrijk, zeker in in jouw geval omdat het shetje een stuk kleiner is. Verder moet het in principe wel gaan, mits je shet goed voorwaarts is en goed recht loopt. 2 jaar geleden heeft Lamnertus Huckriede in Hagestein een shou gegeven met een randem, daarin stonden een fries, een tuigpaard en de voorpony was de kleinste hackney uit het hele wedstrijdgezelschap van de hackney's, Rakker die maar 1.18m meet.
Voor wat betreft tuig, ik heb zelf eigen tandemtuig, maar mijn tandem staat ook in een 2-wielige kar, en ik rijd met gareeltuig. Ik zou het zo niet weten, kan zelf mijn enkelspantuig nooit ombouwen voor een tandem. Misschien eens goed naar echt tandemtuig kijken?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 09:50

Ik vind alleen het verschil tussen Lambertus Huckriede en Lailapri nogal groot Nagelbijten / Gniffelen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:33

Billy schreef:
Ik vind alleen het verschil tussen Lambertus Huckriede en Lailapri nogal groot Nagelbijten / Gniffelen

Is dat zo? Heb jij Lailapri ooit tandem zien rijden? Zo nee, kun je er ook niet over oordelen. En Lambertus Huckriede is wel een goede rijder in enkelspan en tweespan, maar ik vind hem persoonlijk niet denderend met tandem.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 10:34

Huckriede is een prof, en dat kun je van lailapri niet zeggen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:36

Dat klopt, en ik ook niet, en toch rijd ik hem eruit. Haha! Wil dus ook niet alles zeggen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 11:50

Waar het om gaat is dat er duidelijke practische bezwaren zijn met de combinatie Fjord en mini.
Ik kan me zo voorstellen dat bij een pony van 1.18 als voorpaard je minder hoogte-problemen hebt dan met een mini van laten we zeggen 85 cm.
Dat kan misschien ongelukken voorkomen.
Dat ts alle aangeboden goede raad in de wind slaat, moet ze zelf weten, maar als er wat fout gaat gaat het goed fout.
Wat het tuig betreft: Volgens mij moet je een zweng aan een ring of zo van het borsttuig van de achterpony kunnen hangen.(De ring zal er ws aan gemaakt moeten worden). Als je de strengen rechtstreeks aan het borsttuig van het achterpaard gaan , ligt dat tuig niet meer goed. Het bitprobleem is ook op te lossen met een stukje tuinslang die je tussen de scharen maakt, dat heeft hezelfde effect als een dure nieuwe stang.
Verder idd de ringen aan het hoofdstel van het achterpaard om de leidsels te geleiden. Ik denk alleen dt je door het hoogteverschil geen goede inwerking meer hebt bij de pony, maar daar kom je vanzelf wel achter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 13:01

Verschil van 1.18m naar 1.70 m is net zo groot hoor!

En over die strengen, zouden die dan naar het borsttuig moeten of naar de streng van het achterpaard, bij het zadeltje? Ik zit nu even te vergelijken met mijn eigen tandemtuig, maar zoals ik al zei is dat een gareeltuig en een zadeltje voor een 2-wielige kar, anders dus. De streng van het voorpaard wordt dan aan de trekker bevestigd van het achterpaard, op het punt van de gesp voor de strengen van het achterpaard. (Nog duidelijk? Knipoog ) Ik weet dus absoluut niet hoe het zit met borsttuig en 4-wielige wagen, zo heb ik nog nooit een tandemtuig gezien.
Nog iets om niet te vergeten, aan de strengen van het voorpaard moet ook een spinnekop komen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:17

Wij hadden bij de achterpony altijd een 2-span borst, dan zit namelijk de gesp om de strengen te verstellen aan de borst vast en niet aan het uiteinde van de strengen.
Aan die gesp deden we een kort riempje met een D-ring aan het einde.
De strengen van de voorpony hadden we van autogordel gemaakt. Het voorste stuk gewoon leer (om te verstellen, ook een 2-span borst dus) en het achterste stuk autogordel. Dit materiaal is goedkoop, licht en onwijs sterk.
Aan de strengen van de voorpony zat een haak (naam vergeten), die zat dan aan het D-ringetje aan de borst van de achterpony.

Dit ging prima. Zolang de voorpony maar niet de touwtjes in handen neemt en de kar zelf wil gaan trekken.

Neonlight: Het verschil tussen iemand die al jaren in de sport zit en een jong iemand die af en toe haar pony's inspant is aardig groot Lachen

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 17:35

ik heb de achterpony altijd gewoon in enkelspan.
dan heb ik brancard beugels en heb ik aan de lussen van de burry zeg maar leren riemen met een D ring. dan gaan de strengen op zijn langst en met een paniekhaak van de D ring aan de ring van de strengen.
je kan ook een klein stukje leer met een ring eraan pakken en deze dan bij de gesp op het borsttuig zetten. dus die gesp waar ook je strengen aan vast zitten.

A10

Re: [AR] tandem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:13

Alles is al gezegd en ik wil ook geen kritiek op iemands ideeen spuien, maar mijn pony (NRPS)loopt in het tandem met een haflinger, en daar merk je al verschil in de bewegingen.
De haflinger en die van zijn dan nog even groot...De NRPS-er neemt gewoon ruimere passen en moet dan toch om de zoveel meter ff inhouden. En dan lopen ze in principe alle twee even hard en zijn ze alle twee even ijverig. De bewegingen zijn dan gewoon niet goed op elkaar aangepast, het zijn dan ook twee totaal verschillende pony's.

Dit tandem is dan ook alleen bedoeld om de NRPS-er aan het tandemlopen te laten wennen en gezellig een rondje door de polder te lopen, maar voor wedstrijden is deze combi niet geschikt.