[AR] [NH] Join - up...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

[NH] Join - up...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:53

Ik wil graag een join - up doen maar hoe moet dat precies?
Ik heb ook gehoord dat je hem in galop of draf moet hebben maar dat doet mijne echt niet! die blijft gewoon stappen Clown
alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 21-04-05 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

WormBoy

Re: Join - up...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:20

Er zijn daar al heel wat topics over langsgekomen, kijk bijvoorbeeld eens op dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=371837&st=0&sk=t&sd=a
Daar worden ook wat van de voor en tegens besproken, niet iedereen is een voorstander van die methode, en ik zou ook zeker niet zelf een beetje gaan aankloten (je kunt er ook veel me verpesten). Als dit is wat je wilt, kun je het beste iemand vragen je daarmee te helpen.

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 16:34

er zin idd veel voors en tegens, maar als je paardje blijft stappen denk ik dat het niet echt geschikt is voor je paard, dan helpt het echt niet!! Je moet er ook eeen goede reden voor hebben , wil je een join-up doen...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 17:02

Ik zou me er eens goed in verdiepen voordat je zomaar iets gaat proberen. Als je paard blijft stappen, doe je iets fout. Wat is de reden dat je een join-up wilt doen, want als het voor de lol is zou ik er nog even goed overnadenken Lachen

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 21:01

om meer vertrouwen in haar te krijgen:D

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 22:37

Volgens mij is het meer iets om je paard even flink op z'n plaats te zetten, want je geeft ze een behoorlijke tik. Ik heb er verder ook niet veel verstand van, maar zou het niet zomaar voor de lol gaan uitproberen.
Wat ik wel eens doe, is als Maroushah het ergens niet mee eens is en daarom bijvoorbeeld een keer gericht trapt, dan stuur ik d'r door een armgebaar en door als het ware veel energie uit te stralen (door je groot te maken en het paard strak aan te kijken) d'r weg te sturen en op dezelfde manier door te laten lopen totdat ze aangeeft dat ze je respecteert (oortje naar binnen, hoofd omlaag, kauwen, likken) en dan 'maak ik mezelf weer klein' en kijk d'r niet meer aan, draai me om of loop een stukje naar achteren en over het algemeen loopt ze daarna achter me aan, in stap en draf, achterwaarts, welke kant ook op.
Maargoed, je stuurt je paard dus wel weg en als je dat doet zonder goede reden krijgt je paard daar een behoorlijke opdonder van denk ik ...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:47

XxriieterxX schreef:

Als jij geen vertouwen in haar hebt, betekent dat toch dat het probleem bij jou zit? Dan moet je je paard niet psychisch op de donder geven, maar andere dingen doen, waardoor jij het vertrouwen krijgt....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:30

Idd een join-up is niet om vertrouwen te krijgen alleen maar om hem een rang lager te laten zetten...

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:10

Een join-up moet je niet gewoon zomaar even doen, en zeker niet om vertrouwen te krijgen, zoals ze al zeiden in de reacties hierboven. Krijg er eerst maar eens wat meer verstand van Knipoog .
Een join-up is meer een straf, net zoals in de kudde gebeurt. De alpha-merrie (jij) jaagt het 'stoute' paard weg uit de kudde. Buiten de kudde zijn roofdieren en is je paard dus niet veilig. Pas als ie weer lief is zou het paard dan weer in de kudde mogen komen. Dus eigenlijk is het meer een straf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:23

Een join-up doe je alleen als je paard iets enorm fout heeft gedaan! Zo gaat het in de kudde ook. Het is een enorm psychologische klap voor het paard. Heeft jou paard wat fout gedaan? Nee, jij denkt dus ook al dat je er meer vertrouwen door krijgt. Dat dacht ik vroeger ook maar je kan met een join-up hoogstens vertrouwen afdwingen van je paard en dat wil je ook niet. Doe het alsjeblieft niet, verdiep je er eerst goed in!!!

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 20:58

wendytjeG schreef:
XxriieterxX schreef:

Als jij geen vertouwen in haar hebt, betekent dat toch dat het probleem bij jou zit? Dan moet je je paard niet psychisch op de donder geven, maar andere dingen doen, waardoor jij het vertrouwen krijgt....

ik heb wel vertrouwen is der, maar wil meer vertrouwen dat zeg ik tog.
En ik vraag alleen hoe je het moet doen, niet of het goed is dat ik doe hoor.

Maroush

Re: [NH] Join - up...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:42

Dat zal wel, maar je paard krijgt iig niet meer vertrouwen in jou als je d'r zonder reden wegstuurt, wat je dus doet bij een join-up. En in m'n vorige berichtje heb ik gezegd hoe ik het ongeveer doe, maar ik weet niet of dat precies een join-up is, ik doe gewoon m'n eigen variant ... en ALLEEN als Marous iets echt verkeerd heeft gedaan en even op d'r plaats gezet moet worden !!!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:46

Niet doen heel simpel maar gewoon geen join up doen. Ben er zowiezo al tegen en je hebt er geen verstand van dus niet doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 08:54

XxriieterxX schreef:

ik heb wel vertrouwen is der, maar wil meer vertrouwen dat zeg ik tog.
En ik vraag alleen hoe je het moet doen, niet of het goed is dat ik doe hoor.

Heel simpel antwoord dan... zoek iemand met ervaring Haha!

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:00

Of doe het helemaal niet Ja
Met als reden 'meer vertrouwen in je paard krijgen' lijkt het me nl. totaal niet zinnig. Ga dan gewoon leuke dingen met hem/haar doen, zodat jullie allebei meer vertrouwen in elkaar krijgen ...

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 18:25

Een join-up is hetzelfde als wat een moeder bij haar veulen doet! Als een veulen stout is, jaagt ze het weg uit de kudde, ze laat het pas weer terug als het onderdanig en schuldbewust terug komt, met het hoofd omlaag dus!
Je kan dus niet zomaar een join-up doen, je moet er een goede reden voor hebben! Je kan je paard tijdens de join-up ook alleen maar wegjagen als je paard daadwerkelijk stout is, anders snap het paardje er totaal niks van!!!
Ook zoals CHESTNUT het zegt klopt het!!!

Als je het verkeerd doet en er niets van weet verpest je het vertrouwen alleen maar! Suc6 ermee

allie_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:59

XxriieterxX veel succes als je het gaat doen
mijn paard neemt mij echt in de maling zodra ik ga longeren het eerste wat ze doet is onwijs hard galopperen eerst zei ik de hele tijd hoho rustig en dan reageert ze een beetje en dan doe ik 1 ding ik zeg braaf of ik zeg goed zo of draf en dan hup zo in de galop en dan gaat ze hard en dan komt ze met haar hoeven tegen die palen of je hoort dat die hoeven elkaar raken. maar ik heb ook een keer gedaan dat ik gewoon haar genegeerd heb gewoon laten rennen en niks zeggen. en dan word ze rustig en dan zeg je weer 1 ding of je doet 1 ding en hup dan is ze weer in de galop maar als ze zoiets doet. hoe moet ik dan een laten zien dat ik de baas ben. misschien join-up? ik ben ook te lief zeggen ze en dat weet ik maar met rijden is ze hardstikke lief maar longeren!
alvast bedankt

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 10:19

haha ik doe het maar niet want ze zeggen dat het kan mislukken dus maar bedankt voor reacties

allie_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:44

oh dan doe ik het ook maar niet want ik zag het ook bij sommige berichten dat het fout kan gaan

_ilse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 20:42

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 10:02

..nu zal ik iedereen wel over me heen krijgen..maar goed..lekker belangrijk, wil toch graag de andere kant vertellen...wij hebben met Guito dus 1 keer een join up gedaan..en nu hoeft dat dus niet meer...als ik nu met Guito eerst de seven games doet..en ik moet ze wel goed doen(ik wil nog wel eens wat fout doen, ben beginnertje)..dan volgt ie me overal..ik hoef helemaal niet meer dat "straffen"te doen...en voor ons is het echt iets leuks erbij, we hebben er alletwee zoveel lol in!..hij loopt heelmaal achter me aan te rennen, met zn koppie te slingeren, helemaal spannend afwachten wat we nu gaan doen, welke kant we op gaan en noem maar op!...ik heb helemaal geen tips of adviesen, ik heb dit voor de eerste keer gedaan met een deskundig iemand...en voor ons is het gewoon leuk..tja..mijn mening met Guito is anders als die van jullie..maar daarbij zeg ik nog een keer..na de seven games hoef ik niet hem meer te "straffen"..hij rent jolig achter me aan en we kunnen allemaal wel zien of een paard het naar zijn zin heeft!

en daarbij... natuurlijk je bepaalt de rang orde met een join up, maar dat doe je toch ook met de seven games?!..

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:54

ok misschien kom ik nu heel blond over maar wat zijn de seven games?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:57

Dimitri schreef:
..nu zal ik iedereen wel over me heen krijgen..maar goed..lekker belangrijk, wil toch graag de andere kant vertellen...wij hebben met Guito dus 1 keer een join up gedaan..en nu hoeft dat dus niet meer...als ik nu met Guito eerst de seven games doet..en ik moet ze wel goed doen(ik wil nog wel eens wat fout doen, ben beginnertje)..dan volgt ie me overal..ik hoef helemaal niet meer dat "straffen"te doen...en voor ons is het echt iets leuks erbij, we hebben er alletwee zoveel lol in!..hij loopt heelmaal achter me aan te rennen, met zn koppie te slingeren, helemaal spannend afwachten wat we nu gaan doen, welke kant we op gaan en noem maar op!...ik heb helemaal geen tips of adviesen, ik heb dit voor de eerste keer gedaan met een deskundig iemand...en voor ons is het gewoon leuk..tja..mijn mening met Guito is anders als die van jullie..maar daarbij zeg ik nog een keer..na de seven games hoef ik niet hem meer te "straffen"..hij rent jolig achter me aan en we kunnen allemaal wel zien of een paard het naar zijn zin heeft!

en daarbij... natuurlijk je bepaalt de rang orde met een join up, maar dat doe je toch ook met de seven games?!..

Je zal mij niet over je heen krijgen maar ik vat het even niet meer Tong uitsteken Waarom zou je je paard 'straffen' na de seven games? Zou je het mij mss uit willen leggen wat en waarom je dat precies doet?:) Misschien steek ik er ook nog wat van op. Even mijn visie nu op jouw berichtje uitleggen: Het komt op mij nu over dat als je dus de 7 games hebt gedaan je hem meteen wegstuurt om hem te straffen? Ik doe zelf ook de seven games met mijn vz-jaarling en hij vind het ook superleuk. Maar ik heb nooit of te nimmer een join-up met hem gedaan. Ook niet voor de seven games of als afsluiting ervan.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:48

het werkt idd echt nie als ie blijft stappen, dan doe je denk ik iets fout, en khoef je denk ik niks meer uit te leggen, is al genoeg gedaan hierboven ghehe

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:22

@ Dimitri: De 7 games zijn ook dominantiespelletjes, maar daar gaat het er imo wel wat vriendelijker aan toe dan met een join up. Al merk ik aan Maroushah ook wel eens dat ze het niet leuk vindt om bij de driving of yoyo game bijvoorbeeld te moeten wijken voor druk ... weet niet of dat is omdat ze zich zeg maar onnodig opzij gezet voelt of dat ze zo reageert omdat ze niet onderdanig wil zijn, maar alsnog geven de 7 games je paard niet zo'n opdonder als een join up.
@ Miss Montana: Volgens mij bedoelt ze dat ze ooit een x een join up heeft gedaan en ze nu alleen nog maar de 7 games 'nodig heeft' voor hetzelfde resultaat ...
@ Barreltjuh: De 7 games zitten in het eerste level van Parelli. Het zijn spelletjes die je met je paard kan spelen om op een redelijk vriendelijke wijze toch een leider voor je paard te worden zeg maar.