Hoi, mijn andere topic werd een beetje een rommeltje dus vandaar hier nog eens de vraag : Wat zijn de ervaringen met imperial riding tuig? Alvast bedankt voor de reacties!
Ik heb een Idealtuig en ben er dik tevreden over. Het is een mooi tuig, niet duur, wel goede kwaliteit. Het begint nu na een jaar op de schoft (onder de lichtogen) wel wat kleur te verliezen, maar daar zie je alleen wat van wanneer je het nat maakt. In het begin heb ik veel problemen gehad met de singel, beide pony's liepen zich door in de oksel. Maar dit is nu verholpen met een bontje, niets anders hielp jammergenoeg.
edit: Ik heb trouwens een combinatietuig. Omdat ik de 'normale' enkelspan tuigen te grof vind. Ik heb een sjieke pony en wanneer je daar een zadelschoftje op legt is mijn pony verdwenen.
Ik ken het tuig ook niet, hoe ligt de prijs van dit tuig? Ik zou als ik jou was liever voor een bekender merk gaan, Ideal bijvoorbeeld heeft een hele goed prijs/kwaliteit verhouding. Van IR weet ik dat niet. Dat ze goede spullen voor ohz. hebben wil niet zeggen dat de mentuigen ook goed zijn.
imperial riding ligt rond de 350 euro.. daarom was hety wel interessant. Ideal is een goed merk, dat weet ik, maar ietsje duurder en moelijk tweedehands te krijgen...
Ja maar als jouw IR tuig na 2 jaar van ellende uit elkaar valt, dan is een Idealtuig puntje bij paaltje goedkoper.
Als je nu bijvoorbeeld als een hoofdstel en broek hebt, van bijv. je oude tuig, ligt de prijs ook alweer een stuk lager. Dat was bij ons ook. Wij hebben alleen een schoftje en een borsttuig van Ideal en zo viel het hartstikke mee in de prijs.
Ik heb de catalogus van Imperial Riding toevallig en ben eens gaan kijken naar de tuigen van hen. Dit is mijn conclusie; Ze hebben een aantal tuigen, en in het boek beginnen ze met het 'goedkoopste' tuig; Basic leer: Op het eerste gezicht een net tuigje, de prijs zal zo rond de €200 liggen. Het valt mij op dat ze een redelijk stevig borstdeel hebben, das lekker met trekken. Alleen de broek is weer wat ielig. Dun leer. Bolero : Mooi tuig, lekker dikke stukken leer, dubbel leer ook hier en daar, en de broek ziet er prima uit, ik verwacht dat de prijs hiervan rond de €350 ligt. Mijns inziens, zo van het plaatje, ziet het goed en stevig uit. Concours: Luxer tuig, echt voor op wedstrijden, ook lekker dikke stukken leer en hier en daar een versiersel. Imperial Sport : marathontuig, met nylon versterkt, grote zware stukken leer, precies zoals een marathontuig eruit hoort te zien.Ik denk dat ze daar wel rond de €600 voor vragen.
Zo uit het boekje ziet het er allemaal wel netjes uit. IR heeft ook een reputatie hoogt houden dus ik denk dat het wel allemaal nette tuigen zijn voor het geld.
Staar je niet blind op IDEAL, het zijn mooie tuigen, goed materiaal, maar evengoed ook indisch leer, alleen een betere kwaliteit. Als je een echt europees tuig wil ben je minimaal €2000 kwijt voor een enkelspan, alles daar onder is indisch leer.
Waar je op moet letten is dat het leer lekker breed is op de trekpunten, dus zeker de borst, het schoftje moet er comfortabel uit zien, de broek moet ook breed zijn. Mocht het een keer 'fout' gaan, moet het leer wel je in paniek geraakte paard kunnen houden! En bij van die echt goedkope tuigen, zie ik allemaal van die dunne riempjes voor de halsriem en broekriem etc, dat lijkt mij vragen om breken... En het fenomeen ' versterkt met nylon' staat wel heel mooi, maar gewoon goed gestikt leer valt ook niet uit elkaar. ( veel tuigleveranciers gebruiken dit tegenwoordig in hun advertenties, maar het is moeilijk te controleren, want je zet niet ff het mes in een tuig.. )
Onderhoudt het gewoon goed, en je zal er heel lang plezier van hebben, das het allerbelangrijkste, of je nu IDEAL, Van Rijs op Imperial hebt.
Hoop je een beetje geholpen te hebben! Ik weet de prijzen niet, die staan er niet bij dus het is maar een indicatie!
Ik snap wat je bedoelt, maar je hebt 2 verschillende manier van 'met nylon versterkt', jij doelt op dat het nylon tussen het leer zit, daar ben ik het mee eens, dat kan je makkelijk zien, maar je hebt ook dat het met nylon is gestikt, dat is moeilijker te zien.
Bij ons in de buurt waren er juist veel problemen met het ideal tuig. Het combituig ging rafelen en van het leren tuig bladderd het roestvrij staal af. Wel krijgen ze een ander tuig ervoor terug.
Volgens mij is mij enkelspantuig van imperrial. Ik heb dat tuig al 6 jaar en de eerste 3 jaar intensief gebruikt. Nu gebruik ik het iets minder vaak maar ik heb er nog nooit een reparatie aan gehad. Ik hoef het ook bijna nooit te poetsen , hetl eer is soepel. Ik ben er dus wel tevreden over.