[AR] [AR]abnormaal fel reageren op eerste x stang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rosiewozie

[AR]abnormaal fel reageren op eerste x stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-05 00:39

Ik ben bezig met een hackney pony de beginselen vast te leren van het mennen. Nou ging ik vandaag voor het eerst oefenen met een stang ( een bokkebitje, deze ligt wel stil in de mond wat niet uitdaagd tot spelen, maar doordat de scharen vast zitten verbergd hij wel oneffenheden van de hand van de " menner") Niet dat ik erg bewust voor dit bit heb gekozen als eerst kennismaking met de stang hoor. Waar ik wel bewust heb voor gekozen wat deze stang had, was dat hij niet zo dik was als een andere stang die ik heb. Mijn hackney heeft een laag gehemelte, dikke tong en een ondiepe kaak en een korte mond/mondspleet, erg weinig plaats dus voor een wat dikkere stang of hoge tongvrijheid.

Nou reageerde ze dus echt abnormaal fel op de stang. Ik kon de teugels amper aannemen of ze raakte in een lichte paniek, draaide om, trok met haar hoofd, en zelfs een paar keer stijgeren waarbij ze bij en keer op haar rug viel ( niet erg hard gelukkig en weer heel rustig zonder paniek opgestaan), terwijl ik echt niet trok of veel druk gaf of wat dan ook. Maar goed ik overdrijf dus echt niet als ik zeg dat ik amper mn teugels aan kon nemen zonder boog erin. Zelfs als ik ze met een boog vasthield liep ze " aan de teugel" wat natuurlijk hellemaal niet mijn bedoeling was met het bit. Ook het kinkettingkje hing netjes in de kinholte en zat niet strak op haar kaak, het lag dus ook niet aan een evt, zenuwdruk pijn.

Ik heb nog eens mijn 4 serie lange uitleg over welk bit, welke mond, uit de mensport gelezen. Uiteindelijk denk ik dat het best voor haar een liverpool is met een lange, lichte tongvrijheid, en met korte scharen. Dus diegene met alleen een lichte boog. Ik wil haar zeker wel dalijk voor de wagen met een stang hebben. Het is niet altijd een makkelijk paard en ik wil wel de zekerheid hebben dat ik haar altijd kan stoppen als er iets mis zou gaan.

Zou dit gewenning zijn?? Of gewoon overgoevoelige mond?? Trens is ze normaal op....
Iemand nog tips of zelfde ervaring bij eerste keer stang. Of zou iemand toch een gebroken liverpool b.v. adviseren?

Alvast bedankt
Groetjes Roos

Tessebes

Re: [AR]abnormaal fel reageren op eerste x stang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 11:28

Pfff... moeilijk hoor. De gebroken liverpool ben ik niet zo'n fan van. Ik vind die combinatie van hefboom werking met het "notenkraker effect" van het gebroken mondstuk een beetje te veel van het goede. Ik zou, als daar ruimte voor is in de mond, een liverpool met lichte tongboog nemen. Weet je zeker dat er geen wolfskies of zo in de weg zit?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 12:47

Hoe strak had je de kinketting?
En waar heb je de leidsels bevestigt?

Een bokkebit is veel vriendelijker dan een liverpoolstang.
Ik zou de kinketting misschien iets losser doen en de leidsel bevestigen in de bovenste ringen (dan werkt hij als een trens en heeft geen hefboomwerking)

succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:01

Misschien is het wat om het bitje in te pakken.
Dit doen wij altijd met jonge pony's en ze nemen het hierdoor makkelijker aan. Het werkt zachter in en door het zeem willen ze er eerder lekker op knabbelen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:33

Sjonniej schreef:
Dit doen wij altijd met jonge pony's en ze nemen het hierdoor makkelijker aan. Het werkt zachter in en door het zeem willen ze er eerder lekker op knabbelen.

Maar ja, als hij al weinig ruimte heeft, dan wordt het alleen maar voller in z'n mond. Maar ja, aan de andere kant... dit is waarschijnlijk wel het goedkoopste om te proberen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:04

Tessebes schreef:
Maar ja, als hij al weinig ruimte heeft, dan wordt het alleen maar voller in z'n mond. Maar ja, aan de andere kant... dit is waarschijnlijk wel het goedkoopste om te proberen.

Kennis van ons, waar wij het van hebben, zit in de hackneys en die doet het ook. Dus het zal waarschijnlijk wel passen Lachen Zijn hackneys zijn nog geen 1.30 denk en poepie sjiek.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 09:52

Probeer eens dooor het bit ietsje lager in het hoofdstel te hangen de neusriem een gaatjes losser te doen...
Dan werkt ie stukken minder hard in nl...
succes

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:18

Als je alleen de zijkanten inpakt met tape hou je de tongvrijheid en wordt het niet zo dik.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 12:43

Percy schreef:
Als je alleen de zijkanten inpakt met tape hou je de tongvrijheid en wordt het niet zo dik.

Dat is slim. Haha!

@kamaron; werkt dat echt zo? Ik betwijfel het namelijk. Het bit hangt of goed of niet goed in de mond. Als je het lager hangt, heb je ook eerder de kans dat het paard de tong over het bit gooit.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:09

Hoi, Hackneys zijn soms erg felle en gevoelige pony's.
Wellicht is zo zo overstuur door dit bit dat ze zo extreem reageert.

Laat haar rustig wennen, zonder enige druk.
Doe het hoofdstel in en daar over/onder een halster. En longeer haar dan aan het halster. Dan heeft ze het bit in maar zal ze geen druk voelen in de mond. Ze kan dan een aantal keer een fijne ervaring opdoen met dit bit. Je wilt immers niet dat ze het bit associeert met (vervelende) druk in de mond en daardoor vluchtgedrag als normaal gaat aanleren.
Immers, met de wegen op stap: veiligheid boven alles!

Dus zorg ervoor dat je de eerste keren voorals rustig moet opbouwen!

Succes ermee

Marg

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 15:53

Hallo mensen,

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik zal er een aantal uitproberen.

@Jarrah: de kinketting hing netjes op zijn plaats waar die hoort te hangen, en ook zeker niet te strak. De leidsels zaten ook al in het eerste gaatje...

Ik heb thuis nog van dat bit zeem liggen, dat zal ik eens proberen, en dan inderdaad wat Percy zei eerst alleen de zijkanten. Ik ga het ook eens proberen met de neusriem wat losser, omdat dat wel degelijk in ieder geval de druk achter haar oren verminderd als het bit gaat scharen ( wat hij niet zal doen omdat ik zover niet eens kom, maar goed misschien helpt het toch wel).
En ik ga ook eerst aan het halster longeren met haar hoofdstel en het bit zodat ze kon wennen. Ze heeft idd best een gevoelige mond. Misschien ben ik dan met deze stap iets te snel gegaan...

@Sjonnie: bedankt in ieder geval voor je tip voor het zeem, dat vind ik een hele goede, vind alleen niet dat je alle Hackneys en diens monden over een kam moet scheren, bij elke pony/paard verschild dit weer of ze nou van hetzelfde ras zijn of niet. Dit moet je per individu bekijken.

Groetjes Roos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:05

Rosiewozie schreef:

@Sjonnie: bedankt in ieder geval voor je tip voor het zeem, dat vind ik een hele goede, vind alleen niet dat je alle Hackneys en diens monden over een kam moet scheren, bij elke pony/paard verschild dit weer of ze nou van hetzelfde ras zijn of niet. Dit moet je per individu bekijken.

Maar als die man dit al 20 jaar doet, en dit werkt al 20 jaar bij alle soorten paarden, zowel hackney's kleine maat, hackney''s grote maat, tuigers en de rest..... Dan is de kans groot dat het zeker bij 90% wel helpt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 17:39

Hoe oud is je pony? Heeft hij al eerder een bit ingehad? Dit is wel een extreme reactie zeg!
Citaat:
Ik kon de teugels amper aannemen of ze raakte in een lichte paniek, draaide om, trok met haar hoofd, en zelfs een paar keer stijgeren waarbij ze bij en keer op haar rug viel ( niet erg hard gelukkig en weer heel rustig zonder paniek opgestaan), terwijl ik echt niet trok of veel druk gaf of wat dan ook.

Waar stond jij t.o.v. de pony toen hij zo omhoog ging? Ernaast of er achter?

Ze draaide om: was dat om jou te zien? Was hij misschien in paniek omdat hij wel een bit voelde maar jou niet zag? Bij het werken aan een dubbellonge kunnen paarden heel erg in paniek raken als ze de buitenteugel voelen zonder dat ze daar een persoon 'aan kunnen verbinden'. Misschien was dat hier ook het geval?

Omdat het zo'n extreme reactie is zou ik ook zeker een paardentandarts het hele gebit eens laten controleren.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 18:01

Tessebes schreef:
Percy schreef:

Dat is slim. Haha!

@kamaron; werkt dat echt zo? Ik betwijfel het namelijk. Het bit hangt of goed of niet goed in de mond. Als je het lager hangt, heb je ook eerder de kans dat het paard de tong over het bit gooit.

Day advies kreeg ik van een oude rot in het vak en bij onze pony werkte dat perfect...

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 23:16

Sjonniej schreef:

idd daar dacht ik ook aan

je hebt ook special spul voor liverpoolstangen. dat moet je om het bit draaien kan je kopen bij mensportzaken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:34

jockeygirl schreef:

je hebt ook special spul voor liverpoolstangen. dat moet je om het bit draaien kan je kopen bij mensportzaken.

Maar een stukje zeem werkt net zo goed, maar kost minder dan de helft.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 11:53

Sjonniej schreef:
jockeygirl schreef:

Maar een stukje zeem werkt net zo goed, maar kost minder dan de helft.

Hoe maak je dat stukje zeem vast als ik vragen mag?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 19:20

kamaron schreef:
Hoe maak je dat stukje zeem vast als ik vragen mag?

Wij doen het met dat draad om je tuig mee te repareren, geen idee hoe het heet. En dan vastnaaien met het sticksel naar de voorkant geloof, dan merken ze er weinig van...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 12:43

Dat heet ijzergaren en is bij elke fourniturenzaak te koop.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 14:40

PeruaansePas schreef:
Dat heet ijzergaren en is bij elke fourniturenzaak te koop.

nee sjonnie bedoeld dat zgn pekgaren dat is gewax-d...en dat gebruik je voor reparaties..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 15:48

kamaron schreef:
nee sjonnie bedoeld dat zgn pekgaren dat is gewax-d...en dat gebruik je voor reparaties..

Inderdaad dat is het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 18:02

Als ik er iets om zou draaien zou ik er sealtex om draaien
dat gaat nooit verkeerd.

Kost ook bijna niks.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:03

Hey mensen heb er sealtex om gedaan aan de zijkanten en dat ging al een stuk beter.
Situatie is alleen erg veranderd.
De pony was niet van mij en vandaag kreeg ik de kans om een andere hackney te kopen van iemand anders, maar ik wilde liever haar ( Iris, de hackney waar ik nu mee bezig was) kopen. Heb het er dus met de eigenaren over gehad of ze me Iris wilden verkopen. Ze moesten er nog even over nadenken en een paar uur later zouden ze even naar de wei komen om te vertellen of ze het wilden of niet en om een tuig te passen die ik van hen wilde overkopen.
In tussentijd ben ik weer gaan oefenen met Iris met mijn "groom". We vonden het vandaag wel tijd om twee lichte ijzeren pijpen in de ophangogen te hangen en haar zo aan de "burry" te laten wennen. De pijpen waren erg lang zodat ik er veilig achter kon lopen.
Het ging bij het eerste kontact met de pijpen al hellemaal fout. Grote paniek. Uiteindelijk paar draden kappot en wat palen ook en een gestoorde knol door de wei.

Heeeel erg hard was het vandaag dus voor mij om toe te geven dat dit beestje onverantwoordelijk was om in te spannen. Niet omdat ze schrok en niet omdat ze er zo vandoor ging. Ik had eeuwig geduld gehad om dit beestje te beleren, was totaal overnieuw begonnen en alles weer opgebouwd met honderden tussenstappen als haar schrikreactie niet was geweest om te trappen. En niet een beetje trappen, gewoon alles bij elkaa trappen.
Er zijn gewoon dingen die je niet kunt oefenen, mocht ze ooit schrikken tijdens het rijden met de wagen weet ik veel waar, dan trapt ze en dan raakt ze weer verder in paniek.

Ik vind het echt verschrikkelijk, want de eigenaren wilde haar aan mij verkopen, ze is heel erg mooi, heeft super gangen, is mijn droompaardje, ze is alleen levensgevaarlijk voor voor de wagen.
Vandaar dus tot mijn grote spijt, gestopt met het beleren.
Ik heb nou dus de hackney van die andere mensen gekocht en ga daar mee verder. Ook van dit beestje was ik al hellemaal weg. Maar van Iris net iets meer. Helaas het zij zo, en we gaan gewoon veel plezier maken met deze hackney. Ze heet trouwens Doortje.

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-05 22:16

foto van Iris aantal jaar terug toen ze werd verzorgd door iemand anders

Afbeelding

Foto van Doortje vorig jaar zomer.

Afbeelding

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 23:16

Ahh wat zonde dat het echt niet lijkt te werken met iris...
En ik denk dat het verstandig is te kiezen voor de veiligheid. Je wil tenslotte toch graag (veilig!) mennen..

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Wat snel ineens, gister zitten we gewoon te chatten en nu ineens een ponie erbij Haha!

Nu kom ik ook bij jou kijken hoor!
Maar jij gaat eerst een rondje mee met Pink en zijn hobbelkar Haha!(misschien kunnen we wel langs Doortje rijden Tong uitsteken)
én natuuuurlijk mijn knappe dames kijken Knipoog