[AR] [LO]Mijn paard wil niet longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

showteam

[LO]Mijn paard wil niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 16:32

Mijn pony (een fjord van 7) houdt totaal niet van longeren. Daardoor doe ik het ook niet zo vaak. Terwijl ik het welvaker zou willen doen...... Als ik haar aan de longeerlijn doe komt ze elke keer naar me toe, ik heb het al eens geprobeert met iemand erbij die er dan naast loopt maar als die iemand dan loslaat rent ze keihard op me af alsof ze me wil overlopen en krijg ik hem zelf niet meer naar buiten toe.. Wat te doen ????
Laatst bijgewerkt door Apple op 13-02-05 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

DraakjeII

Re: Mijn paard wil niet longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 16:51

Dit lijkt me een probleem van weinig respect hebben voor jou.
Ik heb er ook zo een gehad. Die kwam gewoon met z'n oren in z'n nek op je af rennen. Hij er geen hekel aan om te lopen, maar zag het nut niet zo in van de longeerlijn. Als de lijn er af was liep hij de hele bak rond te rennen.
De enige optie is: een keer raak slaan met de longeerzweep. Hij moet toch leren dat jouw drijvende hulp niet bedoeld is om een tegenaanval uit te lokken.
Jezelf groot maken (handen omhoog) als hij op je afkomt en een zware stem gebruiken als hij kwaadaardig is. En natuurlijk belonen als het wel goed gaat Haha! . Kijk eens in een boek van Emiel Voest over je lichaamstaal bij het grondwerk/loswerken. Het werkt echt *LOL*

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:17

Jah maar ik snap he tdus niet als ik hem eens een rake tik geef doet hij het nog niet en ik denk dat het ook niet goed is om zo boos te worden en je gedult te verliezen dus dan stop ik vaak maar. Op alle gebieden van de paardensprot doet hij het goed hij luistert naar me onder het zadel en voor de kar......... maar met longeren snapt hij het gewoon niet (of doet alsof) en rent hij op me af. Hij durft niet over me heen te lopen dus daar ben ik ook niet bang voor. Maar ik zal kijken of ik dat boek kan vinden ! Dankje Knipoog

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 17:33

Als je met het longeren alleen maar wil zorgen dat je paard beweging krijgt en je wilt 'm verder niet bijzetten ofzo, dan zou je ook kunnen proberen je paard los in de bak te laten lopen en 'm dan aan te drijven met de longeerzweep.
Dan ga ik er even van uit dat je een bak hebt met een goede omheining en je alleen gebruik kan maken van de bak (anders gaat het niet).
Misschien reageert 'ie dan anders en heeft 'ie toch beweging.
Is het nou een "hij" of een "zij" ?

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 17:55

Jah et is een hij haha. Ik zeg vaak zei..... We zijn bezig met een bak bouwen dus voorlopig (1 a2 maanden) moet ik het nog even zonder doen en in de wei maar zodra de bak af is kijk ik even hoe hij reageert op het losgooien !

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:09

showteam schreef:
Jah maar ik snap he tdus niet als ik hem eens een rake tik geef doet hij het nog niet en ik denk dat het ook niet goed is om zo boos te worden en je gedult te verliezen dus dan stop ik vaak maar.

Tja dus hij heeft gewonnen en dat is niet de bedoeling. Er is een verschil tussen doorzetten en even boos worden en je gedukt te verliezen.

Hijw eet nu heel goed dat hij hij lastig wordt je stopt en dus lekker los mag. Het is eigenlijk een een kwestie van flink doorzetten en even druk op die ketel en boos worden. Net zolang dat hij weet dat hij het niet kan winnen.

Dit soort dingen beginnen met longeren maar kan later ook gebeuren met het rijden of voor de kar. Je begrijpt dat dit gevaarlijke sitauties kan opleveren. Want je bent de baas niet meer.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:08

ik heb ook zoiets met een pony die ik rij...
het is een 3 jarige pony en ze is wel onder zadel maar kan niet longeren..ze gaat dan recht tegenover je staan en blijft gewoon staan
als je met een zweep der een tik geeft gaat ze steigeren... Verdrietig ik weet niet hoe ik dat moet doen hoor...
-x³-sylvia

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-05 19:20

myhorse schreef:
het is een 3 jarige pony en ze is wel onder zadel maar kan niet longeren..ze gaat dan recht tegenover je staan en blijft gewoon staan
als je met een zweep der een tik geeft gaat ze steigeren... Verdrietig ik weet niet hoe ik dat moet doen hoor...
-x³-sylvia

Jah heeel herkenbaar ! Bij mij dus precies het zelfde .......

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 19:47

showteam schreef:
myhorse schreef:
-x³-sylvia

Dit doet mijn pony ook!
Ik heb toen een paar balken gepakt en een paar kannen of staanders en toen ben ik in het midden gaan staan en heb ik haar om de balken geen laten rennen. Ze deed eerst lastig en toen ging het steeds iets beter.
Maar nog steeds als ik geen balken hebt rent ze op me af. Dus ik doe longeren met de balken eromheen Haha! Kan ze niet op me afrennen

Groetjes

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-05 20:28

Ik denk dat het aan het longeren ligt. Probeer eens een pony te longeren, die dat zonder problemen doet. Je kan dan wat gevoel en ervaring opbouwen. Misschien kan iemand met wat meer ervaring in longeren je helpen. Longeren is meer dan een pony aan een touw rondjes te laten rennen. Daarna zou ik degene met wat meer ervaring jouw pony laten longeren. Die kan dan zeggen waar het probleem door ontstaat en hoe je het oplost. Als je een paar keer geholpen bent, kun je het waarschijnlijk zelf. Een ronde bak is het gemakkelijkst om longeren te leren, maar het is ook gemakkelijker om problemen met een pony tijdens longeren op te lossen. In een grote bak is dat wat lastiger. Je moet dan beter kunnen longeren.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 16:17

Neem een paar longeerlessen, longeren is minder gemakkelijk dan het lijkt. Het is net als bij paardrijden...... Het lijkt simpel, het is pas simpel als je het goed kan Pling

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:05

ja maar die pony loopt een half rondje maar dan gaat ze rechtdoor...een beetje rond en een beetje rechtdoor...dus als ik op 1 plek blijf staan dan voelt ze wat in haar mond en ze is zeeeer gevoelig in de mond Verward
en balkjes trekt ze zich niks van aan en als ik haar naat springen aan de longeerlijn(dat vind ze heelmaal leuk) rent ze gewoon en ze heeft gewoon niet door dat ze rondjes moet lopen dus wil weer rechtdoor en voelt ze weer iets in der mond en staat ze weer stil tegenover je...
en ik kan geen lessen nemen vanwege ik op een handelstal rijd Knipoog
en kan niet zomaar een andermans paard meenemen naar een manege

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-05 21:47

Ik ga dit topic ook volgen, want mijn bijrijdpaard kan ik ook niet longeren. Hij gaat ook tegenover me staan en als ik hem een tik geef met de zweep, slaat hij terug met zijn voorbeen. Hij doet het trouwens niet alleen met longeren, ook met losgooien in de bak. Zonder zweep is er niets aan de hand, maar als ik de zweep heb, lijkt het alsof hij zich gaat verdedigen. Met rijden met een zweep heb ik nergens last van, behalve als ik de zweep als een bestraffing gebruik. Dan wordt hij link en hij heeft zelfs met mijn instructrice geprobeerd de sloot in te lopen. Maar zonder zweep loopt hij ook niet aan de longeerlijn, heel soms een half rondje als hij erg nijdig is, maar daarna niet meer.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-05 21:51

spokie79 schreef:
Ik ga dit topic ook volgen, want mijn bijrijdpaard kan ik ook niet longeren. Hij gaat ook tegenover me staan en als ik hem een tik geef met de zweep, slaat hij terug met zijn voorbeen. Hij doet het trouwens niet alleen met longeren, ook met losgooien in de bak. Zonder zweep is er niets aan de hand, maar als ik de zweep heb, lijkt het alsof hij zich gaat verdedigen. Met rijden met een zweep heb ik nergens last van, behalve als ik de zweep als een bestraffing gebruik. Dan wordt hij link en hij heeft zelfs met mijn instructrice geprobeerd de sloot in te lopen. Maar zonder zweep loopt hij ook niet aan de longeerlijn, heel soms een half rondje als hij erg nijdig is, maar daarna niet meer.

Jah dat heb ik ook hij gaat stijgere als ik hem een tik geef als hij voor me staat. Onder het zadel geeft hij niks om de zweep wel vreemd ! Ach gut

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 13:52

Hoi

nou ik ken dit probleem als geen ander... Maar, ik heb dan ook de oplossing (tenminste, dít werkte bij "míjn" paard)

Mijn (verzorg)fries van 3 wilde ook nooit gelongeerd worden. Ik deed er alles aan om het haar te laten snappen. D.w.z. de goed lichaams hulpen geven. (achter haar gaan staan als zijnde "drijving")
Maar ze draaide zich toch constant naar mij toe met haar voorkant.
Respect voor de zweep heeft ze niet. Daar is ze gewoon niet bang van. En als je bezig blijft met de zweep word ze alleen maar boos. Dus zweep was al geen optie meer. Dus ik kreeg haar gewoon niet van me weg (wat toch wel belangrijk is als je wilt longeren.... Whoosh! )
Ik wist echt niet meer wat ik kon doen. Ik had alles uitgeprobeerd... met haar stappen op de cirkel en daarna snel achter d'r komen, maar ze was sneller als mij en stond alweer met dr neus voor mijn neus. Heeeel frustrerend. Ze vond me gewoon te lief.. Haha!
Met een helper erbij werkte ook niet.
Toen had ik de opossing. Ik pakte het schofttuig van de kar erbij, en de lange leidsels. Als ik dan beide teugels in mn hand had, en achter haar wilde gaan staan, kon ik met de buiten teugel haar tegen houden te draaien. Dit vond ze toch wel raar. Nou goed. Ik stond dan EINDELIJK achter haar. Pfff Knipoog
Toen was het de kwestie van een paar rondjes achter dr lopen, en veel stemhulpen gebruiken van de overgangen. Ik heb letterlijk met dr meegdraafd achter dr... Dit is vermoeiend, maar het helpt. Want ik probeerde nl té vroeg al in t midden te staan. Dit ging goed hoor, als ik maar bleef sturen met (vooral de buiten)teugel(s). Als ik dacht, nou, het gaat wel goed.. dan liet ik de buiten teugel steeds wat losser zodat ze puur op de binnenteugel contact had. Maaaaaar... oppassen!! want ze was ZO snel, dan stond ze weer ineens stil met dr borst naar me toe... Pfff, errug frusti.
Dus dan werd ik weer boos op mezelf dat ik te langzaam was. En dan was ik weer terug bij af. Dus weer, veel rondjes er wat achter lopen, flink de buitenteugel erbij houden.

Dat ging steeds beter. Alleen er was een nadeel; omdat ik best sterk die buitenteugel moest aanhouden, verschoof dat schofttuig steeds naar binnen (hoe strak ik het ook deed). En daarbij, ik moest dan steeds weer terug naar stal om het tuig te wisselen met mijn zadel. Dus dat was steeds maar een hoop gedoe.
Toen kocht ik het boekje over longeren van "Haamstra" ..dit is een klein boekje, maar zeeeer hulpzaam.
Daar zag ik mijn oplossing staan:
de lange leidsels (of 2 longeerlijnen) door de beugels heen laten gaan ipv door de ringen.
Zo werkt het: De beugels hangen naar beneden, en die maak je met een touwtje aan elkaar vast. Zodat ze niet heen weer bungelen. de binnenteugel gaat via de binnenbeugel naar je hand. De buitenteugel gaat via de buitenbeugel langs de achterhand (stuk onder de kont) naar je hand. De paarden kunnen er gevoelig voor zijn, maar probeer dit rustig stappend, en MOCHT het paard wild worden (rennen/springen) , gewoon laten gaan en VOORAL: laat het touw vieren, probeer vooral niet het strakker te trekken. Als je de binnen"teugel" erbij houd, kan het paard nooit naar buiten gaan en daardoor versrtikt raken in het leidsel. Gewoon laten vieren.
Gelukkig heb ik een fries en is ze heel rustig, ze is zo overal aan gewend. Goed, een paar bokkesprongen en wat slaan, en toen was het klaar.

Het nut van het leidsel via de achterhand: zo krijgt het paard nóg meer dat opgesloten gevoel waardoor het nóg minder neiging krijgt die dikke kont naar buiten te draaien.
Dan kan je weer hetzelfde gaan doen; steeds minder die buitenteugel gaan gebruiken (is ook minder nodig zei ik al, ze hebben dan minder de neiging om naar buiten te draaien met de kont)en steeds meer die binnen teugel gaan gebruiken. Zo leer je dat het paard gewoon naar buiten moet rijden, en daar blijft. Maar probeer noit te snel al zonder de steun van de buitenteugel te rijden, want eenmaal weer gedraaid, ben je weer terug bij af.
En veel belonen als ie het goed doet, en vooral boos klinken als ie (wilt) draaien.
Zo is de zweep niet echt nodig om hem/haar naar buiten te "verjagen".

Ik hoop dat het bij jullie allemaal lukt, bij mij heeft het wel zijn vruchten afgeworpen. En nog wat:
Probeer altijd met je buik en ogen naar de achterhand te blijven kijken, zo neem je een drijvende houding aan (merrie in de kudde)

Succes en ik wil natuurlijk wel weten hoe het is gegaan hihi. Haha!

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 16:17

Je kan toch waar je paardje op stal staat, vragen of iemand je een of meer keer wil helpen ? Dan los je het probleem veel sneller op. Als het paardje weet hoe hij het verkeerd moet doen en daarvoor steeds de kans krijgt, wordt het probleem steeds maar groter. Bij een paard moet je kordaat kunnen optreden. Dat kan alleen maar als je in staat bent om een probleem direct op te lossen als het ontstaat. Een paard leert snel de verkeerde dingen en het paard went daar snel aan. Het is verstandiger om bij een probleem direct hulp aan iemand te vragen die het probleem direct voor je oplost en je leert hoe je het kan voorkomen of oplossen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-05 19:32

roxy21 dankje ik ga het morgen uitproberen en laat jullie weten of het bij mij ook werkt.........verbeterd het kan natuurlijk niet in een keer.
Ik sta niet op een stalling dus direct hulp kan ik niet vragen ik moet vaak alles zelf doen want mijn ouders hebben totaal geen verstand van paarden.... Tong uitsteken

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-05 19:47

maar roxy21 mijn pony kan niet mennen en we hebben geen ding daarvoor om het zo te doen Verward
maar ik kan gewoon niet te streng voor der zijn en der een harde tik met de zweep geven...iemand anders heeft het toen gedaan maar toen ging ze steigeren...maar ik geef gewoon teveel om die pony om haar een tik met de zweep te geven en daar maakt ze gewoon misbruik van Ach gut
het enigste wat ik vandaag heb geprobeert is gewoon gedult hebben...dan denkt ze dat ze alleen is en alleen daar staan is niet leuk...alleen stilstaan...en dan wil ze wel lopen ze gaat zich vervelen en dan gaat ze draven of galoperen Haha! vandaag heeft ze eenhalf rondje gelopen...dus volgende keer zo vaak mogelijk halve rondjes laten lopen maar gewoon gedult hebben Haha! niks doen gewoon stilstaan en als ze tegenover je staat gewoon laten staan...niet weglopen en ook niet met de zweep slaan Tong uitsteken dan vervelen ze zich vanzelf Knipoog

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 01:32

Haha, sorry ik ga even off-topic!

Maar toen ik de titel van dit topic las dacht ik:
"Haha, vind je het gek? Zie je je paard daar al midden in de bak staan met een longeerlijn in zijn hoef?'''
En jij maar rondjes rennen Haha!

Haha, sorry. Ik draai echt door.
Het is al laat Bloos

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 09:53

Hoe bevestig je de longeerlijn... Als je de longerlijn door het bit doet en dan over het hoofd heb je ook iets meer te zeggen dan met zo´n longeertussenstukje... Wat ik bij Daisy merk.. die flipt als je haar niet volgt met je ogen... blijf hem/haar volgen en naar haar oog kijken.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 10:49

ik ga weer eens wat nieuws proberen met die pony die ik rij Tong uitsteken
als het werkt kan ik je het laten weten want misschien lukt het bij jou ook wel Haha!
maar de pony die ik rij is gewoon gevoelig in de mond en gaat rechttegenover je staan en als je achter der aan wil lopen naar der kont dan draait zij rondjes en loop ik om haar heen Vingers aflikken dat moet niet
dus de volgende keer ga ik haar longeren aan het halster (eventueel met hoofdstel erbij om) mischien vind de pony dat prettiger...
nou ik hoop dat het lukt! Haha!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:46

Je kan het dus ook gewoon met een zadel doen hoor; wat ik al zei = de leidsels (of gewoon 2 longeerlijnen) door de beugels doen en de buitenlijn via de achterhand.
Wel de beugels niet vergeten vast te maken.

Ik meot ook alles alleen doen en dit helpt heel goed.

Omdat je als 't ware gewoon stuurt. Net zoals je erop zou zitten. Dus dan hoeft er niemand te helpen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 18:50

Ik ga het in ieder geval een keertje proberen.

showteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:05

Ik kan nu nog niet oefenen vanwege het slechte weer is alles bij ons blub...... Verdrietig Maar ik ga het zeker proberen bedankt voor jullie reacties ik heb hier zeker wat aan... Nog iemand meer tips? Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 19:18

roxje21 schreef:
Je kan het dus ook gewoon met een zadel doen hoor; wat ik al zei = de leidsels (of gewoon 2 longeerlijnen) door de beugels doen en de buitenlijn via de achterhand.
Wel de beugels niet vergeten vast te maken.

Ik meot ook alles alleen doen en dit helpt heel goed.

Omdat je als 't ware gewoon stuurt. Net zoals je erop zou zitten. Dus dan hoeft er niemand te helpen.

Hier zou ik wel mee uitkijken je moet heel goed weten waar je mee bezig bent.Als je je paard niet gewoon zo kan longeren lijkt het me ook sterk dat je wel met dubble longe om kunt gaan.Het is niet zo dat je maar lekker aan de buitenste longeerlijn kunt gaan trekken om zo je paard om je heen te laten lopen.