Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
napie schreef:Wat iedereen doet die te groot wordt voor zijn pony en toch nog wat wilt blijven doen: verkopen en een groter paard kopen of vrijheidsdressuren ofzo.
Een kar kan altijd om, zelfs de beste wagens (uit ervaring ondervonden) Wanneer de wagen uitzwaait in de bocht dan ligt hij om.
Gewoon niet meer inspannen en een ander paard zoeken (of een andere hobby)
palousa_boy schreef:Zo dat is duidelijk denk ik.
Het is zoals hiervoor ook al gezegt, veel te onverantwoordelijk om meteen de weg op te gaan, al zak je een halve meter weg in je bak, rij gewoon in je bak. ( in zo'n geval zou ik trouwens iets aan mijn bak laten doen maargoed, dat is bijzaak)
Het klinkt natuurlijk heel leuk, we gaan met mn pony mennen als ik er te groot voor ben. Veel mensen denken er niet bij na dat er veel en veel meer bij komt kijken dan alleen je spullen kopen en inspannen maar.
Ik las dat je ook al een keer met de band erachter had gelopen, hoevaak en hoelang heb je dat gedaan? En hoe had je die vast gemaakt? enz.
Een ding wat je wel moet doen voordat je ooit nog eens op pad gaat met hem, zorg dat er een 2e paar lijdsels aan zit, gooi er een liverpool stang in en maak de lijdsels in de onderste 2 gaten vast, voor het gewenste effect van een liverpool. Ga echter niet nutteloos aan de onderste lijdsels lopen trekken,
deze zijn alleen maar voor nood.
als alternatief kan je ook 2 longeerlijnen aan je stang vast maken en iemand achterop de kar zetten die er heel hard, omstebeurd, links en rechts kan inwerken, misschien gaat de mond van je pony wel kapot dus ook dit is VOOR DE UITERSTE NOODGEVALLEN, onderschat dit niet.
Na verloop van tijd KUNNEN paarden bijdraaien, houd echter wel de volgende zaken in je hoofd:
GEDULD in het kwadraad,
RUST in het kwadraad,
RESPECT " "
PAARD VLUCHT, zoek uit waardoor dit komt!!
Probeer te kijken waar het probleem vandaan komt, praat nog eens met de vorrige eigenaar, zorg dat je erachter komt waarom hij zo doet, alleen zo kun je ook maar iets begrijpen waarom hij dit doet en vanuit daar het probleem aanpakken, als je dit niet weet, BEGIN ER NIET AAN.
En als je je eigen leven en dat van andere respecteerd, zoek er iemand bij die er verstand van heeft, verkoop je pony of ga er wat anders mee doen.
palousa_boy schreef::D wat wil jij dan doen op zo'n moment? de zweep erover? ervoor springen?
de rem loopt hij zo doorheen, de zweep rent hij alleen maar harder voor weg, ho ho roepen helpt ook nie, ervoor springen, daar komen doden van..
als ze al zo stom zijn om ermee te gaan rijden ( sorry dat ik het zo zeg) en hij gaat ervandoor, je moet toch wat, er met zn allen afspringen is ook geen optie want dan heb je helemaal niks meer te vertellen.
Ervoor zorgen dat hij onderuit gaat is ook niks, dan kan je hem wel naar de slacht brengen en een lijkenwagen bestellen...
Wat jij dus zou doen is lekker met lange lijnen doorrijden?
oja en over dat omslaan nog even, als je met zn meerdere ben en desnoods alleen, verdeel dan zo het gewicht over de kar dat al het gewicht naar de binnenkant van de bocht gaat, dus bij een bocht naar links, gaat het gewicht ook naar links.
palousa_boy schreef:maartoch, smalle wagen of niet, je kan iig nog je best doen om niet om te slaan toch? het is toch niet fijn als je daar lig, heb het zelf ook meegemaakt.
en het is idd zo dat op zo'n moment niet veel helpt als ze er eenmaal vandoor gaan en "proberen" te vluchten voor de kar oid. Maar als zoiets op de weg gebeurt, dan maak je het vaak niet veel beter als je het gewoon maar laat gaan.
ben het wel met je eens dat je probeert de rust er weer in te krijgen, als moet je natuurlijk zorgen dat zoiets helemaal niet gebeurd.
Manuutje1990 schreef:Vrijheiddressuur moet je wel erg veel geduld voor hebben...![]()
palousa_boy schreef:Wat ik er trouwens nog bij was vergeten te zetten, waardoor je het dus verkeerd begreep (denk ik)
veel afwisselen tussen
spannen en ontspannen
dit maakt het misschien anders.
daarbij, misschien niet helemaal eerlijk, is het ook wel een beetje reactie afdwingen omdat ik ook wel weet dat er veel mensen zijn die het hier helamaal niet in kunnen vinden.zet ik dit bij een topic met veel jeugd, krijg ik helemaal de wind van voren
Die mensen denken er vaak te humaan over, dat wil zeggen dat ze zich wel inleven in het paard, maar het gaan vergelijken met hun eigen gevoelens.
Het is echter zo dat een paard natuurlijk veel meer kan hebben en dat vergeten veel mensen, de zogeheten mensen met paarden en niet de paardenmensen.
viola schreef:Manuutje1990 schreef:Vrijheiddressuur moet je wel erg veel geduld voor hebben...![]()
Ehhh moet je dat niet voor alles wat te maken heeft met paarden, en ook zeker om te mennen?
Als geen geduld heb voor vrijheidsdressuur moet je helemaal niet aan paarden/pony's beginnen.
liberty schreef:Sorry dat ik het zeg, wat ben jij onverstandig bezig geweestJij lokt gewoon een en ander uit..
![]()
Als hij echt zo vandoor gaat, oefen dan eerst in een bak of een wei, maar ga niet zo snel de straat op, leer hem eerst luisteren naar je commando's...
Wees verstandig, zoek een ervaren iemand op![]()
Sorry voor het gal spuwen, maar van zulke verhalen wordt ik even niet goed
Percy schreef:Ik heb maar één tip voor je, niet meer inspannen.
Als hij bij zijn vorige eigenaar al moeilijk deed voor de kar, er nu steeds vandoor gaat is het bijzonder gevaarlijk en onverantwoordelijk om er nog mee op pad te gaan. Niet alleen voor jullie en voor de pony maar ook voor onschuldige voorbijgangers.
napie schreef:Ik zou hem ook niet meer inspannen maar dat is je eigen keus.
Wanneer je het wel doet: iemand mee die er verstand van heeft, in een weiland en eerst alleen stappen en de rust in het span liefst met iemand ernaast die hem aan het halstertouw meeneemt.
Inspannen is niet iets wat je zomaar doet. Wanneer een paard er vandoor gaat met de wagen heeft dit veel meer consequenties dan wanneer deze er met zadel er vandoor gaat. Het paard houd geen rekening met de wagen dus stel je voor wat een schade je kan hebben aan auto's ed. Daarnaast is mijn grootste nachtmerrie dat de pony met kar en al in een diepe sloot terecht komt en dus verdrinkt.
Denk hier nog maar eens goed over na.