[AR] (AR) Ribbels naar voor of achter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

(AR) Ribbels naar voor of achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 12:00

De titel zegt het al.
Ik heb voor mn shet een liverpoolstangetje, met ribbels erop.
Maar mijn vraag, moeten die naar voren zitten, dus richting zijn lippen? Of juist naar achter, richting zijn keel.
IEdereen verteld mij wat anders..., dus dacht...ik vraag het hier even Lachen

Dennis

Re: (AR) Ribbels naar voor of achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:01

Wat jij wil.

Ribbels naar voor werkt hij iets scherp in dan anders om.

Ik heb zelf altijd de ribbels naar voor zitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:30

juist, ik heb het gladde deel op de tong. Stond in een oude uitgave van de mensport dat dat ook zo hoort... alleen zit je kinketting dan verkeerd om, maar vooruit

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:10

stef schreef:
juist, ik heb het gladde deel op de tong. Stond in een oude uitgave van de mensport dat dat ook zo hoort... alleen zit je kinketting dan verkeerd om, maar vooruit

Mij is juist verteld dat de ribbels op de tong moesten?
Heb ook vaak naar dat ding zitten kijken afvragend wat het juiste was. Maar ach, het bit is zo hard als de hand van de ruiter (koetsier) he? Knipoog

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-05 15:00

Bedankt allemaal alvast!
Ik heb geloof ik ook de ribbels op de naar voren liggen, en de kinkettig dus verkeerdom. Maarja,...het hoort dus niet op een bepaalde manier?
De ene zegt van wel, en de ander van niet. haha

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 16:02

tsjeuh hoe het precies was weet ik niet meer maar volgens de knhs moeten ze naar voor en volgens de oude bond naar achter ofzo. er zijn er dus 2 die elkaar tegen spreken. ik zou ze naar achter doen omdat je er dan geen last van hebt. anders zitten die ribbels op de tong en dat lijkt mij niet prettig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 17:16

naar achter zitten ze JUIST op de tong Tong uitsteken

Anyway, volgens een artikel in mensport dus naar voren

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 20:06

mijn instructeur heeft mij toen ik begon met mennen uitgelegd, dat als de ribbels naar achteren liggen het bit het minst scherp uitwerkt, ribbels naar voren dan werkt het bit scherper.
je moet het ook zo zien, als je de teugels aanneemt dan draait je bit 45 graden naar jou kant toe, dus de ribbels draaien omhoog als je de ribbels naar achteren hebt, dat betekent dat ze op dat moment dus niet op de tong in werken.
als je de ribbels naar voren hebt en je bit draait 45 graden naar jou toe, dan draaien ze dus naar onderen, op de tong!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 21:45

mij is door m'n menistructeur ook aangeraden de ribbels naar voren te doen. dus de gladde kant op de tong. dit werkt het minste in. de kinketting zit dan inderdaad verkeerd om.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:14

sanderijn schreef:
mijn instructeur heeft mij toen ik begon met mennen uitgelegd, dat als de ribbels naar achteren liggen het bit het minst scherp uitwerkt, ribbels naar voren dan werkt het bit scherper.
je moet het ook zo zien, als je de teugels aanneemt dan draait je bit 45 graden naar jou kant toe, dus de ribbels draaien omhoog als je de ribbels naar achteren hebt, dat betekent dat ze op dat moment dus niet op de tong in werken.
als je de ribbels naar voren hebt en je bit draait 45 graden naar jou toe, dan draaien ze dus naar onderen, op de tong!

Dit is inderdaad het juiste antwoord....

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 22:42

Ook bij mij zitten de ribbels naar voren, op aanraden van Albert, gaat ook het beste Ja

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 23:34

Bij mij zitten de ribbels naar voren.
Ik rij normaal met licht contact op de leidsels. Dan heeft Bill er dus geen last van.
Op het moment dat ingrijpen wel nodig is, heb ik ook graag dat hij wat voelt.
Meestal komt dat nl uit eigenwijzigheid van Bill, dus dan heb ik graag dat hij wat voelt als ik hem corrigeer.
Hij is nl nogal sterk }>

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 08:30

Ribbels moeten naar achteren liggen!!!!

Probeer het anders eens op jezelf uit, leg je bit op je ontblootte scheenbeen, en geef een lichte druk op de scharen. Dan voel je wel hoe hard een bit inwerkt als je hem verkeerd om hebt liggen! Het is ook enorm slecht voor de lagen als je hem verkeerd om erin hebt liggen. Ken paarden waarbij (door onwetendheid) de lagen onherstelbaar kapot waren (inwendig, was van buitenaf niet te zien) omdat het bit verkeerd om zat. Ik vind het heel slecht als een instructeur zoiets aanraadt!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 10:12

sanderijn schreef:

Als ik mijn leidsels aanneem, draait mijn bit echt geen 45 graden. Dat is voor mij een noodstop nl.
Dan heb je wel erg veel druk op de leidsels als je het mij vraagt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 11:43

Dan heb jij de kinketting wel heel erg strak zitten.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 12:24

Mij is geleerd dat je zelf mag kiezen hoe je het doet, dat het één alleen wat scherper in kan werken als het ander.

Maar ik volg door de vele verschillende, maar toch dezelfde reactie even niet meer hoe die ribbels nou zitten. Dus even een kleine samenvatting van mijn kant:
(ik ga even uit van een paard wat niet strak aan de teugel loopt maar met zijn neus naar voren, vandaaruit dus bovenkant/onderkant enz. lezen)

Als het bit in rust in de mond zit wijzen de scharen dezelfde kant op als de mondspleet. De ribbels zitten in een rechte hoek (90 graden) op de scharen dus of op de tong of aan de bovenkant riching gehemelte.

Als de leidsel worden aangenomen draaien de scharen naar beneden/achteren. Maximaal 45 graden maar met minder druk op de leidsels toch minder.

Zouden de ribbels boven zitten dan draaien ze nu iets schuin naar voren, maar niet zo ver dat ze op de tong komen, dus doen de ribbels niets.

Zouden de ribbels naar beneden/op de tong zitten dan draaien ze nu iets schuin naar achteren en blijven iets op de tong inwerken. Dit zou dus in mijn ogen scherper zijn.

Beredeneer ik het nu goed? en zo niet waar ga ik dan de fout in?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:40

OK dan!
Hier heb jij goed over nagedacht, applaus!!!
Ben het er mee eens.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:44

Billy schreef:
Als ik mijn leidsels aanneem, draait mijn bit echt geen 45 graden. Dat is voor mij een noodstop nl.
Dan heb je wel erg veel druk op de leidsels als je het mij vraagt

Ik heb tijdens mijn prive dressuurlessen geleerd dat mijn kinketting zo strak/los hoort te zitten dat als ik de leidsels aannneem mijn bit 45 graden kantelt. Daarnaast als ik de leidsels aanneem trek ik echt niet hard ofzo, ik heb normaal contact, pony is nageeflijk, enz. Ik heb ook geleerd dat als je je leidsels niet met een beetje druk vast hebt, en je paard schrikt, dat ie eerder weg kan springen wanneer je je leidsels te los hebt en je dus moet gaan trekken, dan wanneer je constant contact(druk)hebt.
ik heb een foto waarop heel goed te zien is dat het bit 45 graden kantelt, maar ik gewoon normaal leidsel contact heb, alleen krijg ik die foto hier niet op.

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:47

Neonlight schreef:

ik heb mijn kinketting zo zitten dat het bit 45 graden kan kantelen en niet verder dan dat, geleerd van mij instructeur die nederlands kampioen is geweest, dus hij zal het wel weten toch??
als ik de kinketting losser zou hebben zitten en ik moet een noodstop maken dan kan mijn bit dus veel te ver door draaien....

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:49

ik zou het eigenlijk niet weten welke kant de ribbels opzitten, omdat wij voor alle 3 er een leren zeem om het bit hebben gemaakt.
Dus volgens mij heb je dan niks met de ribbels te maken, of zie ik dat verkeerd (in deze situatie dan) ?!

en sanderijn wie is jou instructeur dan? (ben ik wel nieuwschierig naar)

sanderijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 14:51

mijn instructeur heet Han Woolschot, hij is nederlands kampioen geweest met zijn tuigpaad merrie ik denk een 10 a 15 jaar geleden. hij heeft nu een stal waar paarden en pony's in het tuig worden beleerd, geeft privelessen en verenigingslessen in regio zelhem

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 19:18

Neonlight schreef:

Nee hoor, het bit kan gewoon een hoek van 45 graden maken met de mond, maar ik neem pas die druk op het bit als het nodig s.
Ik rij met een heel licht contact.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 20:32

sanderijn schreef:

Ok, nog een keer, maar dan vertel ik het nooit meer:

De liverpoolstang hoort om een redelijk zachte inwerking te hebben, met de ribbels naar voren in de mond te liggen, bij naar voren bedoel ik in de richting van de neus.
Draai je het bit om (ribbels op de tong en lagen) dan is de inwerking echt heel scherp.

Nu Sanderijn: Of je instructeur heeft het niet begrepen, of jij hebt hem/ haar niet begrepen. Een van beiden, het is zoals bovenstaand en niet anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:26

Waarom zitten ze er eigenlijk uberhaubt aan? Liverpool zonder ribbels heb ik nog nooit gezien (althans, niet in de kleine maat)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-05 22:30

Heb er even het "Handboek voor de NBVAP Opleidingen" van J.A.C. Bartels (gewijzigde versie, december 1993) bijgepakt. Helaas staat er niks over de ribbels in. Wel staat er het volgende in:

De lengte van een ingehaakte kinketting moet zodanig zijn, dat bij een licht aannemen van de leidsel de scharen van de stang een hoek van 45 graden met de mondspleet van het paard maken. (blz.85)

Op blz.83 staat het volgende:

Het beste kunnen deze lagen worden vergeleken met de scherpe rand van ons scheenbeen.

Ik heb geleerd om het bit op je scheenbeen te leggen om te voelen voor de werking. Verder dacht ik, dat als de ribbels naar achteren liggen, en je geeft een lichte teugeldruk (en dat hoort, je hoort toch aanleuning te hebben???) dat de ribbels dus naar boven draaien. Dit geeft dan geen scherpe inwerking op de lagen. Dus zoals Albert het zegt klopt het niet.
Probeer het eens uit op je scheenbeen, met dus die hoek van 45 graden, dan voel je het vanzelf. Ik kan het zelf niet uitproberen, omdat wij geen liverpoolstangen met ribbels hebben. 100% zeker weet ik ook niet of het klopt wat ik zeg, dit zeg ik nu alleen uit logische redenatie.

En Stef, liverpoolstangen zonder ribbels zijn er dus wel degelijk. Voor onze kleine maat hackney's hebben wij deze.