[AR] vastmaken van de leidsels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamaron

[AR] vastmaken van de leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:26

Wie kan me een site geven of me precies vertellen hoe ik mijn leidsels aan de liverpoolstang kan vastmaken dus niet aan de scharen (ofwel de leidselgaten) maar aan de bril...ze hebben me daar een methode voor laten zien maar zit nu te knoeien met hoe of wat...misschien weet iemand of een site ...heeft ene foto of kan het me vertellen hoe het precies moet.
Laatst bijgewerkt door jantina op 30-01-05 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej

Re: vastmaken van de leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 18:48

Precies hetzelfde als door de leidselgaten in de scharen.
Vanuit de binnekant naar de buitenkant. En dan aan de kant van de wagen, dus niet aan de voorkant of door het midden. Maar gewoon zoals het bij een trensbit ook zit.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 18:52

Sjonniej schreef:
Precies hetzelfde als door de leidselgaten in de scharen.
Vanuit de binnekant naar de buitenkant. En dan aan de kant van de wagen, dus niet aan de voorkant of door het midden. Maar gewoon zoals het bij een trensbit ook zit.

Niet aan die ringen aan de buitenkant in ieder geval want anders kantelt het bit in de mond....hebben ze me verteld..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 19:15

Dan koop je een ongebroken trens Pling

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 19:16

ja doeiiiiiiiiiiiii heb net een week een liverpoolstang in huis a haast 50 euro....maar ik vraag niet om advies voor een ander bit maar om methodes....

Napie

Re: [AR] vastmaken van de leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:47

Klinkt gezellig hier!!!

Je kan (bij grotere maten bitten) de leidsels ook vast maken aan het dwarsstukje wat tussen de stang en de bril zit. Dit kan bij de kleinere maten vaak niet.
Is dit wat je bedoelt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 20:49

Ik heb geleerd dat je ze dan om de bril doet (middenstangetje zeg maar)
Op die manier kantelt het bit gewoon en heb je ook nog iets inwerkingh van de kinketting.
En wel gewoon van binnen naar buiten en altijd op het langste gat Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:10

Wat is er mis met het bovenste leidselgat?

Ik kan je niet helpne met die speciale manier, want die ken ik niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:15

ik maak ze gewoon vast aan de bril, zoals je aan een gewoon trensbit doet

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-05 21:21

dutske schreef:
ik maak ze gewoon vast aan de bril, zoals je aan een gewoon trensbit doet

dat mag niet....dan kantelt het bit nl en verliest zijn werking..(is mij verteld)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 21:23

heeft er iemand een foto hoe je ze wel en niet mag vastmaken?
het is niet mijn bedoeling dat er hefboomwerking of inwerking van de kinketting ontstaat
Het moet gewoon een simpel trenswerking worden (ongebroken, uiteraard)
ookal is dit wat scherper doordat de ringen niet draaien.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-05 23:38

Had je dan niet beter gewoon een ongebroken trens kunnen kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 00:03

Onderstaande informatie heb ik via een zoekmachine gevonden:

Citaat:
Op het bovenste leidselgat zetten of nog hoger, aan de ring. Maak hem dan wel aan de voorkant van de ring vast, anders is het bit nutteloos. Bovendien wordt het bit dan verkeerd gekanteld waardoor het heel onprettig kan liggen in de mond. Dat kan ook de reden zijn waarom ze het niet fijn vond.*knip* dus zoals op dit plaatje als het groene leidsel moet je het vastmaken. Het paard is dus rechts van je op mijn plaatje (waar het leidsel heen gaat), het rode is het leidsel op het eerste gat. Het grijze uiteraard het bit, in dit geval een Liverpoolstang.

Citaat:
Ik snap niet helemaal hoe het dan werkt als je de leidsel op die manier aan de ring zet. Dan kantelt de ring toch en prikt in de mondhoeken? Als je de leidsels aan de achterkant aan de ring maakt werkt het toch gewoon als een ongebroken trens? Tenminste zo zie ik dat voor me.

Dat dacht ik dus ook. Maar als je er aan trekt zo dan kunnen de scharen omhoog gaan. Da's niet zo prettig!

http://img.photobucket.com/albums/v131/ ... .jpg[/img]

Persoonlijke noot Haha! Ik zet hem gewoon op het eerste gat van de scharen Lachen Gaat goed, werkt niet te hard in enzo. Wellicht is een vierringstrens niet wat voor jou?

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 09:07

danjewek Maya...dit is het antwoord wat ik zocht...weet jij nog waar je dit gevonden hebt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 17:33

kamaron schreef:
danjewek Maya...dit is het antwoord wat ik zocht...weet jij nog waar je dit gevonden hebt?

Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je het dan nog??

Wij geven adviezen en tips, en jij zegt dat het allemaal niet goed is, want het moet anders. Waarom heb je dit topic dan gestart Verward

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:12

Sjonniej schreef:
kamaron schreef:

Als je het allemaal zo goed weet, waarom vraag je het dan nog??

Wij geven adviezen en tips, en jij zegt dat het allemaal niet goed is, want het moet anders. Waarom heb je dit topic dan gestart Verward

PARDON????? ik bedankt maya netjes voor haar antwoord want dat is het antwoord wat ik zocht....waarom geef jij dan superabsurd berichtje als antwoord.....

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:13

dan dr bij die adviezen die je geeft qua die ringen klopt ook nog niet eens...dus geef pas advies als je weet waar je het over hebt ja????

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 19:44

wow wow wow
kalm!
adem in adem uit!
Dit is een forum, iedereen kan hier zijn eigen mening zetten, en als dit neit dezelfde is als de jouwe dan hoef je je nog niet op te winden of te zeggen dat de andere verkeerd is
misschien heb jij het wel verkeerd begrepen kamaron?

Nuja, ik snap het nog altijd niet, blonT vanbinnen zeker?
Heeft er iemand de link waar bovenstaand artikel volledig op te vinden is? incl foto?

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 19:55

ik ben rustig superrustig....en ik geef zeker mijn mening zeker als iemand me onterecht op mijn nummer meent te moeten zetten...ik snap nl niet dat die Sjonnie me zo opeens aanvalt nadat ik Maya netjes bedankt voor der advies...want dat was nl precies het geen ik zocht van antwoord...ik had nl de klok horen luiden maar wist niet meer waar de klepel hing...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 20:10

kamaron schreef:
ik ben rustig superrustig....en ik geef zeker mijn mening zeker als iemand me onterecht op mijn nummer meent te moeten zetten...ik snap nl niet dat die Sjonnie me zo opeens aanvalt nadat ik Maya netjes bedankt voor der advies...want dat was nl precies het geen ik zocht van antwoord...ik had nl de klok horen luiden maar wist niet meer waar de klepel hing...

Excuseer, maar Sjonnie valt jou niet aan, het is eerder dat jij haar aanvalt dan andersom. Ik kan mij volledig in haar antwoord vinden. Je wilt alleen een bepaald antwoord en iets anders blief je niet. Verder reageer je behoorlijk fel en geirriteerd hier...

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 21:18

Laat maar allemaal.....jullie zijn hier allemaal nogal erg vlug op de teentjes getrapt...en vooral allerlei (domme) adviezen waar men niet om vraagt geneigd te geven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:27

kamaron schreef:
Laat maar allemaal.....jullie zijn hier allemaal nogal erg vlug op de teentjes getrapt...en vooral allerlei (domme) adviezen waar men niet om vraagt geneigd te geven...

Hoe curieus... *LOL* T komt precies andersom over Knipoog

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 22:10

kamaron heeft haar antwoord, dus iedereen is content!
us laten we er maar gewoon mee ophouden!!!

en als het toch nog zo doorgaat dan hang ik even op de temknop

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 08:59

Nog even voor de duidelijkheid, bij de meeste liverpoolstangen zitten er geen leidselsleuven op dezelfde hoogte als de bril, zitten vaak net iets lager. Een paard die erg gevoelig is in de mond en op de hulpen zet je daarom in de bril, een paard wat lastig is/ongevoelig zet je daarom in de 2de of zelfs 3de sleuf. Hoe lager je leidsel aan het bit zit, hoe straffer het bit inwerkt.
Ook wij maken bij sommige pony's gebruik van de bril. 4-ringenbit is leuk, trainen we ook mee, maar op wedstrijden is een liverpool verplicht. Misschien heeft de TS dus wel een heel goede reden waarom ze een liverpoolstang gebruikt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 11:04

Bij onze shetlanders gebruiken we ook een kleine maat Liverpoolstang, en die heeft in de scharen twee leidselgaten en dan daarboven de bril. Daar zit dan geen apart leidselgat meer in het middenstuk. Bij [***] heb ik hem altijd op het eerste gat van de stang, bij [***] op de bril. En dan niet aan de 'ring' zoals je een normale trens vast zou maken, maar aan de mondkant achter de ring door , onder het bit langs en dan bij het dwarsstuk van de ring naar buiten en dan terugvouwen naar achteren (dus richting koets) en hem daar door de gesp halen. Een foto hiervan heb ik niet, maar dit is een goede manier om een kleine liverpool zonder derde stanggat toch als trens te kunnen gebruiken zonder dat het bit naar voren klapt.