[AR] [NH] *zucht* word er zo moe van

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

[NH] *zucht* word er zo moe van

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 22:53

Vandaag weer een heel gestoei gehad met dat eigenwijze paard van me. Haar nieuwe truukje is om in de stal gaan opeens keihard van me weg te draven.
Het lukt niet om haar om me heen te trekken en ze is gewoon sterker.

Wie heeft er NH tips voor me

Ik kan op dit moment geen join-up doen door de bevroren bodem van de longeerpaddock.

meikie

Re: [NH] *zucht* word er zo moe van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 23:31

Hoi, ik kan me voorstellen dat je er moe van wordt. Wat ik me afvraag is of je de boxdeur dan niet dicht hebt? Kun je nog iets meer vertellen hoe je paard staat in de box als hij het probeert?
Het kan een dominantieprobleem zijn, door NH oefeningen in de bak te doen kun je weer je dominantie duidelijk maken.
Als je wat meer informatie geeft kan ik je wellicht beter adviseren. Doet je paard nog meer vreemde dingen?
Koe

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 23:43

ze doet het dus in de stalgang, sorry typfout.

Ze is gewoon vreselijk dominant en een enorm vreetmonster. Trailerladen gaat nu sinds kort beter. Ook een join-up hielp, maar dat kan nu dus niet.
Met longeren wil ze nog weleens op me af proberen te steigeren, dit doet ze nu haast nooit meer, behalve als ze zoals vandaag een etterbui heeft.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 09:31

Haha dit komt me erg bekent voor Vork Ik had er ook zo een.
Het is erg duidelijk dat ze te dominant is, probeer er iemand bij te halen, ik vind het erg lastig om hierover vanachter de pc tips te geven...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 12:09

Kan me voorstellen dat je hier moe van word. Kost nogal wat kracht Haha! en de nodige plaren waarschijnlijk ook.

Kun je beschrijven hoe je hem uit stal haalt?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:19

Waarschijnlijk geen NH, maar heb je al eens een hengstenketting geprobeerd? Als jouw paard van je wegrent moet je een flinke ruk met die ketting geven... staat ie gelijk stil en bedenkt ie zich wel een 2e keer. Let er wel op dat je nooit loslaat als je een hengstenketting gebruik!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 17:46

Ik krijg de indruk uit je eerste bericht dat je de join-up als het ultieme middel ziet om de verhoudingen weer recht te zetten, en dat is het toch echt niet.
Als je paard over je heen loopt helpt alleen terugzetten. Probeer het niet met kracht op te lossen, want dat verlies je.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-05 22:16

TheSam schreef:
Waarschijnlijk geen NH, maar heb je al eens een hengstenketting geprobeerd? Als jouw paard van je wegrent moet je een flinke ruk met die ketting geven... staat ie gelijk stil en bedenkt ie zich wel een 2e keer. Let er wel op dat je nooit loslaat als je een hengstenketting gebruik!

Hengstenketting trekt ze ook doorheen, touwhalster ook. Geloof dat mijn paard een hoge pijngrens heeft Haha!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:02

Als ik het zo lees kun je beter wat lesjes nemen om dit probleem op te lossen. Je hebt al gemerkt dat met kracht en pijn middelen het niet werkt. Ga dus op andere manieren proberen waar NH zeker een van de beste manieren is.

Op mijn vraag hoe je hem uit stal haalt en wat er precies gebeurt heb ik nog geen antwoord van je gekregen. Wel handig om te weten, want zo is het moeilijk uit te leggen wat te doen als je niet weet waar het verkeert gaat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:45

josien schreef:
Als ik het zo lees kun je beter wat lesjes nemen om dit probleem op te lossen. Je hebt al gemerkt dat met kracht en pijn middelen het niet werkt. Ga dus op andere manieren proberen waar NH zeker een van de beste manieren is.

Geloof mij, bij sommige paarden werkt ook NH niet... Haha!

Als je paard hier pas mee begonnen is ben je er nu nog op tijd bij, ga er iets mee doen! Als ze eenmaal doorhebben dat ze weg kunnen wanneer het hun uitkomt zit je echt met de gebakken peren. Dan is er nog maar 1 oplossing; deal with it.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-05 23:54

Citaat:
Geloof mij, bij sommige paarden werkt ook NH niet...

Wat zie jij dan als NH. NH is een heel breed begrip en echte NH is dan ook aan paard en eigenaar aan gepast. Als NH niet helpt dan is het geen echte NH, maar gewoon trucjes die kunnen helpen.

Citaat:
Als je paard hier pas mee begonnen is ben je er nu nog op tijd bij, ga er iets mee doen! Als ze eenmaal doorhebben dat ze weg kunnen wanneer het hun uitkomt zit je echt met de gebakken peren. Dan is er nog maar 1 oplossing; deal with it.

Hier ben ik wel mee eens. Het paard leert hoe het onder dingen uit kan komen en wat hem sneller naar een bepaald doel brengt in dit geval. Heeft hij dat gevonden dan is het bijna niet meer uit te krijgen. Wat wel nog kan is de reden om weg te rennen weg te halen of het belangrijker maken om bij jouw te blijven. Tja en daar kom ik toch weer bij NH Haha!

Dit probleem heeft in iederegeval een radicale aanpak nodig. Van jouw of door iemand die niet snel van zijn stuk te brengen is en niet zo snel opzij gaat.

Enkele tips zijn oefenen met leiden. Ja, gewoon leiden dus het paard schuin achter tot neus naast jouw schouder. Verder mag hij niet komen. Zo overgangen maken en pas als het in de bak goed gaat oefen je dit uit stal naar de wei.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 00:45

xtwister schreef:

Ik moet je zeggen dat ik blij ben dat het niet zo werkt!
Ik heb een paard die precies weet dat hij door een halster of what ever heen kan trekken als hij dat wil. Telkens als hij iets niet meer interessant vond, of saai begon te vinden was meneer weg.
En toch na een half jaar doet hij het nog zelden, gelukkig Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 17:57

marina schreef:
xtwister schreef:

Ik moet je zeggen dat ik blij ben dat het niet zo werkt!
Ik heb een paard die precies weet dat hij door een halster of what ever heen kan trekken als hij dat wil. Telkens als hij iets niet meer interessant vond, of saai begon te vinden was meneer weg.
En toch na een half jaar doet hij het nog zelden, gelukkig Lachen

Ik ben blij dat jij een goede oplossing gevonden hebt.

josien schreef:
Wat zie jij dan als NH. NH is een heel breed begrip en echte NH is dan ook aan paard en eigenaar aan gepast. Als NH niet helpt dan is het geen echte NH, maar gewoon trucjes die kunnen helpen.

Natuurlijk is NH een heel breed begrip. Wat ik bedoel, is dat veel NH lessen die gegeven worden geen zin hebben. Als jij een goede verstandshouding met je paard hebt en dus ook de goede lichaamstaal uitstraalt heb je die lessen helemaal niet nodig. De meeste dingen kun je zelf ook bedenken, het zit allemaal heel logisch in elkaar. Uiteindelijk draait het allemaal om respect.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 18:28

Citaat:
Natuurlijk is NH een heel breed begrip. Wat ik bedoel, is dat veel NH lessen die gegeven worden geen zin hebben. Als jij een goede verstandshouding met je paard hebt en dus ook de goede lichaamstaal uitstraalt heb je die lessen helemaal niet nodig. De meeste dingen kun je zelf ook bedenken, het zit allemaal heel logisch in elkaar. Uiteindelijk draait het allemaal om respect.

Hmm ja, maar veel mensen komen hier niet op en stralen toch niet de juiste lichaamstaal af. Daarbij als de verstandhouding met je paard goed is komen dit soort problemen niet voor.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 18:50

Hoe ik haar uit haar stal haal:

Nouja ik loop de stal in, doe het halster aan, deur open en loop voor haar de deur uit.
1e hindernis een rol hooi, deze gaat meestal goed. 2e 2 tonnen voer die niet afgesloten zijn ook dit gaat meestal wel ok.
Dan komen we bij de kasten (waarbij aan het einde 2 tonnen voer staan). Daar begint het gemietert meestal of heel hard lopen en dan steeds iets harder en drammen of stil staan (dan tik ik haar met het touw op der kont aan) en dan met een noodvaart richting tonnen gassen.

De laatste 2 dagen heeft ze het trouwens niet gedaan.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:04

..misschien heel kort door de bocht en te simpel gedacht, maar....kan je keren in de stalgang(genoeg ruimte)? Bij mijn paardje werkt het namelijk heel goed om, als hij me voorbij stuift, om te draaien (van hem af) en zijn achterhand bij me vandaag te drijven (touwtje zwaaien en boos naar z'n billen kijken).. door de bocht die ik maak, loopt hij dan automatisch weer achter me... lastig uitleggen zo...( Ik geloof dat dit bij parelli driving game genoemd wordt? of disengaging van de achterhand??)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:22

Josien, we begrijpen elkaar. Haha!

Charos, loopt je paard daarna los of kun je hem nog vasthouden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:23

nee, dat gaat niet, het stuk bij de kasten is een stuk smaller dan de rest van de gang. Eer ik haar gedraaid heb zit ik zelf half in die kasten Haha!

vrijdag komt ze weer thuis dus dan kan ik weer lekker oefenen hier.

@xtwisterx, meestal sleep ik er nog half achteraan, want ik wil niet loslaten en bij de voerton stopt ze, waar ik haar dan gelijk uitvis.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:30

Helaas kan ik niet in je profiel zien wat voor paard je hebt, aan je avatar te zien gok ik op een haflinger... Haha! Deze kunnen wel tegen een stootje, als ik jou was zou ik het een keer goed hard afstraffen. Zweep erbij als je haar uit de stal haalt, en een flinke knal op zijn borst als hij met zijn kop in die voerton zit. Volgende keer hef je alleen die zweep nog maar, eens kijken of hij echt zo hardleers is.

Niet de vriendelijkste oplossing, maar ik denk met dit soort paarden wel de meest efficiente.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 19:33

t arme beest heeft knallen genoeg gehad en het intresseerd haar gewoon niet.
Als die kop in de ton zit staat de rest gewoon uitgeschakeld

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:36

Het is dus echt het smalle gedeelte. Hoe is hij verder in nauwe doorgangen en in de trailer. het komt me ook een beetje over als het niet fijn voelen in een opgelosten ruimte en daardoor zo snel mogelijk naar de ruimte willen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 19:37

Een die hard haflinger dus... Ziek
Lees net dat ze ook door een henstenketting heen rent... Damn, het had de mijne kunnen zijn... Haha!
Probeer eens een stukje van de bak af te zetten, en daarin te oefenen met volg/halt. Dat kun je later ook bij je ritjes vanaf de stal toepassen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:06

...ben zowiezo niet zo voor slaan...meer voor uitzoeken van reden... de laatste van Jozien zou wel eens een goeie opmerking kunnen zijn!
Misschien dan toch aan de parelli (squeeze??)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-05 20:08

Reden? Combinatie van het misbruiken van de kracht en de respectloze houding naar de eigenaar. Weet niet of het met slaan op te lossen is, maar je moet alle mogelijkheden uitsluiten. Ik zou hier mee beginnen.

Ben alleen bang dat het niks uithaalt aangezien het paard ook door een hengstenketting heen rent.................

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-05 20:10

Nauwe doorgangen intresseren haar normaal niet, duwt en perst zich gewoon overal tussen. Ze is gewoon verschrikkelijk ongehoorzaam en misbruikt hier haar kracht.
In de bak oefen ik ook wel, maar daar loopt ze als een lammetje met me mee.