[AR] [CT] wat dingen op een rij zetten voor beginnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

[CT] wat dingen op een rij zetten voor beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 14:58

Hallo,

Eindelijk heb ik dan een clicker gekocht (een met 3 tonen).
Ik heb hier veel goede verhalen over gehoord en wilde het dus ook gaan proberen bij mijn pony. Lachen het lijkt me erg handig met het leren en trainen.

Mijn pony en ik hadden onder het rijden heel wat problemen, gister voor het eerst sinds 2 maanden heb ik er weer opgezeten en 20 minuten gestapt door de bak.
Normaal gesproken rende ze altijd de bak uit, dit keer deed ze het niet! ik was zo trots. bij anderen daarintegen doet ze het nog wel. (ik doe trouwens ook aan de freestyle en sindsdien vind ik de band tussen ons goed verbeterd).

Nu beloon ik haar goed als ze langs de opening van de bak gaat, hoe kan ik dit met de clicker doen?

clicken (1 x) nadat ze er goed langs is gegaan? en nog belonen met de hand en braaf zeggen?

Langzaam aan wil ik naar het trailerladen werken, onder het freestylen en longeren wil ik dus ook clickeren zodat ze weet dat een 'click' goed zo! braaf! betekent.

Is dit niet teveel, of moet ik het anders op gaan lossen?

Ik hoop op reacties, ik wil dit goed aanpakken Lachen

Groeten Gwen

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 00:17

eiegenlijk heb ik nog nooit dat click ding gehoord Gaaaap
*voel me dom *

ElskeTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 12:37

ik gebruik geen klicker, ik gebruik mijn stem en zeg "ex" en voor de rest is het allemaal hetzelfde. Ik denk dat Inge (waar ik les van krijg) het nu hel druk heeft maar anders moet je eens naar haar site kijken op cremebrulee.be/inge en daar staat ergens op hoe je moet beginnen met fotos. Zo ben ik ook begonnen en daarna heb ik haar gebeld voor meer les.

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 13:42

Waar heb jij een clicker met 3 tonen vandaan??

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 14:56

ElskeTommy bedankt ik zal eens naar de site toe gaan.
Als ik éx' zeg of click oid, lukt het op een een of andere manier niet helemaal vandaar dat ik een clicker heb.

Katie, die heb ik bij de dierenspeciaalzaak gehaald (hier faunaland) Lachen

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:13

de clickers blijken wel te werken Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 18:17

mijn klikker met 3 tonen was metr 3 dagen stuk, maar al had ik doorgegaan had het misschien wel handig geweest. Vaak ben je net te laat met belonen of doet je pony net iets wat je niet goed vind.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 20:40

Een paar dingetjes begrijp ik niet uit je verhaal of kan ik er niet goed uit opmaken.

1) een clicker met 3 tonen?? Nog nooit van gehoord, en ben dan ook enorm benieuwd waar die 2 extra tonen voor nodig zijn.

2) Heb je de clicker al geconditioneerd (weet je paard wat een click betekend?)?

3) Weet jij al precies hoe je de clicker moet gebruiken? Heb je al een goed boek gelezen? (niet de willekeurige reacties op bokt, de meesten weten helemaal niet wat clickertraining inhoudt).

Ik wil je graag helpen, en denk dat voor jullie clickertraining een heel mooi hulpmiddel is MITS je hem goed gebruikt.
Vat dit dus niet beledigend op, maar 9 vd 10 weten gewoon niet wat clickertraining inhoudt...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 21:54

en onthoud dat na ELKE CLICK VOLGT WAT LEKKERS!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:33

Pinky_girl schreef:
Een paar dingetjes begrijp ik niet uit je verhaal of kan ik er niet goed uit opmaken.

1) een clicker met 3 tonen?? Nog nooit van gehoord, en ben dan ook enorm benieuwd waar die 2 extra tonen voor nodig zijn.

2) Heb je de clicker al geconditioneerd (weet je paard wat een click betekend?)?

3) Weet jij al precies hoe je de clicker moet gebruiken? Heb je al een goed boek gelezen? (niet de willekeurige reacties op bokt, de meesten weten helemaal niet wat clickertraining inhoudt).

Ik wil je graag helpen, en denk dat voor jullie clickertraining een heel mooi hulpmiddel is MITS je hem goed gebruikt.
Vat dit dus niet beledigend op, maar 9 vd 10 weten gewoon niet wat clickertraining inhoudt...

1. waar de 2 extra tonen voor nodig zijn, ik heb geen idee? dit waren de enige die ze verkochten, hij klikt verder wel goed.

2.Ze weet nog niet wat de click betekent, ik ben er ook nog niet aan begonnen.. goede boeken hierover kan ik niet vinden. wel heb ik van jou site af alles over de clickertraining uitgeprint en in mijn kast gelegd Lachen

3. Zoals bij 2 staat, een goed boek kan ik hier niet vinden. wat ik wel wat oefen is het bij mijn hond, ik weet dat dit niet helemaal hetzelfde zal gaan als bij mijn pony.

Zoals ik al zei het lijkt mij een heel fijn hulpmiddel zeker voor straks met het trailerladen, en het weer leren dat ze ook alleen de weg op kan!
Ik ben er ook nog niet aan begonnen, ik wil het goed aanpakken, meteen goed beginnen zodat mijn pony door fouten niet in de war raakt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:35

SmithsGirl schreef:
en onthoud dat na ELKE CLICK VOLGT WAT LEKKERS!

Dit is toch niet altijd nodig?
Ik snap dat ik in het begin wel na een click wat lekkers moet geven, maar ik ken mijn pony.. na elke click een snoepje geven lijkt me bij haar niet verstandig... en als ik het onder het rijden ga gebruiken (rijden = stappen) kan ik ook niet na elke click een snoepje geven Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:50

jawel, je kan wel tijdens het rijden na elke click wat lekkers geven.. je gaat alleen wat minder vaak clicken, zodat je paard meer moet doen om een click + lekkers te verdienen... Knipoog

Zoals ik al honderden keren heb gezegd... vergelijk de click + lekkers met je eigen loonstrook en je salaris... stel je voor dat je baas tegen je zegt "Hier is je loonstrook, maar deze maand krijg je je salaris niet"... voor een paard is dat hetzelfde.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:54

lijkt me best moeilijk eten met een bit in dat een ophoging heeft in de gehemelte.
ik snap wat jij bedoelt ja. maar moet het paard de click niet zien als dat ze het goed doet wat ze op dat moment aan het doen is?

Als ik iets aan mijn pony vraag en ik click krijgt ze heus wel een snoepje.. maar moet ik bijvoorbeeld elke 2 minuten een snoepje geven dan gaat ze het bijna zien als.. ik vind mijn baasje lief en ik krijg snoepjes... wat dus schooien gaat worden.

dat heb ik met haar eerder meegemaakt alleen was het dan niet met de clicker maar gewoon met braaf! en goed zo zeggen.

trainen kan dan niet meer omdat het lijkt als ze met een touwtje aan mij vastgebonden zit..

begrijp me niet verkeerd en zoal sik al zei, ik snap jou heel goed.. maar ik krijg het idee dat na elke click mijn pony weer een schooier gaat worden terwijl ze dat net wat afgeleerd heeft Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 22:55

om dat schooien af te leren, geef je het voer "op afstand"... dat werkt alleen aan de hand trouwens... maar als je paard dat doorheeft, dan weet ie op een gegeven moment dat ie alleen wat lekkers krijgt als er een click klinkt...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 22:57

okee bedankt nog even om de moeite te nemen die vraag te beantwoorden... Lachen
ik snap het nu!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:00

ik vind het heel moeilijk om het goed uit te leggen hoor... ben blij dat jij het begrijpt... Haha!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:03

Cow_horse schreef:
1. waar de 2 extra tonen voor nodig zijn, ik heb geen idee? dit waren de enige die ze verkochten, hij klikt verder wel goed.

2.Ze weet nog niet wat de click betekent, ik ben er ook nog niet aan begonnen.. goede boeken hierover kan ik niet vinden. wel heb ik van jou site af alles over de clickertraining uitgeprint en in mijn kast gelegd Lachen

3. Zoals bij 2 staat, een goed boek kan ik hier niet vinden. wat ik wel wat oefen is het bij mijn hond, ik weet dat dit niet helemaal hetzelfde zal gaan als bij mijn pony.

Zoals ik al zei het lijkt mij een heel fijn hulpmiddel zeker voor straks met het trailerladen, en het weer leren dat ze ook alleen de weg op kan!
Ik ben er ook nog niet aan begonnen, ik wil het goed aanpakken, meteen goed beginnen zodat mijn pony door fouten niet in de war raakt.

1) Haha oke, maakt verder ook niet uit! Wel belangrijk is dat jij steeds dezelfde click gebruikt anders wordt het voor je pony verwarrend.

2) Bij je plaatselijke ruitersportzaak moet zeker wel een goed boek te vinden zijn. Misschien de iets grotere ruitersportzaken if misschien zelfs bol.com wel, ik ga zo ook eens even kijken.
Het is heel belangrijk om de clicker goed te conditioneren. Veel mensen beginnen zomaar ineens en denken dan dat het paard snapt wat die clicker is en dat zo'n stom geluidje leuk moet zijn. Helemaal mis!

De clicker (of beter gezegd het geluid) zegt niets voor een paard. Jij bent diegene die dit een waarde gaat geven. En waar zijn paarden(dieren) nou gekker op dan op snoep?.

Zoals ook op mijn page staat ga je de click conditioneren. dit doe je als volgt:
Click - snoepje
wacht
click - snoepje
wacht
click - snoepje
de click geef je hierbij heel opvallend in je linker hand waarna je je rechterghand opend en je poaard het snoepje pakt.
na enkele keren zal je paard na de click gehoord te hebben zelf naar jou hand gaan om het snoepje te pakken. Hij snapt het!
Daarna ga je gedrag aanklikken. Bijvoorbeeld links kijken.
iedere keer als je paard (perongeluk) naar links kijkt click je en geef ej het snoepje. Na enkele keren merkt je paard dat hij zelf invloed kan uitoefenen op het krijgen van een snoepje. Zodra hij het expres gaat doen en meteen aangeeft dat hij nu het snoepje verwacht ben je goed bezig!
Nu kun je dit ook met andere oefeningen gaan doen. Wil niet meteen het beste, maar clicker je paard ernaartoe. Zodra iets goedgaat wil je meer, en click je pas als iets betrer of verder gaat.
Wel is het HEEL belangrijk dat je altijd na een click een snoepje geeft, zoals smithsgirl ookal zegt. Dit moet ALTIJD!!! Dat is een afspraak dat je hebt met je paard. Click=snoepje. zelfs als jij per ongeluk clickt terwijl je paard helemaal niets deed.

Ik raad je erg aan om op zoek te gaan naar een boek!

Succes!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:06

Cow_horse schreef:

Als ik iets aan mijn pony vraag en ik click krijgt ze heus wel een snoepje.. maar moet ik bijvoorbeeld elke 2 minuten een snoepje geven dan gaat ze het bijna zien als.. ik vind mijn baasje lief en ik krijg snoepjes... wat dus schooien gaat worden.

Na verloop van tijd (na het conditioneren, het gedrag aanklikken en het begin van een oefening) is het ook niet meer noodzakelijk om iedere 2 minuten te clicken. Je gebruikt een clicker enkel om een nieuwe oefening aan te leren. Zodra je paard hem beheerst is de clicker overbodig en stop je gewoon na een lekkere training een snoepje in de mond van je paardje.

Oefen ook nooit 2 dingen door elkaar. Je paard zal echt niet meer begrijpen waarvoor je hem nou beloond!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:19

Ik heb juist geleerd (bij diergeneeskunde), dat je niet na iedere click een snoepje moet geven. In het begin wel, zodat het paard het clickje met een snoepje=goeds associeert. Zo gauw die connectie er goed in zit, bouw je dat dan af, 2 keer wel 'n snoepje, dan 1 keer niet en dan weer een keer of 5 wel. Dit zodat het paard daarna het clickje als de beloning gaat zien ipv het snoepje.

Ik heb zelf verder geen ervaring met clickeren, maar zo vertelde de (zoals ze zelf zei, zeer ervaren) docente het tijdens het college ('don't shoot the messenger' Knipoog )

Iig heel veel succes met je training Cow_horse Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:19

Afbeelding

Te bestellen via www.bol.com
Gaat over honden, maar clickertraining is toepasbaar op alle dieren. Van hond, tot paard tot dolfijn tot hamster Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:22

assie schreef:
Ik heb juist geleerd (bij diergeneeskunde), dat je niet na iedere click een snoepje moet geven. In het begin wel, zodat het paard het clickje met een snoepje=goeds associeert. Zo gauw die connectie er goed in zit, bouw je dat dan af, 2 keer wel 'n snoepje, dan 1 keer niet en dan weer een keer of 5 wel. Dit zodat het paard daarna het clickje als de beloning gaat zien ipv het snoepje.

Ik heb zelf verder geen ervaring met clickeren, maar zo vertelde de (zoals ze zelf zei, zeer ervaren) docente het tijdens het college ('don't shoot the messenger' Knipoog )

Iig heel veel succes met je training Cow_horse Lachen

Zo is het mij apsolute niet geleerd op de acedemy door de aanhang van Martin Gaus (die dit uitgevonden heeft).
Misschien heb je het net iets verkeerd bekrepen en dat is dat je het clickeren gaat afbouwen. Je gaat zodra het paard de oefening begrijpt interval clicken en bouwt het zo af. Na een tijdje click je bv om de 5 keer, en zodra de oefening er 100% inzit click je helemaal niet meer voor die oefening (en kun je verder gaan aan een nieuwe oefening/training). Maar een snoepje komt ALTIJD na de click Lachen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-04 23:36

bedankt voor je uitgebreide uitleg pinky_girl )
daar heb ik erg veel aan!
ik ga een boek aanschaffen, lijkt me toch ook wel handig en makkelijk!

Het is me nu in ieder geval duidelijk hoe ik moet gaan beginnen! Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-04 23:39

Heel graag gedaan en heel verstandig Cow_horse. Heel veel succes ermee!!

Katie1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-04 15:15

Je kan maar beter goed beginnen want als je het verprutst ben je ook niet bepaald blij, ik heb ook een aantal keer gehoord dat je niet altijd hoeft te geven, gelukkig had ik genoeg gelezen en heb ik het nooit fout gedaan! Zelfs als ik perongeluk click krijgt hij wat...mijn fout!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-04 18:11

Katie1989 schreef:
Je kan maar beter goed beginnen want als je het verprutst ben je ook niet bepaald blij, ik heb ook een aantal keer gehoord dat je niet altijd hoeft te geven, gelukkig had ik genoeg gelezen en heb ik het nooit fout gedaan! Zelfs als ik perongeluk click krijgt hij wat...mijn fout!

dat zei ik eerder al Lachen vandaar dat ik ook dit topic opende, ik wil gelijk goed beginnen